Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jurga schreef:De vraag dan eens een paard uit Karels fokkerij te noemen op topniveau heeft daar weinig mee te maken, daar gaat het niet om. Veel paarden kunnen dan niveau bereiken, door hun karakter maar ook door hun werklust en bewegingen en ga zo maar door. Karel stelt dat een paard dat correct gebouwd is ALTIJD goed kan bewegen en springen,
of dat eruit gereden wordt is vraag twee.
Bucephalus schreef:Het grootste stamboek ter wereld, het KWPN, ontmoedigt het gebruik van het Shagya en Arabisch bloed in de fokkerij door telkens fokkers die het proberen met een hengst, nul op het rekest te geven. Waarom zouden goede ruiters dit bloed dan wel uitbrengen?
sarabande"]
[quote="Bucephalus"] Het grootste stamboek ter wereld, het KWPN...,
[/quote]
Op de KWPN site onder Fokkerij staat het volgende:
Het KWPN is met gemiddeld 10.000 jaarlijks geboren veulens verreweg het grootste stamboek ter wereld.
Raar hoor, je mag er dacht ik toch van uit gaan dat die info klopt, of niet??
Ik heb letterlijk gezegd:
[quote]
het gebruik van het Shagya en Arabisch bloed in de fokkerij
[/quote]
Je hebt er een enorm talent voor om wat gezegd is te verdraaien en zodanig te interpreteren dat het in jouw straatje te pas komt. Het gaat erom, dat een hengst vanwege zijn bloedvoering niet wordt geaccepteerd.
Een voorbeeld daarvan is Aktion. Eerst afgekeurd en later goddank weer goedgekeurd. Samsam is ook een voorbeeld van een hengst die vanwege zijn bloedvoering niet is genomen. Ik heb het helemaal niet over het aanbieden van een Arabische - of Shagyahengst.
Op het gebied van het interpreteren gaat het bij jou nogal eens mis, hoor Sarabande, neem me niet kwalijk! En goed lezen schijnt bij deze topic een kunst te zijn!
Je sarcasme is misplaatst, maar te oordelen naar je reacties schijnt cynisme bij jou de leidraad te zijn.
[quote="Sarabande schreef:Trouwens Bachus fokt geen dressuurpaarden en daar ging het toch steeds om????
Anna42 schreef:Tenzij je met keiharde bewijzen komt.
CGJ12 schreef:Bart heeft wel wat anders aan zijn hoofd met die weglopende moddies.
De kern is natuurlijk dat het KWPN van ALLE bloedvoeringen hengsten / bloed toelaat om te komen tot een optimale smeltkroes van de diverse rassen. De KWPN-er is geen ras, maar de beste componenten van alle rassen.
Karel wil terug naar de ras-shagya wat mijns inziens te bekrompen is.
In het fokdoel van het EASP staat bijvoorbeeld dat het hoofd een "arabische uitstraling" moet hebben (of in iets andere bewoordingen).
Dat heeft toch helemaal niks met sport te maken????
Dan mag zou ie zelfs een kop als een blok beton mogen hebben!
Die doelstelling sport & mooi hoofd lopen toch totaal langs elkaar.
Een deukje in het hoofd heeft niets, maar dan ook niets met functionaliteit te maken.
ThePast03"]
[quote="Anna42 schreef:Tenzij je met keiharde bewijzen komt.
Bucephalus schreef:Krijgen deze paarden sowieso wel kansen in de sport?
Het grootste stamboek ter wereld, het KWPN, ontmoedigt het gebruik van het Shagya en Arabisch bloed in de fokkerij door telkens fokkers die het proberen met een hengst, nul op het rekest te geven. Waarom zouden goede ruiters dit bloed dan wel uitbrengen?
Bij Zangersheide zijn ze er in ieder geval wel achter dat je wat verder over de grenzen moet kijken. Bachus Z doet het toch niet echt slecht!
ThePast03 schreef:Zo kun je iemand die vragen stelt natuurlijk ook afschepen.
Het gewoon afdoen als onzinnig commentaar
ThePast03"]
[quote="Anna42 schreef:Onthou je nu verder van dit soort onzinning commentaar of anders organiseer zelf een clinic over je eigen onzin.
Anna42 schreef:Je stelde helemaal geen vragen naar aanleiding van de clinic. Je lepelde, zoals ik al eerder aangaf, een stel pertinente leugens op over deze clinic. Dat is onzinnig. Vandaar mijn reactie over dit soort onzinninge commentaar.
Anna42 schreef:Dr. Gramatski vertelde me ooit eens:je hebt verschillende fokkers.
Intelligente of gewone fokkers
Domme of gevaarlijke fokkers.
Maar pas voor de domme en gevaarlijke fokker.
<SNIP> Maar kun je er verzekerd van zijn als je dit soort domme en gevaarlijke criteria op de sportpaardenfokkerij loslaat waar die sportpaarden in een recordtijd op gaan lijken. Nergens op dus. Dat zijn de domme en gevaarlijke fokkers. Het zal voor jouw wel niet moeilijk zijn om zelf te bepalen in welke categorie fokkers je thuis hoort.