Jonge hensten doen 24 mei eindexamen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Jonge hensten doen 24 mei eindexamen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:55

Ik ben er geen ster in, maar ik zal een poging wagen. Zowel kleurenblind zijn en linkshandig heid komt vaker voor bij jongens.Toch komt het ook bij meisjes voor. Dit komt omdat het op een Ychromosoom ligt (meisjes kunnen het dan dragen). Echter als er in beide(v en m) kleurenblind zijn voorkomt kan het zijn dat het 'vast' komt te liggen en dan kan elke zoon en dochter het hebben en vooral drager zijn. Waarom zou dat bij ocd niet op dezelfde manier kunnen?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:08

Het OCD-verhaal is nog lang niet opgehelderd. In ieder geval komt het niet voor bij koudbloeden en nauwelijks bij Arabieren. Dat geeft toch te denken..
Dan zou je kunnen concluderen dat het warmbloed, met een behoorlijk groot aandeel EV in de aderen, vanwege het volbloedaandeel verhoogd risico heeft. Maar niet alle paarden met veel EV hebben OCD. Trakehners zouden dan in het begin 18e eeuw al moeten zijn uitgestorven.. Toch stonden de Trakehners juist bekend om hun kwaliteit van het fundament en hardheid. Ik denk dat groei- en opfokomstandigheden naast milieufactoren en de wijze van voederen meer bepalend zijn. Daarnaast zal er best een genetische aanleg zijn, alleen hoe groot is de vraag.

In ieder geval zou het stamboek naar de leden toe openheid van zaken moeten geven. Alleen dan kun je er als fokkers en fokkerijleiding wat aan doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:10

Ja zoiets bedoelde ik. Tuurlijk komt OCD bij beide geslachten voor maar omdat je aangaf dat het volle broer en zus waren dus exact dezelfde afstamming en opfok gehad hebben. Dan zou je toch denken dat misschien OCD wel gepaard kan gaan met het geslachtschromosoom??

Ik zou het zelf wel vreemd vinden als ik nog een gribaldi uit mijn merrie zou fokken die op dezelfde manier opfok maar die niet goed is op de foto.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:12

Hoeveel van de ocd paarden hebben er daadwerkelijk zoveel last van dat ze ongeschikt zijn voor de sport? (en voortplanting)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:17

Sammie schreef:
Hoeveel van de ocd paarden hebben er daadwerkelijk zoveel last van dat ze ongeschikt zijn voor de sport? (en voortplanting)

Tja daar zal je misschien nooit echt achter komen omdat mensen niet doorrijden met een OCD paard totdat ie er last van krijgt.
Ik zelf hoef geen OCD paard omdat ik er ook mee fok. Ik zei al ergens anders; ellende heb je al genoeg, ook met gezonde paarden.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:21

Suzanne F. schreef:

Ik zou het zelf wel vreemd vinden als ik nog een gribaldi uit mijn merrie zou fokken die op dezelfde manier opfok maar die niet goed is op de foto.

Daar zou ik niet zo maar vanuit gaan. Dezelfde ouders krijgen toch ook verschillende kinderen die op dezelfde manier worden grootgebracht. De ene heeft wel een bril en de andere niet terwijl ze evenveel worteltjes gegeten hebben Clown

zo ook met (erfelijke) ziektes

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:31

Ja dat snap ik wel maar je gaat toch denken waardoor het dan komt? En in hoever die erfelijksheidsfactor van OCD gaat.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:12

Hoe deden ze dat in de hondenfokkerij ook al weer Pling

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:24

Uitsluiten, maar zo ver zijn we nog niet bij de paarden.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:28

Op kleiner materiaal overgaan, leerde ik van een hondenfokker uit de buurt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 06:29

De ellende is dat ze waarschijnlijk vroeger vol met OCD's zaten maar wij toen nog niet rontgenden.......

Vroeger ging de mens namelijk ook dood aan griep.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:18

Inderdaad Mireille, dus daar kun je niet naar kijken, vroeger was alles anders... Je weet wel... "Vroeger had je geen hobbels, alleen kuilen"!!

Feit is dat we het nu wel kunnen waarnemen/constateren, maar bovendien kunnen verwijderen!

De hengsten welke OCD vererven, wat we door middel van een gen aan kunnen tonen mogen wat mij betreft uitgesloten worden!!
Maar dan gaan ook alle fokmerries eraan, en niet enkel de hengsten...
Genen komen 50 % van de vader en 50 % van de moeder!

En ja... ik weet wat ik hierboven zeg en ja daarmee zouden we wel eens hele belangrijke steunpilaren binnen de fokkerij kunnen verliezen!

Maar wat dan?? Je bouwt toch ook geen brug met een slecht fundament wat aan de buitenzijde toch niet waarneembaar is, maar waarvan je weet dat hij het eerdaags begeeft???

We selecteren overal op, hoe strenger hoe beter, dus waarom ook niet op OCD??

Ik begrijp dat je soms consessies moet doen, maar dan niet op gezondheid!! Ongeacht wat de consequenties ervan zijn!

Ideaal van buiten is ook ideaal van binnen Knipoog !

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:26

Tja tis moeilijk, moet je een superdekhengst qua aanleg en bloedlijnen laten staan vanwege OCD? Ik neig ernaar om ja te zeggen maar wat als bijv. Amor, Nimmerdor, Ramiro, Cocktail, Ferro etc nooit waren gekeurd vanwege OCD? Dan was onze fokkerij heel anders en misschien veel minder geweest.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:53

Ja maar dat is een koe in zijn reet kijken Haha! !
Je moet nu kijken naar het heden en de toekomst!!!

Zoals ik al zei... Ik vind United een leuke hengst en ook al is het een jonge hengst die zich nog moet bewijzen, ik zou hem graag een kans geven, maar ben wel huiverig qua Flemmingh EN Partout!

Als het heel zwart-wit te bepalen is door te zien of de hengst drager is van het OCD gen, dan moet zo'n hengst uit de fokkerij!
Zie eens wat een schade een hengst als Ferro of van mijn part Gribaldi aan kan richten als je de resultaten over de jaren uitstrijkt...

Beide hengsten hebben zich suf gedekt en de nakomelingen zijn goed vertegenwoordigd, maar wat als.....

Moeten we dus alle paarden ruimen met het OCD gen (zou wel goed wezen voor de handel, opeens wordt de vraag naar paarden heel groot en is van overschot geen sprake meer Haha! Haha! Haha! )

Maar ruimen omdat zij het gen hebben of...

Ik weet namelijk niet beter of het kan liggen aan voeding (al vanaf de dag van de bevruchting), ruimte, beweging etc. etc.

En dan zijn vooral de etc.'s belangrijk, zoveel factoren, je zou niet weten waar te beginnen... Knipoog

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:00

Ik wil even iets kwijt, misschien allang achterhaald maar toch.
Is er een aantal jaren geleden (weet niet precies hoe lang) reeds een onderzoek geweest naar de erfelijkheid van OCD? In Lelystad. Het naslagwerk heet 'Veulen in beweging' (het ligt thuis, en daar ben ik op moment niet, anders kon ik zien hoe lang precies geleden). Het was een onderzoek van veulens ingedeeld in 3 groepen. om het kort te houden, 1 groep met zo goed als geen beweging, een groep met bepaalde, opgelegde beweging en een groep met vrije beweging (constant op de wei).
Uit de resultaten bleek de groep die vrije weidegang hadden het gezondst en het minste kans op OCD. De verschillen waren groot.
Dus beweging blijkt een belangrijke factor.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:10

Dat onderzoek is hier al uitgebreid besproken en het is bekend dat het een van de oorzaken kan zijn. Maar als men met een hengst met OCD dekt, vervolgens de merrie super begeleidt, speciaal voer geeft en veel beweging, het veulen optimaal opfokt en het uitgroeit tot een mooi paard van rond de 1.67, zelfs dan nog kan dat paard ocd van zijn vader meegekregen hebben.
Dus het is net zoals met alles een en/en situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:36

sarabande schreef:
Maar als men met een hengst met OCD dekt, vervolgens de merrie super begeleidt, speciaal voer geeft en veel beweging, het veulen optimaal opfokt en het uitgroeit tot een mooi paard van rond de 1.67, zelfs dan nog kan dat paard ocd van zijn vader meegekregen hebben.
Dus het is net zoals met alles een en/en situatie.

Daarom vind ik het ook erg vreemd dat Rubus ondanks zijn ocd is goedgekeurd.
Ik heb me er echt over verbaasd, KWPN investeert aan de ene kant veel in onderzoek naar ocd en aan de andere kant keuren ze een hengst die het heeft goed.
Hoewel ik het een interresante hengst vind die goed op Ilindra past laat ik hem staan.
Het is net wat SB zegt, je begeleidt het paard optimaal en het groeit uit tot een mooi dier, vervolgens gaat hij op de foto en blijkt al je moeite voor niets.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:36

Het is niet alle moeite voor niks...
Je moet alleen niet meer met een dergelijk paard fokken!
Laat het dier opereren en je kunt er een prima sportpaard aan hebben, maar het is geen ideaal fokmateriaal meer....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:54

Kaja schreef:
Het is niet alle moeite voor niks...
Je moet alleen niet meer met een dergelijk paard fokken!
Laat het dier opereren en je kunt er een prima sportpaard aan hebben, maar het is geen ideaal fokmateriaal meer....

Kaja ik ben het voor 100% met je eens.

Opmerkelijk is dat het bij slechte en goedkope paarden allemaal niks uit schijnt te maken.
Zie er veel van hier op Bokt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:04

Niet alleen op Bokt.nl Sarabande....

Je zou bijna gaan geloven dat mensen enkel OCD vrije paarden willen omdat verzekeringsmaatschappijen zich in gaan dekken!

Wanneer de verzekering er niet om zou malen, wordt OCD geaccepteerd en omarmd door de maatschappij!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:42

Kaja schreef:
Niet alleen op Bokt.nl Sarabande....

Je zou bijna gaan geloven dat mensen enkel OCD vrije paarden willen omdat verzekeringsmaatschappijen zich in gaan dekken!
Wanneer de verzekering er niet om zou malen, wordt OCD geaccepteerd en omarmd door de maatschappij!

zo gaat het met die helmen-ellende toch ook..............

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:21

Even een vast wel blonde vraag, maar hoe weet ik nou of een hengst OCD heeft?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:27

holly schreef:
Even een vast wel blonde vraag, maar hoe weet ik nou of een hengst OCD heeft?

Da's simpel.
Een (jonge) KWPN hengst heeft GEEN OCD. Punt (of ie het vererft is een heel ander verhaal Haha!)
Een hengst van een willekeurig ander stamboek kan van alles hebben tot het tegendeel bewezen is..... (enkele strenge stamboeken uitgezonderd)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:30

Nicole288 schreef:
Afbeelding

Ik heb me laten vertellen dat dit 'm is.

Saluut schreef:
Dit is inderdaad Santano.

Altijd leuk dat hengstenboeren zelf in de weer gaan met witte verf hè???

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:49

CGJ12 schreef:
Da's simpel.
Een (jonge)
KWPN hengst
heeft GEEN OCD. Punt (of ie het vererft is een heel ander verhaal Haha!)
Een hengst van een willekeurig ander stamboek kan van alles hebben tot het tegendeel bewezen is..... (enkele strenge stamboeken uitgezonderd)

Dus een jonge KWPNer heeft zoiezo geen OCD, maar omdat er nog geen nakomelingen zijn is er nog niks te zeggen over vererving(vraagteken, maar toetsenbord is van het padje)
Dus er mee fokken is zoiezo daarmee een gok, welke jonge hengst dan ook.
Snap ik het zo goed.

Ik wil kaja quoten, maar ook dat doet het toestenbord niet, dus dan maar even zo.
United = Krack C x Partout.... Van zowel Flemmingh als Partout gaan de hardnekkige geruchten over de OCD vererving...

Van United CGJ kun je zeggen, een jonge hengst, dus OCD vrij.
Flemmingh en Partout worden aangehaald als waarschijnlijke OCD verervers (al ontvingen mijn oren dat ook over Krack)
Is dat nu puur een gerucht en doordat zij vele merries hebben gedekt, dus ook meer kans op nakomelingen met OCD, of is dit iets wat bewezen is.