1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:31

Is er geen verschil in de botstrutcuur te zien bij een klap op de sprong of bij OCD?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:36

Pipo schreef:
Is er geen verschil in de botstrutcuur te zien bij een klap op de sprong of bij OCD?

Tuurlijk wel...... (ga eens een gast-collegetje volgen in Utrecht).

Maar je moet eigenlijk wel het BEWIJS van een trauma kunnen aantonen.
Anders wordt die hele beoordelingsprocedure toch al gauw te willekeurig........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:39

CGJ12 schreef:
Tuurlijk wel...... (ga eens een gast-collegetje volgen in Utrecht).

Als makkelijk te zien is of het losse botje van trauma komt of een OCD is, lijkt mij dat hele prokverhaal geen probleem meer.

Of is het niet zo makkelijk als jij verklaard CGJ Knipoog

Mwah, wilde dat soort college's maar aan mensen overlaten die ervoor studeren, en als ik dan wat wil weten vraag ik het wel.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:41

Pipo schreef:
Als makkelijk te zien is of het losse botje van trauma komt of een OCD is, lijkt mij dat hele prokverhaal geen probleem meer.

Of is het niet zo makkelijk als jij verklaard CGJ Knipoog

Dat het niet zo gemakkelijk is had ik al in de 2e regel geschreven dacht ik juist......... L E Z E N . . . . . zucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:45

CGJ12 schreef:
Dat het niet zo gemakkelijk is had ik al in de 2e regel geschreven dacht ik juist......... L E Z E N . . . . . zucht.

Nee jij hebt het over iets anders. LEZEN GRAAG..............zucht!

Ik heb het over de botstructuur die op een foto te beoordelen is. Als de botstructuur van een OCD anders is dan een trauma, dan hoef je niet te bewijzen dat het dier een trauma heeft gehad, dan kan je dat zien op de foto.

Dat is dus mijn vraag.............

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:50

Iets wat je ziet zegt niks over een causaal verband.
Al is het verschil in de PRAKTIJK goed te zien....... daar kun je niet op afgaan.

Een paard kan ook een OCD hebben gehad , met op de koop toe een ersntig trauma van buitenaf.
Dan kun je die niet Prokken en zeggen "dat komt van het trauma"......... terwijl het echte chipje nu aan gruzelementen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:57

"Goh mevrouw het lijkt erop alsof deze beschadiging het gevolg is van een trauma, wij zien dit in 100% van de gevallen, desondanks kunnen we niet zeggen of dit daadwerkelijk een trauma was, heeft u misschien een filmpje van wat er gebeurde?"

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:58

Lovely schreef:
"Goh mevrouw het lijkt erop alsof deze beschadiging het gevolg is van een trauma, wij zien dit in 100% van de gevallen, desondanks kunnen we niet zeggen of dit daadwerkelijk een trauma was, heeft u misschien een filmpje van wat er gebeurde?"

En wat rongens van vóór het ongeluk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:04

CGJ12 schreef:
En wat rongens van vóór het ongeluk?

Ooooooooooooooooh, nú snap ik het pas echt. Gosh, zo slecht kan ik niet denken .

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:21

CGJ12 schreef:

Ik dacht dat we dit nu allemaal wel al gehad hadden.
Het is een volledig herhaling van zetten.

Dat is bij schaken en fokken heel vaak het geval. Alleen de schakers en fokkers die hun zetten kunnen onthouden en weten wat de impact van de zetten is, zijn de beste schakers en fokkers.
Degenen die het schaken en fokken proberen opnieuw uit te vinden, komen vaak niet ver. Meestal een kwestie van veel of weinig geestelijke bagage.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:33

arie53 schreef:
Dat is bij schaken en fokken heel vaak het geval. Alleen de schakers en fokkers die hun zetten kunnen onthouden en weten wat de impact van de zetten is, zijn de beste schakers en fokkers.
Degenen die het schaken en fokken proberen opnieuw uit te vinden, komen vaak niet ver. Meestal een kwestie van veel of weinig geestelijke bagage.

Dat is bij heel veel dingen het geval. Bij schaken onthouden de anderen de zetten van de tegenstander. Bij fokken is dat niet zo van belang alleen als de ander extreem rare dingen uitgehaald heeft en ook nog steeds blijft herhalen. Dat valt wel op, is wellicht ook aan die geestelijke bagage te wijten? Alhoewel ik met zon stempel wat zorgvuldiger zou omgaan.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:38

arie53 schreef:

Zeker geen 1000 ELO punten Arie53..........

Serieuze schakers proberen een herhaling van zetten altijd te voorkomen.
Een herhaling van een zet levert altijd 2 posities achterstand op.
Hoogstens in het eindspel kan het je van verlies afhouden.......... of was je al zover in het nauw gedreven?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:00

Schaken is vast niet je sterkste kant. Ik heb begrepen dat de PVE niet alleen een certificaat voor gezonde paarden wil, maar ook een certificaat voor fokkers.
Het kronkelvrijcertificaat.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat reeds op jonge leetijd de kronkel kan worden waargenomen. Bovendien neemt de kronkel op oudere leeftijd in omvang toe.
Alleen fokkers die gemotiveerd kunnen uitleggen welke combinaties en waarom je die combinaties maken moet en op de scan kronkelvrij zijn, komen in aanmerking voor dit certificaat.
De staatsecrataris belast met gezondheidszorg is voornemens om deze scantest op te nemen in het ziekenfondspakket. Wat let je?

Code
Arie53: kan je wel even on-topic blijven? Dit slaat helemaal nergens op. Joost
Laatst bijgewerkt door arie53 op 08-12-04 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:03

arie53 schreef:
Schaken is vast niet je sterkste kant. Ik heb begrepen dat de PVE niet alleen een certificaat voor gezonde paarden wil, maar ook een certificaat voor fokkers.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat reeds op jonge leetijd de kronkel kan worden waargenomen. Bovendien neemt de kronkel op oudere leeftijd in omvang toe.
Alleen fokkers die gemotiveerd kunnen uitleggen welke combinaties en waarom je die combinaties maken moet en op de scan kronkelvrij zijn, komen in aanmerking voor dit certificaat.
De staatsecrataris van gezondheidzorg is voornemens om deze scantest op te nemen in het ziekenfondspakket. Wat let je?

Kunnen we het misschien "gewoon" over o.c.d. hebben?? Dit gaat nergens over.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:21

arie53 schreef:
De staatsecrataris belast met gezondheidszorg is voornemens om deze scantest op te nemen in het ziekenfondspakket. Wat let je?

JÓÓÓÓÓÓÓÓÓST !!!!!

Het begon met OCD en we zijn nu al bij "kronkels"........

Haha!:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:34

Je vergeet je eigen zetten. Jouw OCD had ook al een slapjanus veroorzaakt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:37

arie53 schreef:
Je vergeet je eigen zetten. Jouw OCD had ook al een slapjanus veroorzaakt.

Onder het motto: "Altijd het laatste woord moeten hebben".

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:00

Sorry hoor maar gaat dit nog ergens over ..................

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:06

hoera schreef:
Sorry hoor maar gaat dit nog ergens over ..................

Ja fokken voor de slacht.

Afbeelding

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:10

Je reden om te fokken kan zijn dat je je stam wilt verbeteren, je doel is dan dat je veulen beter is dan de merrie. Dat is moeilijk als je met een goede merrie fokt, het is al makkelijker als je materiaal niet echt geweldig is, maar je gaat pas goed de fout in als je met ongezond materiaal fokt.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:36

ceasario schreef:
Ja fokken voor de slacht.

[image]

.

Dat is niet wat de Topic titel aangeeft, maar als ik zie hoe gemakkelijk er in sommige gevallen over OCD gedacht word, ben ik bang dat het wel die kant opgaat!!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:38

Lovely schreef:
Je reden om te fokken kan zijn dat je je stam wilt verbeteren, je doel is dan dat je veulen beter is dan de merrie. Dat is moeilijk als je met een goede merrie fokt, het is al makkelijker als je materiaal niet echt geweldig is, maar je gaat pas goed de fout in als je met ongezond materiaal fokt.

Ja,dit is denk ik helemaal waar het om gaat!

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:49

Beter eentje met OCD, maar wel Olympisch kandidaat
Dan een stopper met een PROK certificaat!

Natuurlijk is het belangrijk dat je de gezondheid van je fokkerij in de gaten houdt. OCD vormt op het onderdeel gezondheid een onderdeel(tje).

Naast gezondheid is de sporttechnische kant van je fokkerij belangrijk.

Als je alleen op onderdelen als OCD gaat fokken verlies het totaal plaatje volkomen uit het oog.

Vandaar dat ik liever met een sportmerrie uit een goede stam fok die eventueel een bemerking heeft op een onderdeel (bijv. OCD) dan met een gezonde merrie uit een lijn die misschien wel gezonde paarden geeft maar waar je niet verder mee komt dan het L of M.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:49

Beste mensen, het hele OCD-probleem wordt zwaar overtrokken. In het buitenland lachen ze zich inmiddels blauw om de ollanders. Hier een passage uit een interview met een Franse hengstenhouder Arnaud Evain:

Do you get X-ray reports at a French Auction?
“Of course. Too many, sixteen per horse.”
Is OCD a problem?
“It is a large opportunity for the veterinary profession to make money. OCD is a problem, but lived with OCD at a fairly high level until we discovered how to read it on the x-rays. We now know quite well how to fix it. Less than 20% of OCD cases becomes a problem, and in the majority of those situations, surgery can fix the problem.
Back in the 70s we were talking about navicular, but thanks to the farrier, thanks to our feed suppliers and our vets, we have been able to live with that. If OCD had been a key point in the selection, you would never have heard of Ramiro, never heard of Almé, nor of Jalisco or any of those good stallions.”
Are stallions in France rejected on the basis of their x-rays like they are in Holland?
“No – and the Dutch will abandon that system eventually, it is just marketing. The Dutch will privately tell you that they are missing some good stallions because of this system. In France it is included as part of the information about the stallion, that is a must, and you must give the mare owner the OCD score of the horse. We can deal with OCD like we dealt with navicular. If you have a foal from a stallion that has OCD in both stifles then you must be careful with how heavy you let that foal become, that is the risk, but the day you give up taking risks, you give up breeding. Looking for a horse with no faults, you will end up with a horse with no quality. There are no miracles in this business of breeding, be pragmatic, be passionate and keep your eyes open.”
Like Arnaud Evain.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 20:10

Excuseme schreef:
In France it is included as part of the information about the stallion, that is a must, and you must give the mare owner the OCD score of the horse. We can deal with OCD like we dealt with navicular. If you have a foal from a stallion that has OCD in both stifles then you must be careful with how heavy you let that foal become, that is the risk, but the day you give up taking risks, you give up breeding. Looking for a horse with no faults, you will end up with a horse with no quality.

Maar dat is toch ook waar ze in NL naar toe willen; een fokwaarde voor oc op basis waarvan iedereen zelf kan bepalen of ie het risico wel/niet neem? Dat is wat ik heb begrepen op de voorlichting - dat het onderzoek wellicht mogelijkheden biedt voor paarden met een klein 'oc-vlekje' maar verder veel kwalitiet.
Citaat:
There are no miracles in this business of breeding, be pragmatic, be passionate and keep your eyes open.”

Dit vind ik gewoon mooi...........