Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:36

Wat een dotje. Fijn dat alles goed gegaan is.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 19:54

Gefeliciteerd!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:49

gefeliciteerd Kathleen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:02

Gefeliciteerd *\o/*

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:28

Gefeliciteerd!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 00:31

Gefeliciteerd

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 08:52

Dankjewel allemaal!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:21

Gefeliciteerd, mooi koppie!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:29

Vandaag voor het eerst scannen. Ben heel benieuwd. Merrie heeft nog geen veulen gehad dus eerst maar eens kijken hoe ze is met scannen en waar ze staat in de cyclus.

Hengsten keuze heb ik nog niet gemaakt. Fontaine valt af ivm fundament. Johnson en Ozzy staan nu bovenaan. Heel verschillend maar beide hebben punten die goed zouden kunnen passen.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:59

Gefeliciteerd! Wat een leukerd!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:03

Hier is inderdaad het scannen ook alweer begonnen. We gaan met de Florencio merrie vroeg beginnen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:56

Gefeliciteerd Carola en Kathleen. Ik heb onze Cover story merrie drachtig van Mclaren op 330 dagen. Die gaat opschieten dus. De Uphill merrie die 2 maand terug geopereerd was aan een baarmoeder verdraaiing zit nu op dag 306. Het is haar eerste veulen en onze Il divo merrie is de hekkensluiter op dag 280.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:06

Een merrie van mij heeft 2 jaar geleden ook een gedraaide baarmoeder gehad. Zowel toen als vorig jaar een gezond veulen gebracht.
Ze gaat nu geen moment meer zonder anti-rolbeugel meer de paddock of de wei in. Gedurende de laatste drie maanden van de dracht.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:33

misterA schreef:
Een merrie van mij heeft 2 jaar geleden ook een gedraaide baarmoeder gehad. Zowel toen als vorig jaar een gezond veulen gebracht.
Ze gaat nu geen moment meer zonder anti-rolbeugel meer de paddock of de wei in. Gedurende de laatste drie maanden van de dracht.

Verwacht jij dan dat de draai door het rollen komt?
Wij hadden bij onze koeien elk jaar wel een slag in de dracht, zoals wij het noemen. Toch heb ik een koe nog nooit zien rollen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:32

Ik denk het. Ze kan zo intens liggen rollen nu ze gaat verharen . Ook de d.a. en de chirurg vonden het een aannemelijk verhaal.
Ze heeft het nu 2x gehad, in 20 en 22, . Sinds ze een anti rolbeugel om heeft niet meer. En lekker iedere dag even borstelen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 00:26

Ja ik geloof ook dat het door het rollen komt.
Was een goede tip hoor die
Anti rol singel.

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 01:44

Ik las dat Sonic (Las Vegas x Davino ) de eerste merrie alweer gedekt heeft.
Zijn er hier nog fokkers die gebruik gaan maken van een aangewezen hengst van afgelopen HK?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:18

Ik heb vanochtend iets ergs meegemaakt en wil het hier even delen als waarschuwing. Mijn merries hebben altijd een deken op en vanochtend is het veulen daar in vast komen te zitten en werd een soort van opgehangen. Gelukkig was ik op dat moment in de stal maar de gevolgen waren natuurlijk dramatisch geweest als dit gebeurd was zonder dat er iemand in de buurt was. Ons veulen is nogal wild en onverschrokken dus ik dacht dat ze mama zat te vervelen maar toen ik er naast stond kreeg ik complete paniek. Door de druk door het veulen die er in hing kreeg ik het deken aan de voorzijde niet snel los. Gelukkig alles nog snel genoeg los kunnen krijgen en heeft de kleine meid er niks aan over gehouden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:23

Hè bah, ja dat zijn vervelende dingen. Daarom hadden de merries op de hengstenhouderij ook nooit een deken om. Dit schijnt toch wel vaker voor te komen. Beste kan je dan een deken omdoen sowieso natuurlijk zonder bilriemen maar ook met een buikflap ipv kruissingels. Ik snap dat je nu de deken niet zomaar af kunt doen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:27

Bah wat schrikken zeg. Ik lees altijd mee met jullie, maar wilde nu toch even onderstaande reageren.

Je hebt speciale plastic lusjes die je aan je deken kunt bevestigen die breken/losschieten bij druk. Safegum heet het.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:44

xmarliez schreef:
Ik heb vanochtend iets ergs meegemaakt en wil het hier even delen als waarschuwing. Mijn merries hebben altijd een deken op en vanochtend is het veulen daar in vast komen te zitten en werd een soort van opgehangen. Gelukkig was ik op dat moment in de stal maar de gevolgen waren natuurlijk dramatisch geweest als dit gebeurd was zonder dat er iemand in de buurt was. Ons veulen is nogal wild en onverschrokken dus ik dacht dat ze mama zat te vervelen maar toen ik er naast stond kreeg ik complete paniek. Door de druk door het veulen die er in hing kreeg ik het deken aan de voorzijde niet snel los. Gelukkig alles nog snel genoeg los kunnen krijgen en heeft de kleine meid er niks aan over gehouden.

[ Video ]

Daarom hier nooit dekens op bij merries met veulen. Je hoort het zo vaak

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:50

Waarom had ze trouwens een deken op xmarliez? Ik zie het nut niet van een deken op een fokmerrie...
Dekens zijn alleen van nut als je de paarden kort in het haar wilt houden voor het zweten bij werk.

Ik zie hier bv ook paarden in weides staan die er 24/24 staan zonder te werken, met een deken op... dat snap ik dus niet. Onze jonge paarden en het ene 'oudje' dat er bij staat krijgen ook niks op hoor. Goeie schuilstal voor de allerguurste omstandigheden en voor de rest zal hun natuurlijke vacht dat wel fixen, toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:53

Inderdaad, geen dekens op fokmerries..is veel te link.

Gelukkig is het met een sisser afgelopen Marlies!

Marjolein, die zijn er vroeg bij..Sonic is nog helemaal nergens ggk.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:05

Nou mijn merries worden altijd gereden dus vandaar dat ik ze altijd een deken op heb. Ik heb er ook nooit gekke verhalen over gehoord en ik dacht met deze dekens kan er niet veel fout gaat (zit alleen een koord achter de billen) maar dat was blijkbaar naïef en een goede les die gelukkig goed is afgelopen. Mijn merries zijn niet typische fokmerries anders snap ik inderdaad dat je ze geen deken op doet. Komt er ook nog bij dat deze merrie de hele winter zo dun in de haren blijft dat ze het echt koud krijgt zonder deken. Dus voor volgend jaar toch maar even wat anders bedenken of Safegum kopen (wat mavantos net doorgaf)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:08

Jeetje wat schrikken. Is het een idee om iets met elastiekjes te fabriceren zodat de singels los klappen bij druk?
Je zal dan vast een keer extra je dekensingels vast moeten maken door te veel los gaan, maar dat lijkt me niet zo'n ramp :)