Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:26

Painted Black, op wat voor merries past die eigenlijk best?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:28

s0173957 schreef:
Painted Black, op wat voor merries past die eigenlijk best?

Langgelijnde merries met maat?

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:32

Denk ik ook. Goede sportpaarden, vind bv Ebony echt een goede. Vind m zelf ohz wat stekerig in het voorbeen, maar dat vererft hij niet. Zou m niet gebruiken bij een hele scherpe merrie.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:21

Ik heb geen zin om een geheel nieuw onderwerp aan te maken voor aanparingsadvies maar toch een vraag.

Aan wat voor hengst/bloedlijn zouden jullie denken voor een Vivaldi merrie, waarbij vooral het front en de galop aandacht verdienen? Door het Vivaldi bloed wordt je al snel gedwongen om naar het buitenland te kijken. Ze is momenteel drachtig van Imposantos dus ik ben me nu echt aan het oriënteren in welke hoek ik het moet zoeken.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:30

Marjolein: iets met Negro?

Mijn De Niro is vorige week weer even op de foto geweest, deze keer iets meer dan alleen een hoofd:

Afbeelding

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:36

Bordeaux/Vivaldi nafok vond ik vaak een geslaagde combi afgelopen HK, dat viel echt op.
Totilas nafok heeft ook vaak front en galop.

Verder zijn er ook nog genoeg losse hengsten met vrij bloed: For Ferrero, Ferguson. Of Kaygo van Leunus van Lieren.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:51

Met negrobloed ben ik bang een klein ouderwets type te fokken. Ze is zelf 165.

Haar eerste veulen van Ferdeaux is op de hengstenkeuring er vrij snel uitgegaan vanwege zijn maat (1.62) dat was een behoorlijk chique. En haar halfbroer van Bordeaux loopt nu in Australië bij een Young Rider. Dus die hoek zal ik nog eens uitpluizen.

Ze heeft daarnaast ook een Guardian en een Total US veulen gehad bij de vorige eigenaar. Het Imposantos veulen van vorig jaar lijkt tot nu toe de beste te zijn. Vandaar dat ze daarbij is teruggedekt.

Ik ben alleen zo eigenwijs dat ik het liefst het wiel opnieuw uit wil vinden en iets totaal anders wil. Maar wat dat betreft moet ik mezelf gewoon even flink toespreken. Gelukkig heb ik nog even en vind ik het heerlijk om te zoeken naar opties.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:59

Ik houd ook van anders en heb een paar x bij de Pretendenthoeve gedekt.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:18

GJ9 schreef:

Ik moet dan wel opletten dat ik anders doe omdat het 'beter' is en niet alleen omdat het anders is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:21

Marjolein schreef:
Ik heb geen zin om een geheel nieuw onderwerp aan te maken voor aanparingsadvies maar toch een vraag.

Aan wat voor hengst/bloedlijn zouden jullie denken voor een Vivaldi merrie, waarbij vooral het front en de galop aandacht verdienen? Door het Vivaldi bloed wordt je al snel gedwongen om naar het buitenland te kijken. Ze is momenteel drachtig van Imposantos dus ik ben me nu echt aan het oriënteren in welke hoek ik het moet zoeken.

Negro zelf gaat geen front doorgeven, maar iets met Negro snap ik wel inderdaad.
Ik zou bijvoorbeeld Glamourdale/Everdale kijken?
Goede galop en het front zit volgens mij ook goed vanuit Lord Leatherdale.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:03

Marjolein schreef:
GJ9 schreef:

Ik moet dan wel opletten dat ik anders doe omdat het 'beter' is en niet alleen omdat het anders is.

Anders en beter gaan heel goed samen denk ik..
Ik kan mijn merrie met een hele populaire hengst dekken, die er 200 dekt.
Maar ergens kan ik me nooit zo goed voorstellen dat die ene hengst op bijna alle merries past en een andere hengst op maar een paar merries.
Uiteindelijk gaat het toch om de beste combi! En ik geloof dat ik met Il Divo een hele goede combi heb gemaakt, waarbij het veulen een optelsom is van pluspunten van zowel vader als moeder. Waarschijnlijk een beter veulen op mijn merrie dan van een hengst die er 200 dekt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:05

Het aantal dekkingen heeft toch helemaal niks te maken met of de hengst wel of niet goed op specifiek jouw merrie past?

Dat je niet achter de meute aan wil lopen begrijp ik en dat betaamt een goede fokker. Maar een hengst weren juist omdat ie zoveel dekt terwijl hij wel goed past op je merrie lijkt mij dan weer het andere uiterste.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:22

Dus als il divo er wel 200 zou dekken had je er niet voor gekozen, hoeveel hij dekt zegt er toch niets over hoe hij bij jouw merrie past?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:26

Tis een beetje een balans ook vind ik, helemaal voor een veulen dat voor de verkoop is. Wel commercieel maar liefst ook niet een giga veel dekker. Maar passend met je merrie is natuurlijk 1, daarnaast moet een hengst me ook wel aanspreken. Sommige heb ik niks mee.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:16

Sorry ik heb me een beetje onduidelijk uitgedrukt denk ik.
Ik vind vooral de passende combi van belang, en dat staat los van hoeveel een hengst dekt.
Er is wel een tendens dat bepaalde hengsten veel gebruikt worden, en dan vraag ik me wel eens af of dat nou echt allemaal de best passende combi's zijn of dat populariteit en commercieel zijn ook meespelen.

Voor volgend jaar kwam ik uit op Livius, dat vond ik de best passende combi met mijn merrie. Livius is wel behoorlijk populair, weet niet hoeveel hij er precies dekt. Ik zal een hengst niet laten staan omdat hij er veel dekt, maar degene gebruiken die ik het meest op mijn merrie en bij mijn fokdoel vind passen.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:34

Mooi voorbeeld is de hierboven genoemd Painted Black

Geen populaire hengst geweest, maar bij passende merries echt een topper. Kan zeer goed verbeteren en hele fijne sportpaarden geven.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:46

Sky_As schreef:
Marjolein schreef:

Negro zelf gaat geen front doorgeven, maar iets met Negro snap ik wel inderdaad.
Ik zou bijvoorbeeld Glamourdale/Everdale kijken?
Goede galop en het front zit volgens mij ook goed vanuit Lord Leatherdale.

Ja, ik dacht ook meteen aan Everdale. Denk dat die meer maat vererft van Glamourdale

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:20

Denk idd Everdale meer maat en wat scherper (model). Glamourdale wat meer kap en body.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:16

Mijn merrie is weer niet drachtig gescand net van dante us. Na 4 keer toch andere hengst proberen. Slijmmonster is al genomen van de baarmoeder en is behandeld daar voor vorige keer. Hebben jullie een idee voor andere hengst bij van uytert?
Merrie is een dreamcatcher x gribaldi snel heet en sensible mag wat meer maat hebben en heeft wat steil achterbeen. heeft zelf ruime bewegingen en wel een sterk achterbeen wat ze door lijkt te geven
stap is uitmuntend. Galop mag meer bergop. staat iets toontredend op de voorhoeven.

Afbeelding
Afbeelding

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:30

Ik moet denken naar Ladignac.
Of je daar maat mee krijgt weet ik niet, maar wel een fijne instelling en kijkend naar de paar veulens van dit jaar geeft hij veel techniek in de beweging.
Ook dichtbij Dante qua prijsklasse. Kan wel Jameson aanraden voor de galop maar goed, dat is wel een andere categorie :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:59

Jameson, Las vegas, Lord Europe denk ik aan voor het verbeteren van de galop en zonder lijnenteelt op Gribaldi.

Eventueel Monte Carlo maar weet niet of deze maat toe zal voegen.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:14

Dank jullie wel lord europe vind ook zeker een aansprekende hengst die ik in gedachten had. hun kwamen zelf met livius wat denken jullie? Kwa dekgeld zijn Jameson enzo wel wat aan de hogere kant ja.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:11

Wat balen CharmFaith. Livius schijnt een zeer goede bevruchter te zijn, dus misschien niet zo gek. Ik heb mijn eigen merrie drachtig van hem (1x geinsemineerd, meteen in veulenhengstigheid) en deze week is hij ook in een merrie gegaan die bij mij op stal staat, en ook niet drachtig wil worden van een andere hengst (ook geswabd / gespoeld, beetje zelfde verhaal als jij hebt). Bij V. Uytert waren ze heel positief over het bevruchtend vermogen van Livius.

Ik heb er trouwens een merrie bij gekocht, een elite, prok, d-oc, ibop, z1 en bíjna preferente merrie van special D. Ze komt in september, na het spenen van haar huidige veulen. Ze is drachtig van Koning. Dat zou niet echt snel een hengst zijn die ik zou kiezen, maar ik hoor er toch wel positieve verhalen over.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 00:37

Houd er rekening mee dat sperma van lord europe uit Denemarken moet komen. Langer onderweg en meer verzendkosten.
Ik zou dan wel echt kiezen voor een hengst daar op het station.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:08

Ik heb Koning nog bekeken. Voor maat en front, maar had verder teveel twijfels. Ik heb er nog geen veulens van gezien en de hengst zelf ook al een tijd niet. Ben benieuwd naar het veulen!