Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:14

Hier vroeger op werk gingen de dekens dan gewoon een paar weken voor de bevalling af en werd de merrie meer binnen gehouden. Het is eigenlijk mooier als ze dan gewoon wat later in het jaar veulenen zodat er geen deken meer om hoeft. :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:34

xmarliez schreef:
Nou mijn merries worden altijd gereden dus vandaar dat ik ze altijd een deken op heb. Ik heb er ook nooit gekke verhalen over gehoord en ik dacht met deze dekens kan er niet veel fout gaat (zit alleen een koord achter de billen) maar dat was blijkbaar naïef en een goede les die gelukkig goed is afgelopen. Mijn merries zijn niet typische fokmerries anders snap ik inderdaad dat je ze geen deken op doet. Komt er ook nog bij dat deze merrie de hele winter zo dun in de haren blijft dat ze het echt koud krijgt zonder deken. Dus voor volgend jaar toch maar even wat anders bedenken of Safegum kopen (wat mavantos net doorgaf)

Voila, daarbij antwoord op m'n vraag ;)
Was geen verwijt ofzo, ik snapte het nut alleen niet.

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:20

Marjolein, die zijn er vroeg bij..Sonic is nog helemaal nergens ggk.[/quote]

Absoluut.., nu stond er wel vermeld op fb dat de veulens A-register krijgen.
Afbeelding

XMarliez, bah dat was schrikken zeg, gelukkig alles weer goed met de kleine !

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:31

Jeetje, Marlies, dat is schrikken, gelukkig is het goed afgelopen.

Vwb Sonic, zijn de reg. A-eisen dan veranderd dan of is hij dan toch ggk bij een ander stamboek anders is het toch reg. B?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:47

Ziolette schreef:
Jeetje, Marlies, dat is schrikken, gelukkig is het goed afgelopen.

Vwb Sonic, zijn de reg. A-eisen dan veranderd dan of is hij dan toch ggk bij een ander stamboek anders is het toch reg. B?

Ik heb vorig jaar een interview in Horses gehad waar ik uitgelegd heb dat KWPN hengsten eigenlijk benadeeld worden omdat hengsten van andere stamboeken al mogen dekken voor de verrichtingen. Dus dan worden die eerst gebruikt ipv de jonge KWPN hengsten. Ik weet niet in hoeverre mijn interview er aan bij gedragen heeft maar ze mogen nu wel dekken voor de verrichtingen :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:48

janderegelaa schreef:
[ Ik weet niet in hoeverre mijn interview er aan bij gedragen heeft maar ze mogen nu wel dekken voor de verrichtingen :D

Mochten ze altijd al, alleen kreeg je blauw papier als je bij het kwpn registreerde.

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:57

Ik vind het zelf wel een risico, straks is het een enorme rotbok ohz of raakt zo'n hengst geblesseerd en wordt nergens goedgekeurd (zoals de hengst Jakarta bijv. destijds) en dan zit je toch met een onvolledig papier.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:25

Benzz schreef:
janderegelaa schreef:
[ Ik weet niet in hoeverre mijn interview er aan bij gedragen heeft maar ze mogen nu wel dekken voor de verrichtingen :D

Mochten ze altijd al, alleen kreeg je blauw papier als je bij het kwpn registreerde.

Ik bedoel nu met een A papier.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:28

Er zijn inmiddels nog veel meer voorbeelden. Jakarta loopt wel G.P. inmiddels. Ik vind het risico ook te groot om er nu mee te dekken. Let wel op, het veulen krijgt uitsluitend een veulenboek als deze aangewezen hengst aan alle andere (gezondheids)eisen van het KWPN voldoet. Dus een gezonde portie argwaan is zeker op zijn plaats als het er niet specifiek bij wordt vermeld.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:39

Elisa2 schreef:
Ik vind het zelf wel een risico, straks is het een enorme rotbok ohz of raakt zo'n hengst geblesseerd en wordt nergens goedgekeurd (zoals de hengst Jakarta bijv. destijds) en dan zit je toch met een onvolledig papier.

Hij is goedgekeurd. Alleen voor zijn definitieve goedkeuring moet hij een test lopen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:40

Elisa2 schreef:

Iedereen neemt het risico dat hij zelf wil natuurlijk.
Er wordt vanuit de hengstenhouder hier duidelijk gecommuniceerd wat de gevolgen zijn, dus dan is het aan de fokker om in te schatten.
Ik vind het zorgelijker dat iedereen tegenwoordig maar z'n veulens precies in februari of maart al wilt.
Geef mij ze maar vanaf half april zodat ze het merendeel van de tijd gewoon de wei op kunnen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:42

misterA schreef:
Er zijn inmiddels nog veel meer voorbeelden. Jakarta loopt wel G.P. inmiddels. Ik vind het risico ook te groot om er nu mee te dekken. Let wel op, het veulen krijgt uitsluitend een veulenboek als deze aangewezen hengst aan alle andere (gezondheids)eisen van het KWPN voldoet. Dus een gezonde portie argwaan is zeker op zijn plaats als het er niet specifiek bij wordt vermeld.

Ze krijgen geen veulenboek, ze krijgen reg. A.

Jij hebt toch een Elite merrie van Jakarta?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:47

s0173957 schreef:
Ik vind het zorgelijker dat iedereen tegenwoordig maar z'n veulens precies in februari of maart al wilt.
Geef mij ze maar vanaf half april zodat ze het merendeel van de tijd gewoon de wei op kunnen.

Ik vind dit persoonlijk ook vrij zorgelijk. Waarom zo vroeg al veulens willen, we weten toch allemaal dat het gezonder voor ze is om op de wei te lopen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:58

Benzz schreef:
s0173957 schreef:

Ik vind dit persoonlijk ook vrij zorgelijk. Waarom zo vroeg al veulens willen, we weten toch allemaal dat het gezonder voor ze is om op de wei te lopen.

Is toch voor de veilingen. Kom maar eens met een jonger veulen op de veiling, die nemen ze vaak niet, want te jong.

Iedereen is vrij om te dekken met een hengst naar keuze, dat kan alleen wel betekenen dat je risico loopt bij welk papier je krijgt, maar dat is een risico dat je als fokker zelf moet afwegen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:33

Ik hou ook van vroegere veulens. Al is het maar dat het sperma van de heel populaire hengsten dan nog goed te krijgen is en van betere kwaliteit. Als je die in mei of juni wilt hebben, kun je er vaak niet meer aan komen of is de kwaliteit inmiddels wel wat minder.
En veulens van een paar weken oud eten toch nog niet veel gras. Het is juist lekker dat er goed voedzaam gras is op het moment dat ze echt wat serieuzer mee gaan eten.
Het lukt niet altijd, maar als ik mag kiezen heb ik liever een februari veulen dan een juni veulen.

En een deken op bij een fokmerrie; NOOIT doen. Ook geen vliegendekens ofzo. Ik heb al zoveel verhalen gehoord dat een veulen op die manier zichzelf gewoon opgehangen heeft. Echt levensgevaarlijk.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:45

Ik doe alles blijkbaar zoals t niet hoort.. heb ook altijd (bewust) vroege veulens. Voordelen, zoals Carola zegt ze kunnen zodra ze echt kunnen eten al lekker het verse gras op maar voor mij vind ik het gewoon fijn dat ze lekker veel binnen (warm) kunnen slapen en meerdere keren per dag er mee uit gaan, worden ze makkelijk van. En tegen die tijd dat ze echt veel buiten staan kunnen ze een regenbui ook wel aan (ik weet het, ik ben misschien een zeikerd maar ik vind die pas geboren veulens die 24/7 buiten staan ook al is het juni of juli gewoon zielig, weer of geen weer..). Plus ik vind het echt fijn om veel bij het veulen en te zijn/op stal te zijn en in de winter staan ze meer binnen en ben je dus de hele dag rondom het veulen bezig kan ik alles goed in de gaten houden. En daarnaast, maar goed dat is niet perse een geldige reden hou ik er van om ze in januari zadelmak te maken en met een veulen uit februari of maart is dat ook gewoon prima.

Ik vind bij vroege veulens het wel heel belangrijk dat er een goede paddock of bak beschikbaar is waarin ze lekker de benen kunnen strekken (en de merrie ook) en zodra het weer het toe laat lekker al de wei in. Vorige week was het top dus mijn veulen stond op dag 2 al lekker in de wei, natuurlijk maar een kwartier of 30min maar wel minimaal 3x op een dag en de rest van de tijd liggen ze heerlijk warm in het stro. Vermenselijk het misschien maar daar kan ik echt van genieten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:59

Ik zie het liefst een veulen in een periode waar ze bijna meteen hele dagen op de wei kunnen. Veulen op stal ben ik geen fan van. Ja ‘‘s nachts. Dus april veulen is vroeg zat wat mij betreft.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 15:54

xmarliez schreef:
Ik doe alles blijkbaar zoals t niet hoort.. heb ook altijd (bewust) vroege veulens. Voordelen, zoals Carola zegt ze kunnen zodra ze echt kunnen eten al lekker het verse gras op maar voor mij vind ik het gewoon fijn dat ze lekker veel binnen (warm) kunnen slapen en meerdere keren per dag er mee uit gaan, worden ze makkelijk van. En tegen die tijd dat ze echt veel buiten staan kunnen ze een regenbui ook wel aan (ik weet het, ik ben misschien een zeikerd maar ik vind die pas geboren veulens die 24/7 buiten staan ook al is het juni of juli gewoon zielig, weer of geen weer..). Plus ik vind het echt fijn om veel bij het veulen en te zijn/op stal te zijn en in de winter staan ze meer binnen en ben je dus de hele dag rondom het veulen bezig kan ik alles goed in de gaten houden. En daarnaast, maar goed dat is niet perse een geldige reden hou ik er van om ze in januari zadelmak te maken en met een veulen uit februari of maart is dat ook gewoon prima.

Ik vind bij vroege veulens het wel heel belangrijk dat er een goede paddock of bak beschikbaar is waarin ze lekker de benen kunnen strekken (en de merrie ook) en zodra het weer het toe laat lekker al de wei in. Vorige week was het top dus mijn veulen stond op dag 2 al lekker in de wei, natuurlijk maar een kwartier of 30min maar wel minimaal 3x op een dag en de rest van de tijd liggen ze heerlijk warm in het stro. Vermenselijk het misschien maar daar kan ik echt van genieten.

Die veulens moeten echt zo veel mogelijk buiten. Veulens die weinig bewegen hebben een veel grotere kans op OCD.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 16:19

janderegelaa schreef:
misterA schreef:

Ze krijgen een volledig Veulenboek afstammingsbewijs.
Als de vader een KWPN ggk of erkende hengst is óf aangewezen voor het v.o. en aan alle verdere gezondheidseisen voldoet. Deze vrijstelling geldt voor het eerste dekseizoen na de aanwijzing. Daarna moet de hengst een verr.onderzoek hebben afgelegd, dus volledig ggk zijn.
Uiteraard moet ook de moeder aan de eisen voldoen.

Ik had inderdaad een Elite merrie van Jakarta. En ook 2 elitedochters van Chinook, 1 van Finch Hatton + een voorl. Keur, 2 Elite dochters van Fidermark en nog meer van niet gekeurde of erkende KWPN hengsten. Ik heb vaak dat "risico" voor lief genomen. Doordat fokkers wat verder durven kijken dan KWPN is er bijv. meer bloedspreiding, ook binnen de NL fokkerij.
Ook echte missers , bijv. 2 van So Perfect en in het verre verleden 4 veulens van De Niro. Vorig jaar 2 veulens van V-Power en ik verwacht er ook weer 2 van hem.
Laatst bijgewerkt door misterA op 12-03-25 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 16:21

Mijn veulentje is vrijdag geboren en staat (ivm het goede weer) nu al 3x een uurtje buiten per dag. De rest van de tijd slaapt ze lekker in de stal.
Ik heb hier een 3 jarige staan in de opfok die gekomen is na 4 maanden boxrust ivm blessure, vorige jaar op de foto gezet en die had maar 1 OCD. Ondanks dat hij dus de eerste 4 maanden van zijn leven op de box heeft gestaan.
Ik ben het er mee eens dat beweging heel belangrijk is maar er zijn zoveel meer factoren die voor OCD kunnen zorgen. Je moet een veulen zeker niet ophokken maar gedoseerd naar buiten laten gaan op een goede gelijkmatige bodem verschillende keren per dag lijkt mij niets mis mee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 16:32

misterA schreef:
Ook echte missers , bijv. 2 van So Perfect en in het verre verleden 4 veulens van De Niro. Vorig jaar 2 veulens van V-Power en ik verwacht er ook weer 2 van hem.

Waarom waren de 2 So Perfects missers? De De Niro’s ook?
V-power bevalt dus wel goed?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 18:17

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:

Hij is goedgekeurd. Alleen voor zijn definitieve goedkeuring moet hij een test lopen.

Nou er zijn genoeg hengsten die niet door het verrichtingsonderzoek komen. Dus voor mij zijn ze pas definitief goedgekeurd als ze daar goed doorheen zijn gekomen.

Ik snap wel dat fokkers weleens een gokje willen nemen maar als ze dan bijvoorbeeld al wel Oldenburg gekeurd zijn dan is het risico alweer wat minder groot.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:31

Elisa2 schreef:
janderegelaa schreef:

Nou er zijn genoeg hengsten die niet door het verrichtingsonderzoek komen. Dus voor mij zijn ze pas definitief goedgekeurd als ze daar goed doorheen zijn gekomen.

Ik snap wel dat fokkers weleens een gokje willen nemen maar als ze dan bijvoorbeeld al wel Oldenburg gekeurd zijn dan is het risico alweer wat minder groot.

Dan is er zelfs geen risico.

Mijn punt was dat bijv. Oldenburgse hengsten die wel al gekeurd waren maar nog niet de Leistungspruf gelopen hebben bij het KWPN een veulentje kregen met een A papier terwijl ze in hun eigen land in Buch II geregistreerd worden.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:37

Suzanne F. schreef:
misterA schreef:

Waarom waren de 2 So Perfects missers? De De Niro’s ook?
V-power bevalt dus wel goed?

De So Perfects waren wat minder perfect, wat nare bange paarden met de hals erop en de rug wegdrukken. H.cie was er wel van gecharmeerd, maar uiteindelijk heeft het in 2 jaargangen nog niks opgeleverd.
Ik had 20 jaar geleden al 5 De Niro's op de keuring en in de EPTM.
Commentaar van inspecteur J.V, dit type paarden is verleden tijd, die willen we niet meer.
(Korte voorpootjes, flink hoofd, wat veel klassiek, steil a.b. zeg maar. Wel een fijn bewerkbaar karakter)

De 2 V-Powertjes ben ik vooralsnog heel tevreden over, Goed ontwikkeld, fijn bewegen, sterk gebouwd en een fijn mensvriendelijk karakter. En nog steeds correct v.b. gebruik. :j

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:04

misterA schreef:
janderegelaa schreef:

Ze krijgen een volledig Veulenboek afstammingsbewijs.
Als de vader een KWPN ggk of erkende hengst is óf aangewezen voor het v.o. en aan alle verdere gezondheidseisen voldoet. Deze vrijstelling geldt voor het eerste dekseizoen na de aanwijzing. Daarna moet de hengst een verr.onderzoek hebben afgelegd, dus volledig ggk zijn.
Uiteraard moet ook de moeder aan de eisen voldoen.

Ze krijgen geen veulenboek.

Het voorjaarsverrichtingsonderzoek voor driejarige hengsten komt te vervallen per 2025. Nakomelingen van aangewezen hengsten die voortkomen uit het eerste dekseizoen van de hengst worden in het register A geregistreerd, mits de hengst voldoet aan de veterinaire eisen en onderzoeken en deze voor 1 april van het jaar van aanwijzing bij het KWPN heeft aangeleverd. Hengsten moeten dan goedgekeurd worden in één van de twee daaropvolgende verrichtingsonderzoeken. Bij goedkeuring komen nakomelingen in het veulenboek, anders komen nakomelingen uit het tweede dekseizoen in register B.