Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:37

Ze had 70 ex en 70 bew (nou ging ze ook wel als een speer door de baan heen)

Klopt idd ze maaid in draf met het voorbeen, los doet ze dit niet, het is vaak bij wat spanning of als ze nog wat over haar tempo loopt.
ik stoor mezelf er niet zo aan.
Ze heeft zoveel extra dat ik dat maaien maar voor lief neem.
En ze is idd al erg af voor een 3 jarige maar wel een merrie die nog voldoende jeugd uit straalt.

Seven

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:54

Ze hoeven er ook zeker geen alst van te hebben maar tijdens de ibop zal ze dat zeker opvallen al weet ik niet hoe ze daar tegen over staan :)
dat zijn toch niet zulke erge cijfers die moeten wel hoger kunnen worden als ze zich beter laat zien

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:05

Seven schreef:
Ze hoeven er ook zeker geen alst van te hebben maar tijdens de ibop zal ze dat zeker opvallen al weet ik niet hoe ze daar tegen over staan :)
dat zijn toch niet zulke erge cijfers die moeten wel hoger kunnen worden als ze zich beter laat zien

Je moest eens weten hoeveel er maaien en toch ster, keur etc zijn.
En zowel bijna alle tuschinski,s maaien. (hij doet het zelf namelijk ook.)
Ik had ook liever niet gehad dat ze het deed, maar het is nou eenmaal zo.

En nee zo erg zijn de cijfers niet die 70 exterieur heeft ze inieder geval in de pocket.
En als ze straks Z2 + 1 zou lopen dan maken ze haar ook ster.

Hier filmpje los van haar, dan zie je dat het maaien dan toch wel heel erg mee valt. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=JXYdw9Uf2W0

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:07

Ben ik met je eens Manueeltje ik heb er ook genoeg gezien die erg maaiden tijdens de Ibop en gewoon ster werden ...
Mocht het niet lukken dan kun je het zoals je zelf aangeeft toch via de sport proberen !

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:11

elllis schreef:
Ben ik met je eens Manueeltje ik heb er ook genoeg gezien die erg maaiden tijdens de Ibop en gewoon ster werden ...
Mocht het niet lukken dan kun je het zoals je zelf aangeeft toch via de sport proberen !

We gaan er maar vanuit dat madam zie nu eens rustig gaat houden, moet lukken met veulen aan de voet.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:03

Manueeltje, ik vind het wel een mooie merrie om te zien :j Heb je ook een filmpje ohz in draf? Als ik het zo bekijk zou ik er rekening mee houden dat ze als opmerking krijgt dat ze wat ruimte en kracht mist in de beweging. Stap zou ik er goed om denken om haar wat lager in de stellen en wat meer naar de hand toe stappen (dat zien ze dan liever). Het achterbeen is wel actief maar nog niet krachtig genoeg om ruimte te maken aan de voorkant ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:25

Zo zie je maar weer dat het overal anders is, aantal jaar geleden werd een maaiende merrie die ibop liep uit de ring gezet.
Dier liep gewoon goed verder, eigenaar heb ik nog mee staan praten die snapte er niets van op dr rapport stond bij op of aanmerking ook in koeie letters maaier.

Maar als ze er nu wel gewoon op door komen zou ze zeker interesant zijn om naar de ibop te gaan :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:35

Manueeltje: Het lijkt wel een totaal ander paard. Dat filmpje los of onder het zadel.
Zo los vind ik haar echt leuk maar onder het zadel ben ik er nog niet weg van. Er was ook maar heel weinig draf te zien op de filmpjes. Maar wat ze liet zien daar is onvoldoende voor een goede IBOP beoordeling. Als ze op de keuring zo loopt als op het filmpje los maak je prima kans op ster.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:27

Suzanne F. schreef:
Manueeltje: Het lijkt wel een totaal ander paard. Dat filmpje los of onder het zadel.
Zo los vind ik haar echt leuk maar onder het zadel ben ik er nog niet weg van. Er was ook maar heel weinig draf te zien op de filmpjes. Maar wat ze liet zien daar is onvoldoende voor een goede IBOP beoordeling. Als ze op de keuring zo loopt als op het filmpje los maak je prima kans op ster.

Los en onder het zadel is natuurlijk heel anders.
Op het filmpje is idd niets van de draf te zien.
Maar jah als ik die gallopade van de merrie eens bekijk wat op de filmpjes wel goed te beoordelen is, dan mag ik niet klagen.
Zowiezo vind ik het niet echt een prima filmpje van onder het zadel, omdat alle 3 de basis gangen er niet in worden getoond.

Maar heb ff niets anders.

Maar jij hoeft er ook niet weg van te zijn Suzanne, als ik dat maar ben :+

Het zit er in ieder geval wel in, het is de kunst het er onder het zadel uit te rijden.
Het is ook nog maar een 3 jarige, het kan nog zoveel gaan veranderen rij technisch.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:31

Mosh schreef:
Manueeltje, ik vind het wel een mooie merrie om te zien :j Heb je ook een filmpje ohz in draf? Als ik het zo bekijk zou ik er rekening mee houden dat ze als opmerking krijgt dat ze wat ruimte en kracht mist in de beweging. Stap zou ik er goed om denken om haar wat lager in de stellen en wat meer naar de hand toe stappen (dat zien ze dan liever). Het achterbeen is wel actief maar nog niet krachtig genoeg om ruimte te maken aan de voorkant ;)

Merrie is van zichzelf in stap en gallop ruim zat.
En dat stukje in stap, ik snap wat je bedoeld, ze zou de hals wat meer mogen laten dalen en wat meer naar de hand toe mogen stappen.
Moet zeggen dat ik haar ook nu pas sinds enkele weken laag en rond los kan rijden, dat ze dan ook rustig blijft in de aanleuning en de hals op lengte houd. (ipv zich op te krullen en over haar tempo te lopen)

Het is nog niet zo,n hele simpele om te rijden hoor.
Ze is wel super braaf, maar erg sensibel, energiek, en snel te heet.

Het stukje dat ze ruimte mist dat komt uit de schouder vandaan, die ligt er vrij steil in.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:04

Als ze ruim "zat" was was ze wel ster geworden.
Het is allemaal opbouwend bedoeld hier,
je schiet iedere keer in de verdedeging, is nergens voor nodig!

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:31

ullaatje schreef:
Als ze ruim "zat" was was ze wel ster geworden.
Het is allemaal opbouwend bedoeld hier,
je schiet iedere keer in de verdedeging, is nergens voor nodig!

Ik zag het ook niet als kritiek hoor!
Ik weet niet wat jij onder de in de verdediging schieten bedoeld??
Maar als ik beaam dat het wel kan kloppen dat ze zo kort is in draf voort komt uit een steile schouder, dat noem ik niet echt in een verdediging schieten, maar het min punt van je merrie toe geven!

Dat de merrie geen ster is geworden had op dat moment niets te maken met de korte beweging.
Het commetaar was toen juist dat ze door de frisheid te lang werd in de beweging, en het beeld meer duwend dan dragend werd.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:52

Hoi,
Ik denk dat ik dit jaar mijn C tje laat opnemen in t stamboek. Ze is klein. Daarom ben ik nog niet naar de stamboek opname geweest. Wel ben ik een keer met haar naar de oefenavond vrijbewegen geweest. Daar maakte ze wel een goede indruk, maar ja de maat was nog aan de kleine kant ( als driejarige gemeten op 1.58m). Hoewel ze onder het zadel zichzelf wel flink groot maakt...

Ik ben er nog niet uit. IBOP kan niet meer. Wel stamboekopname deze zomer? Of 'gewoon' door blijven trainen totaan t Z2?

Als veulentje 2 dagen oud.
Afbeelding

Dit was ze 4 jaar terug tijdens de afstammelingenkeuring bij Lauw van Vliet.

Afbeelding

Oefenavond vrijbewegen. (geprobeerd een standfoto te maken..... :') )
Afbeelding

En twee rijfoto's (afgelopen zomer)

Afbeelding
Afbeelding

Kommentaar is welkom! Wel op niet wat te zoeken op de keuring/ stamboekopname.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:44

manueeltje84 schreef:
Dat de merrie geen ster is geworden had op dat moment niets te maken met de korte beweging.
Het commetaar was toen juist dat ze door de frisheid te lang werd in de beweging, en het beeld meer duwend dan dragend werd.

Had jij geen filmpje van de stamboekkeuring geplaatst in het topic MK 2011?

Over het maaien/IBOP... de wonderen (maaien) zijn de wereld nog niet uit!
Vol verbazing zie je ze nu en dan nog doorgaan en slagen bij de IBOP :j

@ Margriet, waarom kan IBOP niet meer?

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:48

`Die is al in November geweest in Barsingerhorn.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:51

Margriet je kunt toch volgend jaar naar Barsingerhorn gaan voor de IBOP en aansluitend op laten nemen in het stamboek?

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:57

Dat kan inderdaad nog. Die zal volgens mij ook weer in t najaar zijn ergens in November. Heeft het overigens (veel) meer waarde als je je merrie mee laat doen aan de keuring/stamboek opname en vervolgens in t najaar nog naar de IBOP te gaan? En of ik met mn merrie uberhaubt wel zinvol is om ernaar toe te gaan.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:58

Ze moet in ieder geval minmaal 160cm zijn ... anders wordt ze zowiezo geen ster of in het stamboek opgenomen (dat laaste weet ik trouwens niet zeker) !

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:05

elllis schreef:
Ze moet in ieder geval minmaal 160cm zijn ... anders wordt ze zowiezo geen ster of in het stamboek opgenomen (dat laaste weet ik trouwens niet zeker) !

Stamboek 1.58m.
Ster 1.60m. ( is de minimale maat, je merrie moet wel veel ter compensatie hebben wil je haar ster krijgen met 1.60m.)

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:32

Oke weer wat geleerd dank je :) .

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:48

Haar moeder was 1.57 1.2 en is drie x nagemeten tijdens de stamboekopname (met een knipoog opgenomen). Haar dochter ook aan de kleine kant is ook opgenomen en is ster. Zij loopt nu op LT en Junioren niveau. Momenteel ben ik gewoon nog een beetje zoekende of ik met Celva (beestje hierboven) naar de keuring ga of gewoon nóg langer wacht. Ze is wel min. 1.60m en al wel goed uitgezwaard.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:21

Afbeelding
Hier was ze net 2 dagen bij me, haha toen vond ik haar al mooi.
Afbeelding
Dit is op wedstrijd afgelopen mei.
Afbeelding
En van voren (en van onderen :P ) in juni op Ermelo.
Ik zoek me suf naar een recente standfoto, maar die kan ik zo ff niet vinden.

Ik heb hier het keuringsrapport ook. Ik weet niet zo goed hoe dat werkt. Maar er staan best wat stipjes aangekleurd buiten gemiddeld. Alleen bij 5 halsrichting is wel de opmerking aangekleurd diep uit de borst, en halsbespiering onderhals. Maar ja dat laatste train je weg :D
Haar stokmaat is 160.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:23

Ipsilonka, leuke merrie. Ik las dat ze 68 punten had? Dat is toch al jaren niet meer het systeem? :o

Margriet, de regio NH heeft laten weten dat ze wat gaan rondmailen etc. om te zorgen dat de IBOP in Barsingerhorn in april wel doorgaat. Als jij nou ook nog even wat mensen werft? :P Ik heb ook wel een kandidaat, die staat ook nog in het veulenboek.
Ik zou dan voor een IBOP gaan. Daar hechten ze uiteindelijk meer waarde aan dan aan het vrij bewegen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:42

Wil iemand ook een mening geven over mijn filmpjes? (3 jarige)
Aanleuning is prut, daar is inmiddels de tandarts voor geweest. Heeft echt geholpen. Verder waaide het erg hard dus de focus lag niet echt op het door de hoeken rijden, alles klapperde.
http://vimeo.com/32739079
http://vimeo.com/32738457
Ik vind zelf dat ze nog wat rustiger in tempo mag zodat ze ook wat meer van de grond gaat bewegen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:47

Mosh schreef:
Ipsilonka, leuke merrie. Ik las dat ze 68 punten had? Dat is toch al jaren niet meer het systeem? :o

Bij Tuigpaarden nog wel.

De onderhals bij dit paard komt gedeeltelijk door de lage halsinzet en kun je dus niet helemaal wegtrainen.
Ook haar rugbespiering en bovenhalsbespiering zouden wat mij betreft beter moeten.

Verder vind ik haar op de foto's wat van het achterbeen af lopen vrij vlak in het voorbeen en zou ze meer uit de schouder mogen komen.