Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:21

Mag ik iemand pb’en met wat opmerkingen die in het Engels op het röntgenattest stonden? Ik kan ze niet plaatsen en de eigenaar wist ook niet wat het betekende.

Mijn jonge dieren krijgen naast hooi en weidegang, wat zemelen en luzerne bij. Als ze zomers vol op de wei staan voer ik niet meer bij.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 20:28

Wat betreft het voeren van jaarlingen: In de winter onbeperkt voordroog en voor de vitaminen een goeie brok erbij, het overige jaar liefst zo veel mogelijk in het gras.

Ik ben er nog niet uitzet mijn Goodtimes merrie voor dit jaar. Ik wilde eigenlijk een dressuurhengst gebruiken dit jaar, maar ik vind ze allemaal te bloederig. Dus wie weet wordt het toch wel weer een goed gemodelleerde en goed bewegende springhengst.. wie nog suggesties heeft, ze is begin juni uitgerekend van Impressive.
Ik zoek een hengst met een mooi model, front, maat, massa/bot en veel souplesse in de beweging.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 08:24

Vivaldi dan?

Onze jonge paarden staan samen: de jaarlingen en de tweejarigen. Die staan zomer en winter volledig op de weide en hebben daar altijd voordroog. In de winter krijgen ze daar pavo opfok brok bij totdat het gras weer goed groeit.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 08:34

De pony van (9 jarige) dochterlief is al 3 weken kreupel en daarom gaat ie woensdag voor een kreupelheidsonderzoek. Echter ongeacht de uitslag: deze pony is niet met een paar weken goed... voorzichtig dus aan het kijken voor een andere (betaalbare) pony. Weet iemand van jullie toevallig iets? Mag een groene pony zijn of een ervaren. Belangrijk is dat ie nuchter is en vooruit denkt (dochterlief kan niet goed met slome pony’s) en sympathiek. Knuffelen is ook er belangrijk :)
Qua maat het liefst een C, maar een grote B past ze ook nog prima op.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 09:33

Iorrr; Vivaldi heeft wat voorwaarden voor dit jaar die voor ons en de merrie niet handig zijn, maar qua vererving had het gekund.

Ik heb nog wel een pony, maar totaal ongeschikt voor kinderen en te groot. Als ik wat tegen kom binnen mijn netwerkje, dan meld ik het.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:28

Afbeelding

Afbeelding

Dit is onze 2 jarige Nixon schimmel. Moeilijk om zo een foto van de maken maar ik ben zeer tevreden... en de grootste van de groep!

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:38

Mooie schimmel Lexa!!

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:39

Iorrr schreef:
De pony van (9 jarige) dochterlief is al 3 weken kreupel en daarom gaat ie woensdag voor een kreupelheidsonderzoek. Echter ongeacht de uitslag: deze pony is niet met een paar weken goed... voorzichtig dus aan het kijken voor een andere (betaalbare) pony. Weet iemand van jullie toevallig iets? Mag een groene pony zijn of een ervaren. Belangrijk is dat ie nuchter is en vooruit denkt (dochterlief kan niet goed met slome pony’s) en sympathiek. Knuffelen is ook er belangrijk :)

Hoefzweer uitgesloten??

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:28

lexa schreef:
Iorrr schreef:

Hoefzweer uitgesloten??

Ja... smid er al bij gehad. Ze is zo raar kreupel dat ik niet eens kan zien of het voor of achter zit. Smid zegt komt van achter uit het bekken ofzo. Instructie zegt juist voor.
Mijn gevoel zegt ook voor, maar omdat ze 5 veulens gehad heeft is bekken ook aannemelijk... in weet het niet meer! Op de harde volte duidelijk slechter dan op de zachte. Zo los op de weide zie je er niks aan...

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:27

Iorrr succes! Helaas weet ik zo geen leuke pony te koop.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:27

Wat vervelend Iorrr. Een leuke en betaalbare pony vinden lijkt mij niet evident.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:19

Verschillende mensen kiezen voor bijvoorbeeld een hengst van nijhof omdat deze levend veulen garantie aanbieden. Maar op de site lees ik dit: "Omdat wij onze fokkers waarderen, bieden wij fokkers een ‘levend veulen garantie’ aan. Mocht uw veulen niet levend worden geboren, dan kunt u voor het gust-tarief verder dekken (mits u het dekgeld in het jaar van dekking voldaan heeft)."
Dit is toch niet anders dan andere hengstenhouders die aanbieden dat je dan voor gusttarief kunt verder dekken? Dat is dan toch geen levend veulen garantie, of heb ik dat nou mis? Ik dacht bij levend veulen garantie dat je dan het dekgeld alleen hoeft te betalen als je een levend veulen hebt, óf dat je dan gratis een nieuw jaar mag proberen te dekken. Net zoals dat je bij zangersheide alleen transportkosten en gezondheidscertificaten betaalt als er geen levend veulen wordt geboren.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:26

Hier is de comme il faut geboren! Sjiek hengstje!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:45

Gefeliciteerd Charisma, kom maar door met de foto’s! Alles goed gegaan?

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:12

Kim_W vlg mij geldt bij de overige dat je bij een gustverklaring voor 1 okt opnieuw mag dekken het jaar erop tegen gust tarief. Bij Nijhof is het als er geen levend veulen wordt geboren. Ook als het kort na de geboorte sterft kun je dit nog overleggen met hun.

dosjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:57

Iorrr schreef:

Iorrr, ik weet nog iets goeds staan. Is een echte wedstrijdpony, goed voorwaarts en goed aan de hulpen. Heb er zelf ook al mee gereden, ben er zeker fan van. Is wel een D-pony, mocht het je iets lijken mag je me een bericht sturen, dan geef ik je de contactgegevens.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:21

@iorr

Knikt ze in het lopen met het hoofd maar lijkt over de benen niet 'stok' kreupel maar meer stijf/kort?

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:45

Nou onze ene merrie heeft al een week een dikke kogel en ze loopt het er niet af. En wordt met de dag dikker(loopt op) vertrouwde het niet. Ook omdat het maar 1 been is. Kon niks vinden qua wondje. Da was er toevallig vandaag... Maar die dacht toch aan bloedvergiftiging :\ had overigens geen koorts. Dus hup spuit antibiotica erin en pijnstiller voor het geval... Merrie moet nog 5 weken, dus hopelijk is dit het :=

Andere merrie heeft hars +:)+

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:05

duimen!! die van mij maakt nog geen verdere aanstalten iets te gaan doen. Is nu een weekje over tijd.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:06

Charisma schreef:

Gefeliciteerd! Ik heb hem ook lang op het lijstje gehad maar merrie werd niet drachtig van diepvriessperma...
Vindt het nog steeds jammer!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:08

Lami schreef:
Kim_W vlg mij geldt bij de overige dat je bij een gustverklaring voor 1 okt opnieuw mag dekken het jaar erop tegen gust tarief. Bij Nijhof is het als er geen levend veulen wordt geboren. Ook als het kort na de geboorte sterft kun je dit nog overleggen met hun.

Bij Untouchable is het ook levend veulen garantie maar dan moet je wel het volledig bedrag betalen. Je betaalt dan het jaar nadien 300 euro gusttarief. Op zich een hele mooie regeling vind ik :j

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:22

Gefeliciteerd Charisma! Heeeel benieuwd naar, staat nog steeds op mijn lijstje.

Umeo, ik heb ergens (volgens mij zelfs dit topic) gelezen dat vers ook een optie is. Moet dan wel gereserveerd worden. Geloof dat MizzMontana dat hier had getypt.

Oh jeetje Revali, hopelijk valt de schade mee inderdaad. -O-

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:24

Charisma schreef:

Gefeliciteerd!! Benieuwd naar de foto's

dosjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:30

Ik vraag me ook af waar Comme il Faut vers beschikbaar is, heb dat ook een aantal keer gelezen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:31

Weet iemand hier waarom niet alle aangewezen springhengsten aangeleverd zijn bij het verrichtingsonderzoek vandaag? Ben een leek op dit gebied, maar het viel me op dat de aangewezen Jamboree-zoon niet op de startlijst stond. Of ben ik nu zo kippig?