Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Mireille1970 schreef:Hieruit blijkt anderzijds ook waarom we het niet zouden moeten weten. Het blijkt nog maar giswerk ook na deze jaargang te testen van afstammelingen.
Ik heb bijvoorbeeld al meerdere Ferro's gekeurd gezien en daarvan had 90% OCD (eenvoudig operabel) maar als ik dat zeg weet ik zeker dat ik een hoop mensen over me heen krijg die er een supergezonde van hebben... snap je?
Mireille1970 schreef:Hieruit blijkt anderzijds ook waarom we het niet zouden moeten weten. Het blijkt nog maar giswerk ook na deze jaargang te testen van afstammelingen.
Ik heb bijvoorbeeld al meerdere Ferro's gekeurd gezien en daarvan had 90% OCD (eenvoudig operabel) maar als ik dat zeg weet ik zeker dat ik een hoop mensen over me heen krijg die er een supergezonde van hebben... snap je?
Mireille1970 schreef:Oké ik praat over meer dan 20... is nog niet veel, maar wel frappant omdat je over producten praat die tot de (sub)top behoren en van de grotere eigenaren en merriestammen behoren...
Citaat:daarvan had 90% OCD
(eenvoudig operabel)
! Mireille1970 schreef:Precies...
Maar als de hengst van je dromen blijkt een ververvingskans te hebben van OCD van 60% en jouw merrie heeft steeds gezonde veulens gebracht of is 3 jaar en ster en supergezond Prok bevonden. Laat je die hengst er dan op staan?
Kaja schreef:Ja!
joostvangestel schreef:Kaja schreef:Ja!
ten eerste denk ik niet dat het met getalletjes van 60% kan gaan. Zo werkt de erfelijkheid niet. De hengst is óf drager óf niet. Als een hengst die geen OCD vererft een merrie dekt die geen OCD vererft, moet het aantal nakomelingen met OCD 0% zijn (anders is het namelijk iets anders dan erfelijkheid). Als een willekeurige hengst een merrie dekt die geen OCD vererft, dan is de hengst drager van de OCD fout als er nakomelingen met OCD komen.
Dus moet zo'n hengst opgeruimd worden om de populatie gezond te krijgen. Ook al is de hengst nog zo'n topper. Als een hengst voor ieder gezond dier een ongezonde wegzet, dan moeten we namelijk wel erg veel paardenvlees gaan eten.
Mireille1970 schreef:Zouden we nog iets overhouden?
joostvangestel schreef:Kaja schreef:Ja!
ten eerste denk ik niet dat het met getalletjes van 60% kan gaan. Zo werkt de erfelijkheid niet. De hengst is óf drager óf niet. Als een hengst die geen OCD vererft een merrie dekt die geen OCD vererft, moet het aantal nakomelingen met OCD 0% zijn (anders is het namelijk iets anders dan erfelijkheid). Als een willekeurige hengst een merrie dekt die geen OCD vererft, dan is de hengst drager van de OCD fout als er nakomelingen met OCD komen.
Dus moet zo'n hengst opgeruimd worden om de populatie gezond te krijgen. Ook al is de hengst nog zo'n topper. Als een hengst voor ieder gezond dier een ongezonde wegzet, dan moeten we namelijk wel erg veel paardenvlees gaan eten.
Mireille1970 schreef:Oké. Ik heb geen probleem met een sportpaard met OCD. Spreek dan af dat ik afneem voor afgesproken bedrag als zij het paard eerst laten opereren...
!!!

)! Het is gewoon altijd een gok!ceasario schreef:Wat zijn jouw Keuzes?
Waarschijnlijk heb je die niet. Gezien je opmerking.
Kaja schreef:Maar wat te denken van de volle broer en zus, waarvan de een wel OCD heeft en de ander helemaal gezond blijkt?
Zelfde afstamming, zelfde fokker, dus zelfde eten/drinken/weide/stal/beweging etc. etc.
Suzanne F. schreef:Kaja schreef:Maar wat te denken van de volle broer en zus, waarvan de een wel OCD heeft en de ander helemaal gezond blijkt?
Zelfde afstamming, zelfde fokker, dus zelfde eten/drinken/weide/stal/beweging etc. etc.
Hier geef je dus toch een verschil aan. Wat als de OCD vererving gepaard gaat met de geslachtsbepaling op de genenparen?
Zie je ook weleens bij mensen met bepaalde ziektes, die worden dan alleen doorgegeven aan de mannelijke kant van de familie terwijl de vrouwen nergens last van hebben maar bijv. wel drager kunnen zijn dus als ze een zoontje krijgen dat die het weer wel heeft...