Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:14

[***] schreef:
Jullie mogen wel wat beter lezen en niet 1 zin uit een reactie trekken. Ik had het voornamelijk over de Zep. Bovendien plaatste ik hierboven al dat ik de keuze van Ria goed begrijp, ze gebruikt rijpaardhengsten met gelderse achtergrond, waar ik van gruwel dat zijn de gribaldi's en san remo's. Als dat nu hengsten waren die in het gewenste type staan, maar dat zijn het niet, het zijn gewoon modehengsten, niet allround, karaktervererving zijn hele discussies over, het zullen mss mooie paarden worden maar dan bij het rijpaardstamboek aub.
Mijn Flemmingh x Parcival moet eerst nog maar eens gezond geboren worden, maar ik heb er een andere verwachting van dan van de genoemde jaarling. Nog eventjes geduld dus. En ik wil er eventueel gewoon mee naar de rijpaardkeuring, want hij/zij is rijpaard gefokt.
Qua stokmaat, ik dacht niet dat de gemiddelde gelder 1.75 wordt. Zit je ook niet op te wachten voor de wagen. Ik denk dat ze over het algemeen genomen kleiner zijn dat een kwpn rijpaard. Ik vind dat geen argument voor het gelderse type.

Okey, sorry ik dacht dat je beide veulens bedoelde.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:44

Janne, ik dacht inderdaad ook dat je beide jaarlingen bedoelde en vroeg me daardoor af wat jij dan wel benoemd tot een paard met massa.
Verder ben ik het geheel met je eens.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 08:55

Waarom geeft (heeft) het KWPN geen antwoord?
De onzin die Dirk Willem Rosie in In de Strengen van 13 oktober 2005 heeft gepubliceerd - in antwoord op het persbericht van de Gelderlander Paard Associatie aan het begin van dit topic – is aanleiding geweest voor een ingezonden stuk, waarin tegelijkertijd werd ingegaan op de uitspraken van de directeur van het KWPN in De Paardenkrant van 7 oktober 2005. Het ingezonden stuk is aan beide bladen toegezonden. De Paardenkrant heeft het onmiddellijk gepubliceerd. In de Strengen heeft hier op geen enkele wijze aandacht aan besteed. Gezien de wijze waarop over deze belangrijke fokkerijzaken in In de Strengen al jaren (niet) gepubliceerd wordt, was dit te verwachten. Ik verwacht daarom ook niet dat Dirk Willem Rosie hier wel een echt antwoord zal geven, maar zijn discipelen CGJ12 en Sarabande zullen ongetwijfeld zoals eerder in dit topic als "his masters voice" optreden en weer proberen de discussie op een verkeerd ben te zetten. Omdat ook in de laatste In de Strengen er niet op ingegaan is, volgt hier het niet geplaatste stuk:

Behoud Zeldzaam Huisdierras

De Gelderlander Paard Associatie wil het originele Gelders paard - een Nederlands zeldzaam huisdierras – in stand houden. Dit was tot voor kort nog het beleid van het KWPN.
In 1990 heeft het KWPN de eis van minimaal 75% origineel Gelders bloed zelfs verhoogd, maar die een paar jaar terug naar 0% verlaagd. Paarden zonder Gelders bloed kunnen daardoor als Gelders in het stamboek worden opgenomen.
Een paar jaar terug heeft het KWPN eveneens de in het buitenland bekende en vertrouwde naam "Gelderlander" afgeschaft. Handelaren maken daar dankbaar misbruik van door tuigpaarden met Hackney-bloed als betrouwbare Gelderlanders te verkopen.
In 2002 heeft het KWPN in het kader van de Subsidieregeling Zeldzame Landbouwhuisdierrassen van het Ministerie van Landbouw officiële verklaringen afgegeven dat paarden 75% origineel Gelders bloed voerden, terwijl die niet aan de subsidie-eis voldeden. Nu blijkt uit een artikel in De Paardenkrant d.d. 7-10-2005 dat het KWPN plotseling van mening is dat Gelders bloed nooit heeft bestaan. Dan kan er dus ook geen sprake zijn van instandhouding met subsidiegeld van een waardevolle genenbron?
De argumenten voor al deze beleidswijzigingen zijn door het KWPN nooit bekend gemaakt.
Tijdens een KWPN-bijeenkomst in 2003 voor fokkers van Gelderse paarden hebben deze overduidelijk kenbaar gemaakt het niet eens te zijn met het KWPN-fokbeleid.
In 2004 hebben de KWPN-fokkers van Gelderse paarden in een enquête van de Stichting Zeldzame Huisdierrassen aangegeven het niet eens te zijn met de afschaffing van de vereiste bloedvoering, waardoor hun fokkerij de afvalbak van het KWPN wordt.
Ook hierover is nooit iets in het stamboekblad gepubliceerd. Hetzelfde geldt ten aanzien van de opvallende resultaten in de internationale topsport.
De beleidswijzigingen van het KWPN betekenen het einde van een waardevol zeldzaam huisdierras, juist op het moment dat er wereldwijd een stijgende vraag komt naar brave paarden voor niet-professionele ruiters en menners. Het echte Gelders paard is hier bij uitstek voor geschikt zoals internationaal bekend is. Het verkopen van niet-Gelderse paarden als Gelderlander en in het stamboek inschrijven van paarden met ongewenst bloed bezorgen het originele Gelders paard een slechte naam.Wat voor het Gelders paard ongewenst bloed is heeft het stamboek in 1963 al duidelijk gemaakt door daarvoor een apart Sportregister in te stellen.
Door de geheimzinnigheid rond de afschaffing van de vereiste bloedvoering en van de benaming "Gelderlander" maakt het KWPN een discussie onmogelijk over de juistheid van de argumentatie voor de beëindiging van een zeldzaam huisdierras.

Gelderlander Paard Associatie

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:07

Je hebt toch wel erge last van hokjesgeest he
Wie niet voor me is is tegen me en hoort tot Hunnie .

Ons paard is de beste en de andere zijn allemaal niks waard.

In verband met de titel van dit topic met name Topsport: een verslagje in jouw geliefde paardenkrant:

Dressuurcompetitie Gelderse paarden van start:
Uitgebreid wordt de B en de L beschreven (dat zal je van rijpaarden niet zo snel zien) De M proeven werden door minimale deelname samengevoegd en in de Z1 had welgeteld 1 deelnemer.

Erboven staat liefhebbers van deze fiere paarden en van de dressuur konden hun hart ophalen .

Het is maar hoe je het verkoopt, en dan weer zielig gaan doen omdat andere bladen niet alles afdrukken.

AWvL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 09:30

Dit is wat ik bedoel met de discussie op een verkeerd been zetten. Het punt waarom het gaat is:
"Door de geheimzinnigheid rond de afschaffing van de vereiste bloedvoering en van de benaming "Gelderlander" maakt het KWPN een discussie onmogelijk over de juistheid van de argumentatie voor de beëindiging van een zeldzaam huisdierras."

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:41

AWvL schreef:
Dit is wat ik bedoel met de discussie op een verkeerd been zetten.

Nee jij slaat iedere vorm van discussie de grond in door mensen met een andere mening dan de jouwe even in een hok te stoppen, waarna je wederom begint te preken.

Ik zet geen discussie op een verkeerd been ik geef mijn standpunt aan en dat is al jaren hetzelfde.
Namelijk dat het in stand houden van een Nederlands zeldzaam huisdierenras (lees die benaming nu eens een paar keer rustig door) door middel van Duits bloed en gesubsidieerd door de overheid een onzinnige zaak is.

Vrijheid blijheid, iedereen mag fokken wat ie wil, van Arbofriezen tot tuiger x Trakehner, maar waarom wil je toch al jaren dat iedereen JOUW keuze de enige goede vindt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:45

Arbo friezen, verantwoord paardrijden ofzo? Zeker zeldzaam, dat hadden we eerder moeten bedenken.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 10:05

Op 14 december a.s. wordt informatie gegeven die aansluit bij de fokkerij ten tijde van het Sgldt. Misschien wil je eens overwegen dat die mensen meer verstand hadden van een Gelders paard.
Hier gaat het er om dat volslagen onduidelijk is waarom het KWPN eerst het vereiste aandeel Gelders bloed verhoogd en dan volledig afschaft, zonder dat iemand de argumentatie kent.
Dus wat is "Gelders bloed" altijd geweest en waarom is dit de laatste jaren iets heel anders maar wordt er wel subsidie voor aangevraagd en heeft het nu volgens de KWPN-directeur nooit bestaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:52

Beide hebben een roze bril op als het gaat om bloedvoering, zowel KWPN als de Gelderse afdeling. Hoe de wind waait, waait mijn jasje lijkt hier vaak op van toepassing te zijn.

Ik herinner me nog een heel stuk uit de IDS over Laurentz van een aantal jaren terug. Hij was vierde geworden in de hengstencompetitie. Gemakshalve was maar even vergeten dat er maar 4 mededen.

In de huidige strengen staat ook weer een leuk voorbeeld van draaien zoals het jezelf uitkomt over de KWPN (?) eventingpaarden in Engeland. Gewoon van een AES hengst waarvan de vader Concorde is.

Helemaal raar vind ik dat een KWPN-er niet eens een sportpredikaat kan halen door hoog in de SGW sport te lopen, het is niet eens een fokdoel. Dus waar hebben we het over? En waarom staat zoiets IDS ?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:55

annegti schreef:
In de huidige strengen staat ook weer een leuk voorbeeld van draaien zoals het jezelf uitkomt over de KWPN (?) eventingpaarden in Engeland. Gewoon van een AES hengst waarvan de vader Concorde is.

Ja daar heb ik ook even met verbazing naar gekeken, zwakte bod vind ik dat voor zo'n groot stamboek.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:03

Zolang een groep zijn eigen defintie loslaat op wat 100% SGLDT is, valt er voor Rosie weinig te plaatsen denk ik.

Mensen die berekeningen loslaten op paarden waarbij paarden met 13% Engels Volbloed tegelijkertijd óók 94% SGLDT zijn, kan het KWPN ook niet 100% voor vol nemen. Die mensen preken duidelijk voor eigen parochie........

En volgens mij heeft het KWPN zelf het recht om te bepalen wat ze wél en wat ze niet in hun blad schrijven. Dat kan niet opgelegd worden door een paar individuele leden........ niet door AWvL, maar ook niet door CGJ12 of Arie53 (om maar even een paar irritante eikels te noemen)........

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:54

Preken voor eigen parochie is wel meer mensen/stamboeken/publicaties/verenigingen/fokkers enz. niet vreemd, geldt minstens net zo voor de rijpaard afdeling van het KWPN.... bij de Geldersen valt het hooguit eerder op omdat de populatie een stuk kleiner is.

arie53

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:00

CGJ12 schreef:
Zolang een groep zijn eigen defintie loslaat op wat 100% SGLDT is, valt er voor Rosie weinig te plaatsen denk ik.

Mensen die berekeningen loslaten op paarden waarbij paarden met 13% Engels Volbloed tegelijkertijd óók 94% SGLDT zijn, kan het KWPN ook niet 100% voor vol nemen. Die mensen preken duidelijk voor eigen parochie........

En volgens mij heeft het KWPN zelf het recht om te bepalen wat ze wél en wat ze niet in hun blad schrijven. Dat kan niet opgelegd worden door een paar individuele leden........ niet door AWvL, maar ook niet door CGJ12 of Arie53 (om maar even een paar irritante eikels te noemen)........

Goh, CGJ12 had AWvL mij nu juist niet in het hokje van de irritante eikels geplaatst en prompt trek jij mij weer in de club. Je kunt het kennelijk weer niet af zonder mij.

Ik vind het jammer dat AWvL dit onderwerp niet op het Forum van een iets hoger niveau heeft geplaatst, dan zou hij ook verschoond zijn gebleven van de irritante eikels. Overigens zou Rosie met vlag en wimpel voor het toelatingsexamen van de eikelclub zijn geslaagd.

Het enige wat ik hier op dit forum over dit onderwerp kwijt wil, is dat Rosie deze club verwijt dat ze Amor als een Gelders paard profileren en daarmee probeert de club ongeloofwaardig te maken en ze zelfs van misleiding beticht
Rosie gaat weer eens gemakshalve voorbij aan het feit dat het hele grote KWPN al sinds de oprichting in 1970 Amor, op alle door het KWPN uitgegeven stamboekformulieren, als een Gelderse hengst noteert. Dus zo ongeloofwaardig en misleidend is de club van AWvL dan niet.
Het NRPS aapt precies het KWPN na en vermeld Amor ook als een Gelderse hengst.
Het EASP vermeld als enige stamboek Amor onder zijn oorspronkelijke eigen naam Heros (Amor) en nummer (conform de EU voorschriften) als een Holsteiner geregistreerde hengst.
De zorgvuldige en betrouwbare stamboekregistratie van het voormalige NWP hanteerde ook die registratie. Het KWPN veranderde hoogst eigenhandig de NWPN registratie van Heros als Holsteiner hengst op de KWPN pedigrees in Amor Gelderse hengst.

AWvL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 14:46

CGJ12 schreef:

Dat de preferente Gelderse hengst Wachtmeester volgens JOUW berekeningswijze geen echte Gelderse hengst is omdat er in zijn voorouders een beetje volbloed voorkomt, is te gek om los te lopen. Op 14 december zal door de Gelderlander Paard Associatie in een totaal-kader uitgelegd worden wat het Gelders paard is en waarom.

Het KWPN heeft enkele jaren geleden de eis van MINIMAAL 75% Gelders bloed plotseling vervangen door MAXIMAAL 12,5% volbloed en 25% volbloed in uitzonderingsgevallen als het type echt Gelders is. De tegenwoordige uitzonderingsregel voor stamboekinschrijving als Gelders paard spreekt zelfs niet meer van een maximumpercentage volbloed of Hackneybloed, als het type maar Gelders is.
Het KWPN heeft al enkele jaren aan de fokkers veel uit te leggen over het hoe en ook het waarom van deze revolutionaire wijzigingen.

Het KWPN heeft de plicht om de leden/fokkers te informeren over belangrijke wijzigingen in het fokbeleid. En zeker als zaken en personen onjuist worden afgeschilderd, zoals in de column van Dirk Willem Rosie over het Gelders paard zou een discussie daarover in In de Strengen moeten kunnen plaatsvinden in plaats van eenzijdige informatie en censuur toe te passen. Voor de over heel Nederland verspreide Gelderse fokkers heeft In de Strengen nog een sterke monopolie-positie.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:28

AWvL schreef:
Voor de over heel Nederland verspreide Gelderse fokkers heeft In de Strengen nog een sterke monopolie-positie.

Daar zou ik niet over mekkeren, maar zelf wat aan doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:45

Dat doet ie toch? Er wordt meer gereageerd door mensen zonder gelderse paarden, ik snap niet waarom die meemekkeren....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 00:44

Tepic la Silla wint Grote Prijs Oldenburg 13-11-2005

In Oldenburg is de Grote Prijs op naam gekomen van Rolf-Göran Bengtsson en de Akteur-zoon Tepic la Silla (uit Zarona keur prest van Irak).

Met het fokproduct van Gelders Fokker van het Jaar de familie van Sijpveld te Kesteren waren Bengtsson en Tepic de snelste foutloze combinatie in de elf deelnemers tellende barrage. Hij mocht 8.000 euro mee naar huis nemen.

2.000 euro was voor de vierde plaats en daarop eindigde Mathijs van Asten en Luciano van de Laarse Heide (v.Silvio I). De uit Estland afkomstige Gunnar Klettenberg werd tiende met Novesta (Lux x Cavalier). Albert Zoer bleef met één balk in het basisparcours buiten de barrage met de Faldo-zoon Lincoln (uit Gerda keur van Bredero).

(ChD: overname zonder bronvermelding niet toegestaan)

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:53

Citaat:
In Oldenburg is de Grote Prijs op naam gekomen van Rolf-Göran Bengtsson en de Akteur-zoon Tepic la Silla (uit Zarona keur prest van Irak).
Tja, je hebt het wel over een 17 jarige oud-gediende mijn stelling blijft dat de kwaliteit van het Gelderse paard de ontwikkeling niet kan bij houden: welke Gelderse nakomeling van onder de tien jaar loopt nationaal springen......(laat staan internationaal)

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 14:08

Pukpaleisje schreef:
Citaat:

Tja, je hebt het wel over een 17 jarige oud-gediende mijn stelling blijft dat de kwaliteit van het Gelderse paard de ontwikkeling niet kan bij houden: welke Gelderse nakomeling van onder de tien jaar loopt nationaal springen......(laat staan internationaal)

Vragen die je veel beter kunt stellen zijn:
1. Waarom zijn de moderne rijpaarden - die nu in de kracht van hun leven zijn - niet beter dan deze oud-gediende Gelderlander?
2. Zijn de moderne rijpaarden minder gezond, waardoor ze niet zo lang meekunnen?
3. Is de kwaliteit van de Gelderse paarden nu minder dan vroeger?

Woensdag 14 december a.s. om 20.00 uur vindt de al eerder in dit topic aangekondigde voorlichtingsavond van de Gelderlander Paard Associatie plaats. Daarbij zal met voorbeelden worden ingegaan op de geschiktheid van de Gelderlander voor veelzijdig gebruik (dressuur, springen, mennen), zowel voor recreatie als voor de topsport. Er zullen enkele typische Gelderlanders worden gedemonstreerd en John Swaab heeft zich spontaan bereid verklaard om een clinic te geven voor Gelderlanders onder het zadel. John Swaab is in de topsport de meest veelzijdige paardenman ter wereld. Hij is de enige die professioneel zowel renpaarden als dravers heeft uitgebracht, internationaal gesprongen heeft en in de dressuur heeft deelgenomen aan de Olympische Spelen. De Gelderlander Paard Associatie is heel blij met de medewerking van zo’n veelzijdige paardenman aan de informatieavond over het veelzijdige Gelderlander paard.
De toegang is gratis.

Programma

1. Geschiedenis en bloedvoering van het Gelderlander paard
2. Uitleg exterieur (met demonstratie)
3. Amor, preferent als Gelderse hengst, minder geschikt voor de rijpaardfokkerij
4. Veelzijdig gebruik (met demonstratie)
5. Opvallende internationale sportprestaties
6. Dressuur clinic door John Swaab met Gelderlander paarden

Adres: Club Cercle Hippique, Middenweg 147c, 1394 AH Nederhorst den Berg.
Route: op A2 Amsterdam-Utrecht afslag 4, richting Hilversum, Nederhorst den Berg, Ankeveen aanhouden tot GPA.

Kom kijken en luisteren. Na afloop wil ik daarover graag met je verder discussiëren.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:47

Punt 3 heb ik al erg om gelachen

greetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:50

Mond viel mij bij punt 3 ook wel open

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:23

Ik vind gelderse paarden perfecte paarden voor de gemiddelde gewone basis sport ruiters. Over het algemeen hebben ze makkelijk berwerkbare karakters en zijn ze breed inzetbaar. Vooral nu het KWPN de specialisatie doorzet, ben ik ervan overtuigt dat steeds meer mensen (serieuze amateurs met een baan buiten de paardenwereld zoals ikzelf bijvoorbeeld die gewoon fijn willen rijden na hun werk) voor een gelders type gaan kiezen.
Misschien laat ik mijn Kimberley x Jazz wel dekken door Parcival of Ahoy!!!!

leonora2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:17

Valt mij altijd op dat 'rijpaardmensen' regelmatig zo neerbuigend doen over gelderse paarden, beetje flauwekul, natuurlijk zijn er goede rijpaarden, maar dat komt omdat er ook heeeel veeeel van zijn, daardoor vindt er een grotere selectie plaats. Kijk bij de koeien, toen de superheffing kwam (plafond aan hoeveelheid melk) verkocht iedere boer zijn ondereind en galoppeerde het gemiddelde omhoog. Dit gebeurt nu bij de rijpaarden. Prachtige drie, vier- en vijfjarigen lopen in allerlei competities aan kop, maar waar zijn ze als ze tien of ouder zijn?
Laat de liefhebbers van het GP gewoon in hun waarde! De reden waarom ik denk dat er zo weinig aan de top lopen is dat ze gewoon niet bij sportmensen terecht komen. Heb de laatste jaren menig GP-er in de keuringsbaan gezien, waar ik mijn vingers bij aflikte en waarvan ik zeker weet dat ze het in de dressuurbaan super zouden doen!

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:27

leonora2 schreef:
Laat de liefhebbers van het GP gewoon in hun waarde!

Lees nu eens andachtig dit topic door en met name de posts van de GP aanhangers, dan zal je zien dat deze opmerking wat ridicuul is.

De enige manier om het GP te promoten schijnt te zijn het zich afzetten tegen de rijpaarden, en ja daar komt dan reactie op.

En dan dat idiote gedoe om Amor, alle toemalige paarden werden ingeschreven in het Gelders stamboek, dat was de omvorming.
Maar om de hele pedigree van Amor nu gelders te noemen en ook nog te pretenderen dat deze hengst die bijna in ieder gespecialiseerd dressuurpaard zit als minder geschikt voor de rijpaardfokkerij te noemen, dat is niet meer serieus te nemen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:39

Yvonnelind schreef:
Ik vind gelderse paarden perfecte paarden voor de gemiddelde gewone basis sport ruiters. Over het algemeen hebben ze makkelijk berwerkbare karakters en zijn ze breed inzetbaar.

Dit strookt weer niet zo met afstammelingen van Amor (zijn er veel heb ik begrepen). Ik heb er eentje. Niet de makkelijkste. Dus ik spreek uit ervaring.

Maar ik heb inmiddels begrepen dat rijpaardgefokte paarden met veel Gelders bloed niet meetellen. Maar hoe zit dat dan met Amor op puntje drie van de agenda ?