Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 08:29

janderegelaa schreef:
Dat wordt in de vulva genaaid door de dierenarts.

Alleen mannen vinden dit een goed idee :+

Phonix

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:18

Voor een buitenstaander klinkt dit waanzin. Is een beetje zoals roken in het vliegtuig. Niet van deze tijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:22

Het werd vroeger op de grote stallen waar ik toen liep altijd gedaan. Veel merries waren ook dichtgezet. Vlak voor de bevalling kwam de veearts het alarm innaaien en de merries weer openzetten.
Ik zou ook de voorkeur geven aan een gewoon birth alarm, ik heb zo’n vulva alarm nooit iets gevonden. Bij mijn eigen merrie ook nooit gedaan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:35

Phonix schreef:
Voor een buitenstaander klinkt dit waanzin. Is een beetje zoals roken in het vliegtuig. Niet van deze tijd.

En dan ben ik geen buitenstaander, maar waanzin vind ik het wel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:55

Benzz schreef:
janderegelaa schreef:
Dat wordt in de vulva genaaid door de dierenarts.

Alleen mannen vinden dit een goed idee :+

Carola is geen man… ;)

Ik weet meerdere afveulenstallen waar ze het zo doen. Het is ideaal want je mist nooit en je hebt ook geen vals alarm.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:02

janderegelaa schreef:
[

Ik weet meerdere afveulenstallen waar ze het zo doen. Het is ideaal want je mist nooit en je hebt ook geen vals alarm.

Je zegt het zelf al :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:45

Benzz schreef:
janderegelaa schreef:
[

Je zegt het zelf al :+

Ik zal het eens anders verwoorden: je mist nooit een red bag delivery, je mist nooit een veulen dat verkeerd ligt, je mist nooit een merrie die met haar kont tegen de muur aan lig, je mist nooit een veulen dat niet mag drinken.

Ik kan nog wel even doorgaan met alle oliebol die je kunt voorkomen met die geboortemelder.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:14

Wij hebben ook de ouwe trouwe birthalarm.
Denk van de laatste 10 veulens die we gehad hebben (1tje per jaar max) heb ik 2x eens een vals alarm gehad. Voor de rest altijd alleen opgebeld vlak voor de bevalling. Werkt bij ons perfect.

Enige 'nadeel' is dat ik er elk jaar een nieuwe prepaid simkaart voor moet gaan kopen, aangezien ik de vorige altijd te laat oplaadt...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:37

Nou nou. Wat een commentaar. Iedereen is het zijn goed recht om het te doen zoals hij wilt. Maar ik heb elk jaar 40 veulens hier, en dit heeft dan echt mijn voorkeur.
Nooit een vals alarm. Nooit eentje die je mist omdat ze niet plat gaan liggen. Afgelopen jaar had ik zeker 3 merries gemist met een normaal birth alarm omdat ze nooit plat zijn gaan liggen. Eén daarvan had zelfs een red bag. Je wilt niet weten hoe dat was afgelopen met een gewoon birth alarm.... Ik denk dat we hier allemaal ervaren genoeg zijn om dat in te vullen toch? De woorden van Benzz en Phonix vind ik nogal aanjagend en niet zo gepast in dit topic vol ervaren fokkers. Ik vraag me af of jullie echt weten waar je het over hebt?

En het innaaien is wel een klusje die niet álle dierenartsen even goed doen. Ik zal uitleggen hoe ik het doe: ik verdoof eerst plaatselijk (hetzelfde als een tandartsen-verdoving). Dan zijn het 3 hechtingen en dat is alles. In 5 minuten ben ik klaar. Ik doe een steriel gaasje tussen de hechting en de huid aan de buitenkant, om uitscheuren te voorkomen. En het soort hechtdraad is heel erg belangrijk heb ik ervaren.

MisterA; in mijn ervaring is het heeeeel belangrijk wélk hechtdraad je kiest. Lang niet alle hechtdraden zijn fijn, en ik vind ook het draad van Sigloo zelf waardeloos. Ik heb in de jaren heel wat getest, maar het hechtdraad wat ik nu altijd gebruik kan zonder enige irritatie gemakkelijk meerdere weken netjes blijven zitten.
Er zijn wel andere merken hechtdraad die veel irritatie of zelfs ontsteking op de hechtdraad veroorzaken, dan gaan ze inderdaad schuren en is het waardeloos.

Het systeem is wel veel te duur als je het aanschaft voor minder dan 5 merries per jaar. Het is alleen voor de grotere fokkers interessant.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:51

Ik vind het een super mooi systeem maar wat je zegt met 3 merries is het gewoon te duur.
Ik heb voor 4 boxen een camera. En af en toe gebruik ik een singel. Alleen bij paarden waarbij het kan. Niet eentje die me tig x wakker belt s’nachts.
Dan blijf ik liever gewoon wakker.
Ik ben altijd thuis en werk thuis. De laatste 10 jaar nooit een veulen gemist. Word er ervaren in ;-)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:03

Nou rustig… ik zeg toch als buitenstaander. Ik ben hier om te leren en vindt het heel interessant om te horen wat verschillende fokkers gebruiken. Wat jij dot moet je zelf weten.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:20

Voor 1 of 2 veulens per jaar onbetaalbaar, maar zeker een goed systeem. En ja ik word ieder jaar flink wakker gebeld :D mijn oude fokmerrie die ik verkocht heb ging altijd plat, nu heb ik 2 merries waarvan er 1 graag plat ligt (net als der moeder) ben benieuwd.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:43

Phonix schreef:
Nou rustig… ik zeg toch als buitenstaander. Ik ben hier om te leren en vindt het heel interessant om te horen wat verschillende fokkers gebruiken. Wat jij dot moet je zelf weten.

Jij zegt toch duidelijk ´niet van deze tijd´ in je bericht.

En het is JUIST wel van deze tijd! Hoe mooi is het dat je 100% van de geboortes kan begeleiden en daardoor gevaar voor merrie en veulen kan voorkomen?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:57

Je hebt helemaal gelijk Carola. Zeker als je het zelf kan aanbrengen, er veel ervaring mee hebt opgedaan en met veel bevallingen te maken hebt waarvan je een groot gedeelte van de merries niet kent.
Ik werk al 25 jaar met het Birth alarm, de afveulenstal dichtbij , even binnendoor en bij een vals alarm even op de camera kijken. Maar voor iedereen is het weer anders, zeker als je niet naast de stal woont/slaapt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:03

Een oud klasgenootje van mij zei destijds dat zo'n sigloo ook pas interessant wordt bij 20 paarden, maar dat is ondertussen al een hele tijd geleden, en toen was het systeem volgens mij nog vrij nieuw. Krijg er de kriebels van elke keer als ik op social media en dergelijke lees dat iemand 's ochtends een veulen naast de merrie vindt. Vraag me af of diegenen wel inzien welke risico's ze op goed geluk hebben omzeild.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:27

Ik slaap op 20m van de afveulenstal, merrie heeft een singel om én er staat een camera op... ik neem ook geen risico's!

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:48

carola schreef:
Phonix schreef:

En het is JUIST wel van deze tijd! Hoe mooi is het dat je 100% van de geboortes kan begeleiden en daardoor gevaar voor merrie en veulen kan voorkomen?

Maar je snap toch zelf dat het voor iemand die er nooit van heb gehoord vrij bizar overkomt? Dat je de doos van een merrie dichtnaait met naald en draad. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat het heel lekker voelt.

Met je uitleg snap ik waarom jij het dot en dat moet je vooral doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:54

Dat is dichtzetten, dat is weer wat anders dan een zendertje.

Dat is dan weer als merries lucht naar binnen zuigen en daardoor infecties krijgen.

Ieder heeft z'n eigen manier, ik snap dat sommige dingen raar overkomen voor een buitenstaander maar juist bij een bevalling kan er inderdaad zoveel misgaan dat het echt belangrijk is om er bij te kunnen zijn.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:39

Ik gebruik ook een birthalarm en heb ze onder camera staan. Ik blijf op als het nadert, ken m'n merries inmiddels aardig goed dat wanneer ik er voor opblijf, het veulen ook die nacht komt. De Grand Galaxy merrie wordt voor het eerst moeder, dus daar zijn meer ogen op gericht. Verder hebben de meiden van stal en een aantal vriendinnen (waaronder een stel nachtbrakers) toegang tot de camera's van de merrieboxen, dus mocht ik onverhoopt toch in slaap gevallen zijn, is de kans groot dat er iemand uit mijn vriendenkring waakt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:45

Phonix schreef:
carola schreef:

Maar je snap toch zelf dat het voor iemand die er nooit van heb gehoord vrij bizar overkomt? Dat je de doos van een merrie dichtnaait met naald en draad. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat het heel lekker voelt.

Met je uitleg snap ik waarom jij het dot en dat moet je vooral doen.

Je onwetendheid leidend laten zijn in je oordeelvorming is nooit goed. Eerst vragen, dan oordelen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:26

carola schreef:
Nou nou. Wat een commentaar. Iedereen is het zijn goed recht om het te doen zoals hij wilt. Maar ik heb elk jaar 40 veulens hier, en dit heeft dan echt mijn voorkeur.
Nooit een vals alarm. Nooit eentje die je mist omdat ze niet plat gaan liggen. Afgelopen jaar had ik zeker 3 merries gemist met een normaal birth alarm omdat ze nooit plat zijn gaan liggen. Eén daarvan had zelfs een red bag. Je wilt niet weten hoe dat was afgelopen met een gewoon birth alarm.... Ik denk dat we hier allemaal ervaren genoeg zijn om dat in te vullen toch? De woorden van Benzz en Phonix vind ik nogal aanjagend en niet zo gepast in dit topic vol ervaren fokkers. Ik vraag me af of jullie echt weten waar je het over hebt?

En het innaaien is wel een klusje die niet álle dierenartsen even goed doen. Ik zal uitleggen hoe ik het doe: ik verdoof eerst plaatselijk (hetzelfde als een tandartsen-verdoving). Dan zijn het 3 hechtingen en dat is alles. In 5 minuten ben ik klaar. Ik doe een steriel gaasje tussen de hechting en de huid aan de buitenkant, om uitscheuren te voorkomen. En het soort hechtdraad is heel erg belangrijk heb ik ervaren.

MisterA; in mijn ervaring is het heeeeel belangrijk wélk hechtdraad je kiest. Lang niet alle hechtdraden zijn fijn, en ik vind ook het draad van Sigloo zelf waardeloos. Ik heb in de jaren heel wat getest, maar het hechtdraad wat ik nu altijd gebruik kan zonder enige irritatie gemakkelijk meerdere weken netjes blijven zitten.
Er zijn wel andere merken hechtdraad die veel irritatie of zelfs ontsteking op de hechtdraad veroorzaken, dan gaan ze inderdaad schuren en is het waardeloos.

Het systeem is wel veel te duur als je het aanschaft voor minder dan 5 merries per jaar. Het is alleen voor de grotere fokkers interessant.

Meelezer hier.

@carola: Ben ik wel heel benieuwd wat voor hechtdraad jouw voorkeur heeft? Ik gok een monofiele draad die niet resorbeerbaar is? Of heb ik het mis?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:29

Inderdaad. Ik ben geen heel actieve bokker, vooral in dit topic ben ik te vinden. Ik vind het hier fijn om mede-fokkers te treffen en veilig en relatief 'besloten' je verhaal te doen en ervaringen te delen. Ik hoop ook dat ik hier soms aan andere fokkers juist wat tips kan geven als het nodig is. Dan is het niet leuk om afgebrand te worden door een onwetend persoon die geen idee heeft waar hij het over heeft. De meeste fokkers zijn wel bekend met het vulva-systeem of hebben er op zijn minst wel eens van gehoord. Nu word ik afgebrand alsof ik een dierenmishandelaar zou zijn, en dat vind ik niet zo netjes.
Inderdaad eerst vragen, dan oordelen. Je bent ook welkom om het systeem hier eens live te bekijken of te kijken hoe ik het inzet (iedereen trouwens). Dan kun je dan je mening vormen.

En het is helemaal prima dat anderen op een andere manier werken. Laten we gewoon respect voor elkaar hebben. En voor elke fokker of situatie is iets anders weer het 'makkelijkste' of best te realiseren.
Maar ik heb hier 40 merries per jaar waarvan ik de meesten amper / niet goed ken. De klanten betalen er een boel geld voor om het hier veilig te laten verlopen. Dan ben ik mijn klanten ook verplicht om er álles aan te doen dat het goed gaat.
En jij haalt het ook door de war met dichtzetten. Dat is weer heel wat anders. En ja, dat kan raar klinken, maar dat is bij sommige merries écht noodzakelijk om ze drachtig te kunnen krijgen.
Ik denk ook niet dat merries daar last van hebben of het niet lekker vinden 'voelen' zoals jij zegt. Het zijn geen mensen he? Ze worden verdoofd en het heelt in een paar dagen. Voor veel merries is hun enige levensdoel nog 'fokmerrie', als dat niet meer kan belanden er heel wat meer merries bij de slager. Dus tja, is het dichtnaaien dan zo erg als dat daarvoor moet...?

Overigens hangen hier uiteraard ook camera's. In mijn ogen is dat een must, of je nou met birth alarm werkt of met een vulva alarm. Te vroeg een merrie storen in het proces wil je ook niet, dus het is fijn om het begin stukje even via de camera te volgen voordat je de stal in stapt. En uiteraard kunnen de eigenaren meekijken op de camera, die vinden dat vaak heel leuk!

De 40 veulens die hier elk jaar worden geboren komen tussen februari en augustus, en dan dus gemiddeld 1 of 2 per week. Ik kan dat alleen volhouden als ik wel kan slapen tussendoor en niet steeds word wakker gebeld met vals alarm of continue staren naar de camera. Dat is wel vol te houden met een paar merries, maar niet met zoveel. Overdag moet ik er natuurlijk ook weer gewoon staan. Ik heb hier ook wel stagaires en personeel, maar die hebben ook hun nachtrust nodig. Wij wonen er ook naast, maar kunnen vanuit huis de paarden niet horen (en als ik slaap krijg je mij toch niet wakker). Dus voor onze situatie is dit de beste manier.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:33

Coloured; ja dat klopt, maar ook daarvan zijn er weer verschillende types / diktes en naalden. Inmiddels heb ik wel 10 verschillende niet-absorbeerbare monofilament draden getest, maar ik zit nu al een hele tijd bij één draad die echt duidelijk het fijnste is (nou ja, dat is mijn mening). Daarmee kan ik de zendertjes makkelijk 4 / 5 weken laten zitten zonder enige irritatie of uitscheuren. Het is wel belangrijk dat je de hechtingen ruim aanlegt (zeker 3 cm!) en een doekje er tussen doen aan de kant van het magneetje.
Ik gebruik Kruuse Promilene monofilament non-absorbable, USP 2, met een 48 mm naald 3/8 gebogen reverse cutting. Hiermee vind ik het echt het fijnste werken. Maar als iemand anders nog weer andere ervaringen heeft of een nog betere suggestie hoor ik het uiteraard ook graag.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:47

carola schreef:

Hier ook al jaren een sigloo met gemiddeld 6 a 10 veulens/jaar. 1ste merrie voor het seizoen heeft hare sinds vanmiddag.
Maar kan je mij eens een foto sturen van hoe je het doekje innaait? En welk soort doekje.

Nog nooit zo gezien/gehoord en als het helpt wil ik het dit jaar zo ook wel eens doen :j

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:49

Zeker, ik stuur me even je telefoonnummer per pb en dan app ik je een fotootje door. Ik doe het kastje altijd rechts (hoge kant naar boven) en dan het magneet-touwtje links met een grote liggende U hechting. Dan het touwtje ín de vulva kant van de hechting en het doekje aan de huid kant. En vooral 3 cm hechting maken, niet te klein.
het soort doekje maakt niet zoveel uit, ik pak gewoon een gaasje van 10 x 10 cm die ik oprol en er tussen doe. Daardoor komt de druk op het doekje en niet op de huid, en voorkom je het uitscheuren. Maar eigenlijk kan het met elk klein stukje verband. Een stukje vetrap zou je ook kunnen oprollen en er tussen doen, dat werkt ook prima.