Stamboekkeuringen 2006. Wie Wat Waar???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re: Stamboekkeuringen 2006. Wie Wat Waar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:07

Unesco schreef:
Morgen spannende dag, VEGHEL. Wij gaan het met onze merrie proberen bij de Keur/elite merries. Helaas is ze de enige bij de dressuur paarden!!!!!

De enige ???? Verward
Wees blij.
Heb jij alvast je kopplek binnen.......... Ja

Unesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:15

ja zo kun je het ook zien, op kop altijd.

Wel jammer dat vele hun merrie dus blijkbaar thuis houden!

Even zo goed, ze moet het morgen maar eens waar maken!

Bij de springers zijn er 2!!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:31

Om te beginnen wil ik eerst iedereen eventjes feliciteren met de behaalde resultaten.
Ik vind het erg leuk om dit topic mee te lezen en hoop dat het niet vervelend word gevonden dat ik tussendoor wat vraagjes had willen stellen.

Ik had graag met mijn VB merrie ook eens meegedaan. Ik heb helemaal geen hoog doel, stamboek zou al fijn zijn.
Kan ze nog meedoen als ze 6 of 7 is?
Ze is vrij klein, wat is de minimale stokmaat om mee te mogen doen? (is voor ster er niet een andere minimale stokmaat en waarom?)
Ze heeft brokkel/scheur hoeven waar ik erg veel aandacht aan besteed, maar ze blijft het houden. Is dat een minpuntje?
Ook heeft ze een schoft die wat uitsteekt (hoger), ik neem aan dat dat ook niet in haar voordeel werkt.
Nu zie ik allemaal flitsende diertjes voorbij komen en mijn merrie laat zich maar heel normaaltjes zien. Zo snorkelt ze bv wel een keer omdat iets spannend is, maar ze zal niet gemakkelijk aan de show gaan. Kan ik dan toch met mijn simpele merrie voor stamboek gaan proberen?
Afbeelding
Hier is ze 3, ze is nu 5, maar ik heb zelf nog geen fatsoenlijke foto's van haar.

Veghel zou ik heel graag eventjes gaan kijken hoe zoiets er nu aan toe gaat.
Kan dat? Kost geen entree ofzo?
En waar is dat precies?

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:36

heeft de merrie een kwpn papier
zo nee dan heeft het geen zin.
wat is je uiteindelijke doel, wat de keuring beterfd
reken erop dat je paard ook tot het bot toe kan worden afgekraakt
daar.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:48

Daar houd ik zeker rekening mee Terorita.
Ik wil dit graag mee maken met haar, maar er gaat zoveel tijd, geld en moeite in zitten die ik net zo lief oversla als mijn merrie helemaal geen kans maakt. We blijven wel realistisch natuurlijk Haha!
Een doel anders dan stamboek behalen heb ik nog niet. 1 stap per keer.
Het is een Farrington x Junior, dus een KWPNer idd.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:53

je weet het soms niet
een jaar of 3 geleden zijn we naar de keuring geweest, met de merrie die ik vast berijd op de stoeterij
werd niet eens in het stamboek opgenomen,
ze werd behoorlijk te kak gezet,
ze liet zich wel niet goed zien, had een veulen aan de voet, hield zich erg strak.
toch zagen we meer in de merrie dan de jury
en heeft adri(eigenaar stoeterij) besloten haar de merrie test te laten lopen
en met succes
Ferro x Caritas
Terrorieta heeft in november 2005 de merrie test gelopen, en deze met succes afgerond.
stap: 8,5 draf: 7,5 galop: 8 aanleg dressuur 2 x 8 = 16
opgenomen in het stamboek.
80 voor beweging en 60 voor exterieur ze werd geen ster jammergenoeg.

als je weet dat ze op de keuring 45 voor beweging had.
met deze punten waren we zeer tevreden

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:57

Waar Veghel is vind je op KWPN.nl ook de regels voor stamboekopname, als ze hoger is dan 1.58 zou er geen bezwaar tegen opname moeten zijn, toch denk ik dat je beter voor de dag komt als je merrie eerst fijn doorgereden heeft. Dan heeft ze spieren, loopt makkelijker en is de hals wellicht ook wat verbeterd.
Bijvoorbeeld mijn Saar heeft een echte volbloedhals, maar door het werk dat ze nu doet en de verzameling waar ze zich nu ook makkelijk in laat bewerken is het een totaal ander paard geworden met een schitterende hals, zonder onderhals en met kap.
Alleen inschrijven in het stamboek zonder ambitie voegt niet meer toe dan een veulenboekpapier imo

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:01

Dat ben ik met jullie eens.
Mijn paard heeft een masker op gehad/ een muurtje om haar heen, en wij beginnen samen op haar 5de levensjaar pas waar een ander met 3 mee begint. Ik ben dus blij dat ik er van af heb gezien vorig jaar en dit jaar mee te willen doen. Wellicht volgend jaar? Geeft voor mij niks want ik heb geen haast.
Uiteraard wil ik, al is het via een langere weg, wel ergens heen. Hoge eisen heb ik niet, het is voor mij een hobby en we zien wel waar we uitkomen.

Heb het gevonden Sarabande, dank je

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:40

Als je het leuk vindt om een keer te doen, waarom niet. Zo op de foto is het absoluut geen lelijk paard. Ik weet niet hoe ze er nu uit ziet. Wel wil ik je adviseren om gewoon eens te gaan kijken bij een stamboekopname dag en dan goed te kijken hoe het eraan toe gaat en wat de bedoeling is enzo. Informatie vind je op de KWPN site. Voor dit jaar is het denk ik al te laat, maar dan volgend jaar.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:07

Ze is ook niet lelijk, tenminste ik ben blij met haar, maar ze is klein, heeft niet zo'n mooie hoeven en een wat hoge schoft, vandaar dat ik vroeg of dat iets uit maakt om het te proberen, of moeten de paarden juist wel chique poepies zijn?

Als het werk niet in de weg zit, wilde ik inderdaad in Veghel eens gaan kijken hoe alles nu in zijn werk gaat enzo.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:35

Holly: In veghel krijg je een vertekend beeld hoor, is totaal anders dan de stamboekkeuring. Op de CK in Veghel komen alleen merries die minimaal al ster zijn en ze hoeven alleen aan de hand te stappen/draven op een grasbaan. Hoe de stamboekkeuring in zijn werk gaat staat met foto's en beschrijving op de kwpn site.

Minimale maat voor inschrijven in het stamboek is 1.58m. Voor ster moeten ze 1.60m zijn.
Bijna alle merries worden wel stamboek opgenomen, of er moeten echt gebreken zijn. Met niet zo heel chique maar wel correct genoeg kom je echt wel gewoon in het stamboek.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:06

Waarom moet een paard voor ster minimaal 1.60m zijn?
CK is ook interesant.
Is er eigenlijk nog een stamboekkeuring niet zo gek ver uit onze buurt Nicole, of ben ik zoiezo te laat?

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:09

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:15

Idd had ik gezien, maar geen stamboekjes meer, klopt dat?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:18

Waarom moeten ze 1.60m zijn, dat is de grens die ze gesteld hebben, als je ster ziet als een aanmoediging van het stamboek om met de merrie te gaan fokken wilden ze daarmee denk ik zorgen dat 'het kwpn paard' meer formaat ging krijgen. Een merrie van 1.60 haalt het ook niet zomaar, moet verder ook wel heel correct zijn en nog wat extra kwaliteit hebben om ster te worden, tegenwoordig zien ze de paarden liever nog weer een stuk groter.
CK is heel mooi, moet je zeker heen gaan! Maar ik bedoel, denk niet: dat moet ik volgend jaar ook doen als ik met mijn merrie naar de keuring ga, daar is dit geen voorbeeld voor.
De CK in veghel is morgen, dus in brabant zijn geen stamboekkeuringen meer. Ik kijk even op de kwpn site..
Nee, de stamboekkeuringen zijn allemaal al geweest voor dit jaar. Brabant heeft er verschillende, dus je kunt volgend jaar wrs wel ergens gaan kijken voordat die van jouw regio plaatsvindt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:22

Nicole288 schreef:
Waarom moeten ze 1.60m zijn, dat is de grens die ze gesteld hebben,.....

Sterker nog.......... áls je merrie gemeten wordt op 1.60, maat ze ziet eruit als een pony/pooltje.......... dan gaat het feest alsnog niet door...........
Dat heb ik wel gezien recent........ ("meet eens opnieuw" zei de jury......... hopende dat het beestje nu de 1.58 niet haalde ..............) Haha! Haha! Haha!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:30

CGJ12 schreef:
Dat heb ik wel gezien recent........ ("meet eens opnieuw" zei de jury......... hopende dat het beestje nu de 1.58 niet haalde ..............) Haha! Haha! Haha!

Haha! Pff.. Mijn buurman was geweest met een merrietje van 1.60m. Haar hebben ze drie keer gemeten om juist wèl op de 1.60m uit te komen Haha!
Ze werd echt geprezen om haar vrijspringen, beweging was ook meer dan voldoende, ext nergens foute uitschieters, maar ze werd geen ster Andere merries die minder sprongen en af en toe zelfs bij ext ergens een bemerking op kregen werden het wel. Maat en front is voor een springpaard belangrijker dan de springprestaties? Beetje krom. Ik vraag me dan af of ze nu sportpaarden keuren of dat keuringspaarden gewoon een ras apart zijn (overal gemiddeld op scoren wordt meer beloond dan extra presteren)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:09

Mag ik eerlijk zeggen dat ik dat verschil in de stokmaat wat krom vind, die 2 cm zeg, wat doet dat er nu weer toe.

Stel dat mijn merrie nou 1,59 en de beetjes blijkt te zijn. Al zou ze nog zo prachtig zijn, sta ik daar met mijn stamboekje.
Zijn er dan nog wel andere opties over, naast ster, om aan mee te dingen, of ook niet?

Springen, nou nee, mijn merrie heeft blonde manen Haha!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:26

Wij zijn gister met de trailer naar winschoten gegaan (vanaf terschelling), naar stal Laarakkers (was er nog nooit geweest maar wat een mooi bedrijf zeg en die San Antonio ! lekker ding is t! Haha! ). Hebben daar vanmorgen een merrie opgehaald voor de keuring van maandag en er staat nu nog een goodtimesmerrie(drachtig van Cardento, hopen we Tong uitsteken ) van net 3 voor het beleren die volgend jaar naar de keuring gaat hier.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:05

holly schreef:
Mag ik eerlijk zeggen dat ik dat verschil in de stokmaat wat krom vind, die 2 cm zeg, wat doet dat er nu weer toe.

Stel dat mijn merrie nou 1,59 en de beetjes blijkt te zijn. Al zou ze nog zo prachtig zijn, sta ik daar met mijn stamboekje.

Stel dat ik vind dat rood geen kleur is waar ik voor wil stopen maar liever paars wil hebben Scheve mond.
Ergens wordt een grens getrokken, waar zou je je anders aan moeten houden???

En zoals al vaker gezegd een ponyachtig ding van 1.62 wordt geen ster, maar een paard dat zich groot maakt in beweging en langgelijnd is, maar 1.60, kan dat zomaar halen.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:37

sarabande schreef:
En zoals al vaker gezegd een ponyachtig ding van 1.62 wordt geen ster, maar een paard dat zich groot maakt in beweging en langgelijnd is, maar 1.60, kan dat zomaar halen.

Dat klopt inderdaad. Op de CK in Heerjansdam liep een chique Farrington mee. Merrie was slecht 1.62 cm en deed in mijn ogen op stad ook ponyachtig aan.
Maar... als dat diertje begon te lopen!!! Werd ze precies 5 cm groter. Ze is dan ook na het behalen van het STER-predikaat vlot VOORLOPIG KEUR geworden.
Als het goed is, wordt dit wel degelijk erkend. Het hele plaatje moet alleen kloppen.

Ben trouwens net terug van de CK in Veghel. Heb niet alles gezien (had nog andere verplichtingen). De laatste 2 groepen 3 - jarige rijpaardmerries heb ik niet gezien. Maar de voorgaande heb ik nauwlettend bekeken. De kwaliteit lag hoog vond ik in die groepen...
Diegene die me zo onmiddellijk zijn bijgebleven zijn Winner T (de Jazz) wat een paard!! Wisperd D van Rhodium uit de moeder van Special D, een Ferro x Chronos, een Rhodium x Doruto... Er waren er nog hoor, maar dan moet ik er even mijn boekje bijnemen (heb ik nu even de tijd niet voor) Knipoog

PAVO-CUP 4-jarigen was zeer aansprekend. Die Votango... O Jee *LOL* Wat kon dat paard galopperen. Hij was net tweede, maar van mij had ie gerust 1e moegen staan.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:13

De San Remo x Jazz x Ulft is kampioen geworden!
Wat kan dat beestje draven zeg!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:19

asjemenou schreef:

Die heb ik natuurlijk net niet kunnen zien omdat ik weg moest! Weet je de andere plaatsingen in de finale? Knipoog

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:27

asjemenou schreef:

En als je die gezien hebt, de takt ,van de grond de balans, dan heb je ook kunnen concluderen dat er veel paarden achter nogal wat eens haperte. En die 22 waren de top van de 3 jarige jaargang geheel Brabant.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:28

Weet de rst niet, waren er ook zo veel!!
Nr 198 was derde geloof ik, dat was een mooi zwarte.
En de Obelisken waren 19 en 21.