dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:09

Lusitana schreef:
Omhoog gebouwd staat tussen aanhalingstekens. Lees maar opwaartse romp. Het standpunt blijft hetzelfde!
Er wordt beweerd door enkelen (en zeker niet door mij) dat het DE bijdrage is tot een goed dressuurpaard, maar voorlopig is daar geen bewijs voor omdat dan alle toppers zo gebouwd zouden zijn en dat is dus niet zo...
Daarbij als het voor het ene paard geldt moet het ook voor het andere paard gelden. Maar portugese paarden deugen-als ik het zo lees- bij voorbaat niet, maakt niet uit hoe ze gebouwd zijn.... :+

kdenk dat het anders is Lusitana
Dat de het merendeel van de harde nederlandse ruiters absoluut niet kunnen omgaan (of het moeten leren) met de sensibele super intelligente spaanse en portugese paarden.
En dat zal, als je hoog wilt rijden , nog wel eens voor problemen kunnen zorgen.
Je hebt dus een zekere mate van ruitergevoel nodig, om met deze dieren samen te kunnen werken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:16

Lusitana schreef:
sarabande schreef:
Als Portugese paarden een speciaal talent zouden hebben om makkelijk op het hoogste niveau te presteren zouden die op grote schaal internationaal gekocht worden daarvoor, maar dat zie ik met die basis bewegingen nog niet gebeuren.

Moeilijk he, lezen.... Er is niet 1 type portugees paard

Dat zeg ik toch nergens. Als je het over lezen hebt.......

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:17

nombrado schreef:
Dat de het merendeel van de harde nederlandse ruiters absoluut niet kunnen omgaan (of het moeten leren) met de sensibele super intelligente spaanse en portugese paarden.
En dat zal, als je hoog wilt rijden , nog wel eens voor problemen kunnen zorgen.
Je hebt dus een zekere mate van ruitergevoel nodig, om met deze dieren samen te kunnen werken.

Stap eens op een Jazz zou ik zeggen :D :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:18

arie53 schreef:
Waar schiet deze dan in tekort?

Nergens :D

sarabande

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:21

Het is gewoon pure jaloezie als je je geroepen voelt om bij iedere uitspraak over iets dat verkeerd is het nummer 1 paard ter wereld als voorbeeld te nemen. En je begrijpt dan dus ook niet dat dressuurproeven uit meer onderdelen bestaan en niet voor niets

Maar misschien komt er nog eens een WK voor pi en pa kunnen al die dieren die wat moeite hebben met de basisgangen (understatement) toch nog een prijs halen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:24

sarabande schreef:
nombrado schreef:

Stap eens op een Jazz zou ik zeggen :D :D

niet te vergelijken ;)
maar geen problemen mee. :D
Het heeft echter niet mijn voorkeur
Laatst bijgewerkt door nombrado op 03-12-11 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:34

Lusitana schreef:
arie53 schreef:
Het gaat bij een opwaartslopende romp ook niet om omhooggebouwde paarden. Integendeel zelfs. Een evenwichtiggebouwd paard is niet omhooggebouwd en draagt op stand 60% van het gewicht op de voor- en 40 % op de achterhand. Het skeletmechaniek stelt deze paarden in staat om het lichaamsgewicht evenwichtig in de beweging te verdelen en in balans voort te bewegen.

Omhoog gebouwd staat tussen aanhalingstekens. Lees maar opwaartse romp. Het standpunt blijft hetzelfde!
Er wordt beweerd door enkelen (en zeker niet door mij) dat het DE bijdrage is tot een goed dressuurpaard, maar voorlopig is daar geen bewijs voor omdat dan alle toppers zo gebouwd zouden zijn en dat is dus niet zo...
Daarbij als het voor het ene paard geldt moet het ook voor het andere paard gelden. Maar portugese paarden deugen-als ik het zo lees- bij voorbaat niet, maakt niet uit hoe ze gebouwd zijn.... :+

1. Alle toppers bewegen toch ook niet hetzelfde?

2. Over Portugese paarden heb ik mij uitgelaten. Over het algemeen zijn de Iberische paarden uitstekende rijpaarden en hebben op dit terrein al een eeuwenlange ervaring.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:40

sarabande schreef:
Het is gewoon pure jaloezie als je je geroepen voelt om bij iedere uitspraak over iets dat verkeerd is het nummer 1 paard ter wereld als voorbeeld te nemen. En je begrijpt dan dus ook niet dat dressuurproeven uit meer onderdelen bestaan en niet voor niets

Maar misschien komt er nog eens een WK voor pi en pa kunnen al die dieren die wat moeite hebben met de basisgangen (understatement) toch nog een prijs halen

De piaffe, passage, pirouettes, uitgestrekte draf, verzamelde stap, appuyementen en changementen zijn verzamelde oefeningen van de basisgangen!

Geen goede basisgangen betekent ook geen goede verzamelde gangen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:51

arie53 schreef:
1. Alle toppers bewegen toch ook niet hetzelfde?

DAT bedoel ik ook precies zo!!!! Ik denk dat je mijn posts verkeerd interpreteert, want ik zit juist op dezelfde lijn als jij.
Er wordt vaak gewezen van "ja maar, dat paard is zo en zo en wel aan de top en een paard dat zo en zo beweegt komt nooit aan de top", terwijl in de top juist van alles tegenkomt, waaruit dus blijkt dat je helemaal niet een bepaald type met een bepaalde bouw of bepaalde gangen nodig hebt om die te halen.

Ik blijf erbij dat het de africhting is die voor het grootste deel bepaald hoe hoog een paard komt.
Als een paard met aan alle aanleg en "ideale bouw en gangen" bij Mien terecht momt die niet kan rijden, of bij Katrien die hem stuk rijdt, wordt het echt niks, en als een paard dat "slecht" gebouwd is een geen denderende gangen heeft bij Piet terecht komt die geweldig kan africhten, kan die heus gewoon in de top komen...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:10

Lusitana schreef:
Ik blijf erbij dat het de africhting is die voor het grootste deel bepaald hoe hoog een paard komt.
Als een paard met aan alle aanleg en "ideale bouw en gangen" bij Mien terecht momt die niet kan rijden, of bij Katrien die hem stuk rijdt, wordt het echt niks, en als een paard dat "slecht" gebouwd is een geen denderende gangen heeft bij Piet terecht komt die geweldig kan africhten, kan die heus gewoon in de top komen...

Nee daar begint Piet niet eens aan, die stopt dar zijn dure tijd niet in.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:00

Hier zie je wat neerwaartse rompen springen (live Eurosport) .jammer voor Unaniem maar viel echt niet tegen en Simon niet te vergeten.
Gewoon de sport volgen i.p.v. wat tekentafel geklets. :(:)
http://results.scgvisual.com/2011/gucci/r6.html

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:03

ceasario schreef:
Hier zie je wat neerwaartse rompen springen (live Eurosport) .jammer voor Unaniem maar viel echt niet tegen en Simon niet te vergeten.
Gewoon de sport volgen i.p.v. wat tekentafel geklets. :(:)
http://results.scgvisual.com/2011/gucci/r6.html

Het ging toch over een dressuurpaard?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:24

setteke schreef:
[Het ging toch over een dressuurpaard?

Dat is blijkbaar het enige waar men het over kan hebben. |(

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:39

Niet men, ik begrijp dat zo nu en dan door het vervreemdende plaatje praatje het onderwerp verloren gaat, maar de titel staat boven het topic

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:46

ceasario schreef:
setteke schreef:

Dat is blijkbaar het enige waar men het over kan hebben. |(

Haha, dat is toch het onderwerp van dit topic?

Ideetje, topic openen dat een springpaard best functioneert met een neerwaarste romp :D

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 01:08

sarabande schreef:
Lusitana schreef:

Ik ben het roerend met je eens.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 01:15

arie53 schreef:
Waar schiet deze dan in tekort?

Ik geloof dat alle ins en outs van Jazz, zowel in de sport als in de fokkerij, wel bekend zijn. Er is geen hengst die zich zo bewezen heeft.

Lusitana schreef:
als een paard dat "slecht" gebouwd is een geen denderende gangen heeft bij Piet terecht komt die geweldig kan africhten, kan die heus gewoon in de top komen...

Een beetje achterhaald dit. De tijd van gewone paarden zijn we al even voorbij. Met gewone paarden is het al moeilijk of zelfs onmogelijk om bij de top te komen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 09:18

Afbeelding
Citaat:
dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

London. 1768. Der Duft von Sägespänen liegt in der Luft. Alle Blicke sind auf die kreisrunde Manege des „Circus Maximus“ gerichtet. Dort galoppiert ein schneeweißes Pferd im Rhythmus der Orchester-Musik. Auf seinem Rücken balanciert eine Jongleurin und wirbelt Bälle durch die Luft. Philip Astley, der Begründer des modernen Zirkus, erntet begeisterten Applaus. Pferde sind die Stars seiner Shows. Innerhalb weniger Jahre gründet Astley europaweit 20 Zirkusse. Fasziniert sein Publikum mit Lektionen der Hohen Schule und Freiheitsdressur. Clowns würzen das Kulturereignis mit Komik.

http://www.reitwelten.de/2008/09/06/mes ... alenhallen

setteke schreef:

setteke schreef:
Ideetje, topic openen dat een springpaard best functioneert met een neerwaarste romp :D

Een dressuurpaard bestaat niet, een circuspaard wel, tenzij men onder een "dressuurpaard" verstaat, een springpaard dat niet kan springen. :+

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:55

Lusitano schreef:
Citaat:
DAT bedoel ik ook precies zo!!!! Ik denk dat je mijn posts verkeerd interpreteert, want ik zit juist op dezelfde lijn als jij.
Er wordt vaak gewezen van "ja maar, dat paard is zo en zo en wel aan de top en een paard dat zo en zo beweegt komt nooit aan de top", terwijl in de top juist van alles tegenkomt, waaruit dus blijkt dat je helemaal niet een bepaald type met een bepaalde bouw of bepaalde gangen nodig hebt om die te halen.

Dat we op een lijn zitten, heb ik wel begrepen. Het is echter niet zo dat een matig of weinig gebalanceerd paard aan top komt omdat hij toch in staat is de oefeningen volgens de FEI regels uit te voeren. Dat doen ze echter niet. Die paarden komen aan de top omdat dit met alles met smaak en mode en met een weinig deskundige jury van doen heeft. Of althans met een jury die het niet nauw met de regels neemt. Jazz is daar een voorbeeld van.

En op dit terrein heeft Ceasario wel een punt. Een dergelijke voorstelling wordt voor dressuur versleten.

Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:58

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:06

Mag ik vragen wat er dan mis met de piaffe van Jazz op de foto? Hij gaat toch mooi zitten?? :o

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:12

Het is Jazz, dat is wat er mis mee is.
De best presterende hengst van de hele wereld, maar voor Arie53 niet goed genoeg.
Dat zou toch iets kunnen zeggen over het 'oog' van Arie53.

Over springpaarden in dit topic: de beste dressuurpaarden komen uit springlijnen.
Ook Jazz :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:21

Dees schreef:
Het is Jazz, dat is wat er mis mee is.
De best presterende hengst van de hele wereld, maar voor Arie53 niet goed genoeg.
Dat zou toch iets kunnen zeggen over het 'oog' van Arie53.

Over springpaarden in dit topic: de beste dressuurpaarden komen uit springlijnen.
Ook Jazz :D

Best verervende hengst, iets anders als best presterende è...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:25

Symantecs :D
Hengst presteerde internationaal absoluut wereldtop. Misschien niet de állerbeste, maar hij liep echt wel bij de top 5 van hengsten.
En blijkt nu dus de beste fokhengst op de wereld te zijn.

Het is in ieder geval dus niet het juiste paard op hier te verguizen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:32

sarabande schreef:
Lusitana schreef:

Heb je Digby al eens bekeken?