Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:35

Spaikey schreef:
Ik begin langzaam rond te zoeken voor een nieuwe pony. Grote C of kleine D.
Goed bewegen met souplesse en goed achterbeen gebruik. Nuchter karakter is bedoeld voor de mensport.
Iemand een tip?

De enige die ik nu in die maat heb is mijn springer v. Don cremello. Nrps keur prest. Sport. Dochter loopt wel in de mensport

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 17:35

absque_dubio schreef:
Pb gestuurd.

Ik ben zo verliefd op mijn 2 jarige palomino. <3 Hij heeft zo’n makkelijk karakter.
[ [url=m/2BG96e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw heel knap!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:49

Cynthia82 schreef:
lailapri schreef:
De cassanova zoon die dit jaar is ggk niet wat voor jou merrie?

Bedoel je Cream?

sorry over het hoofd gezien. Ja die bedoel ik idd.

Cynthia82

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:00

Geeft niet :)
Ik vind hem, van wat ik gezien heb, qua beweging wat minder. Dan denk ik dat ik met Golden Daim een betere beweger pak.

Kijk dan! <3 Mijn Cas veulentje van 6 dagen oud. Ik ben echt een beetje (erg) trots op zijn galop <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:03

mooie hengst hoor Anoek!

Cythia: Moet wel heel wat gebeuren als daar een mooier veulentje gaat uitkomen als je dit jaar hebt hihihhhi !!! Mooier dan deze kan toch niet?

Joepie! Hier even een ego post:

Onze 6-jarige keur en staatspremie merrie Isabella du Bois (Goldstar du Bois x Dornik B) is vanaf nu ook Röntgen en Elite merrie !! Vandaag het PROK predikaat thuis ontvangen met enorm goede klassering.

Afbeelding

En daarnaast is onze 2 jarige hengst die we vanaf dit najaar gaan trainen voor de CHK ook PROK goedgekeurd met een fantastisch mooi rapport!
enorm blij mee dus.

En ons 4e veulentje is geboren. Een cremello merrietje van Davinci du Bois uit de moeder van Cassanova.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:07

Marjolein, daar ben ik ook bang voor inderdaad. Mooier dat dit zie ik niet snel gebeuren :=

Gefeliciteerd met de behaalde resultaten!
En we willen natuurlijk wel een foto zien van de kleine meid :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:07

Cynthia82 schreef:
Geeft niet :)
Ik vind hem, van wat ik gezien heb, qua beweging wat minder. Dan denk ik dat ik met Golden Daim een betere beweger pak.

Kijk dan! <3 Mijn Cas veulentje van 6 dagen oud. Ik ben echt een beetje (erg) trots op zijn galop <3

[ [url=m/qTpbMk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AqhZra.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AH53SI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het hangt er ook altijd nog maar vanaf wat je graag ziet en wat je merrie toevoegd

Veulen is echt een knappert

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:09

Klopt zeker! Maar Fi kan wel die toevoeging in beweging gebruiken met haar 50% Haflinger en 50% Welsh Cob. Ze kán wel mooi lopen, maar liever niet :=

En als ik dan nu zie wat deze combi met Cas heeft toegevoegd aan beweging, ben ik daar heel blij mee!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:50

lailapri schreef:
Spaikey schreef:
Ik begin langzaam rond te zoeken voor een nieuwe pony. Grote C of kleine D.
Goed bewegen met souplesse en goed achterbeen gebruik. Nuchter karakter is bedoeld voor de mensport.
Iemand een tip?

De enige die ik nu in die maat heb is mijn springer v. Don cremello. Nrps keur prest. Sport. Dochter loopt wel in de mensport

[ [url=m/tR8mYy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hVUDSN.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/T2NR2N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knappe pony maar ik denk te oud?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:16

Absque, heel knappe pony!

Cynthia, je veulen is echt prachtig. <3 Golden Daim heb ik laatst nog gezien (en nog wel filmpje voor je als je wil). Hij heeft wel een flinke kaak erin, dus iets om over na te denken (afhankelijk van je merrie natuurlijk).

Marjolein, wat een prachtige resultaten, gefeliciteerd! Heb ik het nou goed dat Gin Fizz een volle broer is van Golden Daim?

Cynthia, dan kun je Gin Fizz natuurlijk ook overwegen. Het is in ieder geval dezelfde bloedvoering. Maar, als je dat per se wil, heb je met GF natuurlijk geen garantie op een kleurtje, met GD wel.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:29

Dankjewel! <3

En dat filmpje wil ik wel heel graag zien :j

GD en GF zijn inderdaad volle broers. Met GF heb ik 75% kans op een kleurtje, maar of ik die 25% aandurf :=

Ik heb filmpjes van wat nakomelingen van GD gezien en die vond ik echt goed bewegen (beter dan moeder die erbij liep).

En GF lijkt zo op de foto’s ook een zwaarder type dan GD. Nou hou ik daar op zich wel van, maar Fi is ook al geen heel licht type, dus wellicht wordt het dan te zwaar?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:33

Hmmm ik weet niet.of Gin Fizz wel echt zwaarder is. Hij lijkt een minder zware kaak te hebben en ook nek/halsovergang vind ik mooier. Of GF al veel onder het zadel is geweest weet ik niet, GD ga ik vanuit dat hij vanaf het begin getraind is, dus wellicht ook geen eerlijke vergelijking (en GD is een jaar ouder geloof ik?) Maar GF kan Marjolein je natuurlijk vertellen. Je kleurkansen zijn inderdaad anders. Ik PB je even voor de filmpjes.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:31

ik heb net een paar keer de filmpjes van gf en gd naast elkaar bekeken en ik vind zelf gf beter stappen en beter galopperen. De draf zie je bij gf in het filmpje nog weinig schakelen en bij gd al meer dus dat vind ik heel lastig beoordelen. Bovenstaande springer (hele goede stap. ruime maar wat vlak zittende draf. Goede functionele galop.) heb ik voor de volgende hengstigheid gf voor bedacht. Mede door het springbloed dat deze hengst aan moeders kant voert. Mijn merrie geeft met welke hengst dan ook een goed springend veulen. Zij heeft er een gehad van djamaï du bois (ggk hengst in polen), geen giga beweger, wel correct en een super uitstraling. de 2x was van een eigen nooit ggk nu geruinde hengst, deze nakomeling is nu dragend, kan giga springen maar wordt ingezet voor de mensport. Zij was wel tot op heden de best bewegende. De 3e was van een 1.30 springende bonte hengst, deze nakomeling wordt dit jaar 3. Wat eenvoudig in het lopen maar wel wendbaar en snel. De 4e is een nu 2 jarige hengst van Cassanova, hele complete pony die van alles wat heeft en goed kan springen.

GD zou ik zelf gebruiken op een merrie die zelf ook al heel fijn en correct is. En dan meer op kleur zegmaar. Echter pak ik zelf dan liever DC omdat ik gek ben van zijn nakomelingen.

Ik heb mezelf een nieuw dilemma gegeven. Welsh a pony met deze afstamming:
https://www.allbreedpedigree.com/kattenest+donna
zoals ik het lees van 2 kanten schimmel. Ik wil eigenlijk nog wel even dna laten testen ook op erfelijke afwijkingen. Ze heeft al eens een veulen gehad. Ze is 1.16m
Dekken of niet dekken. Aangekocht als lespony, loopt met de kindjes wat eenvoudig in draf, galop is de beste gang en stap dramatisch onder zadel. Tot ik haar door de wei zag bewegen. Stap 80% beter, enorm draven. Dus eens gaan kijken op internet, blijkt vader een nog best heel goede welsh hengst te zijn geweest. Met rijden met een barebackpad ging het al een stuk beter dus nu zadeltjes passen, al is dat lastig in de 14/15 inch maat. Heel veel goedkope meuk verkrijgbaar maar ik wil dus iets goeds.

Mocht iemand nou een leuk hengstje weten tot en met d maat voor de dame met een hele goede stap, draf met wat meer zweef/lossigheid en een nuchter karakter (pony is erg lief maar vind dingen snel moeilijk/spannend), hou ik me aanbevolen. Binnenkort eens foto's maken.

Marjolein gefeliciteerd!!! Wat een goede resultaten weer.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:48

Prachtige resultaten Marjolein!
Hengstenkeuzes hoef ik mij voorlopig niet meer mee bezig te houden.
Mevrouw is nu hoogdrachtig van de 2e en daar blijft het voorlopig bij.
Kan ze daarna weer een tijdje de sport in, stallen heb ik sowieso niet meer. Als dit overigens een kleurloos hengstje is gaat hij waarschijnlijk in de verkoop OF het moet echt de x-factor hebben.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:50

kyrkelover schreef:
Prachtige resultaten Marjolein!
Hengstenkeuzes hoef ik mij voorlopig niet meer mee bezig te houden.
Mevrouw is nu hoogdrachtig van de 2e en daar blijft het voorlopig bij.
Kan ze daarna weer een tijdje de sport in, stallen heb ik sowieso niet meer. Als dit overigens een kleurloos hengstje is gaat hij waarschijnlijk in de verkoop OF het moet echt de x-factor hebben.

Ik zou toch wel gek op kijken als er een kleurloos veulen uit komt :+

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 10:13

Haha ja kleurloos klinkt wel bijzonder haha! Doorzichtig dan?
Sorry flauw hoor

Laatst zei iemand tegen mij... ik vind Cassanova zo goed maar ik wil niet een kleurtje fokken. Ik wil eigenlijk alleen donkerbruin fokken.
Toen moest ik ook hard lachen, ik zei dat is ook kleur fokken! Lol

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 10:22

Toen ik het op schreef twijfelde ik nog om het anders te formuleren

Een leuk kleurtje is uiteraard bijzaak, maar als hengst moeten ze als simpele bruine of vos toch net iets meer hebben.

Ok mezelf kennende gaat er helemaal niks weg

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 10:37

Tegenwoordig is het bijna specialer om een onverdunde te fokken dan een verdunde. :))

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 10:50

Dat is zeker waar. Maarja zet een onverdunde en een verdunde hengst (of bijv een zwarte) naast elkaar en kijk naar de dek aantallen.
Zo kwam deze week de dekaantallen van de arabieren uit. Wat scoort bijna de helft aan dekkingen, de zwarte hengsten

Of kijk naar de part bred Fizz, zelfde laken en pak.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 11:06

ja mijn ervaring is dat een vos bij ons meestal pas tot zn recht komt als hij eenmaal onder het zadel is. Als mensen dan de kwaliteit zien kan je hem ook goed verkopen. (als veulen moeten wij vosjes/bruintjes eigenlijk altijd onder de kostprijs verkopen).

Ik geef ook eerlijk toe dat ik zelf ook echt val op die bepaalde uitstraling die ze moeten hebben. En dat is toch het plaatje bij elkaar.. kleur, aftekeningen, manier waarop ze uit de oogjes kijken. Vaak vind ik dat bij bijv een vosje of een bruintje met weinig aftekeningen toch minder.

Maargoed... wij hebben een aantal goede vossen gehad. Nadyr du Bois (EK pony), Cinderella du Bois (Akader pony), Charina du Bois (EK Pony), Davino du Bois (B-kader pony), mijn toppony van vroeger Imdira el haddi , en natuurlijk onze stammerrie (uitgeroepen tot Boegbeeld van de NRPS fokkerij) Carina, waar het voor ons allemaal mee begon.
Dus eigenlijkkkkkkkk moet ik niet zeuren over vosjes :Y)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 11:15

Wel nog even een beloofde foto van ons 4e geboren veulentje !
Nog even naamloos... v. Davinci du Bois m. Carice du Bois (voorl. keur, Preferent) vm. Der Harlekin B
Een heel lief zachtaardig cremello veulentje, lijkt nu al een gummyballetje in beweging <3

Afbeelding

en nog even een foto van onze 2 jarige hengst Happy!
ook van hem hebben we een super goed PROK- predicaat ontvangen en nu mag hij dus ook hengst blijven en gaan we over een aantal maanden rustig starten met het keuringsklaar maken voor de CHK !

Afbeelding

Zijn er hier nog meer die een 2 jarige hengst hebben. Die mooie palo van Anouk zag ik al voorbij komen. Quir, de jouwe was 1 of ook 2?
Wel leuk om met elkaar naar de keuring toe te werken/leven

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:00

Die hoge witte beentjes van dat cremello’tje <3

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:08

Denk dat iedereen wel een voorkeur qua kleur heeft, toch? :D

Ik zal nooit een hengst uitkiezen op kleur, kwaliteit vind ik veel belangrijker en dan liever een goede vos dan een matige palomino. Wel zijn er 2 kleuren waar ik nooit mee zal fokken, bont (vind ik gewoon niet mooi haha) en schimmel (gezondheid).

Knap veulentje Marjolein! Ziet er goed uit.

Ook een mooie hengst! Spannend naar de keuring toe gaan werken, maar de eerste stap is in ieder geval gezet, goed op de foto's! Welk stamboek ga je hem voorbrengen?

Die van mij moeten eerst nog 1 jaar worden, dus duurt nog een jaar langer haha. Die zijn allebei ook nog wel echt baby vergeleken met jouw hengst. <3

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:21

Ik heb altijd geroepen dat ik nooit met schimmels wilden fokken (toen niet per se vanwege gezondheid maar omdat ik dat echt een verschrikkelijke kleur vind). Nu hebben we er 3 lopen.. maar ik ga toch nog liever voor een kleur hengst dan schimmel, helaas blijven er dan maar zo weinig kwaliteit hengstjes over. Als het dan moet ga ik wel na of ze heterozygoot zijn.
Een van onze merries is al (zeer waarschijnlijk) homozygoot dus daar gaat een heterozygoot hengst niets mee doen. Andere merrie en onze hengst zijn wel heterozygoot.

Ons opfok hengstje is wel valk dus ik hoop van harte dat hij met veel kwaliteit opgroeit. Anders is het ook balletjes er af en weg. Dan maar voor de sport een leuk kleurtje.

Wat een ontzettend gave hengst Marjolein.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:13

Leuke discussie over kleur. Ik kijk deels naar kleur, namelijk ivm gezondheid:
Schimmel absoluut niet, vanwege de melanomen. Het is een verhoogd risico en geen garantie maar toch wil ik dat verhoogde risico niet als het eigenlijk toch niet nodig is.
Zilver kom ik eigenlijk niet tegen, maar zou ik ook niet zomaar kiezen. Vind de oogproblematiek toch wel lastig.

Puur op smaak heb ik liever geen bruine, vind ik niet zo mooi. Mijn merries zijn homozygoot agouti dus dan wordt alles met zwarte basis bruin. Maar is de beste hengst zwart of bruin dan overweeg ik het wel.
Dubbel verdunde als uitkomst ook liever niet, ik zou wel een dubbel verdunde hengst gebruiken op een niet verdunde merrie. Maar ik hoef zelf geen dubbel verdunde, enkel verdund vind ik wel mooi.

Ik heb ze graag met een flinke bles, witte benen en dan vos, palomino, valk of wildkleur (grullo vind ik tof, maar nu een wildkleur vos en dat vind ik ook leuk). Een zwarte met veel wit is ook wel tof, maar lastiger te fokken. En bont vind ik ook leuk, maar lastiger te vinden zonder af te doen in kwaliteit.
Maar met mijn twee veulentjes in de 10 jaar ga ik ook geen ras maken of breken :') dus dan kan je iets meer kijken naar persoonlijke voorkeur die eigenlijk niet relevant is. Uiteindelijk ben ik degene die er 20-30 jaar naar gaat kijken :')