janderegelaa schreef:Dat wordt in de vulva genaaid door de dierenarts.
Alleen mannen vinden dit een goed idee

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Benzz schreef:janderegelaa schreef:[
Ik weet meerdere afveulenstallen waar ze het zo doen. Het is ideaal want je mist nooit en je hebt ook geen vals alarm.
Je zegt het zelf al
Phonix schreef:Nou rustig… ik zeg toch als buitenstaander. Ik ben hier om te leren en vindt het heel interessant om te horen wat verschillende fokkers gebruiken. Wat jij dot moet je zelf weten.
carola schreef:Phonix schreef:Nou rustig… ik zeg toch als buitenstaander. Ik ben hier om te leren en vindt het heel interessant om te horen wat verschillende fokkers gebruiken. Wat jij dot moet je zelf weten.
Jij zegt toch duidelijk ´niet van deze tijd´ in je bericht.
En het is JUIST wel van deze tijd! Hoe mooi is het dat je 100% van de geboortes kan begeleiden en daardoor gevaar voor merrie en veulen kan voorkomen?
Phonix schreef:carola schreef:
Jij zegt toch duidelijk ´niet van deze tijd´ in je bericht.
En het is JUIST wel van deze tijd! Hoe mooi is het dat je 100% van de geboortes kan begeleiden en daardoor gevaar voor merrie en veulen kan voorkomen?
Maar je snap toch zelf dat het voor iemand die er nooit van heb gehoord vrij bizar overkomt? Dat je de doos van een merrie dichtnaait met naald en draad. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat het heel lekker voelt.
Met je uitleg snap ik waarom jij het dot en dat moet je vooral doen.
carola schreef:Nou nou. Wat een commentaar. Iedereen is het zijn goed recht om het te doen zoals hij wilt. Maar ik heb elk jaar 40 veulens hier, en dit heeft dan echt mijn voorkeur.
Nooit een vals alarm. Nooit eentje die je mist omdat ze niet plat gaan liggen. Afgelopen jaar had ik zeker 3 merries gemist met een normaal birth alarm omdat ze nooit plat zijn gaan liggen. Eén daarvan had zelfs een red bag. Je wilt niet weten hoe dat was afgelopen met een gewoon birth alarm.... Ik denk dat we hier allemaal ervaren genoeg zijn om dat in te vullen toch? De woorden van Benzz en Phonix vind ik nogal aanjagend en niet zo gepast in dit topic vol ervaren fokkers. Ik vraag me af of jullie echt weten waar je het over hebt?
En het innaaien is wel een klusje die niet álle dierenartsen even goed doen. Ik zal uitleggen hoe ik het doe: ik verdoof eerst plaatselijk (hetzelfde als een tandartsen-verdoving). Dan zijn het 3 hechtingen en dat is alles. In 5 minuten ben ik klaar. Ik doe een steriel gaasje tussen de hechting en de huid aan de buitenkant, om uitscheuren te voorkomen. En het soort hechtdraad is heel erg belangrijk heb ik ervaren.
MisterA; in mijn ervaring is het heeeeel belangrijk wélk hechtdraad je kiest. Lang niet alle hechtdraden zijn fijn, en ik vind ook het draad van Sigloo zelf waardeloos. Ik heb in de jaren heel wat getest, maar het hechtdraad wat ik nu altijd gebruik kan zonder enige irritatie gemakkelijk meerdere weken netjes blijven zitten.
Er zijn wel andere merken hechtdraad die veel irritatie of zelfs ontsteking op de hechtdraad veroorzaken, dan gaan ze inderdaad schuren en is het waardeloos.
Het systeem is wel veel te duur als je het aanschaft voor minder dan 5 merries per jaar. Het is alleen voor de grotere fokkers interessant.
carola schreef:En het innaaien is wel een klusje die niet álle dierenartsen even goed doen. Ik zal uitleggen hoe ik het doe: ik verdoof eerst plaatselijk (hetzelfde als een tandartsen-verdoving). Dan zijn het 3 hechtingen en dat is alles. In 5 minuten ben ik klaar. Ik doe een steriel gaasje tussen de hechting en de huid aan de buitenkant, om uitscheuren te voorkomen. En het soort hechtdraad is heel erg belangrijk heb ik ervaren.