Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Pipo schreef:Is er geen verschil in de botstrutcuur te zien bij een klap op de sprong of bij OCD?
CGJ12 schreef:Tuurlijk wel...... (ga eens een gast-collegetje volgen in Utrecht).
Pipo schreef:Als makkelijk te zien is of het losse botje van trauma komt of een OCD is, lijkt mij dat hele prokverhaal geen probleem meer.
Of is het niet zo makkelijk als jij verklaard CGJ![]()
CGJ12 schreef:Dat het niet zo gemakkelijk is had ik al in de 2e regel geschreven dacht ik juist......... L E Z E N . . . . . zucht.

CGJ12 schreef:
Ik dacht dat we dit nu allemaal wel al gehad hadden.
Het is een volledig herhaling van zetten.
arie53 schreef:Dat is bij schaken en fokken heel vaak het geval. Alleen de schakers en fokkers die hun zetten kunnen onthouden en weten wat de impact van de zetten is, zijn de beste schakers en fokkers.
Degenen die het schaken en fokken proberen opnieuw uit te vinden, komen vaak niet ver. Meestal een kwestie van veel of weinig geestelijke bagage.
arie53 schreef:Dat is bij schaken en fokken heel vaak het geval. Alleen de schakers en fokkers die hun zetten kunnen onthouden en weten wat de impact van de zetten is, zijn de beste schakers en fokkers.
Degenen die het schaken en fokken proberen opnieuw uit te vinden, komen vaak niet ver. Meestal een kwestie van veel of weinig geestelijke bagage.

Arie53: kan je wel even on-topic blijven? Dit slaat helemaal nergens op. Joostarie53 schreef:Schaken is vast niet je sterkste kant. Ik heb begrepen dat de PVE niet alleen een certificaat voor gezonde paarden wil, maar ook een certificaat voor fokkers.
Het kronkelvrijcertificaat.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat reeds op jonge leetijd de kronkel kan worden waargenomen. Bovendien neemt de kronkel op oudere leeftijd in omvang toe.
Alleen fokkers die gemotiveerd kunnen uitleggen welke combinaties en waarom je die combinaties maken moet en op de scan kronkelvrij zijn, komen in aanmerking voor dit certificaat.
De staatsecrataris van gezondheidzorg is voornemens om deze scantest op te nemen in het ziekenfondspakket. Wat let je?
arie53 schreef:Schaken is vast niet je sterkste kant. Ik heb begrepen dat de PVE niet alleen een certificaat voor gezonde paarden wil, maar ook een certificaat voor fokkers.
Het kronkelvrijcertificaat.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat reeds op jonge leetijd de kronkel kan worden waargenomen. Bovendien neemt de kronkel op oudere leeftijd in omvang toe.
Alleen fokkers die gemotiveerd kunnen uitleggen welke combinaties en waarom je die combinaties maken moet en op de scan kronkelvrij zijn, komen in aanmerking voor dit certificaat.
De staatsecrataris belast met gezondheidszorg is voornemens om deze scantest op te nemen in het ziekenfondspakket. Wat let je?

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D Lovely schreef:Je reden om te fokken kan zijn dat je je stam wilt verbeteren, je doel is dan dat je veulen beter is dan de merrie. Dat is moeilijk als je met een goede merrie fokt, het is al makkelijker als je materiaal niet echt geweldig is, maar je gaat pas goed de fout in als je met ongezond materiaal fokt.
Excuseme schreef:In France it is included as part of the information about the stallion, that is a must, and you must give the mare owner the OCD score of the horse. We can deal with OCD like we dealt with navicular. If you have a foal from a stallion that has OCD in both stifles then you must be careful with how heavy you let that foal become, that is the risk, but the day you give up taking risks, you give up breeding. Looking for a horse with no faults, you will end up with a horse with no quality.
Citaat:There are no miracles in this business of breeding, be pragmatic, be passionate and keep your eyes open.”