1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:01

arie53 schreef:
Ben jij zo aan je geprokte merries gekomen?

Voor PROK merries is het zoal niet onmogelijk, als wel ongelooflijk stom. Hoe zou je het daarna verklaren als de nafok zich negatief ondescheid.

Ik stel heel duidelijk dat men dat hier altijd roept, mijn mening hierover is al jaren duidelijk en eenduidig.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:04

thoroughbred schreef:
Er zijn nogmaals 4 verschillende types, wat is daar nu zo moeilijk aan?
Is zeker moeilijk om te begrijpen dat dit ras is ontstaan uit deze 3 stamvaders, die gekruist zijn met inheemse engelse merries.,en dan zien natuurlijk de nakomelingen niet precies uit als de 3 stamvaders, dat waren ook geen engelse volboeds,dus t slaat nergens op dat ze daar op zouden moeten lijken..
Gelukkig ook maar.
De volbloed is afstandgericht gefokt, en aangezien er nog steeds records worden gebroken, succesvol.
De stayer van nu heeft precies dezelfde kenmerken en bouw als de stayer van vroeger.

Ik vraag me dan ook af hoe men er bij komt dat dat niet zo zou zijn Verward

Laat maar. Als je niet eens weet hoe dit ras ontstaan is. Vervolgens pretendeert dat de records nog steeds worden gebroken, terwijl de records al meer dan 30 jaar achter ons liggen. En tot slot beweert dat het type in driehonderd niet veranderd is, heeft m.i. bitter weinig kennis van paarden in het algemeen en van de Engelse Volbloeds in het bijzonder.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:11

Beste arie, Ik heb al ik weet niet hoe vaak laten zien dat er records worden gebroken,ZWART op WIT, en ik heb geen zin om dat nogmaals te gaan doen.
Terwijl je dat roept zie ik weer géén bewijzen uit jou kant, ik geloof ik hoor karel weer praten.
Ik weet zeker hoe t ras is onstaan, maar waarom zou ik me hier daarover gaan verdedigen, het gaat dan erg offtopic.
En als ik er geen verstand van had,dan had ik ook geen goed paard kunnen kopen en vervolgens als 1e over de streep kunnen laten komen.

Droom lekker verder.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:15

sarabande schreef:
Voor PROK merries is het zoal niet onmogelijk, als wel ongelooflijk stom. Hoe zou je het daarna verklaren als de nafok zich negatief ondescheid.

Ik stel heel duidelijk dat men dat hier altijd roept, mijn mening hierover is al jaren duidelijk en eenduidig.

De nafok van al of niet geprokte 3/4 Volbloeds ,in het bijzonder met dat type, is aanmerkelijk ontvankelijk voor OCD.
Een geprokte merrie is totaal geen garantie voor een OCDvrij veulen.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:25

arie53 schreef:
De nafok van al of niet geprokte 3/4 Volbloeds ,in het bijzonder met dat type, is aanmerkelijk ontvankelijk voor OCD.

Helemaal niets doen en een dier gebruiken wat nergens is op gecontroleerd al helemaal niet !!

Je moet ergens beginnen lijkt me !! Een geprokte merrie is dan een goed begin! Ach gut

Dit kost natuurlijk geld en daarom stuit het blijkbaar op zoveel commentaar...(niet iedereen heeft dit ervoor over)

Een beetje respect lijkt me op zijn plaats voor de fokkers die ergens willen beginnen!!(dus alleen willen fokken met geprokte merrie`s)

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:28

We fotograveren onze merries op 2,5 jarige leeftijd. Zijn ze okay en belastbaar gaan ze de sport in, zo niet gebruiken we ze als fokmerrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:38

Velen vinden het blijkbaar notdone om te fokken met een niet geprokte merrie. Is het wel goed dat men fokt met een merrie die niet stamboekwaardig is?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:49

Nee, dat vind ik niet goed. Dat vind ik geen fokken.
In het verleden hebben wij ook met minder goede merries "gefokt". Dat zou ik nu niet meer doen.
(Door schade en schande een beetje wijzer geworden)

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:50

Pipo"]
Velen vinden het blijkbaar notdone om te fokken met een niet geprokte merrie. Is het wel goed dat men fokt met een merrie die niet stamboekwaardig is?
[/quote]

Alles kan blijkbaar.

[quote="greetje"]
Stel dat die merrie geweigerd is door bijv. een varkensmond of een ander erfelijk gebrek?
[/quote]

[quote="DeeWeeRrr schreef:
Als 't om de moeder van een voor stamboekopname aangeboden paard gaat, maakt 't niet uit. Haar dochter moet natuurlijk wel voldoen aan de criteria voor stamboekopname.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:56

Pipo schreef:
Waar vinden jullie dit soort oude foto's?

Net binnen. Knipoog

Citaat:
Supplement III zum Gestüts - Buch für Oesterreich - Ungarn = Einbandtitel
(III. Supplement zum Officiellen Gestüts - Buch für Oesterreich - Ungarn. Vol. I.) = Titelseite
Der Gestütsbuch - Commission des Jockey - Club für Oesterreich.
Bearbeitet von C. Wackerow.
Wien 1881.
Verlag der Buchhandlung für Sport, v. Friedrich Beck Seilerstatte 30.

Zustand:
Gebunden, illustrierter Einband mit Goldprägung, 95 Seiten, ca. 21 x 14 cm, Einband etwas fleckig, 2 Stempel auf Titelseite, innen kleine Alters-/Gebrauchsspuren; insgesamt guter gebrauchter Zustand.
Aus dem Inhalt:
- Mutterstuten mit ihrer Nachzucht 1880 und Deckliste 1881;
- Hengste, die vorzüglichsten, mit Decktaxe und Stationsort;
- Exportliste;
usw.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:27

Ik vraag me af of de stand van de benen ook een rol kan spelen bij OCD. Sommige paarden hebben een uitgesproken steile stand van het achterbeen.
Bij bijv. de Boxer is bekend dat beschadiging van de meniscus en de voorste kruisband vaak voorkomt ten gevolge van een steile stand van de knie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:00

Tyrza schreef:
Misschien ben of denk ik gewoon wat te simpel (maar goed, het leven is al ingewikkeld genoeg, niet? Haha!), maar als de betreffende DA nu gewoon een standaard formuliertje heeft, waarbij moet aankruisen:

- Wat voor type OC het is
- Waar deze OC zich bevind
- en even de vader en moeders vader invullen

Dat lijkt me toch niet al te moeilijk om dat aan elke DA over te laten? Een onafhankelijk persoon verzameld deze gegevens en vult ze in in een programmatje (á la CITO toets), en deze wordt vervolgens gepresenteerd aan het KWPN welke het weer publiceerd.

Ach, ik hou het wel gewoon bij het rijden. Fokken doen we er wel voor de leukigheid bij

Hier heb ik het al een keer met een veearts over gehad, alleen er waren diverse nadelen aan volgens hem.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:07

arie53 schreef:

In het bijzonder met dat type????? Voor iemand die pretendeert als nieuweling hier binnen te komen ben je opmerkelijk persoonlijk.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:21

Gek eigenlijk..........

Arie53 duikt op en de gehele FOKT-forum aanhang huppelt er gelijk weer achteraan.

Was het niet gezelig genoeg op Fokt?
Of moet het evangelie hier weer verkondigd worden?

Ik dacht dat we dit nu allemaal wel al gehad hadden.
Het is een volledig herhaling van zetten.

Arie53 brandt de volbloeden weer eens af, anderen komen gelijk weer met 83 generaties engels volbloed op de proppen en Joost is in slaap gedut of op werkbezoek met 4 rendieren voor zijn slee geloof ik..........

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:37

CGJ12 schreef:
Gek eigenlijk..........

Arie53 duikt op en de gehele FOKT-forum aanhang huppelt er gelijk weer achteraan.

Was het niet gezelig genoeg op Fokt?
Of moet het evangelie hier weer verkondigd worden?

Ik dacht dat we dit nu allemaal wel al gehad hadden.
Het is een volledig herhaling van zetten.

Arie53 brandt de volbloeden weer eens af, anderen komen gelijk weer met 83 generaties engels volbloed op de proppen en Joost is in slaap gedut of op werkbezoek met 4 rendieren voor zijn slee geloof ik..........

Inderdaad, niets veranderd, want jij laat je ook weer uit de tent lokken. Haha!

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:50

Tyrza schreef:
Ja Caesario maar je moet natuurlijk ergens een bepaalde basis aanleggen.

OCD weren is prima, maar het zou fijn zijn, als dierenartsen gewoon eens bij gaan houden wat voor paarden zij met welke type OC in hun praktijk krijgen. Als je alleen de naam van de genoteerde/geregistreerde vader en moeder hierbij noteert, dan krijg je imo al een aardig beeld en een mooi statistiek.

En zo'n statistiek kan iedereen wel lezen.

Maar zou de KWPN dat wel willen...?

Deze paarden zijn vaker ouder dan b.v. 2 jaar. De omgevingsinvloeden waarover al volop gesproken is kunnen dan invloed hebben op het beeld wat ontstaat.

Dat is nou juist niet wenselijk. Je wilt zo zuiver mogelijk zijn. Daarom zou mijn voorkeur ook zijn om niet vanaf de 9 maanden het nakomelingenonderzoek te doen maar tussen de 12 en 16 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:53

Excuseme schreef:

Ach ja joh, de een die heeft last van grootheidswaanzin en denkt dat alles persoonlijk bedoeld wordt. De ander heeft een hekel aan de volbloed, de volgende vind een volbloed weer leuk..............weer een ander is gek van Shagya's, of het kwpn, of het fjordenstamboek..........

Wie zei dat ook al weer: Aan het eind van de dag zijn we allemaal mensen Haha! ( al moet ik zeggen dat ik bij sommige wel eens twijfel hoor Haha! Knipoog )

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:54

Excuseme schreef:

Nu Joost nog.

Arie53 bijt VERDACHT weinig.
Dat zegt genoeg.
De angst zit er nog goed in.

Wees een vent man!........
Slapjanus die Arie.....
Haha!:D:D

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:11

Pipo schreef:

Volgens mij mis ik een aantal onderdelen van deze dicussie....is er geknipt door de mod?

Terug naar de vraag.
Naar mijn idee niet. Wat zou je zelf doen?

Ik kom wel regelmatig met het uitzoeken van merries uit het verre verleden 3e premie merries tegen die achteraf na 60 - 70 jaar een hele rits sportpaarden gebracht hebben in latere generaties. Meestal zitten er 5 generaties tussen.

Blijkbaar stonden die dieren indertijd niet in het op dat moment gewenste type maar hebben wel hun kwaliteiten meegegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:14

Gurk schreef:
Volgens mij mis ik een aantal onderdelen van deze dicussie....is er geknipt door de mod?

Terug naar de vraag.
Naar mijn idee niet. Wat zou je zelf doen?

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen.

Het gaat mij erom dat het prokken een heel nobel streven is, maar ik zit nog met wat dubbele gevoelens in de maag. Er zijn zoveel uitzonderingen op de regel waar je prima mee kan fokken ( de merrie die een klap op der spronggewricht heeft gehad, om als eeuwige voorbeeld te nemen)

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:25

Pipo schreef:

Het gaat mij erom dat het prokken een heel nobel streven is, maar ik zit nog met wat dubbele gevoelens in de maag. Er zijn zoveel uitzonderingen op de regel waar je prima mee kan fokken ( de merrie die een klap op der spronggewricht heeft gehad, om als eeuwige voorbeeld te nemen)

Om dit soort situaties te voorkomen wordt naar alle waarschijnlijkheid het OC predikaat ingevoerd. Je laat je jaarling fotograferen en voila ben je van dat risico verlost, of het is reeds voor die tijd gebeurd. Dat is dan verschrikkelijk jammer.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:27

Gurk"]
Ik kom wel regelmatig met het uitzoeken van merries uit het verre verleden 3e premie merries tegen die achteraf na 60 - 70 jaar een hele rits sportpaarden gebracht hebben in latere generaties.
[/quote]
Dat is nog eens gedegen empirisch onderzoek....
Een mooi staaltje van data-mining als je het mij vraagt.

Ik denk dat je óók regelmatig vette 1e premie-merries tegenkomt in de pedigreeën van goede sportpaarden. Dat noem je er niet bij.
En dat verhaal van de 3e premie merries zal bij een springpaard ook niet zwaar hinderen.
Tenslotte zag ik een paar weken geleden ook nog een spring-hengst ingeschreven worden die van mij niet veel meer had gekregen dan een wit lintje....

[quote="Gurk schreef:
Meestal zitten er 5 generaties tussen.

Meestal .
Bijna nooit 4, 6 of 7.
Meestal exact 5 .............

Als je het kunt staven en onderbouwen kun je hierop promoveren denk ik. Ik kan je dan wel een promotor regelen denk ik........ Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:27

Gurk schreef:
Om dit soort situaties te voorkomen wordt naar alle waarschijnlijkheid het OC predikaat ingevoerd. Je laat je jaarling fotograferen en voila ben je van dat risico verlost, of het is reeds voor die tijd gebeurd. Dat is dan verschrikkelijk jammer.

Dat zou ik een heel goed idee vinden, ok dan is er nog een grijs gebied, maar die is zo klein. Daar kan een mens mee leren leven, lijkt mij.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:30

Pipo schreef:

Dat is ook zoiets waar ik dan als fokker mee zit.

Je jonge paarden in de koppel, zodat de besten een klap op de sprong krijgen, of Wobbler worden.
OF de paarden op stal houden, veel minder kans op trauma's en Wobblers , maar meer kans op andere vormen van OCD.

Dan maar OCD.
Die kan Albert er tenminste nog uithalen voor een paar honderd zwart...............

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:30

Pipo schreef:

Het hangt ervan af wat de reden is. Een maatje te klein is voor mij geen bezwaar. Misschien wel een voordeel gelet op de OCD-discussie hier.