Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:44

ik snap wel waarom er wellicht nuchter gebleven zou moeten worden, maar mijn vraag was of er meer mensen ervaring hebben met zo lang nuchter blijven

supertammy

Berichten: 2239
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:48

Geen ervaring met nuchter blijven. Toen onze hengst gecastreerd werd in de kliniek hebben we hem met zijn ontbijt achter de kiezen afgeleverd. Of ze de paarden daar nog laten vasten voor een operatie weet ik niet.

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:42

fokfanaat schreef:
ik snap wel waarom er wellicht nuchter gebleven zou moeten worden, maar mijn vraag was of er meer mensen ervaring hebben met zo lang nuchter blijven


Ik ben meelezer, maar mijn merrie is langer nuchter geweest. Zij moest 48 uur vasten voor operatie. Ook na operatie eerst geen eten en daarna heel langzaam opgebouwd. Zal er waarschijnlijk aan liggen hoe zwaar de operatie is, ballen aan de buitenkant is toch wel anders als nog in de buik.

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:41

Wij hebben in het verleden een merrie gehad die vanwege een ingewikkelde cloaca-operatie 14 dagen(!) niet mocht eten. We mochten haar vd kliniek ook niet opzoeken in die tijd, ook niet in de week na de operatie, omdat het echt geen fijn beeld zou zijn van je paard. Paard is succesvol door de operatie gekomen en heeft verder niets aan het vasten over gehouden.

Lavitabella

Berichten: 1756
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:52

Zooo dat is lang vasten hierboven. Ik had verwacht dat dat bij paarden helemaal niet kon omdat de darmen echt heel moeilijk op gang te krijgen zijn bij paarden. Kans dat ze zichzelf gaan vergiftigingen is dan erg groot als het helemaal stil ligt. Zo ben ik mijn merrie tenminste in 1 week kwijt geraakt. Weer wat geleerd!

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:14

Deze stond onder scherp toezicht in de kliniek, mss dat ze haar nog stoffen toegediend hebben via het bloed, dat weet ik niet (meer). In ieder geval moesten de darmen compleet leeg zijn, ze mocht alleen water drinken.

Balko

Berichten: 1146
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:35

Mijne is pas geleden ook geopereerd ivm klophengst.
Dit is gebeurt bij Emmeloord. Hij is wel een dag eerder gebracht dus durf niet te zeggen of zij hebben laten vasten, maar hij hoefde daarvoor sowieso niet te vasten.
Heb ze er ook niet over gehoord!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:35

Libera schreef:
Ik denk dat Jan bedoelt dat mensen nuchter moeten blijven om de kans op overgeven te verkleinen (=is risico op aspiratie). Paarden geven niet over dus dan zou die noodzaak er niet zijn

Precies, dat hoeft dus niet. Het gebeurd wel maar dan is dat een paar uurtjes. Je kunt je alleen voorstellen dat een kolieker meteen op de tafel gaat en die zit dan toch echt vol.

denisesilver

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:14

Stille meelezer, maar sowieso na onder algehele narcose langzaam opbouwen met veel kleine porties (vooral hooi) verdeeld over de dag. Hier een pony gehad die een aantal maanden goed ziek is geweest nadat er geen juiste opbouw was geadviseerd. Heeft veel geld gekost. En let goed op de maag, een paard krijgt na een dag niet eten al zweer plekjes.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:19

Ik kom even als stille meelezer om de hoek kijken.

Dat paarden moeten vasten voordat ze onze narcose gaat heeft te maken met dat ze op hun rug gelegd worden voor een relatief lange tijd. Daarbij komt heel veel druk op de ingewanden (longen bijv) en spieren door de darmen. Die druk wordt verminderd door het paard te laten vasten.

Het is idd zo dat bij een spoedoperatie de darmen niet leeg zijn, dit geeft dan ook meer risico.

Nu ik hier toch ben; hier is onze Dante Weltino bijna uitgerekend, ze verwacht een veulen van Lowlands. Heel erg benieuwd naar!

s0173957

Berichten: 5402
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 08:47

Heb Dante Weltino zondag nog gezien in Lier. Blijft een topknol... alleen spijtig dat hij gemiddeld gezien echt rotslechte foto's vererfd... ik kan er van meespreken.

misterA
Berichten: 3125
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:42

Ziolette schreef:
Wij hebben in het verleden een merrie gehad die vanwege een ingewikkelde cloaca-operatie 14 dagen(!) niet mocht eten. We mochten haar vd kliniek ook niet opzoeken in die tijd, ook niet in de week na de operatie, omdat het echt geen fijn beeld zou zijn van je paard. Paard is succesvol door de operatie gekomen en heeft verder niets aan het vasten over gehouden.

Precies zo.
De merrie stond in een lege stal, geen strooisel, helemaal niks, ook na de operatie, na een paar dagen voorzichtig weer mogen eten.
Daarna heeft ze, zonder complicaties, alweer 5 veulens gebracht. Voor de eerste 2 geboortes heb ik de merrie naar de Faculteit gebracht. Daarna durfde ik het zelf wel weer aan om ze thuis te laten bevallen.

Kathleen_vW

Berichten: 4288
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:50

Heftig hoor, die operatie verhalen. Ook zo tegen het gevoel in om het maag en darmenstelsel zo leeg te laten.

Weet iemand hier of er diepvries van Ferguson beschikbaar komt? Zo zonde dat hij overleden is, maar ik wil hem nog graag gebruiken aankomend jaar.

baudyh

Berichten: 4319
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:51

Vraagje?
Heeft iemand hier ervaring om een op opvoelbox te laten maken. Dus niet een standaard opvoelbox kopen.
Vroeger maakte ze ( een smid of een smederij) opvoelboxen met 3 “ poten”
Die vind ik echt geweldig.
Je maakt het achterdeurtje dan vast aan de zijwand ( en daar zat dan dus geen paal)

Heeft iemand ervaring in het zelf laten maken van een opvoelbox of heeft iedereen een standaard versie.
Benieuwd naar.

MDWStables

Berichten: 1442
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:02

Meelezer hier. Mijn man heeft zelf een opvoelbox gemaakt aan de zijwand van de mest hoop. Het is niet iets moois, maar het is funktioneel.

Je weet dat ik vlakbij woon dus kom gerust even kijken :)

baudyh

Berichten: 4319
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:25

Je kan natuurlijk allerlei opvoelboxen maken.
Maar ik heb het specifiek over zo een 3 poot opvoelbox.
Afbeelding
Een voorbeeld van internet gejat.

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:27

Wat is dan het voordeel als je aan 1 hoekpunt geen paal hebt? Ik vind het eigenlijk wel lekker dat ze minder met het hoofd kunnen draaien als ze aan 2 kanten een paal hebben.

Mijn opvoelbox is verplaatsbaar met de shovel. Dat is ideaal! Zo kunnen we hem schoonspuiten onder de hogedrukspuit en staat ie niet in de weg als het seizoen is afgelopen. Wij hebben hem naar wens laten maken bij Heass, fijn bedrijf die goed meedenkt en het precies zo kan maken zoals jij wilt.

baudyh

Berichten: 4319
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:42

carola schreef:
Wat is dan het voordeel als je aan 1 hoekpunt geen paal hebt? Ik vind het eigenlijk wel lekker dat ze minder met het hoofd kunnen draaien als ze aan 2 kanten een paal hebben.

Mijn opvoelbox is verplaatsbaar met de shovel. Dat is ideaal! Zo kunnen we hem schoonspuiten onder de hogedrukspuit en staat ie niet in de weg als het seizoen is afgelopen. Wij hebben hem naar wens laten maken bij Heass, fijn bedrijf die goed meedenkt en het precies zo kan maken zoals jij wilt.


Je kan ze er makkelijker in draaien. Niet elk paard loopt er graag in en er achteruit uit. Ze hebben aan de voorkant dan dus wel 2 hoek palen. De paal “die mist” zit aan de achterkant

Kennissen van ons hebben er een en dat werkt fijn.
Bedankt voor je tip

Suzanne F.

Berichten: 49648
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:44

Ik ken eigenlijk alleen maar opvoelboxen die zowel aan de voor als achterkant een deurtje hebben. Dus ze kunnen er voor gewoon uit.

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:50

Oke, kijk dan ook eens naar een opvoelbox waarvan je alle 4 kanten open kan klappen. Dat heb ik ook, en dat vind ik heel fijn bij paarden die er niet in willen / durven. Als je alle 4 de kanten open zet, dan is het veel minder eng en doe je rustig één voor één de 4 kanten weer dicht.
Overigens is het tegenwoordig volgens mij wel 'standaard' dat op zijn minst de voor en achterkant open kunnen. Dus dan hoeven ze er niet achteruit weer uit. Dat is volgens mij alleen nog zo bij de hele oude modellen. Maar als je de zijkanten óók nog open kan klappen maakt het het helemaal makkelijk voor paarden die het spannend vinden.

Bij die box die jij laat zien zijn de voorste palen ook heel wijd, dan kunnen ze heel erg met het hoofd draaien, dat vind ik zelf heel irritant als ik aan het opvoelen ben. Volgens mij is dat plaatje van jou een amerikaans model.

baudyh

Berichten: 4319
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:51

Suzanne F. schreef:
Ik ken eigenlijk alleen maar opvoelboxen die zowel aan de voor als achterkant een deurtje hebben. Dus ze kunnen er voor gewoon uit.


Dat werkt ideaal als de ruimte groot genoeg is. Maar dat is het bij ons helaas niet.

baudyh

Berichten: 4319
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:55

carola schreef:
Oke, kijk dan ook eens naar een opvoelbox waarvan je alle 4 kanten open kan klappen. Dat heb ik ook, en dat vind ik heel fijn bij paarden die er niet in willen / durven. Als je alle 4 de kanten open zet, dan is het veel minder eng en doe je rustig één voor één de 4 kanten weer dicht.
Overigens is het tegenwoordig volgens mij wel 'standaard' dat op zijn minst de voor en achterkant open kunnen. Dus dan hoeven ze er niet achteruit weer uit. Dat is volgens mij alleen nog zo bij de hele oude modellen. Maar als je de zijkanten óók nog open kan klappen maakt het het helemaal makkelijk voor paarden die het spannend vinden.

Bij die box die jij laat zien zijn de voorste palen ook heel wijd, dan kunnen ze heel erg met het hoofd draaien, dat vind ik zelf heel irritant als ik aan het opvoelen ben. Volgens mij is dat plaatje van jou een amerikaans model.


De box van de foto staat bij een dierenkliniek in Drachten. Gegoogled zeg maar.
Het probleem bij ons is dat de ruimte te klein is
Ik vind deze al goed

Afbeelding

Maar mijn vriend die dus veel met de 3 poot box ( laat ik hem zo maar noemen) vind het fijner als die ene poot daar niet zou zijn.
Hij komt bij ons ook in een ruimte van ongeveer 3 x 3 meter. Eigenlijk net zo als op bovenstaande foto. Vanaf het gangpad er in. En ook tegen 1 wand aan.

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:36

Dat is een mooie box hoor op die foto! Op die eerste foto van jou staan de palen heel wijd, dat kost ook extra ruimte waar je minder makkelijk omheen kan lopen. En als de zijkant open kan, dan kunnen ze ook heel makkelijk opzij eruit ipv van voren er uit.
Anders gewoon eens een firma benaderen of ze het op maat voor je kunnen maken met 3 poten ipv 4? Al geeft die 4e poot natuurlijk ook wel een stuk stevigheid, vooral als je de zijkant ook weg kan klappen. Dan moet je daar toch iets hebben om de deuren aan vast te maken.

supertammy

Berichten: 2239
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:42

Afbeelding

Dit is onze opvoelbox, gemaakt door Brink. Voor- en achterdeurtje en ee zijwand waar je tegenaan kijkt kan open. Ze hadden dit nog nooit gemaakt op deze manier. Nogmaal zitten er dan nog beugels bovenop.
Wij zijn er blij mee.

baudyh

Berichten: 4319
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:46

carola schreef:
Dat is een mooie box hoor op die foto! Op die eerste foto van jou staan de palen heel wijd, dat kost ook extra ruimte waar je minder makkelijk omheen kan lopen. En als de zijkant open kan, dan kunnen ze ook heel makkelijk opzij eruit ipv van voren er uit.
Anders gewoon eens een firma benaderen of ze het op maat voor je kunnen maken met 3 poten ipv 4? Al geeft die 4e poot natuurlijk ook wel een stuk stevigheid, vooral als je de zijkant ook weg kan klappen. Dan moet je daar toch iets hebben om de deuren aan vast te maken.


Je maakt dan het achterdeurtje aan de zijdeur vast.