Balko schreef:Hoi, ik kom even binnenvallen, helaas de laatste jaren weinig tijd voor bokt en DBT maar ik zoek nu anderen met ervaring.
Mijn veulentje van 6 weken oud staat sinds vrijdag op de veulen IC.
Ze had diarree en was sloom, soms verhoging maar niet blijvende koorts. Bij binnenkomst was ze nog relatief oke en geen uitdroging.
Volgende dag stuk slomer, slecht drinken en uitgedroogd.
Ze staat inmiddels elke 4 uur aan het infuus.
De uitslag van het onderzoek laat lang op zich wachten. In het weekend werken ze niet en nu duurt het nog 2-3 dagen.
De rekening loopt heftig op en ze knapt ook weinig op.
Ik zoek eigenlijk anderen die hier ervaring mee hebben, want ik weet niet meer wat te doen…
Wat sneu ...waarschijnlijk is er weinig dat je zelf kunt doen en moet je vooral wachten op de uitslag van de kweek.
Wij hadden een veulen met het rotavirus, door de beschadiging van de darmwand ontstond ook lactose intolerantie. Veulen aan het infuus en we gaven lactase pilletjes. Dat is - heb ik begrepen - bij sommige dierenartsen redelijk standaard (vooral in België), in Nederland doen ze dat minder.
Dierenarts gaf aan dat darmwandbeschadiging vaak de reden is dat ze diarree krijgen. Behalve virussen en bacteriën kunnen ook wormen of maagzweren darmwandbeschadiging en dus diarree veroorzaken.
Dat heb ik altijd onthouden, dat het meestal de darmwandbeschadiging het echte probleem is en lactose-intolerantie vaak een erg naar 'bijverschijnsel'.
Ik weet niet of je hier veel aan hebt, ik hoop voor je dat het herstel snel inzet. Sterkte.