Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jazzejam

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:15

Leuk zeg dat je hem gaat klaar stomen voor de keuring. Heb je ook een foto, ben wel benieuwd. :)

Hier van de week nog een leuk kiekje met dank aan Julia van Phalco ontvangen.

Afbeelding

En goed nieuws merrie is weer drachtig geraakt dit jaar. Dus als alles goed gaat volgend jaar weer een veulentje.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:04

Oehlala schreef:
Kim_W schreef:
Zangersheide heeft sowieso minder keuringen enzo toch?

Die hebben voor merries en veulens helemaal geen keuringen.
Ik schrijf 1 zangersheide in en 1 BWP. Merries zijn kwpn’ er en zangersheide papier.

Z-Festival is toch voor veulens?
Wij registreren echt enkel nog Zangersheide. Handig, snel en goede prijs.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:07

Gefeliciteerd lexa!! Dat is super!!

Fijn Jazze dat de merrie weer drachtig is!! Dat zijn goede berichten. Mooi veulen

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:20

Z festival was hier zelfs in de buurt bij Tewis, (pre-corona). Geen idee of hij dat na het verhuizen weer gaat doen.

Gefeliciteerd Lexa!

Goed bericht Jazze, welke hengst heb je bij gedekt?

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:24

MizzMontana schreef:
Z festival was hier zelfs in de buurt bij Tewis, (pre-corona). Geen idee of hij dat na het verhuizen weer gaat doen.

Gefeliciteerd Lexa!

Veiling selectie voor Zangersheide was afgelopen jaar in Exloo.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:26

Ik zit nu voor het eerst bij het BWP met 1 veulen maar wel jammer dat zij geen eigen schetser / Chipper hebben. Van Zangersheide komen ze wel altijd chippen en schetsen aan huis. Nu gaat de veearts het doen.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:47

MizzMontana schreef:

Dit jaar hebben we gedekt met Colmander(Colman x Contender).

Afbeelding

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:44

dosjxx schreef:
Dankjewel voor de suggestie, Lexa.

Die ga ik even opzoeken. DA heeft haar gisteren thuis proberen opvoelen om te scannen en ze liet het niet toe, dus ga ze toch naar de inseminatiebox moeten brengen. Zal dus niet voor deze cyclus worden, maar heb uiteindelijk nog tijd genoeg. Ben misschien van plan om te wachten tot mei, dan is het weer hopelijk ook wat beter.

Ik weet niet of je de ruimte hebt en een 2 paardstrailer hebt, maar wij hebben zelf een opvoelbox gemaakt met het tussenschot van de trailer. 2 gaten in de grond geboord waar het schot in staat net als in de trailer zelf. Een scharnierarm(heet dat zo?) aan de wand(boxwand) bevestigd waar de stangen van het schot in kunnen. Onze dierenarts vind t de meest geniale oplossing :D

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:12

jazzejam schreef:
MizzMontana schreef:

Dit jaar hebben we gedekt met Colmander(Colman x Contender).

[ [url=m/GUHLZX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb getwijfeld om rietjes te kopen van colmander. Ik wist de kwaliteit niet en moest een paar uur rijden om het op te halen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:24

lexa schreef:
Ik zit nu voor het eerst bij het BWP met 1 veulen maar wel jammer dat zij geen eigen schetser / Chipper hebben. Van Zangersheide komen ze wel altijd chippen en schetsen aan huis. Nu gaat de veearts het doen.

Die van ons werden vroeger altijd aan huis geschetst door iemand van BWP hoor.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:52

caro29 schreef:
Ik heb getwijfeld om rietjes te kopen van colmander. Ik wist de kwaliteit niet en moest een paar uur rijden om het op te halen.

Wij liepen tegen het zelfde issue aan dat er weinig bekend was ook bij de hengstenhouder kregen we geen info los.

Uiteindelijk besloten om twee rietjes voor de eisprong en twee rietjes na te geven. Sperma zelf zag er erg goed uit aldus de DA (graafschap).

Voor de merrie was het ook de eerste keer op DV dus was ook even spannend.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het low dosage insemineren? Is dat voor de merrie nog anders dan bij traditionele DV inseminatie? Zitten er ook extra risico's aan verbonden?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:35

Mag ik eens vragen wat jullie je jaarlingen geven qua voer?
Ik heb er nu eentje die heel groot is en eentje die aan de kleine kant blijft :Y)

Zouden jullie deze apart voeren? Ik bedoel hiermee iets anders?
Ik hou ze bij het voer in de bak wel in de gaten zodat ze zeker beide evenveel krijgen :j (staan samen in loopstal).

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:20

Umeo schreef:
Mag ik eens vragen wat jullie je jaarlingen geven qua voer?
Ik heb er nu eentje die heel groot is en eentje die aan de kleine kant blijft :Y)

Zouden jullie deze apart voeren? Ik bedoel hiermee iets anders?
Ik hou ze bij het voer in de bak wel in de gaten zodat ze zeker beide evenveel krijgen :j (staan samen in loopstal).

Mijn jaarling krijgt hier ongeveer 1 kilo merriebrok en voor de rest hooi en gras (en af en toe en hap stro uit de stal). Het grootste gedeelte van de winter staan ze ook op gras, maar dat is natuurlijk minder voedzaam dan in de zomer. Nu toevallig zijn ze er even af omdat het land bemest en bewerkt moet worden.

Moet zeggen ik vind haar ook een beetje aan de kleine kant. Zeker als ik dat vergelijk met sommige jaarlingen die ik online voorbij zie komen of met haar oudere halfzus (die het zelfde eten kreeg). Maar ik heb goede hoop dat het allemaal wel mee valt straks want die halfzus is nu echt groot. Gisteren echt 2 geworden en nu al groter dan haar moeder. Ik vertel haar nu elke dag dat ze nog wat bij mag trekken (nog wat overbouwd) maar of ze asjeblieft niet veel groter wil worden. Dus als iemand tips heeft om die te laten stoppen met groeien :P

Deze jaarling is misschien ook van een hengst die ze minder groot geef. Dus ik denk dat de afstamming misschien bij jouw twee ook wat doet? Maar de mijne is ook gewoon wat later geboren dan de meeste andere jaarlingen. Ik denk dat dat ook al veel kan doen. 2 maanden ouder kan net veel verschil geven bij de jonkies. Weet niet of er bij jou veel leeftijdsverschil in zit?

Persoonlijk zou ik er niet veel aan doen alleen eventueel een schietgebedje dat ze een laatbloeier is. Als hij/zij nu een goed rantsoen krijgt met alles er in zou die gewoon genoeg binnen moeten krijgen om te groeien. Dat is bij die grotere wel het geval dus. Er zijn ook mensen die weer tegen té rijk voeren zijn van jong spul omdat ze beweren dat je de kans op OCD en dergelijk ook vergroot. Geen idee of dit wetenschappelijk onderbouwd is. Te schraal voeren is ook niet goed. Maar die ander krijgt dus hetzelfde en doet het er wel goed op? Dan zou ik eerder denken dat het niet direct aan het voer ligt. Zou ze gewoon wel in de gaten houden dat die ander hem/haar niet bevreet. En op tijd ontwormen etc. Maar dat is mijn mening hoor.

Lexa wat leuk joh eens een keer naar de hengstenkeuring. KWPN? En van plan om helemaal zelf voor te bereiden of laat je dat doen?

Voor de mensen hier die hun jonge spul op de rontgen zetten. Wanneer doen jullie dat? In het voorjaar dat ze 2 zijn? In het najaar dat ze 2 zijn? Of begin het jaar dat 3 zijn, voor het zadelmak maken zeg maar?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:26

Ze zeggen altijd dat na 18 maand er geen veranderingen meer optreden
Maar wij doen rontgen pas na 2.5

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:56

Ze zijn genetisch heel verschillend. Dat speelt zeker voor een groot stuk mee. Dierenarts vertelde mij echter dat ik de 'grote' niet teveel mag voeren. Maar ik denk dan: 'ja beest moet ook wel gezond blijven natuurlijk' :Y)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:49

Daantje uit ervaring weet ik dat heet wassen in combinatie met een te kleine stal en weinig voer best zou kunnen werken :+

Helaas kwamen wij hier ook wat laat achter...

Hoe groot worden ze. Tja, wij hebben 2 zussen. Een blijft net wat te klein en ander heeft een mooie maat. Maar dat kleintje was ook allereerste veulen van de merrie. Alles daarna heeft best aardig maat, zeker de hengstjes.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:05

Daantj

Wij gaan naar Zangersheide en willen hem klaar laten maken door een professional .
Hoe en wat moet ik nog even gaan bespreken met de gene die ik voor ogen heb en of hij het wil doe .

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 19:46

Wij geven de jaarlinger 2x daags 3/4 cavalor probreed en halve schep red fibre. Mijn jaarlinger is nu 1.50 en heeft zelf een maandje ergens anders gestaan waar ze veel te weinig eten kreeg. Dus ik denk zeker genetisch. Maar met voeren zet ik ze altijd vast aan het halster leren ze vast staan en kan ik diegene die meer nodig heeft meer voeren. Mijn 2 jarige is nu 1.60 en die krijgt 1x daags 1 schep probreed en 1 schep zemelen en 1/2 red fibre.

En allemaal onbeperkt hooi.

Liever iets voller dan te mager.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 20:25

Besita bedankt!

Umeo lastig hè

Lithya hahahaah. Helaas krijg ik haar niet meer in de wasmachine gevouwen.
Trouwens is jouw boktnaam afgeleid van de naam van (één van) je merrie?

Lexa. Spannend. Heb je niet een filmpje (evt van vrij springen) ik ben wel benieuwd nu.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 20:37

Mijn bijna 2 jarige krijgt (volgens mij, niet in eigen beheer) 2x daags 3/4 cavalor (volgens mij) veulenmix (of brok) en nog vitamine korrel erbij. Ruim wat vetter kuil en hij staat op stro. Vorige maand heb ik hem gemeten op 1.53, maar eind vorig jaar heeft ie een flinke klap gehad door een operatie en verlies van z'n oog. Daarvoor stond ie jaarrond op gras met flink ruwvoer bijgevoerd, zonder krachtvoer :)
Afbeelding

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:59

Umeo schreef:
Ze zijn genetisch heel verschillend. Dat speelt zeker voor een groot stuk mee. Dierenarts vertelde mij echter dat ik de 'grote' niet teveel mag voeren. Maar ik denk dan: 'ja beest moet ook wel gezond blijven natuurlijk' :Y)

Op goeie voordroog zouden ze het zat moeten kunnen doen. Geef dan podokorrels bij. (wel de mineralen en vit maar niet de energie) Die hele groten kunnen zich makkelijk stuk groeien. Zeker in combi met te weinig beweging. Snel groeiende bomen zijn ook lang zo sterk niet als n langzaam groeiende eik.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:01

Ik voer op de Gelder na alles 0,5 kg brok 2x daags en richting bevalling de merries n kilo. Zodra ze in het land lopen met veulen krijgen ze niks meer bij en probeer ik de veulens n handje podokorrels per dag te geven

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:36

Ik las net op de Facebook van team Nijhof dat Heartbreaker vanmorgen op 32 jarige leeftijd is overleden.
Wat triest, ondanks de mooie leeftijd.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:56

Ik las het ook. Heel spijtig maar wel een mooie leeftijd natuurlijk..

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:57

eilander schreef:
Umeo schreef:

Op goeie voordroog zouden ze het zat moeten kunnen doen. Geef dan podokorrels bij. (wel de mineralen en vit maar niet de energie) Die hele groten kunnen zich makkelijk stuk groeien. Zeker in combi met te weinig beweging. Snel groeiende bomen zijn ook lang zo sterk niet als n langzaam groeiende eik.

Nee maar hij is al van de geboorte groot. Je moet het doen met wat er uit valt natuurlijk :+