Najaarsonderzoek 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frenka

Re: Najaarsonderzoek 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:20

Tickels en MizzMontana bedankt voor de verslagen!
De Lingh eruit? Zonde, hopelijk kan hij zich in het voorjaar bewijzen.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:11

Poeh..
als ik het zo eens hoor valt het allemaal nog niet mee.
Hopen dat de United x Jazz beter word..

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 17:16

Er staan foto's op horses.nl

Arie Hamoen zegt dat er een kleine groep hengsten over zal blijven :\

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:28

Nou ja de groep is al niet erg groot meer

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:00

Nee inderdaad. Ben benieuwd of de Uptown en de United x Jazz het halen.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:32

liliputter schreef:
Nee inderdaad. Ben benieuwd of de Uptown en de United x Jazz het halen.

En de Johnson! Als ik nu zou moeten gokken dan zouden Bordeaux en First Class het wel redden en Benedict denk ik ook wel.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:41

En de Florencio?

monzamonza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:47

First Class is toch de Florencio?
yvonnepuntnl schreef:
En de Florencio?

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:52

monzamonza schreef:
yvonnepuntnl schreef:
En de Florencio?

:j

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:53

monzamonza schreef:
yvonnepuntnl schreef:
En de Florencio?

:o :o?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:40

Ik vind wel..als ik die verslagen zo lees dat het uitgaanspunt net een grand prix paard moet zijn.Bij de dressuurhengsten dan he..bergopwaarts lopen etc.Ze zijn 3..volgens mij kunnen ze beter lekker simpel gereden worden,voorwaarts/neerwaarts en daarin schakelen zodat je de functionaliteit kan beoordelen.98% van de paarden kan het achter niet aan op 3-jarige leeftijd om daar al gewicht op te dragen.Dat is voor mijn gevoel net alsof je een 3 jarige vraagt een wiskundetoets op mbo niveau te doen..

Even ontopic: jammer dat de Lingh eruit is

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:55

Elisa2, je hebt in zoverre gelijk, dat je inderdaad niet van een driejarige kan verwachten dat het loopt als een GP paard. Maar de mensen van het KWPN zijn doorgaans prima in staat goede hengsten eruit te pikken.

Zelf denk ik dat het aan het aanbod ligt. Van de dressuurhengsten spreekt geen enkele me heel erg aan.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:58

Elisa2 schreef:
Ik vind wel..als ik die verslagen zo lees dat het uitgaanspunt net een grand prix paard moet zijn.Bij de dressuurhengsten dan he..bergopwaarts lopen etc.Ze zijn 3..volgens mij kunnen ze beter lekker simpel gereden worden,voorwaarts/neerwaarts en daarin schakelen zodat je de functionaliteit kan beoordelen.98% van de paarden kan het achter niet aan op 3-jarige leeftijd om daar al gewicht op te dragen.Dat is voor mijn gevoel net alsof je een 3 jarige vraagt een wiskundetoets op mbo niveau te doen..

Even ontopic: jammer dat de Lingh eruit is

Maar dat is ook wel wat er in de praktijk gebeurt hoor!
Bergopwaarts betekent niet 'met de kop/hals erop'! Bergopwaarts betekent (op deze leeftijd) eerder bewegen met de schoft omhoog. Een paard dat voorwaarts/neerwaarts wordt gereden kan dus best bergop bewegen. Het heeft meer te maken met de romprichting en de manier waarop een paard zijn achterhand en rug gebruikt. De ene loopt daarin als een duikboot (kruis hoger dan de schoft) en toont daarin dus geen aanleg; de ander loopt bergop, dan wel toont aan of geeft de indruk dat hij daar aanleg voor heeft. En dat heeft niets te maken met (te vroeg) te hoog van voren rijden of al te veel gewicht op de achterhand laten dragen, dat gebeurt namelijk nog helemaal niet met deze hengsten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:03

Oke dat lijkt mischien soms zo,omdat ze op sommige testmomenten bij sommige ruiters {eigen ruiters} er weer sommige erg met de kop erop getrokken opstaan.Maar ik ben er nog nooit bij geweest daarom kreeg ik mijn vraagtekens.Maar goed ligt natuurlijk ook aan de woordkeuze dan.Met schoft omhoog vind ik dan alweer heel anders klinken dan bergopwaarts.{kan ook aan mij liggen ;-} }

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 07:55

MargreetB schreef:
En dat heeft niets te maken met (te vroeg) te hoog van voren rijden of al te veel gewicht op de achterhand laten dragen, dat gebeurt namelijk nog helemaal niet met deze hengsten.

Klopt dit heeft nl met verzameling/oprichting te maken wat pas in de hogere dressuur aan bod komt.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:47

Was er vandaag niet weer een beoordeling?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:29

klopt die was er, en ik ben wezen kijken (Vandaag dressuurpaarden)

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:02

weule schreef:
klopt die was er, en ik ben wezen kijken (Vandaag dressuurpaarden)

Krijgen we daar ook nog een verslag van?

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:02

En? Waren er nog uitschieters vandaag? Hoe was de United x Jazz?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:32

allereerst, dit is MIJN mening over VANDAAG, heb de hengsten na Den Bosch niet meer gezien.

Over 2 weken ga ik weer en kijken of ik het dan eens ben met wat ik vandaag heb gezien.

United X jazz, uit lijntje van parzival: hoogbenig, erg smalle hengst, met een enorm rillerig karakter, was bang, schrikkerig, en vreselijk 'laf' onder het zadel. bleef gedurende het hele halve uur dat de testruiter erop zat gespannen.
Hij draaft als een pony, kort, zonder oprichting, afdruk en veer, het achterbeen blijft achter de massa. de galop is op de volte goed, met balans, maar op het rechte eind hectisch en stamperig. ook is het achterbeen behoorlijk gehoekt (ik vond hem teveel boefje vandaag, maar anderen zeiden dat ie al stuk beter was bij vorige week)

Florencio X contender, neerwaartse romprichting, kort voorbeen, springpaard type, grote forse hengst zonder echt uitstraling. rug/lendenen wat gezonken en niet heel sterk. wel braaf, totaal niet voorwaarts. leek weinig werklust te hebben. op de volte in galop knijpt hij behoorlijk met zijn staart.

Johnson X sultan, mooi type hengst, veel bravoure, fris, maar toch eerlijk, schoot paar keer weg, maar liep 20 meter verder in draf/halsstrekken bijna met de neus over de grond, enorm veel souplesse en lijkt ook erg werkwillig. Vond hem een mooie voorhand hebben en werd ook goed op lengte voorgesteld (anderen vonden dat ie te lang was in het lichaam, maar tis potdorie een 3,5 jarige, nog geen gesloten GP paard...) voorbeen mocht iets langer.

United X gribaldi: hengst met veel uitstraling, hoogbenig, mooi type, zeer goede galop, lichtvoetig en veel balans. zeer mooi voorbeen gebruik en goed op de hulpen van de ruiter. achterbeen valt tegen, beetje zoals johnson vroegah.., hakkentrekker vond ik...

De uptown: hengst die wil werken, zeer correct type, langgelijnd, mooie gesloten bovenlijn, veel houding, groot paard, veel veer/afdruk en lichtvoetigheid in de beweging., paard heeft een goede galop, uitstekende stap en lijkt een heel stabiel karakter te hebben, ook prettig om naar te kijken zoals hij zich liet rijden.

kortom: dressuurpaardenfokkerij gaat achteruit, we leveren in op power/massa en werkwilligheid, ook het achterbeengebruik gaat er niet op vooruit. Voor mij mag de florencio eruit en de united X jazz heb ik ook weinig mee, lijkt me niet heel veel toe te voegen, met name door zijn smalle type en zijn lastige karakter.

andere 3 mogen ze wel keuren, maar IK zou er niet zomaar bij dekken.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:41

Er blijft nou eenmaal een groot verschil zitten tussen een goed sportpaard en een dekhengst. Kan in combi, alleen valt daar nu nog weinig van te zeggen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:30

Klopt. Maar als een hengst zelf niet wat kan laten zien, hoe moet hij dan ooit gaan vererven? Hij kan immers niet doorgeven wat hij zelf niet heeft?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:54

_San87_ schreef:
Klopt. Maar als een hengst zelf niet wat kan laten zien, hoe moet hij dan ooit gaan vererven? Hij kan immers niet doorgeven wat hij zelf niet heeft?

Dat kan hij wel ! Het is niet per definitie ''what you see is what you get ''' zijn buitenkant kan anders zijn dan hetgeen hij door geeft , zijn genen icm met de genen van de merrie bepalen het uiteindelijke resultaat.
Hoe meer overeenkomsten in exterieur en genen dat een hengst met een merrie heeft ,hoe meer kans op een nakomeling dat de eigenschappen van de hengst (en merrie) draagt .
Sorry , off topic .. :o

dressuurDVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:59

Filmpje van Bordeaux van vandaag (11-11-09 @ Stegeren):

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 07:25

super!! dank je!