Jaa pleeborstel staart betekend dat we binnenkort een veulentje kunnen verwachten!
smurffie
Geplaatst: 26-05-25 17:24
Mijn merrie krijgt jeuk van pavo en luzerne. Maar als ze het eerst zonder jeuk at, ligt het misschien meer aan de naderende bevalling?
Blue_Eyes
Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-25 17:39
Ze krijgt 3x per dag een schep merriebrok, soms met wat bietenpulp want ze heeft heel de dag honger, ondanks onbeperkt eten. Merk zou ik aan mijn dochter moeten vragen. Eerder is het me niet opgevallen. Ze schuurt sinds een dag of twee niet alleen haar staart, maar ook haar manen. Niet overdreven veel maar het viel me wel op. Ik hoop dat het betekent dat het kind eraan komt Luzerne is ook wel een heel goede, dat vindt ze lekker en kunnen we ook nog wel halen
Dat verwacht ik niet gezien hoe ze eruit zag toen we haar kochten, ze heeft echt keurige (best lange) manen en staart terwijl ze daar echt niet met dekens oid gingen werken. Dat was gewoon: daar is de kudde, succes. We komen twee keer per dag wel even kijken hoe het is.
Edit: en ze schuurt ook met haar tanden aan haar benen en buik, bedenk ik nu. Volgens mij heeft ze zo'n beetje overal wel jeuk.
Jeuk krijgen ze inderdaad op het laatst, ze schuren dan vooral erg aan de staartwortel. Jeuk over het hele lijf weet ik niet of dat bij de dracht hoort. Ik vind jeuk altijd een erg lastig iets, dat kan heel veel oorzaken hebben. Het zou kunnen van de merriebrok, maar die heeft ze nu wel nodig. Je zou een andere merriebrok kunnen proberen die lager is in suikers, zetmeel en melasse, bv Vitalbix breed en grow. Welke merriebrok krijgt ze nu?Merriebrok is trouwens vooral voor de melkproductie, om haar voller te krijgen en te zorgen dat ze niet invalt zou ik wel wat extra's geven. Volgens mij heb je daar (ben er al een tijdje niet meer geweest ) ook bijna geen gras? Goed en veel ruwvoer is het belangrijkste. De fibrebeet is ook een goede om erbij te geven inderdaad, deze is ook laag in suikers en zetmeel.
VuurVleugels
Geplaatst: 26-05-25 18:40
Blue_Eyes schreef:
Hahaha het valt niet zo mee om nog een goede opening te vinden
Gewoon elk bericht beginnen met: 'GEEN VEULEN (...)' en als het veulen er is 'WEL VEULEN (...)'
Sunshinedaan
Geplaatst: 26-05-25 19:38
VuurVleugels schreef:
Blue_Eyes schreef:
Hahaha het valt niet zo mee om nog een goede opening te vinden
Gewoon elk bericht beginnen met: 'GEEN VEULEN (...)' en als het veulen er is 'WEL VEULEN (...)'
Kom op Vicky, ik weet dat verven tijd kost, maar een beetje doorwerken is wel gewenst
pmarena
Geplaatst: 27-05-25 06:26
Ik hoop ook elke ochtend dat je "op dit moment" lekker staat te vrijen met een snoepje van een veulen en mams En de geboorte in de loop van de dag komt melden.
Maar vervelend kan het ook best zijn dat gemekker van iedereen "is het er nog niet??". Het is al zo vervelend voor jezelf dat het lang duurt en dan ook nog die druk van buiten erbij