Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 19:45

Ik wil volgend jaar eigenlijk weer gaan! Als er weer zo een dag is tenminste! Dit jaar kwam het even niet zo fijn uit.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 21:44

Leuk filmpje Dorien!
Welkom Nouvel, ik heb ook een wannabe Iberische :+
Oeh leuk Audesta, hoe ging de clinic?

Ik ga in juli naar een of andere Spanjaarden dag in Bocholt samen met een vriendin :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 22:45

Ik blijf liever lekker in de buurt voor leuke evenementen waar mensen met papierloosjes ook welkom zijn :)

Ja was een leuke clinic weer, zwarte dame was euh goed aan zullen we maar zeggen, paar bokjes gehad ook maar twijfel nu of het van het zadel kwam dus we rijden nog maar eens een keer of wat zo :')

Lekker filmpje Dorien, het was mooi weer om te douchen. Hier heeft de pensionada vrijdag ook echt genoten van een douche, lekker los en genieten maar.

Het wordt einde van de week weer zo warm zag ik. Van mij hoeft dat echt niet. Zoals vandaag is perfect.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:00

Welkom Nouvel!

Geen intentie om naar de PRE dag te gaan.

Lis had er zin in!

Fijn dat de clinic leuk was Audesta!

Hier mensen ervaring met paarden die hooikoorts hebben?
Vorige zonnige periodes veel last van zijn ogen. Enkel tranen en rood derde ooglid. Tijdens de regenachtige periode ging het weg. Nu weer wat dagen zon en het is er weer. Arm puppy paard!
Ik geef nu sinds 2 weken Puur Pollen maar het is denk ik nog te vroeg om resultaat te zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:13

Niet met hooikoorts, maar een PRE ooit op mijn werk die kon niet tegen UV straling en kreeg dan dezelfde symptomen als die jij omschrijft. Als de zon scheen kon hij echt alleen naar buiten met een UV werend masker.

Fijn dat de clinic leuk was Audesta! Ik vind ook wel jammer dat de Cruzado's vaak buiten de boot vallen. Al geloof ik dat die hier ook wel welkom waren bij de clinics.

Volgens mij is zo'n dag ieder jaar FB.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:52

Cruzado's (half papier) mogen vaak nog net ja. Maar Spanjaarden zonder papier vaak gewoon echt niet. Heel jammer.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 09:27

Ik heb inderdaad genoten van Kelly en haar prachtige oude man.
Later tijdens de hemgstenparade kwam ook een oude knappe kerel de baan in, ik stond bij de stands dus heb niet gehoord welke hengst het was, maar je zag aan alles dat ie echt oud was. Vond het fantastisch om te zien dat hij helemaal opbloeide toen hij de baan door mocht. Dan zie je bij die oude hengsten weer een stukje van hun stoere jeugdigheid terug.

Door die clinics werken aan de hand begin ik zelf ook weer helemaal zin te krijgen om aan de slag te gaan adh. Alleen niet met dit weer :+

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:38

Hahaha snap ik ook Ania! Ik kan helaas nooit heel lang werken aan de hand met mijn lijf. Maar pak het soms wel mee in het warm stappen.
Ik ben wel heel erg voorstander van grondwerktechnieken toepassen in het rijden, vind ik ook echt heel leuk om daar mee te puzzelen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:01

Luci, ik zou ook proberen met een uv werend masker! Succes, Fuego had ook enorme traanogen toen ik hem kocht

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:05

_Tarzan schreef:
Luci, ik zou ook proberen met een uv werend masker! Succes, Fuego had ook enorme traanogen toen ik hem kocht

Die heeft hij met zonnige dagen al om. Helaas nooit in de ochtend omdat ze bij ons op stal geen maskers om doen. Ik ga zelf dan rond half 12 heen en doe hem om (en ‘s avonds weer heen om af te doen).

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 12:56

LuciLusitano schreef:
Welkom Nouvel!

Geen intentie om naar de PRE dag te gaan.

Lis had er zin in!

Fijn dat de clinic leuk was Audesta!

Hier mensen ervaring met paarden die hooikoorts hebben?
Vorige zonnige periodes veel last van zijn ogen. Enkel tranen en rood derde ooglid. Tijdens de regenachtige periode ging het weg. Nu weer wat dagen zon en het is er weer. Arm puppy paard!
Ik geef nu sinds 2 weken Puur Pollen maar het is denk ik nog te vroeg om resultaat te zien.

Je hebt van die halsters met een ingebouwd vliegenmasker, die zou ik dan proberen, dan hoeft je stalbaas alleen een halster om te doen als ze naar buiten gaan. En met hooikoorts/pollenallergie/kopschudden wil een neusnet ook helpen.

Ogen zou je kunnen wassen met afgekoelde (biologische)kamillethee (ik gebruik daar dan die wattenschijfjes voor, heb je alles schoon). Dat kalmeert de ogen en irriteert niet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:14

Ania schreef:
Ik heb inderdaad genoten van Kelly en haar prachtige oude man.
Later tijdens de hemgstenparade kwam ook een oude knappe kerel de baan in, ik stond bij de stands dus heb niet gehoord welke hengst het was, maar je zag aan alles dat ie echt oud was. Vond het fantastisch om te zien dat hij helemaal opbloeide toen hij de baan door mocht. Dan zie je bij die oude hengsten weer een stukje van hun stoere jeugdigheid terug.

Door die clinics werken aan de hand begin ik zelf ook weer helemaal zin te krijgen om aan de slag te gaan adh. Alleen niet met dit weer :+

https://youtu.be/6Xp5rwON7EE?feature=shared

Impressionante :D

Twintig jaar..ik vond het vooral een verschil met die van Kelly van 22 jaar. :o
Maar lopen kon ie wel! Gefokt bij de Woeste Hoeve.

b000tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:15

Audesta schreef:
Cruzado's (half papier) mogen vaak nog net ja. Maar Spanjaarden zonder papier vaak gewoon echt niet. Heel jammer.

Weet iemand of het valt te achterhalen wat de volledige afstamming is? Ik heb namelijk een cruzado, waar ik graag meer achtergrond van zou willen weten. Maar ik kom geen stap vooruit

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:16

Als je weet waar ie geboren of gefokt is kun je er nog aan beginnen, anders zou ik het lekker laten want in Spanje gaat alles nogal ehm moeizaam :+

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:40

Gecondoleerd Dartel :(:)
Ik wens je alle kracht in deze moeilijke tijd.

Audesta, Ton is erg leuk!
Mijn fjord heeft een tijd op zijn zorgboederij gestaan.
Ik heb ook weleens bij hem een clinic gereden.
Hele positieve man.

Hi Elles, gezellig!

Elisa en Audesta, leuk dat mijn clinic jullie aansprak :D
Het is toch altijd lastig om iets op een leuke en leerzame manier over te brengen :o
Impressionante is de laatste tijd meerdere malen van stal gewisseld wat denk ik ook niet zo goed is voor een paard.
Vroeger zag hij er in ieder geval altijd goed uit.
Hij kan inderdaad wel enorm goed bewegen.

Tarzan, dat is niet een dag hoor! Dat is de campeonato als ik mij niet vergis.
De keuring.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:47

@dartel: veel sterkte. Niet enkel goed voor Elevada zorgen, maar zeker ook voor jezelf!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:47

Tof dat je die clinic kon en mocht geven Kelly!
Ik ben er niet geweest, maar als iemand beeld materiaal heeft vind ik het wel leuk om te kijken.

Vervelend Luci. Ik heb wel goede dingen gehoord over allergie icm acupressuur, alleen geen idee qua intensiteit van de behandeling en het kosten plaatje er van.
Ik vind die enorme satellieten van Rambo wel erg fijn omdat ze echt goed de ogen vrij houden, vind met andere maskers dat het vaak alsnog zo op de wimpers drukt.

Wij hebben vandaag de verhuizing achter de rug. De vrachtwagen was verlaat en uiteraard geen rekening gehouden met de hoeveelheid zon, zal wel rood zijn :+
Trailer was ook meegekomen omdat 1 vorig jaar niet op de vrachtwagen wilde. Daar heb ik fijn gebruik van gemaakt omdat Sol toch echt nog wel onzeker kan zijn als ze zo dicht op elkaar komen en hij kan niet weg. Grote jongen ging zo in de trailer!

Ik vond hem vandaag wel een beetje sip, voelde me haast schuldig dat hij daar moet staan. Misschien wel door het gebrek aan gras hoor en onderling wat meer frustratie, ik weet het niet.

Eenmaal op het natuurgebied vond ik hem gelukkig wel weer opknappen qua emotie, dus dat deed heel erg veel goed - bij mij haha. Even kijken hoe het dit jaar gaat en anders toch eerder een fijne permanente plek voor hem zoeken. Hoop dat deze winter zijn ballen een beetje goed door gaan komen, dat maakt de keuze dan wat makkelijker.

Ze hebben hier 16ha met super hoog gras. Het leek alsof ze niet gingen ontdekke maar ik kreeg net een filmpje dat ze, aan de mest te zien, wel al overal geweest waren. De jongens kunnen flink eten en dus ook lekker groeien. Hij stond vanaf moment 1 daar ook wel gewoon in de kudde, werd niet weg gejaagd of wat dan ook. Hoop stiekem dan ook dat die somberheid die ik vandaag voelde nu gewoon met veel gras, kruiden en zeeën van ruimte als sneeuw voor de zon verdwenen is.

Afbeelding

Bijna alles wat je kan zien hoort erbij
Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:50

Thanx allemaal!

LuciLusitano schreef:
_Tarzan schreef:

Die heeft hij met zonnige dagen al om. Helaas nooit in de ochtend omdat ze bij ons op stal geen maskers om doen. Ik ga zelf dan rond half 12 heen en doe hem om (en ‘s avonds weer heen om af te doen).

Van Kentucky heb je 100% UV werende maskers, hele simpele, gaan heel makkelijk om, misschien dat ze die toch voor je om willen doen?
Onze jonge Fries blijkt een erfelijke oogziekte te hebben en mag ook niet zonder naar buiten, en die van Kentucky bevalt prima.

Kelly gaaf zeg, dat je die demo hebt gegeven!
Was wel warm zeker?

Kelly’s, spannend je verhuizing , klinkt wel fijn waar hij staat!
En gave foto’s!

Audeste, gaaf een WE clinic, mooie ervaring erbij weer

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:03

Ik verkoop de halsters met maskers zelf maar zover ik weet zijn die niet UV werend (staat tenminste niks over UV op).

Osteopaat raadt een Amerikaans masker aan, 90% UV werend. Die prijs %)

Gisteravond is onze Herder bevallen van 8 prachtige pups, gelukkig kon ik helpen want ze haalde ze zelf niet uit het vlies.
Pups en moeders zijn tevreden! Wel even wennen hoor, hoeveel herrie ze maken in vergelijking met kittens

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

Gefeliciteerd met je puppy’s , goed dat je erbij was!

Het masker van Kentucky is 100% UV werend en helemaal niet duur, is dat geen optie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

KellyR schreef:
Tof dat je die clinic kon en mocht geven Kelly!
Ik ben er niet geweest, maar als iemand beeld materiaal heeft vind ik het wel leuk om te kijken.

Vervelend Luci. Ik heb wel goede dingen gehoord over allergie icm acupressuur, alleen geen idee qua intensiteit van de behandeling en het kosten plaatje er van.
Ik vind die enorme satellieten van Rambo wel erg fijn omdat ze echt goed de ogen vrij houden, vind met andere maskers dat het vaak alsnog zo op de wimpers drukt.

Wij hebben vandaag de verhuizing achter de rug. De vrachtwagen was verlaat en uiteraard geen rekening gehouden met de hoeveelheid zon, zal wel rood zijn :+
Trailer was ook meegekomen omdat 1 vorig jaar niet op de vrachtwagen wilde. Daar heb ik fijn gebruik van gemaakt omdat Sol toch echt nog wel onzeker kan zijn als ze zo dicht op elkaar komen en hij kan niet weg. Grote jongen ging zo in de trailer!

Ik vond hem vandaag wel een beetje sip, voelde me haast schuldig dat hij daar moet staan. Misschien wel door het gebrek aan gras hoor en onderling wat meer frustratie, ik weet het niet.

Eenmaal op het natuurgebied vond ik hem gelukkig wel weer opknappen qua emotie, dus dat deed heel erg veel goed - bij mij haha. Even kijken hoe het dit jaar gaat en anders toch eerder een fijne permanente plek voor hem zoeken. Hoop dat deze winter zijn ballen een beetje goed door gaan komen, dat maakt de keuze dan wat makkelijker.

Ze hebben hier 16ha met super hoog gras. Het leek alsof ze niet gingen ontdekke maar ik kreeg net een filmpje dat ze, aan de mest te zien, wel al overal geweest waren. De jongens kunnen flink eten en dus ook lekker groeien. Hij stond vanaf moment 1 daar ook wel gewoon in de kudde, werd niet weg gejaagd of wat dan ook. Hoop stiekem dan ook dat die somberheid die ik vandaag voelde nu gewoon met veel gras, kruiden en zeeën van ruimte als sneeuw voor de zon verdwenen is.

[ Afbeelding ]

Bijna alles wat je kan zien hoort erbij
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Nou dat ziet er super uit! En ruimte zat..vaak zie je dat het op zo'n nieuwe plek in een nieuwe kudde ook gelijk beter gaat. Ik denk niet dat je je schuldig hoeft te voelen meer..wat een fantastische plek.

Gefeliciteerd met de puppy's Luci..blaffen ze al gelijk?

Kelly-Taco:
Dat zal het wellicht verklaren van Impressionante, moest denken aan wat jij zei..dat eiwitten zo belangrijk zijn voor een ouder paard. Hopelijk hebben ze dat ook gehoord.
Nou die leuke en leerzame manier is toch geslaagd. :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:25

Mooie plek Kelly!

En luci puppies <3

Rest is niet blijven hangen, excuus. Ik ga vanavond zadels kijken, ben benieuwd

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:05

Oooh waar ga je heen?

Ik heb net thuis les gehad, mijn zadel issues zijn idd nu wel voorbij geloof ik. Zwarte peper nam haar naam letterlijk :')

Wedstrijd voor zaterdag afgemeld. Moest om 16.18 starten, ik doe dat echt niet met deze temperaturen.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

Verstandige keuze Audesta!

Nee de pups piepen veel. Ik raak er helemaal overprikkeld van. :')
Niet allemaal hoor maar er is elke keer wel 1 die piept.

Nouvel, bedankt! Ik heb die besteld, hopelijk helpt het hem.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:29

Hahaha lijkt me echt een dagtaak sowieso puppy's!