Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrina

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:38

Butengeweun gefeliciteerd!! Wat voor ras is het?

Icecristal wat goed dat je haar hebt laten spoelen.

Charmfaith ik ga met je mee dat die ene kant er niet goed uit ziet.

Ik ga deze week Galina ook laten checken, want ik krijg hier de zenuwen van. Ze heeft totaal nog geen uier terwijl ze al wel over de 300 dagen is, maar ik weet zeker dat ik 1x een beetje troep heb gezien. Was heel.weinig en nu is ze altijd schoon..maar die x blijft door al deze verhalen in mijn hoofd zeuren... Daarnaast is ze ook echt niet dik voor meer dan 300 dagen dracht, maar wel dik genoeg om drachtig te zijn.

Ik heb echt spijt dat ik haar met 90 dagen niet heb laten dichtzetten.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:44

Pff iemand ideeen om een veulen te laten liggen behalve de dummy squees. Mevrouw is beetje dom deed alles volgens het boekje maar drinken en liggen is een dingetje

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:53

Zoekt ze wel? Of staat ze alleen maar wat?

Kwa liggen dat moeten ze echt leren en moet je gewoon even aankijken.

Verder af en toe blijven helpen met uier vinden en drinken.
Desnoods wel even de merrie melken zodat ze de biest op heeft.
Heeft ze gewoon zuigreflex?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:56

butengeweun schreef:
Pff iemand ideeen om een veulen te laten liggen behalve de dummy squees. Mevrouw is beetje dom deed alles volgens het boekje maar drinken en liggen is een dingetje

Ik heb het ook een keer gehad, paar keer neergelegd zelf maar bleef niet lang liggen. Uiteindelijk kreeg 'ie het vanzelf door, duurde wel een tijdje. :') Drinken zou ik scherper op zijn dan het liggen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:14

Zag haar net zelf gaan liggen. Melk zijn we heel strikt op. Mevrouw laat zich nu na sedatie en ergste druk eraf wel melken. Kleine zoekt beetje maar zuigt de fles zo leeg. Heeft nu ca 150 ml op (mensen vonden de vraag in de dorpsapp best vreemd wie heeft er nog een babyfles liggen die niet gebruikt Word er liggen er wel veel liggen in dorp. maar binnen paar minuten hadden we makkelijke fles) over klein uurtje weer melk erin zien te krijgen.
Ze soms ook even rust gunnen.

Afbeelding

Oja voor wie het vroeg. Het is een Welsh Atje dus melken en alles is lekker priegelen zo laag bij de grond.

Kleur geen idee kunnen er 6 zijn maar vermoed een dubbel verdunde maar welke van de 3 is dan even kijken. Als dadelijk alles echt goed is wat haren trekken en naar het lab voor kleur

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:26

Butengeweun. Gefeliciteerd! Anders met praam proberen als veulen niet mag drinken ipv sederen.

Icecrystal. Bacterie komt niet zomaar binnen. Daarom besloten om dicht te zetten. Hierna geen placentitis gehad.

Charmfaith. Dat gedeelte van de placenta ziet er idd niet goed uit.

Gisteren zat er wat hars op sis haar benen. Waarschijnlijk van het bewegen op de wei. Ze is ook wat ongemakkelijk, zijn nu echt bij de laatste loodjes

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:29

Nieky gefeliciteerd met beide veulentjes.

Ice chrystal wat ontzettend verdrietig.
Zo mooi en af.

Butengeweun gefeliciteerd. Mooi licht gekleurd. Benieuwd naar droog fotos.

Maraya heeft zich gedragen. Nog steeds geen veulen. Gedraagt zich als altijd. Speentjes lijken nu weer voorbij uiertje te komen. Maar kan ik echt heel slecht zien. Ik met slecht bukken na een dag staan en ze is maar 85 cm. Hahaha

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:37

AM_Horses schreef:
Butengeweun. Gefeliciteerd! Anders met praam proberen als veulen niet mag drinken ipv sederen.

Icecrystal. Bacterie komt niet zomaar binnen. Daarom besloten om dicht te zetten. Hierna geen placentitis gehad.

Charmfaith. Dat gedeelte van de placenta ziet er idd niet goed uit.

Gisteren zat er wat hars op sis haar benen. Waarschijnlijk van het bewegen op de wei. Ze is ook wat ongemakkelijk, zijn nu echt bij de laatste loodjes

Sederen was om veilig wat te kunnen ze is normaal al een stresskip maar ze werd gevaarlijk voor iedereen. Nu kunnen we het inderdaad af met alleen praam. Maar zie het nu goed zoek alleen mama blijft maar draaien dus ga die zo maar eens even beethouden dat ze niet weg kan draaien

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:05

stal_HD schreef:
Nieky gefeliciteerd met beide veulentjes.

Maraya heeft zich gedragen. Nog steeds geen veulen. Gedraagt zich als altijd. Speentjes lijken nu weer voorbij uiertje te komen. Maar kan ik echt heel slecht zien. Ik met slecht bukken na een dag staan en ze is maar 85 cm. Hahaha

Stip en Sky zijn ook maar 92 en 86cm, wat een gedoe he!!! Ik zit hier ook op mijn knieën met de telefoon in zelfie stand :).
Hoe was het op de Hengstenkeuring van het nmprs?

Butengeweun leuk een Welsh, ik vind het altijd erg mooie pony's.
Succes met alles in goede banen leiden.

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:23

Hier gaat het wel goed. Ze is veel minder bang en speelt nog graag verstoppertje met momenten maar gaat niet meer zo lopen als voorheen. Ze lijkt alweer flink gegroeid op die 2 weken en al wat donkerder te worden kwa kleur.

Staan ze bij jullie op stro en zo ja hoelang? Wij hebben normaal altijd biobed omdat we dat veel makkelijker en properder vinden maar ons werd toch aangeraden de eerste periode stro te nemen maar we zijn daar dus echt geen fan van. Veel sneller vuil, lastiger scheppen, en veel meer afval. Mestcontainer gaat echt heel snel volzitten op deze manier.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

Gefeliciteerd butengewoon! <3

Hier nu 310 dagen en het uier vult langzaam verder.
Bij de vorige dracht had ze een vergelijkbaar uier en is ze bevallen op dag 333. Ik denk dat we nog 3 weekjes te gaan hebben.

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:07

Ik zou eens een veel veel dikkere laag stro proberen.

Hier altijd stro. Bevalt beter dan vlas, strokorrel oid. Het is lekker warm, als je een dik bed gebruikt...
Qua mest is en blijft het wat meer afval ja

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:11

Hier staan ze gewoon op schavelingen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:20

Ik heb ze nu op stro, normaal nooit, maar veel balen over (ik heb in de loop stallen buiten potstallen met stro, dan is het echt heerlijk). Maar ik vind het echt verschrikkelijk. Heb er een enorm dikke laag in liggen, maar het wordt inderdaad snel vies, veel werk, zwaar en veel afval. Dus hierna gaan ze nooit meer op stro. Ik heb meestal grof zaagsel, veel zachter, veel schoner, veel minder werk, veel lichter en veel minder afval. :=

Ook met opstaan van t veulentje was stro echt niet fijn, zo glad. Misschien als je pot of wat vies is, in plaats van helemaal schoon stro hebt, het beter is. Maar met het grove zaagsel hebben die pasgeboren veulentjes veel beter grip met opstaan.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:36

Het ligt er ook aan wat voor stro je hebt, ik gebruik nu gesneden tarwe stro neemt veel vocht op en blijft lang schoon. Pot ook makkelijk op.
Roggen stro neemt veel minder vocht op en is veel gladder.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:51

Ik heb geen potstallen maar nooit problemen met gladheid. Maar ee zijn ook tig verschillende soorten stro (had wat nodig tot er een nieuwe vracht kwam).
Had laatst lang stengelig super geel stro. K u t. Nu gesneden en wat doffer qua kleur. Perfect.

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:53

IvankBacardi schreef:
Het ligt er ook aan wat voor stro je hebt, ik gebruik nu gesneden tarwe stro neemt veel vocht op en blijft lang schoon. Pot ook makkelijk op.
Roggen stro neemt veel minder vocht op en is veel gladder.

Wij hebben gewoon 2 balen stro besteld bij degene die ons hooi levert dus heb echt geen idee wat voor het is. We gebruiken dat normaal niet maar het werd ons aangeraden om wel te doen bij het veulen.

Wij hebben zoiets stalmatten liggen en dan normaal biobed (vlasstrooisel) hadden nu zelf stro op het vlasstrooisel gedaan maar dan nog steeds was het eigenlijk volledig doorweekt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:56

De laag ziet er ook niet lekker dik uit

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:57

Ik heb ook gehakseld stro. Neemt veel meer vocht op, is makkelijk met mesten net als vlas of zaagsel, maar ze kunnen er wel lekker van knabbelen.

Anvixa, mooi veulentje hoor!.

Jaydee dat is al een flink gevuld uier.

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:59

Cioccolato schreef:
De laag ziet er ook niet lekker dik uit

Als je de foto’s van vandaag bedoelt dan klopt dat want mijn man heeft ze een uur later buitengezet en heel de stal leeggeschept om straks nieuw strooisel te leggen.

Met de biobed vervangt hij 1x per maand alles en voor de rest is het tussendoor bijstrooien en dat werkt prima zo. Op het stro staan ze nu nog maar 10 dagen en moest echt volledig vernieuwd worden.

Nu we hebben ziozo die balen staan dus gaan ze wel opgebruiken, maar ik twijfel of we het volgend jaar opnieuw kopen of gewoon op het gewone houden

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:04

Ik strooi wel 2 a 3 x per week goed op. Het is heel anders werken en een dik bed houden.
En ik hou poep en pis bij

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:06

Hier als onderlaag gehakseld tarwestro en bovenop wat vers gewoon stro, gooi er elke dag wat plakken bij (en haal de mest er zoveel mogelijk uit meerdere keren per dag) en 1x per week natte plek eruit, gaat prima met het veulen ook.

Vandaag hier de fotograaf langsgeweest en nu aan het afwachten op de foto's! De bomen in het weiland staan volop in de bloesem dus ik ben megabenieuwd naar de plaatjes <3

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:07

Cioccolato schreef:
Ik strooi wel 2 a 3 x per week goed op. Het is heel anders werken en een dik bed houden.
En ik hou poep en pis bij

Ja stallen worden hier minimum 2x per dag uitgeschept. Maar het zal inderdaad wat zoeken zijn, ze kon van de week de etensbak van mama uitlekken omdat ze zo hoog stond dus ik dacht dat we wel hoog genoeg strooide.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:39

Ik heb strokorrels :+

335 dagen. Benieuwd of ze de 340 een keer volmaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:03

Wij hebben rapsodie en daarover dikke laag tarwestro. Altijd lekkere dikke schone laag. Heel tevreden over

Vandaag had ik enigszins energie dus beide veulens eens vastgezet en gepoetst. Roza heel makkelijk en deed het voortreffelijk. Rémy ging er vooral erg tegenin :') en de merries even gepoetst. Ze verharen aardig
Afbeelding
Afbeelding
En lekker buiten. Paasmaandag eindelijk foto’s van ze maken in de weide
Afbeelding
Afbeelding

Hoe gaat het met de andere veulens? Waar blijft die spam? :D

Edit
Mocht je de kleine aanhouden, klets gezellig mee!
[FA] Kletstopic veulens 2026!
Laatst bijgewerkt door Kabayo op Vandaag, 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt