Merriekeuring 2015

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:22

Mosh schreef:
Hoe groot waren jullie merries dan? Want echt, een goede van 1.62 of 1.61m laten ze niet staan op de maat. En een bovengemiddelde ook niet is mijn ervaring. Misschien wordt dit vaak ook verward met ontwikkeling? Dat is wel iets anders dan maat. In Alblasserdam staat dezelfde inspecteur in de baan als in Noord-Holland.

Dat is ook mijn ervaring..

Kletskousz

Re: Merriekeuring 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:32

Komt er eigelijk pas weer volgend jaar keuring on te kijken of ze ster kunnen behalen? Ik heb eigelijk een beetje spijt dat ik dit jaar niet gegaan ben. Maar ik vind het zo nare site en snap er al weinig van

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:50

Mosh schreef:
Jazen, gaaf! Hoe heeft je merrie het uiteindelijk gedaan?

Hoe groot waren jullie merries dan? Want echt, een goede van 1.62 of 1.61m laten ze niet staan op de maat. En een bovengemiddelde ook niet is mijn ervaring. Misschien wordt dit vaak ook verward met ontwikkeling? Dat is wel iets anders dan maat. In Alblasserdam staat dezelfde inspecteur in de baan als in Noord-Holland.

Mijn merrie werd gemeten op 1.61. Helaas stond ze op een ongelijke straat en kroop ze erg in elkaar vanwege de spanning. Heb haar thuis zonder ijzer op 1.62 gemeten.Er werd gezegd dat ze een goed ontwikkelde merrie was. Helaas op een half puntje na geen ster. Maar echt al apetrots dat ze op veel punten van het springen hoger scoorde als de grote en bekende springstallen uit de omgeving.

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:05

yeentll schreef:
Ik heb dezelfde ervaring Eef93, er werd heel erg op de maat gelet. Dit werd zelfs nog benadrukt in het verslagje over de dagen in Alblasserdam.

Jammer he! Maar jou merrie komt er wel! Ze is nog jong toch? Die van mij is helaas al 7. Ster of niet vond het al fijn dat ze met mooie punten opgenomen word. En het houd me niet tegen ooit nog een veulentje van haar te fokken

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:41

Hallo,

Ik ben nieuw hier in het topic en een leek in keuringen. De merrie die ik nu heb is ster en prok. Ik denk er aan om haar volgend jaar naar de centrale keuring mee te nemen.

Maar met wat voor cijfers heeft dit zin?

Ik heb gegoogeld en gezocht op bokt maar kan niet echt vinden (wat naast het ster zijn) minimale cijfers zijn voor het exterieur en vooral beweging om ze voor te stellen op de centrale keuring zonder een "flater" te slaan.. Iemand hier een idee?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:49

nummie schreef:
Hallo,

Ik ben nieuw hier in het topic en een leek in keuringen. De merrie die ik nu heb is ster en prok. Ik denk er aan om haar volgend jaar naar de centrale keuring mee te nemen.

Maar met wat voor cijfers heeft dit zin?

Ik heb gegoogeld en gezocht op bokt maar kan niet echt vinden (wat naast het ster zijn) minimale cijfers zijn voor het exterieur en vooral beweging om ze voor te stellen op de centrale keuring zonder een "flater" te slaan.. Iemand hier een idee?

Is ze nog niet op de centrale keuring geweest? wat waren haar cijfers? Ik ben alleen thuis in de springers, maar daarbij kun je niet echt zeggen met wat voor cijfers ze (voorlopig) keur kan worden. Als ze voor 80 punten of meer springen dan is dat vaak geen probleem, in de exterieurcijfers heb ik daarin altijd wat minder logica kunnen ontdekken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:53

Ik zou het sowieso wel durven proberen hoor, is ook net een beetje hoe ze zich laten zien.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:19

martichr schreef:
Is ze nog niet op de centrale keuring geweest? wat waren haar cijfers? Ik ben alleen thuis in de springers, maar daarbij kun je niet echt zeggen met wat voor cijfers ze (voorlopig) keur kan worden. Als ze voor 80 punten of meer springen dan is dat vaak geen probleem, in de exterieurcijfers heb ik daarin altijd wat minder logica kunnen ontdekken.

Nee, ik heb haar net in de tussentijd gekocht.. Daarom wou ik haar graag volgend jaar laten gaan. Ze is springgefokt.. Haar cijfers waren: 70, 65, 65, 70, 70, 75, 75, 75

Ze is ook nog echt zo'n puppy paard, wou haar sowieso even de tijd geven om lekker verder te groeien en iets sterker te worden..ze gaat ook pas volgend voorjaar onder het zadel..
Laatst bijgewerkt door nummie op 10-09-15 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:28

Gewoon doen, nee heb je, ja kun je krijgen!

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:43

nummie schreef:
martichr schreef:

Nee, ik heb haar net in de tussentijd gekocht.. Daarom wou ik haar graag volgend jaar laten gaan. Ze is springgefokt.. Haar cijfers waren: 70, 65, 65, 70, 70, 75, 75, 75

Ze is ook nog echt zo'n puppy paard, wou haar sowieso even de tijd geven om lekker verder te groeien en iets sterker te worden..ze gaat ook pas volgend voorjaar onder het zadel..

Ik zou gewoon gaan volgend jaar, de springcijfers zijn niet heel hoog, maar als ze zich goed ontwikkeld kan het best lukken. Nee heb je.. ja kun je krijgen.. zoals al gezegd..

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:23

Ik zou zo'n merrie eerst een IBOP laten lopen :)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:53

eh.....
Ik heb mn merrie ingeschreven voor de IBOP in Barsingerhorn.
Door blessure leed kon ik niet eerder haar voorstelling op een keuring.
Heb wel 1x een oefenavond vrijbewegen in Wijdenes met haar gedaan.
Omdat ze nog niet uitgegroeid was, en toen 1.58m aan tikte, raadde de inspecteur
me aan een jaar te wachten.

Nu enkele jaren verder, ze is nu acht, proberen we het met de IBOP.
Celva VMJ rond de 1.61m
PROK vb en Z1 +2 geklasseerd.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 01:48

Mosh schreef:
Ik zou zo'n merrie eerst een IBOP laten lopen :)

Na aanleiding van jouw reactie ben ik me eens gaan verdiepen in de ibop. Ik vroeg me een aantal dingen af..

Ik wil haar van het voorjaar zadelmak maken en laten doorrijden. De meeste ibops zijn in het voorjaar. En de centrale keuring in de zomer. Bij de ck wil ik haar wel graag laten voorbrengen anders zal ze (al) vijf zijn bij de volgende mogelijkheid voor een ck.

Maar, is in het voorjaar, zo rond februari zadelmak maken en omstreeks mei voor de ibop wel voldoende tijd om een jong paard hiervoor op te leiden?

Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om een jong paard meer dan drie keer pw te rijden zeg 20 min. En ik vraag me dan af of ze al wel zo snel de balans kunnen tonen in bijvoorbeeld galop, bochtenwerk etc.?

Plus dat bij de ibop springen het paard sprongetjes ook nog deels moet beheersen/controleerbaar. Dus dit zal ook nog meegenomen moeten worden In de training. Lukt zoiets wel allemaal?

Of zouden jullie in de periode voor de ibop het paard vaker (dagelijks) trainen en dan korte sessies? Hoe wordt het gedaan bij professionele stallen bij het klaarstomen, worden ze dan ineens elke dag gereden?

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening/ervaring.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:11

Als je alles laat doen, kun je beter voor de EPTM gaan imo. Je kunt ze dan wegbrengen en daar zadelmak laten maken.. Het resultaat van een 5/7weekse test zegt mij persoonlijk ook meer dan een IBOP, al moeten ze voor een IBOP al meer kunnen.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:01

Hallo,
Ik heb even een aantal vragen over de Ibop.
Wij hebben het plan om over een jaar (of 2) een veulen met onze merrie te fokken, alleen hoe gaat dit in zn werk met een duitse merrie? Ze heeft een duits paspoort (hannoveraan)
Ik begrijp dat de ibop voor kwpn paarden is, waar kun je met een duitse merrie dan mee rijden?
Sorry, ben een beetje een leek hier in.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:28

Leuk topic, ik sta op het punt mijn merrie in te schrijven voor de ibop 22 december in tolbert en haar dan ook zelf te rijden, wat voor mij de eerste keer word ben nu al zenuwachtig :') het betreft een 8 jarige upgrade x burggraaf die pas op de thuiskeuring 70 punten op exterieur heeft gehaald

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:45

Leuk Brigitte, wij gaan ook met onze naar die Ibop

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:49

Oke leuk! Laten jullie m rijden of zelf?

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:52

We rijden haar nu zelf, maar waarschijnlijk de IBOP zelf niet(ivb mn eigen zenuwen) ;)

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:55

Oke, heel veel succes alvast, hoop idd ook dat ik het niet verpest Door zenuwen..

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:14

Heb geprobeerd om wat meer info op de site van het kwpn te vinden maar kon het nog niet vinden, misschien kunnen jullie mij helpen. Ik rijd sinds kort (paar weekjes onder het zadel) een drachtige 3,5 jarige merrie voor de fokker. Veulentje wordt van mij. De bedoeling is dat de merrie ook naar de keuring gaat en ik zal het ook heel leuk vinden als mijn veulen naar de keuring gaat. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Kan je ook met het veulen naar de keuring als de merrie nog niet gekeurd is of kan de merrie beter eerst thuis gekeurd worden?

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:21

Je kan dacht ik gewoon met veulen naar de keuring zonder dat de merrie gekeurd is, ik heb mijn merrie eerst thuis laten keuren en dit is heel goed bevallen :)

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:56

Kan een stamboekmerrie alsnog ster worden op de ibop? Weet iemand dat?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:49

@Eef93:
Ja, dat kan.
Een merrie wordt ster op de stamboekkeuring als ze minimaal 70 punten op het exterieur en 75 punten op het vrij bewegen/vrij springen heeft gehaald. Als de merrie minimaal 70 punten heeft gehaald op exterieur maar tekort schoot bij het bewegen/springen, dan kan de merrie alsnog ster worden als de merrie een voldoende (sport)prestatie levert:
- de IBOP afleggen met minimaal 75 punten, of
- de EPTM afleggen met minimaal 75 punten of
- via de sport: dressuur minimaal Z1+1, springen weet ik niet

Als de merrie minder dan 70 punten had op het exterieur en voldoende prestatie heeft geleverd, dan kun je overwegen haar opnieuw aanbieden voor exterieurkeuring. Dat kan ook op de IBOP-dag. Dat is alleen zinvol als de merrie op de stamboekkeuring er niet optimaal voor stond, waardoor ze eigenlijk te laag gewaardeerd is op het exterieur.

Als er duidelijke bemerkingen waren dan heeft opnieuw aanbieden niet zoveel zin. Dan zou ik de merrie liever lekker in de sport gaan rijden, en na behalen van het sportpredicaat opnieuw aanbieden. Dan heeft ze in elk geval bewezen dat een eventuele tekortkoming haar niet hindert in de sport.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:36

Ik heb de topic een beetje gevolgd en er komen mooie merries voorbij.
en interessante informatie.
Nu wil ik met mijn merrie ook gaan fokken, alleen ben ik hier best nog een leek in.
Mijn merrie is wel in het veulenboek opgenomen maar nog nooit op een keuring geweest.
Hebben jullie misschien advies naar welke keuring ik het beste kan gaan?
Er is wel een maar dat ze op dit moment een peesblessure heeft en dus niet mag rennen.
Zouden jullie dan adviseren om haar peesblessure af te wachten?
Ik wil haar aankomende jaar laten dekken,alleen ik weet niet of het dus heel erg is voor het veulen als de merrie nog niet naar een stamboekkeuring is geweest.

Het is een Ginus x Orlando (BWP)
Springgefokt en nu 7 jaar
Afbeelding

Allemaal alvast bedankt