Jonge hensten doen 24 mei eindexamen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Re: Jonge hensten doen 24 mei eindexamen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:28

Moet er wel bij zeggen dat ik zeer benieuwd ben naar de resultaten, omdat er in mijn ogen momenteel nog geen touw aan vast te knopen is waarom het ene paard het wel heeft en de ander niet...

Dat heb ik ook gezien bij volle broer en zus....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:34

Hieruit blijkt anderzijds ook waarom we het niet zouden moeten weten. Het blijkt nog maar giswerk ook na deze jaargang te testen van afstammelingen.

Ik heb bijvoorbeeld al meerdere Ferro's gekeurd gezien en daarvan had 90% OCD (eenvoudig operabel) maar als ik dat zeg weet ik zeker dat ik een hoop mensen over me heen krijg die er een supergezonde van hebben... snap je?

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:23

Mireille1970 schreef:
Hieruit blijkt anderzijds ook waarom we het niet zouden moeten weten. Het blijkt nog maar giswerk ook na deze jaargang te testen van afstammelingen.

Ik heb bijvoorbeeld al meerdere Ferro's gekeurd gezien en daarvan had 90% OCD (eenvoudig operabel) maar als ik dat zeg weet ik zeker dat ik een hoop mensen over me heen krijg die er een supergezonde van hebben... snap je?

zeker ook omdat 90% een belachelijk overtrokken getal is en omdat vele opmerkingen met zo weinig nuance gebracht worden, dat het gewoon te dol is om los te lopen. Pling

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:40

Mireille1970 schreef:

Dat laatste zegt alleen wat als je er heel veel gehad hebt, dan pas krijg je een objectief oordeel. 1 van de 2 is ook 50 %.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:49

Oké ik praat over meer dan 20... is nog niet veel, maar wel frappant omdat je over producten praat die tot de (sub)top behoren en van de grotere eigenaren en merriestammen behoren...

PS En dat schept dan bij MIJ een beeld, wat voor een ander nog niets hoeft te zeggen snap je. Met een Darwin of Pion durf ik blind naar een keuring daarentegen, maar met een Ferro word je dan toch zenuwachtig snap je.
Laatst bijgewerkt door Mireille1970 op 29-05-05 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:52

Mireille1970 schreef:
Oké ik praat over meer dan 20... is nog niet veel, maar wel frappant omdat je over producten praat die tot de (sub)top behoren en van de grotere eigenaren en merriestammen behoren...

Tja ik wacht het wel af bij die van mij. De moeder is goed en de eerste nakomeling ook en deze (ferro) krijgt dezelfde opfok als de eerste (gribaldi) dus we zullen zien of deze ook goed op de foto is als 3 jarige.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:08

Precies...

Maar als de hengst van je dromen blijkt een ververvingskans te hebben van OCD van 60% en jouw merrie heeft steeds gezonde veulens gebracht of is 3 jaar en ster en supergezond Prok bevonden. Laat je die hengst er dan op staan?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:16

tuurlijk niet, want jouw nakomelingen zijn dan misschien wel gezond maar die van hun dan?? Ze dragen het dan immers toch in de genen. Je kunt dan wel nog altijd een nieuw onderzoek starten om te kijken of OCD altijd zichtbaar is als het in de genen zit, want daar zijn we nu nog steeds niet uit.

Ik bedoel dit op een sarcastische toon, even voor de duidelijkheid. Ik ben het nl. niet helemaal (ipv helemaal niet) met het ocd verhaal eens...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:22

Het zegt helemaal niets welke afstamming het is en bovendien speelt ook hier de moeder een rol!! Terwijl er enkel over de hengsten word gesproken... al moet ik zeggen dat ik bijv. bij Ferro's, Flemmingh's of Partout's wel moet hebben dat het ECHT een paard is wat ik wil/moet hebben, alvorens ik ermee naar de DA vertrek!!

Citaat:
daarvan had 90% OCD
(eenvoudig operabel
)

Een paard met OCD laat ik staan, dus ik zou nooit een paard kopen met OCD om hem vervolgens te laten opereren!!

Het is namelijk niet zo dat er niets mis kan gaan...
Elke operatie brengt risico's met zich mee en een goedkoper paard kopen omdat het OCD heeft wat vervolgens complicaties krijgt in de operatie komt op hetzelfde neer als een duurder gezond paard!

Het is maar net wat je je wijs laat maken Knipoog !

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:23

Mireille1970 schreef:
Precies...

Maar als de hengst van je dromen blijkt een ververvingskans te hebben van OCD van 60% en jouw merrie heeft steeds gezonde veulens gebracht of is 3 jaar en ster en supergezond Prok bevonden. Laat je die hengst er dan op staan?

Ja!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:38

Kaja schreef:
Ja!

ten eerste denk ik niet dat het met getalletjes van 60% kan gaan. Zo werkt de erfelijkheid niet. De hengst is óf drager óf niet. Als een hengst die geen OCD vererft een merrie dekt die geen OCD vererft, moet het aantal nakomelingen met OCD 0% zijn (anders is het namelijk iets anders dan erfelijkheid). Als een willekeurige hengst een merrie dekt die geen OCD vererft, dan is de hengst drager van de OCD fout als er nakomelingen met OCD komen.

Dus moet zo'n hengst opgeruimd worden om de populatie gezond te krijgen. Ook al is de hengst nog zo'n topper. Als een hengst voor ieder gezond dier een ongezonde wegzet, dan moeten we namelijk wel erg veel paardenvlees gaan eten.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:41

Oké. Ik heb geen probleem met een sportpaard met OCD. Spreek dan af dat ik afneem voor afgesproken bedrag als zij het paard eerst laten opereren...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:42

joostvangestel schreef:
Kaja schreef:
Ja!

ten eerste denk ik niet dat het met getalletjes van 60% kan gaan. Zo werkt de erfelijkheid niet. De hengst is óf drager óf niet. Als een hengst die geen OCD vererft een merrie dekt die geen OCD vererft, moet het aantal nakomelingen met OCD 0% zijn (anders is het namelijk iets anders dan erfelijkheid). Als een willekeurige hengst een merrie dekt die geen OCD vererft, dan is de hengst drager van de OCD fout als er nakomelingen met OCD komen.

Dus moet zo'n hengst opgeruimd worden om de populatie gezond te krijgen. Ook al is de hengst nog zo'n topper. Als een hengst voor ieder gezond dier een ongezonde wegzet, dan moeten we namelijk wel erg veel paardenvlees gaan eten.

Zouden we nog iets overhouden?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:45

Mireille1970 schreef:
Zouden we nog iets overhouden?

Waarschijnlijk wel, mits:

1) OCD erfelijk is
2) niet de gehele populatie OCD aanleg heeft.

Aangezien OCD nogal een paardenaangelegenheid is, denk ik dat 1) wel waar is en aangezien er zoveel paarden zonder OCD zijn, denk ik dat 2) ook wel waar is.

Maar: het kan zijn dat de top tien hengsten het wel allemaal hebben. Ik denk dat dat een moeilijk te verteren zaak zou zijn voor welk stamboek dan ook..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:51

joostvangestel schreef:
Kaja schreef:
Ja!

Helemaal mee eens...

Maar wat te denken van de volle broer en zus, waarvan de een wel OCD heeft en de ander helemaal gezond blijkt?

Zelfde afstamming, zelfde fokker, dus zelfde eten/drinken/weide/stal/beweging etc. etc.

Of nog gekker....

United = Krack C x Partout.... Van zowel Flemmingh als Partout gaan de hardnekkige geruchten over de OCD vererving...

Nou is United nog een jonge hengst, maar eentje met mega cijfers in het onderzoek... Gaat hij de verwachtingen waar maken, is hij de ultieme nakomeling van twee toppers of...

Zou je hem gebruiken of niet??

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:57

Mireille1970 schreef:
Oké. Ik heb geen probleem met een sportpaard met OCD. Spreek dan af dat ik afneem voor afgesproken bedrag als zij het paard eerst laten opereren...

Ik laat ze staan... de bedoeling is dat ik paarden opleid om vervolgens te verkopen!

Aangezien er nog TE VEEL mensen zijn die heel huiverig zijn op paarden met OCD of zijn geopereerd aan OCD, ga ik mijzelf niet in de handen snijden, maar zoek ik nog wel verder naar een gezonde...

Een leuk NB-tje hier is dat als er cijfers bekend zouden worden gemaakt van hoeveel sportpaarden die in de (sub) top meelopen zijn geopereerd aan OCD, mensen spontaan hun angsten vergeten t.o.v OCD Knipoog !!!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:03

dat denk ik ook!!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:05

@ kaja, met andere woorden, jij bent "tegen" ocd omdat de bij jouw afnemende markt ertegen is, niet omdat je het zelf onoverkomelijk vindt. Even erg zwart-wit gesteld natuurlijk.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:06

Dat weet ik HEEL zeker...

Daarom is mijn angst minder denk ik... Heb er teveel gezien en ze ook met operatie achter de rug (wetend) naar het buitenland verkocht hoor...

Dierenartsen die moeten keuren zijn niet huiverig en er zijn ook geen voorbeelden van paarden die er last van hebben.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:08

Kaja: zo te zien heb je jezelf nog niet in de erfelijkheid verdiept. Ik geef een voorbeeld van een geheel andere categorie erfelijke eigenschappen en een voorbeeld van een heel ander ras.

Men neme de schimmel hengst Revel Janus.Vader schimmel, moeder bruin

Vervolgens de schimmel merrie hengst Coed Coch Dunos, vader schimmel, moeder schimmel.

De combinatie van die twee levert een aantal veulens op (als ik me niet vergis 6). Daaruit komen onder andere de bruine hengst Baledon Johnaton en de schimmel hengst Baledon Jeremiah.

Johnaton is bruin, dus geen drager van het schimmelgen. Jeremiah is homozygoot schimmel en zal dus altijd het schimmelgen doorgeven.

Johnaton x een vos, bruine of zwarte = 100% vos, bruin of zwart
Jeremiah x een vos, bruine of zwarte = 100% schimmel

Twee volle broers, toch fokken ze helemaal anders. Wil dat zeggen dat geen enkele nazaat van Jeremiah ooit een andere kleur dan schimmel zal hebben? Natuurlijk niet. Na twee generaties krijg je dat eruit gefokt.

Zo kan je dus in theorie twee volle broers hebben waarvan er een 100% OCD (drager) vererft (ongeacht de merrie) en de ander het niet van zichzelf doorgeeft. Natuurlijk kan de OCD vrije hengst ook OCD dragers als nakomeling hebben, als het van de moeder komt. Je zal het dus ook bij de merriestammen uit moeten roeien.

Het probleem is dus dat de uitval gereduceerd moet worden. Dat gebeurt dus alleen maar door selectie. Als er niet op OCD geselecteerd gaat worden, zal een proportioneel deel van de populatie OCD-drager zijn of OCD hebben.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:16

Mijn DA is helemaal niet huiverig, maar heel gemakkelijk in!!

Ik daarentegen.... ??? Tja ik weet het niet!
Eerlijk gezegd heb ik het mijzelf nooit afgevraagd, goeie Rhea Knipoog Haha!

Eerlijk gezegd ben ik zelf OOK tegen OCD, voor één paard tien anderen!! Gezonde paarden genoeg en dan zoek ik gewoon verder...

Niet elk paard is een topper en komt terecht bij Anky, Coby etc.
Dit is dus geen vrijbrief om OCD te accepteren! Als je OCD bestrijdt bij de kiem, is de kans groot dat je het eruit fokt!!

Gezonde paarden, daar draait alles om.... Knipoog

@ Joost... wel degelijk, maar het gaat om een gen en die krijg je mee of niet! Ik lijk sprekend op mijn zus, we zijn voor de volle 100% zussen en toch twee verschillende personen/karakters etc.
Zij heeft genen meegekregen, die ik niet heb en andersom (heel plat Knipoog )! Het is gewoon altijd een gok!

En dus moeten we idd de "slechten" eruit halen...

Mijn voorbeeld ging meer uit naar de reclame van Havens... ken je die, met Barbria??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:54

ceasario schreef:
Wat zijn jouw Keuzes? Haha!

Waarschijnlijk heb je die niet. Gezien je opmerking. Ach gut

Ik heb keuzes, dat zijn mijn keuzes en voor mij op dat moment de beste keuzes. Dat betekent niet dat ik andermans keuzes niet respecteer of daar geen waarde aan hecht.
Ik denk dat dat het grote verschil is.

En Joost het gaat niet om de rechter of wat voor juridisch gepriegel, het gaat erom dat wij als fokkers goede gezonde paarden willen fokken en daarom de inspanningen die daarvoor van het stamboek uitgaan op prijs stellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:24

Kaja schreef:
Maar wat te denken van de volle broer en zus, waarvan de een wel OCD heeft en de ander helemaal gezond blijkt?

Zelfde afstamming, zelfde fokker, dus zelfde eten/drinken/weide/stal/beweging etc. etc.

Hier geef je dus toch een verschil aan. Wat als de OCD vererving gepaard gaat met de geslachtsbepaling op de genenparen?
Zie je ook weleens bij mensen met bepaalde ziektes, die worden dan alleen doorgegeven aan de mannelijke kant van de familie terwijl de vrouwen nergens last van hebben maar bijv. wel drager kunnen zijn dus als ze een zoontje krijgen dat die het weer wel heeft...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:33

Dat komt omdat zo'n ziekte/aandoening alleen op de Y chromosoom ligt (of was het nou X). En die Y komt alleen bij een man voor.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:47

Suzanne F. schreef:
Kaja schreef:

Hier geef je dus toch een verschil aan. Wat als de OCD vererving gepaard gaat met de geslachtsbepaling op de genenparen?
Zie je ook weleens bij mensen met bepaalde ziektes, die worden dan alleen doorgegeven aan de mannelijke kant van de familie terwijl de vrouwen nergens last van hebben maar bijv. wel drager kunnen zijn dus als ze een zoontje krijgen dat die het weer wel heeft...

????

Zie jij OCD dan enkel bij merries??

Zou wel handig zijn, de handel (vraag naar) voor ruinen/hengsten in de dressuursport is groter, komt mij dus prima uit, maar zo is het niet...

Het gaat idd om een gen, als ik het allemaal goed begrepen heb....
Of toch weer niet??