bloedlijnen, skelet en oorsprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:51

Ik was ook op de clinic en er werden ABSOLUUT GEEN paarden of stamboeken afgezeken. Ze werden alleen bekeken op grond van de theorie van Karel. Dus op grond van hun bouw, hun verhoudingen en de daaruit vloeiende draagkracht en andere aspecten. Er werden toen wat paarden als vergelijkingsmateriaal bijgepakt. Er werd echter geen enkel paard afgezeken, alleen werd de theorie erop losgelaten welke de beoordeling gaf in wel correct en niet correct.

De vraag dan eens een paard uit Karels fokkerij te noemen op topniveau heeft daar weinig mee te maken, daar gaat het niet om. Veel paarden kunnen dan niveau bereiken, door hun karakter maar ook door hun werklust en bewegingen en ga zo maar door. Karel stelt dat een paard dat correct gebouwd is ALTIJD goed kan bewegen en springen, of dat eruit gereden wordt is vraag twee.

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:53

De vraag is alleen of de theorie correct is, en zolang dat niet bewezen is kan je moeilijk zeggen of een paard goed loopt of niet goed loopt. Zelfde geldt trouwens ook voor de theorie die het kwpn en andere stamboeken nu volgen hoor.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 00:00

Jurga schreef:
De vraag dan eens een paard uit Karels fokkerij te noemen op topniveau heeft daar weinig mee te maken, daar gaat het niet om. Veel paarden kunnen dan niveau bereiken, door hun karakter maar ook door hun werklust en bewegingen en ga zo maar door. Karel stelt dat een paard dat correct gebouwd is ALTIJD goed kan bewegen en springen,
of dat eruit gereden wordt is vraag twee
.

Krijgen deze paarden sowieso wel kansen in de sport? Het grootste stamboek ter wereld, het KWPN, ontmoedigt het gebruik van het Shagya en Arabisch bloed in de fokkerij door telkens fokkers die het proberen met een hengst, nul op het rekest te geven. Waarom zouden goede ruiters dit bloed dan wel uitbrengen?
Bij Zangersheide zijn ze er in ieder geval wel achter dat je wat verder over de grenzen moet kijken. Bachus Z doet het toch niet echt slecht!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 00:09

Bucephalus schreef:
Het grootste stamboek ter wereld, het KWPN, ontmoedigt het gebruik van het Shagya en Arabisch bloed in de fokkerij door telkens fokkers die het proberen met een hengst, nul op het rekest te geven. Waarom zouden goede ruiters dit bloed dan wel uitbrengen?

Is een na grootste stamboek, Hannover is groter

O vertel welke fokkers zich bij het KWPN hebben aangemeld, ben erg nieuwsgierig

Welke ruiters bedoel je. Ruiters die iets willen bereiken zoeken paarden waar dat mee kan. Trouwens Bachus fokt geen dressuurpaarden en daar ging het toch steeds om????

Kortom heleboel uit de lucht gegrepen frases

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 07:51

Anna42: als we deze discussie nu gaan draaien richting een lijnteelt en inteelt topic, dan zou je ook mij daarmee een plezier doen.

Althans, in de Welsh Mountain Pony heb ik dat verschijnsel tot in den treure bestudeerd en nog steeds leer ik nieuwe dingen. De oorspong van de Welsh ligt zo in een aantal bronnen, waarbij de Arabier zeker niet uitgesloten moet worden.

Doordat de populatie in 1900 en 1945 zo klein was, zijn er van nature twee perioden geweest waar heel veel inteelt werd gepleegd, deels uit noodzaak (er was niets anders) en deels uit visie.

Toch staan een paar worden van een van de meest suksesvolle fokkers uit de twintigste eeuw heel diep in mijn hoofd gegrift: "I never chose for inbreeding, I just put each mare to the stallion that fits her best." Zelfs als die hengst haar volle broer is? Ja, zelfs als die hengst haar volle broer is.

Bij een merrie heb ik zelfs een veulen gezien met een ernstig gebrek. het was duidelijk dat dat veulen nooit ouder zou worden dan 2 weken. Ik vroeg ook: "waar is ze nu gedekt". Antwoord: "Bij dezelfde hengst natuurlijk, beste combinatie." Het veulen dat daaruit kwam werd later Europees kampioene en fokte daarna (internationale) kampioen veulens. Ieder veulen was elke keer een topper. Het gebrek van dat oudere veulen heb ik zelfs nooit teruggezien in een van de nakomelingen van de kampioen zus.

De inteelt van dat veulen en die merrie was ronduit stuitend. kijk maar http://www.pedigreequery.com/cgi-bin/allbreed/query.cgi?all=&x=&horse=REVEL+HIBISCUS&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=&v=Yes

Maar goed, op dat moment is er dus wel een wereldvreemde pony gecreeerd, die een lichtjaar afstaat van alle andere dieren. Wel een zuivere, hoogstwaarschijnlijk.

Inteelt op zichzelf garandeert vrij weinig. Er moet toch gewerkt worden met de grote getallen. De fokker die zich wil opofferen en de grote selektie wil doen tot het ultieme gezuiverde paard, is degene die de rekening betaalt, iemand anders plukt de vruchten.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:07

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:19

sarabande"]
[quote="Bucephalus"] Het grootste stamboek ter wereld, het KWPN...,
[/quote]
Op de KWPN site onder Fokkerij staat het volgende:

Het KWPN is met gemiddeld 10.000 jaarlijks geboren veulens verreweg het grootste stamboek ter wereld.
Raar hoor, je mag er dacht ik toch van uit gaan dat die info klopt, of niet??

Ik heb letterlijk gezegd:
[quote]
het gebruik van het Shagya en Arabisch bloed in de fokkerij
[/quote]
Je hebt er een enorm talent voor om wat gezegd is te verdraaien en zodanig te interpreteren dat het in jouw straatje te pas komt. Het gaat erom, dat een hengst vanwege zijn bloedvoering niet wordt geaccepteerd.
Een voorbeeld daarvan is Aktion. Eerst afgekeurd en later goddank weer goedgekeurd. Samsam is ook een voorbeeld van een hengst die vanwege zijn bloedvoering niet is genomen. Ik heb het helemaal niet over het aanbieden van een Arabische - of Shagyahengst.

Op het gebied van het interpreteren gaat het bij jou nogal eens mis, hoor Sarabande, neem me niet kwalijk! En goed lezen schijnt bij deze topic een kunst te zijn!

Je sarcasme is misplaatst, maar te oordelen naar je reacties schijnt cynisme bij jou de leidraad te zijn.

[quote="Sarabande schreef:
Trouwens Bachus fokt geen dressuurpaarden en daar ging het toch steeds om????

De titel van de topic is bloedlijnen. Ik zie nergens staan dressuurpaarden. Ik had het over presteren in de sport. Ik denk niet zo nauw dat ik het dan alleen heb over dressuurpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:26

Uhm, klein puntje: was het niet zo dat het AQHA het grootste stamboek ter wereld is? Het kan zijn dat ik me verkeerd heb voor laten lichten??

Over inteelt gesproken, er liep toch ergens een Rhodium x Ferro rond, of wat was het? Dubbele kwaliteiten van Ferro dus, zou je kunnen denken? Karel?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:28

Anna42 schreef:
Tenzij je met keiharde bewijzen komt.

Als je zelf met keiharde bewijzen gaat komen om je therorie hard te maken zal ik ze hier ook netjes op een rij zetten.

Zo moeilijk is het niet om een aantal negatieve uitspraken over Krack C van jou hier onder elkaar te zetten.

Het is mijn gevoel dat het meer een promotiestunt is voor je eigen stamboek. Dat gevoel mag ik hebben.
Je kunt m.i. geen onpartijdige clinic geven (waarbij je het gebruik van Shayga bloed promoot) als je zelf voorzitter van een stamboek bent van het EASP.

Dat is mijn mening dat heeft niets met laster te maken.
Ik kan het wel laster vinden dat je hier bepaalde hengsten, naar mijn mening (ik zal het er maar weer netjes bijzetten) afkraakt.

Het is toch voldoende om alleen sportpaarden te laten zien die volgens jou goed gebouwd zijn. Dan begrijpt (als het goed is) iedereen vanzelf welke paarden niet goed gebouwd zijn en hoef je die ook niet meer te laten zien.
Van opbouwende kritiek leert iedereen en wil iedereen leren.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 09:31

CGJ12 schreef:
Bart heeft wel wat anders aan zijn hoofd met die weglopende moddies.

De kern is natuurlijk dat het KWPN van ALLE bloedvoeringen hengsten / bloed toelaat om te komen tot een optimale smeltkroes van de diverse rassen. De KWPN-er is geen ras, maar de beste componenten van alle rassen.

Karel wil terug naar de ras-shagya wat mijns inziens te bekrompen is.
In het fokdoel van het EASP staat bijvoorbeeld dat het hoofd een "arabische uitstraling" moet hebben (of in iets andere bewoordingen).
Dat heeft toch helemaal niks met sport te maken????
Dan mag zou ie zelfs een kop als een blok beton mogen hebben!

Die doelstelling sport & mooi hoofd lopen toch totaal langs elkaar.

Een deukje in het hoofd heeft niets, maar dan ook niets met functionaliteit te maken.

Dr. Gramatski vertelde me ooit eens:je hebt verschillende fokkers.
Intelligente of gewone fokkers
Domme of gevaarlijke fokkers.
Maar pas voor de domme en gevaarlijke fokker.
Karel wil helemaal niet terug naar het Shagyaras want dat is er al.
Wat je totaal niet begrijpt is als het sportpaard een kop als een blok beton heeft dat helemaal niets maar dan ook niets met het sportpaard te maken. Maar kun je er verzekerd van zijn als je dit soort domme en gevaarlijke criteria op de sportpaardenfokkerij loslaat waar die sportpaarden in een recordtijd op gaan lijken. Nergens op dus. Dat zijn de domme en gevaarlijke fokkers. Het zal voor jouw wel niet moeilijk zijn om zelf te bepalen in welke categorie fokkers je thuis hoort.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:38

Alle mensen die zo verschrikelijk veel kritiek hebben, neem eens de moeite om naar zo'n clinic te gaan. Leg daar je bezwaren in. wellicht dat Karel ze kan verleggen wellicht niet. Maar neem de moeite iig zijn standpunt te begrijpen en anders te weerleggen. Ik kon het ook niet verwerken dus ben ik naar zo'n clinic gegaan en nu begrijp ik het.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:38

Inteelt kan heel nuttig zijn en tot hele goede resultaten leiden.
Maar het kan ook vreselijke gevolgen hebben, zie hier wat voorbeelden uit de hondenfokkerij (en daar staan bepaalde rassen die nog ongezonder zijn niet eens bij):

http://www.kennelclub.nl/RVB/RVB.nsf/Ov ... s?OpenForm

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 09:39

ThePast03"]
[quote="Anna42 schreef:
Tenzij je met keiharde bewijzen komt.

Als je zelf met keiharde bewijzen gaat komen om je therorie hard te maken zal ik ze hier ook netjes op een rij zetten.

Zo moeilijk is het niet om een aantal negatieve uitspraken over Krack C van jou hier onder elkaar te zetten.

Het is mijn gevoel dat het meer een promotiestunt is voor je eigen stamboek. Dat gevoel mag ik hebben.
Je kunt m.i. geen onpartijdige clinic geven (waarbij je het gebruik van Shayga bloed promoot) als je zelf voorzitter van een stamboek bent van het EASP.

Dat is mijn mening dat heeft niets met laster te maken.
Ik kan het wel laster vinden dat je hier bepaalde hengsten, naar mijn mening (ik zal het er maar weer netjes bijzetten) afkraakt.

Het is toch voldoende om alleen sportpaarden te laten zien die volgens jou goed gebouwd zijn. Dan begrijpt (als het goed is) iedereen vanzelf welke paarden niet goed gebouwd zijn en hoef je die ook niet meer te laten zien.
Van opbouwende kritiek leert iedereen en wil iedereen leren.
[/quote]

Dat is nu duidelijk. Je bent er niet geweest. Weet niet wat er gezegd en getoond is. Dus begrijp je er nog bar weinig van en probeer je met allerlei onzin verhalen aan te geven hoe deze clinic gepresenteerd had moeten worden.
Onthou je nu verder van dit soort onzinning commentaar of anders organiseer zelf een clinic over je eigen onzin.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:40

Bucephalus schreef:
Krijgen deze paarden sowieso wel kansen in de sport?
Het grootste stamboek ter wereld, het KWPN, ontmoedigt het gebruik van het Shagya en Arabisch bloed in de fokkerij door telkens fokkers die het proberen met een hengst, nul op het rekest te geven.
Waarom zouden goede ruiters dit bloed dan wel uitbrengen?
Bij Zangersheide zijn ze er in ieder geval wel achter dat je wat verder over de grenzen moet kijken. Bachus Z doet het toch niet echt slecht!

Nou dan zullen we de hele quote maar eens neerzetten en weer mijn vraag welke fokkers met dit bloed aankomen binnen het KWPN.

Jij zegt hier dat dit fokkers met Shagya en Arabisch bloed zijn.
Daar is niets aan omgedraaid dat staat er.
Dus wederom noem mij die fokkers eens!!!!

Wat Aktion en Samsam hiermee van doen hebben is mij een raadsel, maar in de geschiedenis van de fokkerij is meermalen teruggekomen op een beluit en dat is eerder wijsheid te noemen dan dit te laken.

In de hele discussie zie ik alleen maar dressuur paarden genoemd worden.
Bij mijn weten (maar ik zoek dat niet in de boeken of op internet, maar gewoon uit mijn geheugen) heeft Bachus geen kinderen in de hoge dressuur.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 25-09-03 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:41

Mensen, laten we nog eens een poging doen om hier een dialoog te voeren op basis van enige diepgang en analyse. De kans hierop is ongeveer even groot als de kans dat Denny Christian leider van de Hells Angels wordt, maar niet geschoten is altijd mis.
Als voorbeeld paard kun je eens kijken op http://www.sport-horse.org/stallions/saluut.html
Dat is een KWPN-er die het fantastich heeft gedaan in de sport, maar nu ook als dekhengst in the US zeer gevraagd is.
Het paard lijkt op het eerste gezicht teveel massa aan de voorkant te hebben, arme voorbenen zou je bijna denken. Echter, dit paard is juist in evenwicht. Dit evenwicht laat zich meten door de afstand van oren tot hoogste punt schouder te meten en die afstand te vergelijken met hoogste punt schouder tot staartinplant. Deze moet gelijk zijn, echter bij een paard in stand kan de ruglijn een fractie langer zijn.
Voorts de rompdiepte vergelijken met de beenlengte, door van hoogste punt schouder tot elleboog te meten en van elleboog naar hoeven, ook deze afstanden moeten gelijk zijn.
Als laatste het vierkantsmodel checken, vrijwel alle paarden staan overigens in het vierkantsmodel.

Dat is de gewenste bouw die het mogelijk maakt om een goed sportpaard te zijn, echter hier is nog meer voor nodig en dat is pas waarneembaar als het paard gaat bewegen en de mate van aanwezigheid van het werkend lendenmechanisme aantoont. Het lendenmech. is een toestand in de rugwervel ter hoogt van begin croupe, die het mogelijk maakt, dat gedeelte van croupe tot staartinplant enigszins los van de rest van de rug te bewegen. Deze functionaliteit kwam het paard vroeger goed van pas, wanneer het een roofdier van de rug moest krijgen. Ditzelfde mechanisme maakt het mogelijk om de achterhand te kantelen en ver onder de massa te plaasten, zodat een opwaartse beweging mogelijk wordt gemaakt en verzameling. Tot zover een zeer beperkte uitleg, grotere lappen tekst worden hier niet zo gewaardeerd.

Mijn punt is dat er in deze discussie twee uitersten worden verdedigd, er zullen echter ook veel paarden zijn, die bijna aan de ideale maten voldoende een een deels werkend lendenmechanisme hebben. Waar je dan als fokker rekening mee zou moeten houden in je hengstenkeuze. Want, de vertraagd afgespeelde videobeelden tijdens de clinic laten een zeer duidelijke onderbouwing van de theorie zien.

En dat Amurath op dit vlak genetisch het een en ander in zijn mars had, bewijst ook weer de stamboom van Saluut II, die Amurath diverse keren al vrij dichtbij heeft staan.

Een vraag aan Karel: Ik merk dat Amurath voor verschillende paarden wordt genoemd; zo heb je de lijn Amurath-Tajar_Tajar-Tajar-Amurath-Amurath. Hoe wet je welke de Amurath van 1881 is?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 09:43

CGJ12 schreef:
In de achtste graad praat je al over 256 paarden dus daar zit altijd wel een Shagya bij.
En die shagya stamt op zijn beurt wel weer af van een of ander oer-paard lijkend op een Prezwalski.

Dr. Gramatski had dus toch gelijk!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:45

Anna42 schreef:
Onthou je nu verder van dit soort onzinning commentaar of anders organiseer zelf een clinic over je eigen onzin.

Zo kun je iemand die vragen stelt natuurlijk ook afschepen.
Het gewoon afdoen als onzinnig commentaar

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:59

Lovely schreef:
Uhm, klein puntje: was het niet zo dat het AQHA het grootste stamboek ter wereld is? Het kan zijn dat ik me verkeerd heb voor laten lichten??

Klopt, de American Quarter Horse Association is het grootste stamboek ter wereld.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:01

ThePast03 schreef:

Deden ze op mijn werk ook... Haha! (ik ben nu werkloos)

Ik kan niet zeggen dat ik tegen lijn (in) teelt ben, maar soms wordt het wel heel erg ondoordacht toegepast (Chambertin x Cambridge x Caletto II x Cor de la Bryere, dit paard ken ik persoonlijk en ik moet zeggen, hij kan goed bewegen en springen. Maar is het lelijkste dier wat je ooit gezien hebt, heeft voor twee (geerfde) bokkenpoten en is niet helemaal fris in zijn koppie...)
Dat was heel jammer van een domme fokker, die dacht een nieuwe Cor te gaan fokken.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 10:01

ThePast03"]
[quote="Anna42 schreef:

[/quote]

Je stelde helemaal geen vragen naar aanleiding van de clinic. Je lepelde, zoals ik al eerder aangaf, een stel pertinente leugens op over deze clinic. Dat is onzinnig. Vandaar mijn reactie over dit soort onzinninge commentaar.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:09

Anna42 schreef:
Je stelde helemaal geen vragen naar aanleiding van de clinic. Je lepelde, zoals ik al eerder aangaf, een stel pertinente leugens op over deze clinic. Dat is onzinnig. Vandaar mijn reactie over dit soort onzinninge commentaar.

Weet je wat. Ik geef je gewoon gelijk, anders blijft dit zo'n stom welles-nietes spelletje waar ik helemaal geen zin in heb.
Laten we gewoon weer inhoudelijk verder gaan. Ik wacht rustig op jouw keiharde bewijzen voor jouw stellingen.
Zonder die keiharde bewijzen zijn het volgens je eigen woorden pertinente leugens.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:10

Anna42 schreef:
Dr. Gramatski vertelde me ooit eens:je hebt verschillende fokkers.
Intelligente of gewone fokkers
Domme of gevaarlijke fokkers.
Maar pas voor de domme en gevaarlijke fokker.
<SNIP> Maar kun je er verzekerd van zijn als je dit soort domme en gevaarlijke criteria op de sportpaardenfokkerij loslaat waar die sportpaarden in een recordtijd op gaan lijken. Nergens op dus. Dat zijn de domme en gevaarlijke fokkers. Het zal voor jouw wel niet moeilijk zijn om zelf te bepalen in welke categorie fokkers je thuis hoort.

Anna: dit klinkt verdacht veel op een religieus geschil. Mensen mogen verschillen in mening hebben, dan hoef je ze nog niet gelijk gevaarlijk te noemen. Met name de laatste zin snijdt geen hout.

Ik denk ook dat je eigen standpunten hiermee afzwakt, wat heel jammer is, want de kern van je boodschap is niet negatief.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:15

Bij de Quarter horses is het me al meerdere malen zo opgevallen dat paarden van heel verschillende bloedlijnen en met verschillende bouw toch in een bepaald onderdeel zeer concurrerend kunnen zijn. Dus het is niet een bepaalde lijn of een bepaalde lichaamsbouw (tot op zekere hoogte natuurlijk, misschien hebben ze gewoon allemaal lende mechanisme?) die maakt dat een paard goed presteert. En ik kan ook niet met zekerheid zeggen DAT en OF het aandeel Volbloed en HOE VER het Volbloed TERUG zit in de pedigree, hier een rol in speelt. Want bij Quarter horses kom je op een gegeven moment op behoorlijk wat unknown paarden terecht. En vroeger in Amerika liep de TB fokkerij/racerij en de fokkerij/racerij van kwart mijls paarden redelijk door elkaar. Maar wat ik probeer te zeggen is dat als een Amurath een bepaalde aanleg doorgaf/had, waarom andere paarden ook niet? Waarom alleen hij? En zijn toch vaak meerdere wegen die naar Rome leiden?
Laatst bijgewerkt door Himyar op 25-09-03 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:17

Vermoeiend verhaal, en nog erger..........de mensen die het weer als een aanval zien op hun eigen persoon. Waarom kunnen we niet gewoon discusseren over dit soort dingen.l

Sprintje geeft in mijn ogen een aantal punten waar we heel goed over nakunnen gaan denken. Dat heet volgens mij discusseren, en daardoor komt iedereen er uiteindelijk alleen maar wijzer van.

Ik heb gisterenavond de documentatie van Karel goed doorgelezen, en vind er veel waardevolle info in, en enkele bevestigingen van een mening die ik zelf ook al had over bepaalde onderwerpen.

Er was maar een nadeel: het was zo interessant, dat ik pas rond de klok van 2 was uitgelezen...............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:18

sarabande schreef:

Bij mijn weten (maar ik zoek dat niet in de boeken of op internet, maar gewoon uit mijn geheugen) heeft Bachus geen kinderen in de hoge dressuur.

Hadden we het niet over sportpaarden hier?