Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:56

Kabayo ze controleren dan of het follikel echt gegroeid is en genoeg oedeem. :)
AM balen dat het niet doorzet.
Muronia, duimen draaien!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:04

Ik denk niet dat het van de verplaatsing is normaal toont ze super hengstig. En zag nu al niks.
Welke hengst hou ik nog even als verassing. Er is niet veel beschikbaar meer. Dus hopelijk gaat het lukken

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 13:06

Hopelijk gaat het lukken AM, denk een hele gave combinatie. Wel jammer dat ze mei door zet, hopelijk toch nog een mooie cyclus.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 13:38

Hier gaan ze eigenlijk na een paar dagen al 24/7 buiten. Maar ze kunnen wel altijd naar binnen waar gewoon hooi zit en houden ze dan goed in de gaten.

Hopelijk zetten de eitjes door. Van iedereen

Hier woensdag weer scannen voor hengstigheid. Hopelijk is er wat te zien en het mooiste zou zijn als ik haar dan weg kan brengen op donderdag ivm oppas en misschien paar extra handen voor onderweg ze is niet altijd de leukste op de trailer en we moeten 2 uur.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 15:52

Welkom Kendra!

Wij hebben veulens vanaf de geboorte al 24/7 buiten en tot nu toe geen problemen mee gehad… Al is dat wel de reden dat we later beginnen met dekken. Niet ideaal en ik mis stiekem wel een aantal stallen maar goed je moet t doen met wat je hebt :D Ik denk dus dat een veulen van een maand oud wel 24/7 buiten kan. Gewoon t weer een beetje in de gaten houden en t veulen zelf ook.

Ik ga komende week maar is de dierenarts bellen om te scannen. Ze laten niks zien haha. Toch wel jammer dat ik mn ruin verkocht heb want dat werkte altijd bij 1 van de welshjes. 2 jarige merrie is wel hengstig nu en niet zo’n beetje ook… Echt een pismerrie :+ Maar goed daar hebben we nu niet zoveel aan natuurlijk.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 17:56

Ik kom mij hier ook voorzichtig melden.

Dit jaar laat ik er 4 dekken.
Ik heb begin dit jaar een oude pony terug kunnen kopen :D

Als eerste wordt (nav de scan vanmorgen)
Malibu gedekt door Perlhof Gable (welsh a)
Voorgaande keren was ze erg lastig hengstig te vinden met een veulen aan de voet maar dit keer had ze een hele mooie veulen hengstigheid. Dus we gaan het gewoon proberen! Ze had vanmorgen een ei van 3cm. Dus woensdag weer scannen en waarschijnlijk dekken.

Malibu
Afbeelding

Gable
Afbeelding

Ze heeft 2 jaar terug al een veulen van hem gehad

Afbeelding

Dan zal de volgende denk ik Hyflyn (ook welsh a) zijn, die wordt gedekt door Selehems Tony Chocolonely.

Hyflyn

Afbeelding

Tony

Afbeelding

Dan zal mijn nieuwe merrie Shenay, aan de beurt zijn in dezelfde week als Hyflyn.
Shenay is een klein gebleven kwpn gefokte pony van 1.51. Met als vader van haar vader, Samber. Zij wordt gedekt door Don Cremello Du Bois.

Shenay, nog even geen goede standfoto van haar.

Afbeelding

Don Cremello

Afbeelding

En als laatste is Noortje aan de beurt (welsh a)
Zij wordt ook door Perlhof Gable gedekt.

Noortje

Afbeelding

Noortje dr hengstigheid hebben we net gemist.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:05

Leuke combi's

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:07

Oeh Tony is leuk! Vererft dat door? Sowieso ook erg mooie merrie, apart dat kleurtje zo!

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:15

Ben heel benieuwd wat er uit Hyflyn en Tony gaat komen! Hopelijk een veulen met veel wit :D

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:22

Boelles schreef:
Oeh Tony is leuk! Vererft dat door? Sowieso ook erg mooie merrie, apart dat kleurtje zo!

Ja dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik hoop in combi met Hyflyn dat dat wel zo gaat zijn :D
Maar hyflyn heeft dus dubbel W20 gen en die heeft 1 keer een copie van haar gegeven en 1 keer een val met wel veel wit als in 4 witte benen een brede bles en een vlekje op de zijkant van de buik. Bij de benen dan wel dat gerafelde witte zeg maar dus niet een strak lijntje.

Edit:

Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:50

Tony is mega gaaf! Tis dat ik geen welsh heb.

Weet niet meer wie het gevraagd heeft maar Lady is 84cm net als goosebumps

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 23:20

Haha AM ik had al zo'n idee dat er iets geheimzinnigs omheen hing. Nou maak je me wel nieuwsgierig hoor :D . En Quir weet het dus wel :oo

Butengeweun nou hopen dat het goed uitkomt en ze donderdag die kant op kan!

Rowindie pff hier hetzelfde hoor, niks laten zien (ik heb vorig jaar ook mn ruin verkocht). Dan maar scannen om te kijken waar ze staat.

Crazy_funky leuk je ook weer te zien. Mooie combinaties heb je! En Tony is inderdaad heel erg gaaf!

Ik heb het volgende stapje gezet. Volgende week vrijdag wordt Veroon gescand, ook om te kijken waar ze in haar cyclus zit. Hopelijk weten we dan ongeveer wanneer ze hengstig zal worden. Langzaam komt het nu dan toch dichterbij.

Heeft hier ook iemand verstand van haflinger hengsten (in noordoost nederland of KI)?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:20

Spannend Muronia! Wat wil je weten over de Haflingerhengsten, stuur maar een pb.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:15

Muronia schreef:
Rowindie pff hier hetzelfde hoor, niks laten zien (ik heb vorig jaar ook mn ruin verkocht). Dan maar scannen om te kijken waar ze staat.

Hahaha zoals ik t altijd zeg, ik word er crimineel van :+

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:49

Luna, heb jij amha of nmprs?

Muronia, succes!

Am, ooh spannende combi dus. Ben benieuwd!

Crazy, jaa vind het een hele leuke match. Ben benieuwd naar wat die twee bakken!

Rowindie en buitengewoon, bedankt voor jullie input mbt buiten. Heb de gok gewaagd en gaat goed!

Hier vanochtend een kloppend hartje te zien. <3

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:31

Boelles wat fijn een kloppend hartje.

Ze hebben Sis hengstig gespoten en vandaag een nieuw ei van 3.8 dat begint erop te lijken *\o/*
Ergens heb ik er een slecht gevoel over. Als het niet mooi gaat dan had ik bij haar moeder nooit geen dracht. Maar ze is jong, waarschijnlijk zie ik spoken :') ik hoop dat het pakt in één keer. Aangezien ik per portie betaal. Anders wordt het toch wel een dure bedoeling

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:36

Gefeliciteerd boelles.

Moet lukken AM. :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:07

Boelles schreef:
Luna, heb jij amha of nmprs?

Muronia, succes!

Am, ooh spannende combi dus. Ben benieuwd!

Crazy, jaa vind het een hele leuke match. Ben benieuwd naar wat die twee bakken!

Rowindie en buitengewoon, bedankt voor jullie input mbt buiten. Heb de gok gewaagd en gaat goed!

Hier vanochtend een kloppend hartje te zien. <3

Dit zijn nu beide AMHA combinaties, maar ik heb ook nmprs.
Wat goed van je kloppend hartje!

Dat ziet er goed uit AM!

Spannend Muronia.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

Luna2006 stomme vraag misschien, wat is het verschil tussen beide? Het zijn beide minipaarden toch? Of is er weinig verschil ? Net zoals met het ‘grote pony stamboek’ nrps en welsh partbred bijvoorbeeld

Boelles gefeliciteerd! Wat super dat het allemaal gelukt is dit jaar *\o/*

Amhorses hopelijk zit je gevoel verkeerd en word ze netjes drachtig :D Maar snap je wel. Dan loopt net alles anders dan je gewend bent

Claudia ga je in de haflingers? :P
Spannend bijna beginnen! Hopelijk gelijk dekken zoals ik met Minthe had haha. Even zien waar ze was, gelijk een ei van 5, die dag gedekt en in 1x drachtig

Crazyfunky welkom! Ik vind Tony ook enorm gaaf. Ben nu al benieuwd! Andere combi’s natuurlijk ook heel mooi. Nog van plan iets te houden? Oh wauw dat veulen!! Heb je die nog?

Rowindie oh das niet handig. Hier wel een ruin maar laten nogsteeds niks zien. Dus hier ook altijd even scannen

Butengeweun hopelijk kan ze donderdag weggebracht worden en komt het uit met je planning :j

Mirjamalvaro ah zo, dankje voor de uitleg

Quir gefeliciteerd met de dracht van secret!

We wachten nog even verder, 8 dagen :+

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:39

Ohja BMP heb je ook nog, dat is het belgisch stamboek. De 3 stamboeken hebben toch wat verschillen. BMP en NMPRS hebben beide dezelfde maximum hoogte namelijk 1m06. AMHA is dat 34inch oftewel +- 86cm laatste maanhaar.

Bij nmprs zal je invloeden van welsh, hackney, shetlander, nas, aspc, amha,... in terug vinden, alles wat kleiner is als 1m06 was vroeger welkom en dit geeft een enorme diversiteit aan type. Hun fokdoel is een rijpaard in het klein fokken.
Bij het amha zal je meer de arabische uitstraling en niet perse rijpaard terug zien. ook is het gangenwerk iets minder uitgesproken als bij een nmprs.

Bmp zit er een beetje tussenin vind ik persoonlijk.

Toch kun je met een goed paardje in de 3 stamboeken goede resultaten boeken.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:51

Muronia, wat bijzonder dat je deze hengst weer kunt gebruiken. Dan hoop ik voor je dat je een merrie krijgt om mee door te kunnen fokken. Dat wordt je zo gegund!

Boelles, wat fijn een kloppend hartje!

AM_Horses, nou dat wordt inderdaad een dure bedoeling als ze niet in een keer drachtig raakt. Ik ga voor je duimen :D

Kabayo, nee dat veulen heb ik niet meer. In principe is alles voor de verkoop of ik moet echt helemaal verliefd worden. Waarschijnlijk blijft het hengstje van dit jaar omdat ik die makkelijk ergens kwijt kan, merrietje wordt verkocht.

Gister had malibu een ei van 3 cm, vandaag bij een hengst geschouwd maar was nog niet overtuigd. Morgenochtend weer scannen, ben benieuwd.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:39

Roos follikel nu 4.7cm, dus morgen insemineren. :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:02

AM dat klinkt beter, hopen dat dit toch jouw ronde mag worden!

Mirjam jeujj dat is al een mooi ei, succes morgen!

Crazy_funky fijn dat je kan schouwen, geeft ze het zelf toch het beste aan wanneer de timing goed is. Dank je wel, daar hoop ik heel hard op :)

Elina, aftellen, nu nog 7 dagen. Ik hoop voor je dat het nu is gelukt. Je klinkt zelf wel al positiever. Haha ja er komt een haflinger merrie hier :D . Ik ben nog in overleg met mn dochter of ze gedekt mag worden, het is haar pony namelijk.
Afbeelding

Maar ik blijf mn Groningers trouw hoor! Zou mooi zijn als we niet net na een eisprong zitten bij het scannen, maar ze toont totaal niks dus het is echt een verrassing!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:15

Oh wat een knapperd muronia!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:37

Wat komen er leuke combinaties voorbij!

Muronia, wat leuk! Een haflinger er bij.

Mirjam, spannend!

Luna, bedankt voor de uitleg over de verschillende stamboeken. Dit was voor mij ook niet bekend.

AM, spannend! Hopelijk gewoon in 1x raak straks!

Ik ga vrijdag scannen op dracht met mijn merrie, en zaterdag scannen op hengstigheid met de maiden merrie.

Heeft iemand trouwens ervaring met vruchtjes met een afwijkende vorm? Ik ken alleen mooie ronde vruchtjes. Nu is de merrie van een vriendin gister drachtig gescand, maar het vruchtje is niet mooi rond, maar soort van half rond en daarna wat ingevallen. Dierenarts had hier verder niks over gezegd tegen haar en het wordt haar eerste veulen, dus ze had geen idee.
Is dit een probleem of hoeft dat niet perse?