Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 19:11

Hier is het ook nog rustig vergeleken met voorgaande jaren. Gelukkig maar! Een hardloopwedstrijd voor je land langs.. pff daar zit je ook niet op te wachten nee. Tot en met kerst vind ik het allemaal prima en leuk, maar daarna mogen we wel een sprongetje maken naar het voorjaar van mij :)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:20

hagelslag schreef:
Ik hoop elk jaar met vuurwerk dat er voortijd ook al flink wat afgestoken word.

Hier hetzelfde, in de buurt valt het opzich wel mee, wel veel carbid maar dat zijn doffe dreunen en daar hebben ze geen moeite mee.

Helaas wel buren waar op nieuwjaarsdag eind vd middag veel afgestoken wordt aan 'onze' kant. Merk dat tot en met oud en nieuw ze hier prima ermee kunnen dealen maar dat daarna de emmertjes wel vol zitten en die laatste dag veel stress lijkt te geven.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:19

Sorry allemaal, ik heb jullie enigszins verwaarloosd hier. Ik was druk, dat is de korte samenvatting. Maarrrr ik heb inmiddels de veulens thuis en het gaat goed! De dametjes staan gezellig samen in een stal en ze gaan met de kudde mee de wei op. Ook dat gaat goed gelukkig, en zo leren ze veel.

Qua vuurwerk zitten we hier aan de rand van het dorp. Het valt mee met het kabaal, wel wordt er veel carbid geschoten maar daar kunnen de paarden goed tegen. Het lijkt alsof ze die lage knallen minder erg vinden of zo. Afgelopen jaren heb ik de gewoon buiten gehad overdag.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:08

Ik kom ook meekletsen. 3 2024 veulens momenteel.

Uranus (asrp)
Afbeelding

Ultim (swb)
Afbeelding

Urena (connemara)
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:30

Iemand een idee hoe je je veulen rustig naast je kan leren lopen?

Milkyway houdt ervan om me aan de kant te duwen omdat ze terug wil naar haar vriendjes. Ik heb mn handen op dat moment echt vol. Ik wil dat nu oplossen ipv later wanneer ze sterker is en ik haar niet meer de baas kan.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:42

Zweepje er bij voor afstand.
Ik kan het slecht uitleggen, maar ik leer die van mij in ieder geval altijd om een halve meter van mij af te lopen. Zweepje is dan fijn om de afstand duidelijk te houden. Ik heb zo'n hele korte.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:15

KittyDylan schreef:
Zweepje er bij voor afstand.
Ik kan het slecht uitleggen, maar ik leer die van mij in ieder geval altijd om een halve meter van mij af te lopen. Zweepje is dan fijn om de afstand duidelijk te houden. Ik heb zo'n hele korte.

Die van mij was enorm bang van de contactstok en begon toen haarzelf te longeren :') mss is een zweepje net wat fijner idd.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:31

Als ze zichzelf willen longeren laat ik dat gewoon gebeuren. Niets dwingen (druk weghalen, dus zweepje/stok even achter je rug bv). Als ze stil staan en rustig zijn gewoon weer doorgaan met waar je mee bezig was. Kwartje valt meestal vanzelf wel dat ze het zichzelf veel moeilijker maken dan het hoeft te zijn.
Tot nu lopen ze allemaal prima mee :+ Is soms wel even hardnekkig doorzetten.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:44

Ik gebruik altijd leadrope bij de jonkies, dan kun je ook corrigeren door uiteinde naar ze toe te "zwiepen".

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:51

mirjamalvaro schreef:
Ik gebruik altijd leadrope bij de jonkies, dan kun je ook corrigeren door uiteinde naar ze toe te "zwiepen".

Daar trekt ze zich niks van aan, daarom dat we al naar de contactstok zijn gegaan :')

Normaal doe ik het niet graag maar als ze zichzelf longeert dan moet ik dat maar gewoon eens proberen zoals KittyDylan zegt. Mss na een aantal keer heeft ze het dan wel door.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:55

Hier heb ik er geen problemen mee aan het halster. Ik kan ook alleen met haar gaan wandelen zonder andere paarden en ze blijft braaf naar mijn hulpen luisteren. Ik merk wel soms dat ze echt een merrie is legt ze haar oren in de nek :=
Een foto van vanmorgen samen met mama <3 ze is alweer 7 maanden.
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:50

Zolang ik in de buurt blijf gaat het goed maar zodra hij doorheeft dat we richting de poort gaan is hij niet grappig meer als ik alleen ga wandelen. Gaat er een ander mee dan niks aan de hand.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:57

Ik probeer te bedenken hoe ik het nu eigenlijk doe. Doe het zo uit gevoel dat ik er niet echt bij nadenk.
Eerst kennen ze natuurlijk het halster, dan oefen ik dat ze druk op het halster kennen. In de stal paar pasjes lopen. Uitbreiden naar de stalgang (zonder mams). Uitbreiden de stal uit (naar buiten dus) en weer terug naar binnen. Daarna paar meter lopen tot dat we gewoon een heel stuk kunnen lopen. :=

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:05

Consequent zijn en leren wachten, dat doe ik ook. Mijn veulens mogen niet direct de stal uit. Wachten tot ik zeg dat het mag. Ik leer ze ook voor druk opzij gaan, als jong veulen al en daar heb je later zoveel profijt van.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:07

Maar gaat het om mee lopen vanaf de stal naar buiten en terug of echt wandelen? Ik ga met mijn veulentjes niet apart iets doen als wandelen, hooguit 1 apart voor de stal en de ander in de stal. Maar niet als ze buiten staan bij elkaar weg halen. Nu heb ik er ook maar 2 dus dat is sowieso drama. Maar ik vind ze daar ook nog te jong voor, zeker als ze het één op één aandacht duidelijk niet waarderen, dan is het voor jullie beide toch niet leuk? Dan maar iets zoeken wat voor jullie beiden leuk is.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:13

Ik ben met buiten wandelen net begonnen. Zijn nu 6 maanden. :=

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:27

Aan mij heb je weinig mbt netjes mee lopen, bij ons gaan ze los naar buiten hij is net gewend aan een halstertje om dus hij kan nog niet zoveel.

We hebben gisteren met de rolmaat eens gekeken hoe groot hij ongeveer is en kwamen uit op 1.06, het lijkt me zo groot aangezien zn vader 1.19 is en zn moeder ook rond die maat.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 22:35

Hier is moeder nog in beeld. Ik heb haar dan ook nog niet alleen meegenomen. Van stal naar de paddock loopt ze braaf mee. Halthouden ook netjes. Ik kan met haar de lintjes open of dicht maken en haar dan rustig losmaken (halster afdoen). Ze rent niet weg, blijft altijd nog even rondhangen voor kriebels. Ik kan moeder meenemen de weg op met de kar zonder dat ze dat erg vindt. Ik heb al wel met haar en moeder gewandeld op de weg. Dan is ze wel uhm..voorwaarts. maar ik kan haar wel houden. Tot nu toe ben ik alleen maar heel blij met haar, ze is gewoon in alles heel lief en geduldig. Behalve als er eten komt. Dan staat ze met haar voorbeen tegen de deur aan te bonken en trekt ze haar merrie-face _O-

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 23:21

Ik kan er alles mee, buiten, binnen enz. Het is alleen in de piste dat ze zich begint te gedragen als een draak als we verder van de inang vandaan gaan, en dat ze me dus omver loopt.

Ik ben er bijna dagelijks mee bezig. Al is het maar aaien, borstelen, voetjes uitkrabben. Andere dagen is het 10min rondwandelen, vaststaan, wijken van druk, enz. Vandaag viel het mee met hoe erg ze was. Heb ze een paar keer achteruit gezet met druk op het halster/ernaast en dat had ze al sneller door. Maar het I'd dus elke keer als ik naar achter ga dat het duiveltje ontwaakt en ze dus zo begint te doen. Dit kan omver lopen zijn, draven, spurten of soms zelfs een bokje. Niet dat ze me raakt. Maar ik wil dat liever eruit voordat ze haar achterstand in grootte inhaalt :')

Als ze zo tegen me op loopt, loop ik gewoon terug tegen haar in/duw ik haar naar de kant die IK zeg dat ze opmoet. Maar dat is als ik geen stok bij me heb, daar ben ik nog maar net mee begonnen. Dus alle hulp en ervaringen zijn welkom :o

En alleen is ze ook niet echt in de piste. Vanachter waar het droger is staan namelijk wat paarden in de weide. Hooguit op 4 a 5 meter van de piste vandaan die ze goed kan zien. Ik vindt dat ze het ook moeten leren dat "alleen" zijn geen drama is. Anders wordt dat later mss een groot drama. Dat heb ik al genoeg gezien bij paarden van kenissen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:42

Hier zijn we nog niet echt actief bezig geweest qua meelopen.
Dat wat ze "moet" meelopen gaat opzich prima.
Touwtje als een handtas erom en gaan...
Alleen omdat haar moeder behoorlijk dun was en ik zwanger ben. Zijn we er nog niet opuit geweest zoals we normaal wel al zouden doen.....

Dahlia is trouwens wel een prinsesje....
Ik was gister biks aan het voeren en water aan het geven...
De grote waterton bij iris en layka zat vol dus ik wou de slang omhangen naar de 2 bakken van poppy en dahlia.
Maat zodra als dat de bak op de grond staat, gaat ze bij poppy mee eten.

Maar als de bak vastgehouden word of ik zet hem op een zwarte ton neer... Dan eet ze braaf haar eigen brokjes _O- _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:22

Vandaag was het de we gooien de deken af dag _O-
Zo af en toe moet je toch even controleren of ze zonder deken er nog goed uit zien....
Dus ook bij dahlia even de deken eraf gehaald.

Maar ze ziet er goed uit.
Haar moeder mag nog altijd meer spek krijgen.
Maar ondanks dat dahlia nog melk drinkt trekt ze alsnog mooi bij.

En dahlia ziet er vooral wollig uit <3

Afbeelding

Afbeelding

En dahlia was zowel vanmorgen als ook vanmiddag knettergek ~~}> ~~}>
Ivm de wormkuur die ze maandag had gekregen, had ze gister een scheutje lijnzaadolie (1 eetlepel is voor haar voldoende) over haar biks gekregen. Zodat alles mooi eruit komt zeg maar.

Maareeee die had meer dan genoeg energie _O-
De wormkuur is ook goed effectief geweest. Er zijn veulenworm/spoelworm in haar mest meegekomen.
Dus die krijgt zodra als dat ze 6.5 maand is de pramox....

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:03

Na heel veel twijfelen hebben we met heel veel moeite toch besloten een goed huisje voor onze kleine aap Zyva te zoeken ;( .
https://nrps.nl/database/528008202400056-zyva
Mocht iemand iets weten ze gaat enkel weg voor een 5* huisje en het heeft geen haast.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 12:35

@hagelslag: lijnzaad olie kan nooit kwaad gaan ze zelfs van glimmer :o wel niet te veel anders gaan ze soms plat af. Goed at die wormen haar system uit zijn!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 12:45

Hier nog eens nagemeten met ene oficieele stok :') 1m18 hopelijk groeit ze nog en wordt ze geen 1m35. Daar kunnen we niet op rijden.

Maar vorige week was ze 1m15 dus dat is al wat hoop toch die 3 cm ? :') (of ik ben echt bagger in meten O:) )

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:00

Ik heb geen idee hoe groot de veulens nu zijn :')