Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:55

Wat een hoop veulens weer gefeliciteerd.
Nieky wat leuk een merrie en hengstveulen. Ze zijn mooi

Oh wat heftig van romee haar veulen, sterkte met het verlies

Met Hilde gaat het een stuk beter, vrijdagmiddag kreeg ik de neempasta al binnen. Dit doet wonderen voor haar jeuk.
Ze was ongelooflijk onrustig daarvoor en haar PH was aan het zakken dus ik vertrouwde het niet.
Haar PH blijft nu hangen op 7,5 ongeveer en ze slaapt weer helemaal plat. (Veel zaagsel weer op haar rug)
Ik denk dat ze haar normale patroon weer volgt en rond de 330 a 335 dagen gaat bevallen.

Ze was dus zo onrustig door haar jeuk, zo sneu maar gelukkig helpt de neempasta haar *\o/* Afbeelding

Ze is mooi rond, alleen nu wel heel vies door de olie in de neempasta maar liever dat dan jeuk :)

Oh en ze is officieel veilig, vandaag 321 dagen dracht *\o/*

Saul

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:49

Wat fijn dat die pasta werkt!

Hier staan de paarden normaliter enkel op rubber matten .. Mijn oude merrie vreet alles op, zelfs vlas.
En mijn ruintje was allergisch.

Ik wil in april ook een baal stro bestellen voor in elk geval Maggie haar stal, want dat kan natuurlijk niet op rubber matten dat begrijp ik ook wel :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:54

Weer een mooie mijlpaal bereikt hennos!

Hier is Kato ook veilig!
Ze is minder dik/rond als andere jaren.
Uier doet ook al wat
Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:00

Hennos, wat súperfijn dat de jeuk afneemt!! Wat een verlichting moet dat zijn voor je merrie :j

Hier een rustige nacht waargenomen. Ze eet minder dan normaal, maar alle paarden hadden weinig op vannacht met dat stormachtige weer :brr: verder zie ik haar vaak plassen gedurende de nacht.

Uier onveranderd. Blijven opgedroogde drupjes aan zitten. Als je die wegveegt dient direct een nieuw drupje bloed zich aan.. ze drogen dus wel in. Dierenarts blijft nauw betrokken gelukkig dus dat is wel heel fijn.
Advies is nog steeds, afblijven, afwachten en tempen. Bij verandering van buikvorm of duidelijk ziek worden dan aan de bel trekken.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:24

Hennos, ze lijkt ook wel een schuurder als ik haar manen zie? Wel fijn dat de zalf helpt!

Lonniej, spannend wel. Maar goed duimen!

Hier ook de merries op stro, wel wat meer op moment ze laatste periode naderen.

Afbeelding

Geen veulen, geen baby maar het eerste lammetje :+

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:38

Aaah een lammetje, zo lief. Gefeliciteerd.

Blijf maar veulen fotos spammen. Vind ik zo mooi.

Gelukkig helpt de zalf hennos.

En weer wat veilige dames.

Ik wacht hier nog wel. Er veranderd niets bij maraya. Beeld snachts is eten, en staand slapen.....

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:39

Boelles schreef:
Hennos, ze lijkt ook wel een schuurder als ik haar manen zie? Wel fijn dat de zalf helpt!

[ Afbeelding ]

Alleen deze dracht helaas, verder heeft ze nog nooit jeuk gehad of geschuurd. Manen waren zo dun geworden door het schuren dat ik ze eraf heb geknipt zodat het weer gelijk kan groeien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:27

Hennos schreef:
Boelles schreef:

[ Afbeelding ]

Alleen deze dracht helaas, verder heeft ze nog nooit jeuk gehad of geschuurd. Manen waren zo dun geworden door het schuren dat ik ze eraf heb geknipt zodat het weer gelijk kan groeien.

Houd er wel rekening mee dat dit vanaf nu mogelijk elke dracht is. Rêve had de 1e dracht enkel staart en manen. 2e dracht schuurde ze haar hele lijf tot bloeden. Inmiddels geen jeuk meer nu de kleine er uit is.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:22

Hoi, ik kom even binnenvallen, helaas de laatste jaren weinig tijd voor bokt en DBT maar ik zoek nu anderen met ervaring.

Mijn veulentje van 6 weken oud staat sinds vrijdag op de veulen IC.
Ze had diarree en was sloom, soms verhoging maar niet blijvende koorts. Bij binnenkomst was ze nog relatief oke en geen uitdroging.
Volgende dag stuk slomer, slecht drinken en uitgedroogd.
Ze staat inmiddels elke 4 uur aan het infuus.
De uitslag van het onderzoek laat lang op zich wachten. In het weekend werken ze niet en nu duurt het nog 2-3 dagen.
De rekening loopt heftig op en ze knapt ook weinig op.
Ik zoek eigenlijk anderen die hier ervaring mee hebben, want ik weet niet meer wat te doen…

Toen ze nog fit was
Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:44

Balko schreef:
Hoi, ik kom even binnenvallen, helaas de laatste jaren weinig tijd voor bokt en DBT maar ik zoek nu anderen met ervaring.

Ze had diarree en was sloom, soms verhoging maar niet blijvende koorts. Bij binnenkomst was ze nog relatief oke en geen uitdroging.
De uitslag van het onderzoek laat lang op zich wachten. In het weekend werken ze niet en nu duurt het nog 2-3 dagen.
Ik zoek eigenlijk anderen die hier ervaring mee hebben, want ik weet niet meer wat te doen…

Toen ze nog fit was
[ Afbeelding ]

Wat vervelend zeg. Ik heb zo iets in 2018 ook gehad. Veulen had koorts, dronk niet. Naar de kliniek gegaan. Heeft daar 4 dagen gestaan daarna mocht ze weer naar huis. Is uiteindelijk nooit duidelijk geworden wat het was.
Heeft toen alleen infuus en pijnstilling/koortsremmers gehad uit mijn hoofd.

Iemand uit de omgeving had hetzelfde, maar haar veulen had het toen niet gered. Was daar ook niet duidelijk wat het was.

Sterkte!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:11

@Balko: ik heb ook ooit een veulen op de kliniek gehad met soortgelijke symptomen, ik had hem echter al opgeladen voordat er uitdroging op was getreden, 5500 armer 2 weken later opgehaald, bleek een zeldzame darm bacterie. Jouw veulen is echter al ouder. Misschien kan jouw kliniek even contact opnemen met Emmeloord en vragen naar de behandeling van Calisto in 2021. Vragen naar Ellen. Bij hem duurde het ook lang, uiteindelijk hebben ze contact gezocht met een Belgische kliniek en een breed spectrum antibiotica gestart, na 10 dagen was hij goed stabiel en is hij op de menselijke ORS gezet en was de diarree over. Het is nu een gezonde grote man. Hij is 3 dagen een beetje zwakker geweest verder sprong hij de box rond.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:59

@balko, ik heb ook een keer een veulen gehad, ook nooit wat uitgekomen. Heeft het toen wel gered, maar is 1,5 jaar helaas alsnog ingeslapen, omdat hij toen een verdikte kaak kreeg en dat bleek kanker waar niks aan te doen was.

Hier zit Her nu op dag 339 en uier staat al bijna 2 week stil. Ze heeft wel uier, maar moet voor haar doen veel voller en spenen vult ze ook altijd vantevoren..
Dus verwacht het nog niet binnen een week.
Wel zag ik net aan de achterkant wat opgedroogd slijm. Klein beetje maar en kon het ook zo wegvegen.. maar met al die verhalen over placentitis.. en dat het ook aan het einde vd dracht nog wel voorkomt.. zit nu toch in dubio of ik morgen de dierenarts zal bellen of dat ik nu overdreven reageer..
Ze is niet onrustig ofzo verder.
Hoop wel dat er binnenkort wat vooruitgang in komt, ze staat nu wel heel lang stil voor haar doen..

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:10

Geen ervaring met veulens op de kliniek. Jammer dat de uitslag zolang duurt.

Shadow nog even geduld.

Hennos, jammer dat ze zo schuurt hopelijk blijvende smeersels helpen.

Boelles, Ahh lammetje

Loniej o toch wel spannend bloeddrupjes hopelijk snel een gezond veulen.

Stalbedekking is hier potstal stro. Heerlijke dikke laag. En gisteren na de bevalling gewoon ruim halve grote baal bij gegooid en weer keurig schoon en droog.

Hier na een dag en halve nacht tobben mag het drinken. Ze is nog steeds geen moeder van het jaar zo noemen we het maar.

Maar hier is Lilly (aardbeitje voor de kinderen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als iemand weet welke kleur ze is, iedergeval dubbel verdund ivm de ogen. Kleurtest wordt aangevraagd maar misschien kan iemand het zo zeggen.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:29

Ik denk niet dubbel verdund. Want daar is ze te donker voor. De blauwe ogen kunnen ook van een overo gen komen. (Sabinos, lwo of splash). Ik zou dus zeggen palomino met een overo gen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:45

Ik zou ook eerder aan palomino splash denken. Wel een knapperd!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:46

Stal hd, overo komt toch helemaal niet voor bij de Welsh a tjes? Maar we laten gewoon testen want weet dat het toverballetjes kunnen zijn

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:50

Ayasha gewoon kijken idd of hij drinkt met deken op ook. Sommige veulens vinden het dan ineens spannend om te drinken.

Icecrystal Fijn dat ze geen koorts heeft. Hopelijk wordt ze idd snel een beetje zichzelf.

Hennos Fijn dat de neempasta helpt tegen de jeuk. Fijn dat ze nu veilig is *\o/* wil je haar op het lijstje hebben?

Luna2006 Fijn dat Kato ook veilig is *\o/* uier begint idd ook al wat te doen.

Lonniejj Fijn dat ze een rustige nacht heeft gehad. Ook fijn dat de dierenartsen zo nauw betrokken zijn en je altijd terecht kunt daar.

Boelles wat een schattige lammetje <3 hoe is het met je eigen zwangerschap?

Stal_hd maraya kan het nog aardig rekken.

Balko ik heb er zelf geen ervaring mee. Wel balen dat de testen zo lang duren voor je ze terug hebt..hopelijk gaat het snel beter met je veulen.

Shadow33 als het voor jezelf een geruststelling is dan zou ik haa even laten nakijken.

Butengewuen Fijn dat ze nu zelf mag drinken. Was dit haar eerste veulen? Knap veulen wel hoor <3 ik vind haar ook wat donker voor dubbel verdund te zijn. Ben benieuwd wat een test gaat zeggen van de kleur.

Hier gaat Daisy weer wat vooruitgang. Woensdag was haar uier leger en ph weer wat hoger naar 7.2. Nu is de uier terug wat gevulder en ph 7.0. Maar de spenen moeten nog vullen.
Afbeelding

En de overige dames. Kira begint beetje beter te vullen. De banden en haar kling zijn wel al mega los en ze heeft gigantisch veel zucht onder haar buik. Ze is het ook echt zat :(:)
Afbeelding

Lizzy heeft nog echt niks haast :')
Afbeelding

April gaat traag maar gestaag vooruit.
Afbeelding

En Missy doet het rustig aan maar zij draagt wel uit of zelfs over normaal.
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Carika - Nena - 350 dagen
Nieky1993 - Lizzy - 342 dagen
Shadow33 - Her - 339 dagen
Mirjamalvaro - chablis - 336 dagen
Nieky1993 - Daisy - 335 dagen
Nieky1993 - Kira - 335 dagen
Nieky1993 - April - 334 dagen
Stal_hd - Maraya - 329 dagen
Butengewuen - Odessa - 327 dagen
Eilinora - Eleri - 327 dagen
Lyona - Tara - 326 dagen
Nicky1963 - Beauvilina - 326 dagen
Am_horse - Sisi the Empress - 324 dagen
Nieky1993 - Missy - 324 dagen
Cyrina - Gretha van Warnsdorn - 320 dagen
Cyrina - Zeeveld's Sky Full off Stars - 319 dagen
Luna2006 - Kato - 300 dagen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:51

Butengeweun wat een gaaf veulen zeg
Ik zou zeggen palomino met blauwe ogen :j

Hier tussen de hagelstenen door naar buiten gehad. Ik wil lente -O-
Afbeelding
Afbeelding

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:02

Als het palomino is dan duim ik dat ze haar schimmelgen heeft weggelaten. De dubbele zou ik ook neigen naar de smokey Cream. Die zie je alleen niet zo vaak.

Nieky, hopelijk gaat jullie veulenbom door.

Kabayo, is ook heel erg wisselend soms dacht oké nu zo en dan 5 minuten later een hagelbui. Gelukkig is de kleine nog maar 20 kilo dus dan is het hup optillen en weer naar binnen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 38 min geleden

Balko schreef:

Wat sneu ...waarschijnlijk is er weinig dat je zelf kunt doen en moet je vooral wachten op de uitslag van de kweek.

Wij hadden een veulen met het rotavirus, door de beschadiging van de darmwand ontstond ook lactose intolerantie. Veulen aan het infuus en we gaven lactase pilletjes. Dat is - heb ik begrepen - bij sommige dierenartsen redelijk standaard (vooral in België), in Nederland doen ze dat minder.
Dierenarts gaf aan dat darmwandbeschadiging vaak de reden is dat ze diarree krijgen. Behalve virussen en bacteriën kunnen ook wormen of maagzweren darmwandbeschadiging en dus diarree veroorzaken.
Dat heb ik altijd onthouden, dat het meestal de darmwandbeschadiging het echte probleem is en lactose-intolerantie vaak een erg naar 'bijverschijnsel'.
Ik weet niet of je hier veel aan hebt, ik hoop voor je dat het herstel snel inzet. Sterkte.