Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:31

Suzanne F. schreef:
Redd schreef:
Iemand die met mij mee wil denken (mag pb) over een genetisch interessante hengst voor mijn merrie (moeder van Proud)? Ik wil graag een merrie fokken als opvolger gezien ze ook een dagje ouder wordt

Er moet denk ik wel Negro zitten in de hengst die je kiest. Die zie je terug in de beste nakomelingen uit de lijn. Jazz ook wel. Wat vind je van Kjento?

Of Power Dutch, overigens zou ik er denk ik weer Jameson opzetten Redd. Proud James is toch een fantastische hengst geworden.

c_alsemgeest

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:43

Ik zou weer Jameson doen en hopen op een merrie die op Proud lijkt :P

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:41

Ja ik zou ook weer Jameson doen, misschien dat Obsession Taonga ook wel mooi past. Ook dat Negro bloed, komt uit een halfzus van Jameson dus je blijft wel een beetje bij hetzelfde bloed maar misschien dat het bloed van Vitalis ook nog wel wat moois kan toevoegen

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:41

Ja, ik heb ook al vaak over Jameson nagedacht. Probleem is alleen dat ze vaker hengsten als merries geeft. En van Jameson zijn er al twee uit Cyra :+ en die lijken dus totaal niet op elkaar. Mocht ik dan weer een hengst krijgen, is dat een stuk minder interessant en een merrie moet dan maar net zo uitpakken als Proud.
Maargoed, als dat wel zo mag zijn. Heb je natuurlijk wel iets heel bijzonders idd.

Obsession Tuanga en Kjento vind ik fijne hengsten. Al vind ik Kjento iets te veel massa hebben. Cyraniek geeft ze ook wel is heel flink, dus wil niet al grote hengsten/massa gebruiken.

Ik zat meer te denken aan echt de bewezen ververs. Zoals nu het veulen van Escamillo en Vitalis. Ik zit eventueel te denken aan Sir Donnerhal of eventueel een van de net genoemde. Maar was dus heel benieuwd naar meer inspiratie en inzichten van andere. Blijft toch altijd een puzzelpakket zo.

Iig al super bedankt voor jullie input en twijfel niet voor meer. Als het niet vervelend is op deze wijze.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:05

Redd schreef:
Ja, ik heb ook al vaak over Jameson nagedacht. Probleem is alleen dat ze vaker hengsten als merries geeft. En van Jameson zijn er al twee uit Cyra :+ en die lijken dus totaal niet op elkaar. Mocht ik dan weer een hengst krijgen, is dat een stuk minder interessant en een merrie moet dan maar net zo uitpakken als Proud.
Maargoed, als dat wel zo mag zijn. Heb je natuurlijk wel iets heel bijzonders idd.

Obsession Tuanga en Kjento vind ik fijne hengsten. Al vind ik Kjento iets te veel massa hebben. Cyraniek geeft ze ook wel is heel flink, dus wil niet al grote hengsten/massa gebruiken.

Ik zat meer te denken aan echt de bewezen ververs. Zoals nu het veulen van Escamillo en Vitalis. Ik zit eventueel te denken aan Sir Donnerhal of eventueel een van de net genoemde. Maar was dus heel benieuwd naar meer inspiratie en inzichten van andere. Blijft toch altijd een puzzelpakket zo.

Iig al super bedankt voor jullie input en twijfel niet voor meer. Als het niet vervelend is op deze wijze.

Of je een hengst of een merrie krijgt kan alleen de hengst wat aan doen. De merrie niet. Het is wel zo dat mannelijk zaad sneller zwemt maar ook eerder doodgaat. Als je heel dicht op de eisprong insemineert is de hypothese dat je eerder een hengst krijgt. Of het waar is weet ik niet. Maar dan zou de oplossing zijn eerder dekken zodat het langer duurt voordat er een eisprong is en meer kans op een merrie.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:29

janderegelaa schreef:
Redd schreef:

Of je een hengst of een merrie krijgt kan alleen de hengst wat aan doen. De merrie niet. Het is wel zo dat mannelijk zaad sneller zwemt maar ook eerder doodgaat. Als je heel dicht op de eisprong insemineert is de hypothese dat je eerder een hengst krijgt. Of het waar is weet ik niet. Maar dan zou de oplossing zijn eerder dekken zodat het langer duurt voordat er een eisprong is en meer kans op een merrie.

Klopt. Met scannen was bij mijn merrie net het ei eraf. Ze is in de avond geïnsemineerd en ik had een hengstveulen. Dus die theorie klopte bij mij wel. Ik had dat ook gehoord dus was er al vanuit gegaan dat het waarschijnlijk een hengst zou worden.

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 07:52

Redd schreef:

Entertainer Number One = Escamillo x Vitalis.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 08:47

Dat is een leuke hengst! Die was mij positief opgevallen bij de hengstenshow vorig weekend bij Reesink.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:06

Redd schreef:

Wat zoek je dan precies in een hengst qua beweging en type? Dat maakt het wat makkelijker om mee te denken.

Is McLaren geen optie? Nog niet helemaal bewezen maar hij lijkt zeer goed te fokken en dan heb je ook Sir Donnerhall bloed indirect wat wellicht ook beter is.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:47

Entertainer Number One ga ik opzoeken, fijne afstamming in ieder geval.

Mclaren heb ik al ´gekocht´ voor dit jaar. Maar ik wil eerst een keer proberen te spoelen en dat wil ik dus eigenlijk doen met een andere hengst. Om haar vervolgens zelf laten dragen van Mclaren de ronde erna. Haar dochter van Desperado had twee jaar terug een veulen van Mclaren en die had zo´n fijn karakter, dat ik erg enthousiast over hem ben.

Wat ik zoek in een hengst. Ik ben eigenlijk verwend met een merrie waar bijna alles op past. Dus vooral een hengst met drie fijne gangen, liefst opwaarts. Liefst niet te gek veel massa/vergrotend, maar uitzondering kan mocht het verder wel goed passen.
En dan deze ronde dus het liefst genetisch interessant. Zat bijv op de wbfsh ranking lijst te kijken.
Mocht er een merrie uitkomen, dat het interessant is om mee door te fokken, liefst met veel sport in de lijn ook.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:52

Johnson staat nr.1 in de ranking én kost maar € 1000,- dit seizoen.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:54

Johnson is de papa van Cyraniek :+
Anders was dat zeker een goede optie geweest!

Wat ik trouwens met genetisch interessant ook bedoel is; bewezen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:38

janderegelaa schreef:
Of je een hengst of een merrie krijgt kan alleen de hengst wat aan doen. De merrie niet.

Mwa, niet helemaal mee eens. De hengst levert een pakketje gemengd zaad, wat er na inbrengen mee gebeurt ligt aan de merrie. Kan best zijn dat het interne milieu de x zaadjes bevoordeelt, of juist de y zaadjes.

Maar dan heb je inderdaad ook nog het moment van dekking/inseminatie en puur kansberekening. Statistisch gezien geeft 4x een muntje opgooien 37,5% kans op 2x kop, 2x munt. Namelijk 6 van de 16 mogelijke uitkomsten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:52

Redd schreef:
Entertainer Number One ga ik opzoeken, fijne afstamming in ieder geval.

Mclaren heb ik al ´gekocht´ voor dit jaar. Maar ik wil eerst een keer proberen te spoelen en dat wil ik dus eigenlijk doen met een andere hengst. Om haar vervolgens zelf laten dragen van Mclaren de ronde erna. Haar dochter van Desperado had twee jaar terug een veulen van Mclaren en die had zo´n fijn karakter, dat ik erg enthousiast over hem ben.

Wat ik zoek in een hengst. Ik ben eigenlijk verwend met een merrie waar bijna alles op past. Dus vooral een hengst met drie fijne gangen, liefst opwaarts. Liefst niet te gek veel massa/vergrotend, maar uitzondering kan mocht het verder wel goed passen.
En dan deze ronde dus het liefst genetisch interessant. Zat bijv op de wbfsh ranking lijst te kijken.
Mocht er een merrie uitkomen, dat het interessant is om mee door te fokken, liefst met veel sport in de lijn ook.

Als ik op de WBFSH lijst kijk in de top 10 en de merrie is van Johnson dus Jazz bloed valt af dan blijven eigenlijk alleen de hengsten. Quaterback, Totilas, Ampere, San Amour en Bordeaux over. Waarvan er een aantal alleen nog maar DV zijn natuurlijk. Het zijn allemaal hele verschillende hengsten.

Reesink had wel een fijn bewegende jonge San Amour met veel tritt in de benen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:04

Nog mensen bij Nijhof of brouwer geweest gisteren?
Wij waren bij Brouwer maar zijn rond 2300 vertrokken.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:28

carika schreef:
Nog mensen bij Nijhof of brouwer geweest gisteren?
Wij waren bij Brouwer maar zijn rond 2300 vertrokken.

Ja het was wel een lange zit bij Brouwer. O:)

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:08

Ik ben ook bij Brouwer geweest. Lange zit idd, maar wel een paar hele gave paarden gezien. Vond Secret USB wel een uitschieter.

Wat vonden jullie van de hengsten?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:40

Brouwer was voor mij te ver dus ga naar van Uytert 19 april. Ben ook wel benieuwd naar Secret USB en hoe was die Saint McLaren?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:53

Ik vond king karim nog indrukwekkend van de ouderen hengsten, die had ik nog niet eerder gezien.
Total McLaren alleen aan de hand en Saint McLaren ook aan de hand 19 april is hij wel onder het zadel.
One million heb ik helaas gemist.
Secret Usb viel inderdaad op. Stap vond ik niet te beoordelen, daar was ik wel benieuwd naar. Iemand die daar wel iets over kan zeggen?

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 15:10

Lange zit inderdaad bij Brouwer, ik vond Royal Dynamic wel opvallend. Tevens Secret USB een fijn karakter, knap hoor om als 4-jarige zo de baan door te gaan in de spotlights.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:39

Ik was ook bij brouwer. Lange zit inderdaad.
Was het meeste gecharmeerd van secret usb.
Weet iemand hier of one million gewoon stout was , ik vond hem vervelend doen.
Wel een mooie hengst maar hij heeft me niet overtuigd om hem te gebruiken.
Ook wel erg gecharmeerd van Total McLaren. Maar heb er denk ik niet de juiste merrie voor.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:54

Was net bij Van Olst. Wat vinden jullie van de hengst Bretagne VDL?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:59

Phonix schreef:

Heel gaaf, ik ga hem denk ik gebruiken op mijn Jazz merrie. Ik was al fan van Be Sure maar ik vind de dekvoorwaarden niet handig van hem. Dus dit is een mooi alternatief.
Goed karakter lijkt hij te hebben.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:31

_Zsazsa_ schreef:
Phonix schreef:

Heel gaaf, ik ga hem denk ik gebruiken op mijn Jazz merrie. Ik was al fan van Be Sure maar ik vind de dekvoorwaarden niet handig van hem. Dus dit is een mooi alternatief.
Goed karakter lijkt hij te hebben.

Dat inderdaad. Ik ging oorspronkelijk voor Secret Lover, maar denk dat ik toch voor deze gaat.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:18

Ik was ook bij Van Olst, fris weertje :')
Maar weer veel fijne paarden en nakomelingen gezien. Ik baal dat Pjetro wat kleiner is, blijft zo'n gave hengst.

Ik ga morgen mijn merrie wegbrengen en moet dan hoogstwaarschijnlijk ook mijn hengstenkeuze maken. Wat vinden jullie van Kjento en Secret?

Verder heb ik nog Sir Donnerhal of Escamillo als opties staan. Nog even puzzelen vanavond.