Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:39

sarabande schreef:
dus zijn we niet afhankelijk van dit soort kopers.

Nee die paarden komen helemaal niet tussen die 3000 andere paarden op Marktplaats terecht.. die kan je met winst in het buitenland verkopen :=
Sorry hoor.. een gelukkige enkeling hier en daar slaagt daar als kleinschalige fokker in, en de overgrote meerderheid kweekt willen of niet voor de recreatieruiters thuis. En daar is nu zo'n overvloed aan aanbod dat je al blij mag zijn dat je ze verkocht krijgt.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 07-06-11 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:40

sarabande schreef:
Johnnydepony schreef:
je kan wel gaan zitten fitten op al die recreatieruiters, maar zonder al die recreatieruiters verkochten jullie helemaal geen paarden meer.

En voor onze fokproducten is er gelukkig erg veel belangstelling uit het buitenland, dus zijn we niet afhankelijk van dit soort kopers.

Voor de besten wel ,maar hoeveel zijn dat er uiteindelijk ? Ik denk nog niet 1% van de populatie.
Een fijn werkbaar karakter blijft voor fokker en toekomstige (amateur) gebruiker belangrijk.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 07-06-11 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:49

amaze schreef:
Voor de besten wel ,maar hoeveel zijn dat er uiteindelijk ? Ik denk nog niet 1% van de populatie.
Een fijn werkbaar karakter blijft voor fokker en toekomstige (amateur) gebruiker belangrijk.

Ik zie de connectie niet die hier altijd gelegd wordt tussen kwaliteit en de afwezigheid van een goed karakter. Een goede fokker zorgt dat beide aanwezig zijn

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:54

Dat zou idd een ideale situatie zijn ,maar helaas is het meestal niet de werkelijkheid .
Daar gaat het topic toch ook over ?!

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:08

Ik zie ook geen verband tussen kwaliteit en karakter.
Ook ik fok geen paarden voor de recreatieruiter, maar dat wil niet zeggen dat ik alleen halve gekken rond heb lopen, integendeel. Een paard met een aangenaam karakter is voor iedereen prettiger om mee te werken, beroepsruiter of niet.

Ik heb ook niet de indruk dat de paarden nu ineens zoveel moeilijker zijn geworden. Als ik naar de springpaarden kijk, je hebt wat fellere paarden zoals de nakomelingen van Heartbreaker, maar er zijn er evengoed een hele hoop uit Nabab, die dan weer erg gemakkelijk is. Dat zal vroeger toch niet anders geweest zijn?

Ik zie hier in de buurt trouwens genoeg mensen die hun merrie dekken, en waarvan de veulens wel verdwijnen naar het goedkopere ciruit. Alleen zijn juist die paarden niet altijd de gemakkelijkste. Op hun brave paarden rijden ze zelf, en de moeilijke worden gedekt, want "anders staan ze toch maar in de wei". Tja.... En als hengst kiezen ze dan voor een goedkope, ook niet de beste garantie voor een geschikte combinatie.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:31

Iphi schreef:
Ook ik fok geen paarden voor de recreatieruiter

Kan zijn dat jij dat ook toevallig niet doet, maar blijft een feit dat er niet zo veel beroepsruiters zijn, en dat circuit dus eerder beperkt is.

Wie fokt er hier dan wel warmbloed voor de recreatieruiter?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:36

Bandida schreef:

Dat zou alleen iemand zijn die geld genoeg heeft en het niets kan schelen, maar die zijn meestal niet rijk geworden omdat ze dom zijn.

Praktijk is een heleboel kruisingen waar de markt mee vol zit en sportpaarden die niet helemaal gelukt zijn of of en veterinair een steekje los hebben.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:43

Bandida schreef:
Iphi schreef:
Ook ik fok geen paarden voor de recreatieruiter

Kan zijn dat jij dat ook toevallig niet doet, maar blijft een feit dat er niet zo veel beroepsruiters zijn, en dat circuit dus eerder beperkt is.

Ikke *\o/*

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:43

hyppolyte schreef:
@floortje, nee dat is geen drogreden, die grote fokkers hebben vaak land wat al jaren in de familie zit, dat brengt aanzienlijk minder kosten met zich mee dan een het moeten kopen van een dergelijk terrein, dat is namelijk vrijwel niet te doen. Dus die fokkers besparen wel degelijk op de kosten omdat ze maar een deel hoeven te financieren. Bovendien hebben ze hooi van eigen land en hebben ze niet de kosten van aparte opfok etc. Natuurlijk geldt dat niet voor alle grote fokkers, maar voor een hoop wel :j.

de volgende keer als ik een paard koop, moet ik dus eerst vragen of het land altijd al in de familie was, want dan moet er wat van de prijs af? Voor die grond heeft niemand ooit iets betaald daar heb je geen belastingen voor? Dat hooi waait vanzelf de schuur in? De jonge paarden in eigen opfok hoeven niet te eten, enten en bekappen is overbodig, even als het strooien van de stal?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:51

besita schreef:
dit vind ik echt de grootste kul hoor dat enkel de grootschalige fokkers kwaliteitspaarden fokken :( :(
tss net de kleinere fokker doet al de moeite om de gepaste hengst bij zijn merrie te zoeken , kent zijn merrie door en door ..heeft een band met het veulen , kent de gezondheid van zijn stam etc ..
die grootschalige gaan daar allemaal makkelijker mee om ..ze kiezen een 10 tal hengsten en dat wordt dan over de hele stapel merries verdeeld ..kopen massaal rietjes en insimineren er maar op los ..of het past of niet ..en die ene die duur verkocht wordt maakt het verlies of de break even van al de andere goed ..meestal kent ie amper zijn merriestapel en is er gewoon een verantwoordelijke fokkerij die alles regelt ..( er zijn maar een paar uitzonderingen die groots en kwalitatief fokken ) )
en het zal hun vaak een worst wezen wat hun fokproducten op latere leeftijd presteren , waar ze terechtkomen en of ze gezond zijn ..ik doe bvb ook de moeite om achter mijn producten aan te gaan ..vragen of ze goed zijn op RX enz

oja de grotere fokkers insimineren er maar op los of het past of niet en die ene goeie gaat die tien slechten goed maken. Denk je nu werkelijk dat ze zo stom zijn.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:57

hyppolyte schreef:
Citaat:
Deze mensen komen dus kijken naar een paard van ong 4000 euro en willen hem rondom op de foto en volledig gekeurd hebben, want dat wil de verzekering (liefst vol verzekerd).

Gezond verstand zou zeggen. Mocht een paard van 4000 euro ernstig gebleseerd raken en de kosten van de DA gaan richting de 4000 euro. kun je stellen dat het paard total los is (zo werkt dat met een auto ook). Dan is het afschrijven en in stukjes terugkopen uit het vriesvak van de AH. Dit kan net als bij een auto na een paar KM maar kan ook na 300.000km moet je ook geluk mee hebben.

Lekker type ben jij, ik zou als fokker toch niet graag mijn paard aan iemand als jij verkopen. Het is wel een levend wezen waar je over praat hoor, geen auto 8)7. Snap ook niet wat deze opmerking toevoegt aan de discussie :+.

Wat betreft die ambities, juist de mensen met B/L en daarnaast bosrit ambitie, die zijn toch prima geholpen met een paard van rond de 5000 euro? waarom zouden zij het dubbele of meer gaan betalen als ze verder niet de ambitie hebben om er iets mee te gaan doen?

Wat betreft die wasmachines, je hebt ook prima wasmachines voor 300 euro, het is dan inderdaad geen spectaculair merk, maar het voldoet wel. Dat is met paarden net zo met het 5000 segment, het heeft geen spectaculair papier of kwaliteit, maar voldoet wel. Voor beiden geldt dat je mag verwachten dat ie niet binnen een paar maanden uit elkaar valt.

Die dure paarden hebben trouwens ook weer tot gevolg dat niemand ermee durft buiten te rijden, of ze buiten zet omdat ze bang zijn voor blessures (wat juist weer sneller gebeurt als je ze weinig buiten zet), dus of dat nou zo'n goede ontwikkeling is dat waag ik ook te betwijfelen.

Die wasmachine van 300 euro heeft geen kostprijs van 600 euro want dat trekt die fabrikant niet. verder zeg je hier dus dat dure paarden sneller blessures hebben?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:12

Johnnydepony schreef:
je kan wel gaan zitten fitten op al die recreatieruiters, maar zonder al die recreatieruiters verkochten jullie helemaal geen paarden meer.

Dus zoals ik al eens zei. Die recreatieruiters zijn een heel groot deel van jullie afzetmarkt. En wil je die een beetje groot houden is het wellicht eventueel misschien zomaar een mogelijkheid om je fokkerij dusdanig in te richten dat mocht je totilas of okidoki aan een ernstige vorm van plankenkoorts leiden dan is er misschien wel en pennymutsje die haar zuurverdiende spaarcentjes eraan uit wil geven.

En nee nu wil ik niet alleen maar afgeven op fokkers, her en der schort het aan beide, zowel fokkers als ruiters. Maar om nu te zeggen dat er geen recreatieruiters zijn die hun paarden nog fatsoenlijk kunnen en willen opvoeden vind ik ook niet juist.

Bij toeval was ik gister nog op de merriekeuring. Kwam wat aan de praat. "Vroeger moesten we de paarden opsluiten voor de keuring, anders waren ze niet fris genoeg" en "Nu gooi ik ze 's ochtends juist naar buiten anders vliegen ze echt als gekken rond"

Als ik mijn fokkerij moet gaan inrichten naar dat pennymutsje, vertel mij dan eens even hoe ik mijn kosten omlaag krijg, want zoals ik jullie hier al eerder heb voorgerekent is die ruim 10000 euro slechts kosten en dan moet je goed uitkijken wat je doet en veel geluk hebben dat je er niets mee overkomt.

Misschien is het verstandig om eens vaker naar een keuring te gaan dan weet je namelijk dat vroeger de paarden aan een touwtje met de staart erop en al snurkend erop moesten vliegen, dat is heel iets anders dan wat men nu wil zien. Verder werden ze toen twee weken van te voren uit de wei geplukt, tegenwoordig staan ze maanden in training op voor dat door de jaren heen steeds beter op de paarden aansluit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 07:42

stoffel schreef:
Als ik mijn fokkerij moet gaan inrichten naar dat pennymutsje, vertel mij dan eens even hoe ik mijn kosten omlaag krijg, want zoals ik jullie hier al eerder heb voorgerekent is die ruim 10000 euro slechts kosten en dan moet je goed uitkijken wat je doet en veel geluk hebben dat je er niets mee overkomt.
.

10.000 +.. ik vraag me wel af hoeveel kleine fokkers ooit onder de streep winst maken op een paard. Dat kan quasi niet..
Wie is er dan dom? Niet de recreatieruiter die zich voor 1500 een paard van marktplaats haalt lijkt me. Die kan dat al zes keer herhalen voor die (kost!)prijs.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:16

Bandida schreef:
10.000 +.. ik vraag me wel af hoeveel kleine fokkers ooit onder de streep winst maken op een paard. Dat kan quasi niet..
Wie is er dan dom? Niet de recreatieruiter die zich voor 1500 een paard van marktplaats haalt lijkt me. Die kan dat al zes keer herhalen voor die (kost!)prijs.

Dus als die wat krijgt naar de slager ermee???

Wij fokkers gaan er van uit dat je met een paard, in tegenstelling tot een auto, een emotionele band opbouwd als gebruiker zijnde.
Dus dat die gebruiker daarom liever een gezond paard wil.

Ben blij dat ik niet fok voor mensen met zon mentaliteit tegenover dieren zes keer herhalen.........

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:19

Bandida schreef:
[Wie fokt er hier dan wel warmbloed voor de recreatieruiter?

Ik fok voor mij zelf om mijn stam zo interessant mogelijk in sportpedigree en gezondheid te houden.
De paarden die daaruit ontstaan krijgen een plek die past bij de ruiter veelal de "recreatie".
Omdat ze redelijk jong verkocht worden zullen ze een weg vinden die past bij de capaciteiten van het paard en de ruiter.
Verder worden bij mij regelmatig potentiele kopers de deur gewezen, daar 80% niet voldoen aan mijn eisen, omdat ze gewoon geen meter kunnen rijden in mijn optiek..
De prijs komt vaak op de tweede plaats.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:43

stoffel schreef:
besita schreef:
dit vind ik echt de grootste kul hoor dat enkel de grootschalige fokkers kwaliteitspaarden fokken :( :(
tss net de kleinere fokker doet al de moeite om de gepaste hengst bij zijn merrie te zoeken , kent zijn merrie door en door ..heeft een band met het veulen , kent de gezondheid van zijn stam etc ..
die grootschalige gaan daar allemaal makkelijker mee om ..ze kiezen een 10 tal hengsten en dat wordt dan over de hele stapel merries verdeeld ..kopen massaal rietjes en insimineren er maar op los ..of het past of niet ..en die ene die duur verkocht wordt maakt het verlies of de break even van al de andere goed ..meestal kent ie amper zijn merriestapel en is er gewoon een verantwoordelijke fokkerij die alles regelt ..( er zijn maar een paar uitzonderingen die groots en kwalitatief fokken ) )
en het zal hun vaak een worst wezen wat hun fokproducten op latere leeftijd presteren , waar ze terechtkomen en of ze gezond zijn ..ik doe bvb ook de moeite om achter mijn producten aan te gaan ..vragen of ze goed zijn op RX enz

oja de grotere fokkers insimineren er maar op los of het past of niet en die ene goeie gaat die tien slechten goed maken. Denk je nu werkelijk dat ze zo stom zijn.

:j
groot deel wel ..je moet maar eens op PF rondneuzen ..
merries drachtig van Quidam , Chin Chin & Quickstar ..of nu de nieuwe hype Mylord Carthago ..dat verkoopt nu eenmaal beter ..dan drachtig van een minder hippe hengst maar die wel beter bij de merrie zou passen .. als ze dan 2 of 3 veulens in een veiling hebben dan maakt dat hun seizoen goed

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:49

Bandida schreef:
stoffel schreef:
.

als ik zou fokken voor de recreatie ruiter en elk jaar geld toeleggen was ik al heel lang gestopt alleen al om het gezeur en gemiep dat je krijgt als ze het erf opkomen ..
Ik wil 1 tot 3 kwaliteitsmerries ..daar fokken we mee verder of met hun nakomelingen ..af en toe als veulen verkopen ( de hengsten liefst ) anders op lateren leeftijd ..maar dan nog heb ik nog maar één keer met verlies verkocht ( en dat was dan een tweelingsveulen met kromme benen en te klein )..sommige gaan eruit als 3 jarige -en niet omdat ze slecht zijn - anderen blijven tot 5-6 jaat afhankelijk van hoeveel we erin geloven ..maar dan nog zijn alle mensen waar ik aan verkocht heb super tevreden met hun aankoop en we blijven in contact want ik heb niks waar ik moet van weglopen ..niet qua gezondheid , niet qua kwaliteit en al helemaal niet qua karakter ..alles kan samen gaan !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:58

sarabande schreef:
Ben blij dat ik niet fok voor mensen met zon mentaliteit tegenover dieren zes keer herhalen

Denk dat geen mens daarvoor fokt ;)
Bandida schreef:
Wie is er dan dom? Niet de recreatieruiter die zich voor 1500 een paard van marktplaats haalt lijkt me. Die kan dat al zes keer herhalen voor die (kost!)prijs

Weet ik niet. Mijn Duitse Herders hebben me 800 en 1000 euro gekost....... en dat zal nog wel boven kostprijs liggen ook, anderszins betaal ik wel voor goedgekeurde ouders, voor combinaties waar over nagedacht is, en voor honden met een goed karakter, die leuk zijn in de omgang, goede honden, die ook nog potentie hebben in de sport. En die Raphael die op het veld haast niet te houden is, en alleen maar wil bijten, en die Dimo die bloedfanatiek wordt als het om zijn bal en om speuren gaat, zijn werkelijk schatten met kleine kinderen........ zo tolerant en vriendelijk naar ze, dat ik erbij blijf (wat ik toch al deed) niet om de kinderen te beschermen, maar de honden...... want ze laten werkelijk alles toe van ze........
De verhalen dat stamboomhonden niet gezond zijn, zijn net zo hardnekkig als de verhalen dat een paard met goede papieren niet leuk is, niet lief, en niet handelbaar. Toch heb ik altijd kerngezonde stamboomhonden gehad, en rijd ik een merrie van Stravinsky x Ferro, die gewoon alles heeft: ze kan goed lopen, heeft potentie voor het hogere werk, is leuk en een knuffel in de omgang, je kan er een klein kind opzetten, en ze zet geen stap verkeerd (en bij volwassenen is ze zo makkelijk niet). Ze is niet makkelijk met rijden, in die zin dat ze het niet voor jou doet als jij geen correcte hulpen geeft, en als je haar niet eerlijk rijdt, zal ze je dat rap afleren. Ik vind dat ze daar groot gelijk in heeft.
Maar vorige week hebben een paar manegemeisjes erop rondgestapt (die goed luisterden, en haar niet in de mond zaten te pesten) en ze was zo braaf als iets...... braaf rondstappen, goed luisteren....... ik was echt trots op haar. En zo braaf als ze is, zo pittig is ze ook als je haar wat pittig rijdt, ze kan de sterren van de hemel lopen.
En of ik dat voor een klein prijsje van Marktplaats krijg, daar ben ik nog niet zo zeker van. Komt er bij mij een eigen paard, dan komt die van de fokker. Mijn honden komen ook van de fokker. En dat is een pak duurder, maar ik weet wat ik koop, ik weet dat ik kwaliteit koop. Voor dat geld kun je 6 keer gokken op Marktplaats, met een heel groot risico om bedonderd te worden....... wie is er dan dom?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:11

inderdaad de verhaaltjes eromheen zijn altijd zo mooi ..maar na een paar weken tot maanden valt het dik tegen en blijkt het paard niet zo braaf of niet zo gezond of niet zoveel talent te hebben ..want men verkoopt vaak met Rx opnames die niet volledig blijken ..of met een beetje buut in de maag ..etc
of paarden van 6-7 & 8 jaar die weinig gedaan hebben ..als het een merrie is kan je nog opzoeken of ze veulens gehad hebben ..maar een ruin of hengst die amper wat heeft gedaan moet je je toch afvragen waarom ..blessure , geen talent of niet zo braaf als hij lijkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:12

sarabande schreef:
Ik zie de connectie niet die hier altijd gelegd wordt tussen kwaliteit en de afwezigheid van een goed karakter. Een goede fokker zorgt dat beide aanwezig zijn

Idd...

Hoe zat het ook weer met onze toppers.... Moet er niet eerst een jarenlange band ontstaan tussen Adelinde, Anky, Edward etc met hun toppers? Moeten deze niet een enorm werkwillend en mensgericht karakter hebben?
Ja ze hebben meer pit, een sukkeldrafje toont niet, maar dat is wat anders dan karakter (dat is energie).

Anoniem

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:23

@ besita: precies :j
Heb het een keer meegemaakt met een hond, beest bleek niet helemaal goed in de kop....... probeerde onze andere hond om zeep te helpen.......
Met paarden..... heel vaak trapzak/trekbek, of totaal onbetrouwbaar, een beetje blind, slecht gesocialiseerd, slecht opgevoed (of niet), en dat zijn dan alleen nog maar gevolgen van opvoeden en rijden..... niet zoveel talent ben ik vaak tegengekomen, niet zo braaf ook, gezondheidsdeel, zover kwam ik nooit, voor die tijd was ik afgehaakt.
Voor mij geen dieren meer via particulieren, de mooiste verhalen gehoord, en er bleek niets van waar. Nein danke, doe mij de fokker maar, die is tenminste eerlijk.

@ F_Orumster: je moet als paard toch aardig stoer zijn wil je in een bomvol stadion, met een hoop herrie en geflits gewoon je ding doen....... en dan nog excelleren ook. Die van mij verschiet al als er 1 persoon staat te kijken :=

GJ9

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:49

Yamcha ik ben het helemaal met jou eens.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:54

sarabande schreef:
Ben blij dat ik niet fok voor mensen met zon mentaliteit tegenover dieren zes keer herhalen.........

Rustig maar. Bij wijze van voorbeeld.. al valt niet te ontkennen dat een hoop mensen geen emotionele band opbouwen met hun paarden.

Als het je kan troosten, ik heb de 'op te halen' paarden waar ik het hierboven over had (en die dus idd wel een product zijn van wat hierboven iemend omschreef als in het wilde weg insemineren) niet opgehaald omdat ik ook tegen dat soort letterlijk waardeloze omgang met paarden ben. Die paarden hadden nooit mogen geboren worden, en door ze te gaan 'redden' houd je het domweg vermeerderen alleen maar in stand.

Anderzijds kan je toch ook niet verdedigen dat mensen een emotionele band kunnen opbouwen met een vierbenig investeringsproduct van zeg 100.000 €.. Om van het omgekeerde nog maar te zwijgen. Als de kassa roept gaat die toch gewoon onder het hamertje. Pech voor de ruiter/groom..

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:02

hyppolyte schreef:
Citaat:
Deze mensen komen dus kijken naar een paard van ong 4000 euro en willen hem rondom op de foto en volledig gekeurd hebben, want dat wil de verzekering (liefst vol verzekerd).

Gezond verstand zou zeggen. Mocht een paard van 4000 euro ernstig gebleseerd raken en de kosten van de DA gaan richting de 4000 euro. kun je stellen dat het paard total los is (zo werkt dat met een auto ook). Dan is het afschrijven en in stukjes terugkopen uit het vriesvak van de AH. Dit kan net als bij een auto na een paar KM maar kan ook na 300.000km moet je ook geluk mee hebben.

Lekker type ben jij, ik zou als fokker toch niet graag mijn paard aan iemand als jij verkopen. Het is wel een levend wezen waar je over praat hoor, geen auto 8)7. Snap ook niet wat deze opmerking toevoegt aan de discussie :+.

Wat betreft die ambities, juist de mensen met B/L en daarnaast bosrit ambitie, die zijn toch prima geholpen met een paard van rond de 5000 euro? waarom zouden zij het dubbele of meer gaan betalen als ze verder niet de ambitie hebben om er iets mee te gaan doen?

Wat betreft die wasmachines, je hebt ook prima wasmachines voor 300 euro, het is dan inderdaad geen spectaculair merk, maar het voldoet wel. Dat is met paarden net zo met het 5000 segment, het heeft geen spectaculair papier of kwaliteit, maar voldoet wel. Voor beiden geldt dat je mag verwachten dat ie niet binnen een paar maanden uit elkaar valt.

Die dure paarden hebben trouwens ook weer tot gevolg dat niemand ermee durft buiten te rijden, of ze buiten zet omdat ze bang zijn voor blessures (wat juist weer sneller gebeurt als je ze weinig buiten zet), dus of dat nou zo'n goede ontwikkeling is dat waag ik ook te betwijfelen.

Even over dat lekkere type, Mijn paarden hebben het zeer goed. En ik zal er ook alles aan doen om ze een mooi en gezond leven te bezorgen. En ja. ook ik heb een emotionele band met mijn paarden. Maar op het moment dat ik een paard naar de kliniek moet brengen en de kosten zijn dusdanig hoog en de resultaten niet gegarandeerd. Overheerst bij mij het gezonde (boeren)-verstand.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:08

Bandida schreef:
[Anderzijds kan je toch ook niet verdedigen dat mensen een emotionele band kunnen opbouwen met een vierbenig investeringsproduct van zeg 100.000 €.. Om van het omgekeerde nog maar te zwijgen. Als de kassa roept gaat die toch gewoon onder het hamertje. Pech voor de ruiter/groom..

Als je als fokker droomt van zulke cijfers..dan zal men vaak teleurgesteld zijn.
Het zijn ook altijd die aan de postcode lotterij mee doen...Als er ergens veel gelogen wordt in dat paardenwereldje is het wel over prijzen..
De werkelijkheid is anders..tussen 4-6000

Citaat:
v. Belissimo 6 jarige ruin M-dr.
Rontgenologisch in orde, klinische keuring bij de prijs inbegrepen. Te koop omdat we te veel paarden hebben
v. Weyden x Democraat een van de laatste..HH. wilde haar altijd hebben..nu is de HH dood.
te koop tussen 2-4000..Interessante tweejarige merrie, kan zeer goed bewegen.
Moeder Z2 ,Halfbroer Z2