Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:05

Die zitten nog veilig in de buik. :P

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:24

Nog een vraagje voor degene die merries hebben die niet laten drinken. Om de hoeveel tijd zet je de praam erop? Doe nu ongeveer elk uur maar zie de kleine nog zo vaak proberen tussendoor en dan blijft ze maar wegduwen (gelukkig niet net als naar ons trappen)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:27

butengeweun schreef:
Nog een vraagje voor degene die merries hebben die niet laten drinken. Om de hoeveel tijd zet je de praam erop? Doe nu ongeveer elk uur maar zie de kleine nog zo vaak proberen tussendoor en dan blijft ze maar wegduwen (gelukkig niet net als naar ons trappen)

Bedoel je dat ze onrustig is en rondjes loopt en het veulen daardoor niet drinkt? Dan vooral met rust laten. Mijn merries doen dat ook maar dat komt dan vooral door m’n aanwezigheid

M’n maiden trapte gericht naar het veulen omdat ze last had van haar uier. Pasgeboren elk halfuur geprobeerd met praam en met tussenpozen ze met rust gelaten. Uiteindelijk na 5u met hulp van oxitocine is het drinken gelukt en daarna geen praam meer op gehad

Mirjamalvaro wat flauw :+ Dan moeten ze zich even melden haha

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:37

Alleen die van chablis please rest nog niet veilig. :=

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:11

Knappe kinders kabayo!

En spannende merries.

Ellie begint meer uier te krijgen en niet meer zo'n hard zucht uier.
Heb er wat "melk" uit gekregen wat overigens helder en zeer plakkerig is maar de PH was duidelijk een 8.0

Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:55

Nou wij doen gewoon weer even wat anders, want waarom zouden we normaal doen..

Afbeelding

Geen hars maar beiderzijds drupje bloed. Zaten 2 opgedroogde korstjes dus die haalde ik weg en toen prompt weer 2 drupjes. Het stroomt niet gelukkig, blijft echt bij deze 2.

Dierenarts gesproken. Kan een vorm van kegelen zijn maar door toegenomen druk van oedeem plus veulen dat de vaatjes in het uier zijn geknapt en dus wat bloeden.
Even per video’s meegekeken en ze heeft fors slappe banden en een kling die aan het lossen is.
voordeel is dat ze haar vrijdag nog gezien hebben dus goed het verschil kunnen waarnemen.

Oftewel, ik slaap niet vannacht geloof ik :')
Met haar vorige veulen gaf ze ook nauwelijks signalen en had ze een nagenoeg leeg uier. Dus (helaas) voor mij begint het waken nu toch echt wel al. Dag 315 vandaag. Ze heeft vanmorgen de laatste dosis AB gehad.

Veulen is zeeeeeeer aanwezig en schopt moeders alle kanten op, dus die heeft het nog wel naar dr zin zo geloof ik.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:11

Anvixa: met stro is het net als met alle bodems, je moet leren hoe het werkt.
Wij (en ik denk de meeste hier) potten de stro een aantal dagen voor de uitgetelde datum op, zodat je echt een dikke laag hebt als het veulen wordt geboren. Wij mengen er ook nog een baal vlas door. De dikke mest gaat er iedere dag uit, maar verder laten we het liggen en doen er steeds een dun laagje nieuw stro op. Zo krijg je een dik bed: dat is warm en stevig. Je veulen kan niet uitglijden bij het opstaan en ligt altijd lekker warm. Na de geboorte is je stal hoe dan ook een dikke bende met alle vruchtwater. Hier gaat er dan gewoon weer een pak stro bij in. Na ongeveer een week gaat hier alles er uit en gaan we over op het normale regime (= laagje vlas en een dik pak stro).

Butengeweun, altijd een gedoe, zo'n draaimerrie. Maar eens met Kabayo, wegblijven is soms het beste. Ik heb ook wel eens met kloppend hart aan de camera gekluisterd gezeten en eigenlijk gaat het toch goed als er volstrekte rust op stal is. Wij doen bij maiden daarom ook de eerste dag meestal de andere paarden niet naar buiten.

Onze Cherie was licht spierbevangen maar gelukkig weer opgeknapt, ik heb haar toch van de merriebrok afgehaald (met nog 2 maanden te gaan) en op hooi gezet in plaats van voordroog. Nu gaat het goed. Straks maar even kijken wat ik extra aan vitaminen en mineralen bij moet geven.

Mooie veulenspam, dank iedereen. Mag nog wel een schepje bovenop.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:20

Lonniejj wat apart weer :=

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:30

Bloed aan het uier, dat is ook wat.
Sterkte met het waken, ik hoop dat ze je uiteindelijk niet te lang laat wachten.

Afbeelding
Afbeelding

Mooie vergelijking. Hier gebeurt weinig.
Ronde de 350 dagen, ik kijk elke nacht een paar keer op de camera maar er gebeurt niks.
Ze slaapt altijd lekker in de vroege ochtend en dan schrik ik ff maar inmiddels weet ik dat.

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 38 min geleden

Dankjewel voor de duidelijke uitleg kendra! Ze is niet thuis bevallen, ze is pas na een week naar huis gekomen met veulen. Het zal inderdaad wat wennen en zoeken worden.
We hebben wel echt grote balen stro gekocht en geen pakken. Werken de pakken beter?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 33 min geleden

Oké even een domme vraag misschien maar de vorige veulens waren in april en eind mei en beide met mooi weer. Ik zou de merrie graag terug haar deken op willen leggen maar is dat verstandig met het veulen? Ik zie horror scenario’s voor me met veulens die vast komen in het deken …. Of maak ik mij te druk?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29 min geleden

Ayasha schreef:
Oké even een domme vraag misschien maar de vorige veulens waren in april en eind mei en beide met mooi weer. Ik zou de merrie graag terug haar deken op willen leggen maar is dat verstandig met het veulen? Ik zie horror scenario’s voor me met veulens die vast komen in het deken …. Of maak ik mij te druk?

Ik haalde dan de beensingels eraf. Heeft hier nooit een probleem gegeven, Y’ur wist de melkbar prima te vinden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24 min geleden

Er is toch geen deken nodig bij deze temperaturen? Vanwaar zou je een deken op willen? Voelt ze koud aan? Ik zou eerlijk gezegd geen deken meer opgooien aan het eind van de dracht/met een veulen
Ik doe wel eens buiten een 0gr op als het de hele dag regent maar die gaat af zodra ze weer op stal staan

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21 min geleden

Die van mij hebben met deze regenachtige dagen toch echt nog een deken nodig :j dus ja. Hier ook nog deken dragers. (Rosa uiteraard niet, die staat nu op stal onder de camera). Maar de buitenslapers heb ik er echt een aantal van onder de deken staan nu :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16 min geleden

Kabayo schreef:
Er is toch geen deken nodig bij deze temperaturen? Vanwaar zou je een deken op willen? Voelt ze koud aan? Ik zou eerlijk gezegd geen deken meer opgooien aan het eind van de dracht/met een veulen
Ik doe wel eens buiten een 0gr op als het de hele dag regent maar die gaat af zodra ze weer op stal staan

Ze heeft haar haren op staan en ze oogt in het algemeen oncomfortabel.
Het veulen lijkt gek genoeg totaal geen probleem te hebben met de temperatuur. Vind haar ook wat ribbig en zou haar energie willen laten besparen.

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10 min geleden

Ayasha schreef:

Hier draagt ze nooit een winter deken maar in de zomer wel een vliegen deken. Wij durven het ook niet aan denk ik om haar vliegendeken op te leggen zolang ze met veulen staat