Twee kampen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 01:43

Pipo, natuurlijk is het goed als er oud zeer besprokenzou kunnen worden en daarmee opgehelderd. Maar zoals ik het nu zie werkt dat hier nu niet. Misschien als we eens een praatgroepje in real life afspraken.

Die dingen allemaal boven op de tafel te gooien lijkt me nu niet de oplossing. Eerst moet er begrip komen voor elkaar. Anders lezen veel mensen toch weer de dingen verkeerd.

Laten we er een streep onder trekken. laten we weer naar elkaar luisteren en laten we open staan voor elkaar. Natuurlijk is dat heel moeilijk als je je inheus bejegend voelt door iemand.

Ik ben van mening dat zelfs een pennymeisje van 11 jaar mij nog dingen kan leren. Zij hebben een hele andere frisse kijk op de dingen. Heel simplistisch vaak. Natuurlijk kan ik 95% van de tafel vegen. Haar uitlachen en zeggen waar ze in hemelsnaam mee bezig is. Dan weet ik zeker dat ze me verder niets meer zal vertellen en dan blijft die 5% voor mij geheim. Ik kan ook in gesprek gaan en haar laten leren van mijn (ahum) wijsheden. Als ze dat dan niet aanneemt is haar pakkie aan. Voor mij is het in ieder geval geen reden om maar niet meer te luisteren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 09:55

Ik hoop idd dat iedereen er een streep onder kan zetten en dat F&A een forum wordt waar ook mensen die geen of niet zo veel kaas van F&A hebben gegeten wat kunnen leren.
Dat was wat ik vooral miste aan F&A. Het was vooral een forum waar veel betweters zitten en waar nieuwkomers geen kans kregen en alles op ruzie uitdraaide.

Ik ben zelf ook onderwerp geweest van ongevraagde mail nav een foto die ik hier geplaatst heb en dat was voor mij de druppel om hier en elders op Bokt iig geen foto's meer te plaatsen.
Jammer dat het zo moet.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:49

Mee eens Fitz. Zoals ik al zei mijd ik ook topics van bepaalde mensen omdat ik zo moe word van die zinloze discussies met hun...

Het lastige is - zo zit ik tenminste zelf in elkaar - dat oud zeer niet voor niets oud ZEER heet. En als je je frustraties niet uit en uitpraat ze blijven zorgen voor een negatief gevoel bij reacties van mensen, ongeacht de inhoud van de reactie. Zo lees ik Pipo's reactie over mensen (zo lees ik het he) die alles van paps en mams krijgen en die dan belerend doen tegen jou terwijl jij je de pleures werkt om alles met je hardverdiende centjes te betalen. Ik snap de emotie die zij daarbij voelt. Is dus oud zeer van mij t.o.v. iemand (niet Sjuimpje maar mensen IRL). Ik ben dus geneigd in zó'n disucissie haar kant te kiezen terwijl dat misschien in dit geval helemaal niet terecht is. Ik weet het niet want ik heb de pennymeisjes discussie niet gevolgd.

Ik vind het absoluut niet kunnen dat mensen - zoals hierboven beschreven - met andersmans foto's aan de haal gaan. Ik vind het ook niet eerlijk om op de man te spelen. Ik vind het niet kunnen om iemand gelijk te bestempelen als 'naief' of 'ontwetend' als ze niet jouw mening hebben. Zelf haak ik ook zeker af bij ellenlange Duitse lezingen.

Kortom, ik ben bang dat we allemaal met menselijke trekjes zijn behept die niet altijd even leuk zijn. Wat ik echter een strak plan vind is om inderdaad meer 'ik vind' te gebruiken dan 'het is een feit dat'. En van mij mogen de moddies best meer ingezet worden. Als dat tot resultaat heeft dat FA weer leuk en leerzaam wordt, graag zelfs!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:04

Gail schreef:
. Zo lees ik Pipo's reactie over mensen (zo lees ik het he) die alles van paps en mams krijgen en die dan belerend doen tegen jou terwijl jij je de pleures werkt om alles met je hardverdiende centjes te betalen. Ik snap de emotie die zij daarbij voelt.

Pipo en iedereen die Sjuim kent weet dat ze weliswaar haar stallen met haar ouders deelt, maar dat ze er erg hard voor werkt. Ook de paarden van haar ouders traint, ook op de zaak werkt. Zij heeft gekozen voor dat leven inplaats van een carierre opbouwen. Sjuim ontzegt zichzelf alles voor haar paarden, gaat niet uit, niet op vakantie, niet naar feestjes etc. Ze koopt geen mooie dingen voor zichzelf, maar stopt dat in setjes of tuigage.
Ze heeft zich verschrikkelijk veel ontzegt om een veulen uit mijn merrie te kunnen fokken. Ze heeft er op een gedreven en intensieve manier er verschrikkelijk veel voor gedaan om tot de juiste keuze te komen en kon bijna niet wachten tot dit veulen er was.
De merrie heeft verworpen en daar heb ik voor Sjuim nog veel meer verdriet om als voor mijzelf nu mijn merrie voor de 2e keer geen veulen brengt.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:05

En wederom weer geen reactie op de "minder bekende" bokkers, zoals ik al op pagina 15 schreef.(voor diegene die willen weten wat moeten maar even de moeite nemen om terug te lezen) Echt ronduit belachelijk gewoon! Boos! Heeft het nog wel zin om te reageren in dit topic, beter gezegd: in F&A ?! Verward Er wordt werkelijk alleen maar waarde gehecht aan de mensen die hier veelvuldig berichten plaatsen of reageren. Jullie zien de berichten van de "minder bekende" bokkers niet eens staan, laat staan dat julie ze lezen. Zo heb ik zelf al meerdere malen mijn neus gestoten door een topic te plaatsen in F&A. Zeer weinig reactie, eigenlijk via PB waren er enkele vriendelijke bokkers die me dan wel op weg konden/wilden helpen. Is daar nou een forum voor?
En als je dan eindelijk een keer reactie krijgt op een topic dan wordt je verweten dat je nog nooit een paard hebt ingereden dus wat doe je hier dan nog want verstand van zaken heb je toch niet. Fijn hoor. Krijg ik dan nu misschien wel reactie .....................

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:05

Even nog een reactie op de post van Sarabande: OK dan! ! Petje af, eerlijk waar!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:22

Mee eens. Ik zei ook al dat ik geneigd was door eigen oud zeer. Dat toont dus ook in dit geval weer aan dat je altijd door een gekleurde bril kijkt. Dank voor je toelichting - niet dat die nodig was want ik heb van Sjuimpje alleen maar goede berichten gelezen. Ik bedoelde het puur als illustratie hoe lastig het is altijd maar harmonieus te lezen en te reageren.

Hoop dat we een soort gedragscode kunnen formuleren waar mensen zich aan houden.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:29

Het blijkt nu al wel, dat de praktijk moeilijker is dan de theorie. Er zomaar een streep onder ztten lukt maar moeilijk. Als je wat dieper analyseert, is dat niet zo verwonderlijk. Ofman heeft een mooi concept ontwikkeld, genaamd kernkwaliteiten. Dit concept maakt snel inzichtelijk:
1. Waar is iemand sterk in (Kernkwaliteit)
2. Welke valkuil hoort daarbij
3. Waar kun je je dan ook nog in ontwikkelen
4. Welk gedrag haat je van anderen.
Deze 4 gedragingen staan in onderlinge relatie en gaan over de kern van iemands persoonlijkheid.

Om maar even een bekende bokker als voorbeeld te nemen, deze persoon heeft als kernkwaliteit:
1. Directheid
2 (slaat soms door in)vrijpostigheid
3. zou dus meer en vaker tact aan de dag moeten leggen
4. en ergert zich aan schijnheiligheid

Een andere bokker is bijvoorbeeld erg tactvol- slaat door in schijnheiligheid-zou directheid moeten ontwikkelen en ergert zich aan vrijpostigheid.

Inzicht en bewustwording van hoe dit bij jezelf werkt, maakt dat je je niet onnodig ergert, biedt ontplooiingsmogelijkheden en vermijdt het betreden van valkuilen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:30

Ik ken Sjuim niet anders dan Saar......... Volgens mij heeft zij meer over voor haar hobby/werk dan menig bokker

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:42

gijsenkim schreef:
Ik ken Sjuim niet anders dan Saar......... Volgens mij heeft zij meer over voor haar hobby/werk dan menig bokker

Weeral een zware uitspraak denk ik tov vele bokkers die met hun vak bezig zijn (en nu gaat het voor de duidelijkheid niet over mezelf).
Hoge bomen vangen veel wind, ook de stillere figuren hier kunnen zich inzetten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:46

Ik zeg ook IK ken sjuim niet anders dan Saar.......... en ik WEET mezelf als uitgangspunt nemend dat IK niet zoveel over heb voor mn hobbie/werk als zij. En als ik zo de berichten lees zijn er meer bokkers als ik, dan bokkers die zo gedreven zijn als zij............. is gewoon een kwestie van inschatten, niet zo moeilijk.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:52

Sjuim staat hier toch ook niet ter discussie???

Ook hier blijkt weer dat iemand heel snel iets (een verwijt of iets anders) kan lezen in een willekeurige opmerking.

Dat zij meer doet dan menig bokker kan zo weer door iemand als een sneer worden opgepakt. Dus, óf we zijn te ontactisch óf we zijn te fijngevoelig. Of beide categorien zijn vertegenwoordigd...lastig!
Laatst bijgewerkt door Gail op 10-03-04 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:52

Gijsenkim (het gaat wat snel):

Je komt voor hun op, maar de mensen waarover je spreekt: dat zal wel over een kleine selectie gaan uit de 1000en bokkers.
En denk ik: het gaat hier vooral om het omgaan en de relaties met anderen. Hoeveel heb je ervoor over om een ander niet te kwetsen, zou de sfeer hier meer verbeteren dan wat ze thuis met de paarden doen. Waar ik dus mee bedoel dat de problemen hier niet ontstaan door hoeveel iemand met paarden bezig is. Dat is ook geen verzachtende omstandigheid Lachen
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 10-03-04 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:04

Die snap ik niet...Tegen wie heb je het en wat bedoel je precies?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:07

Sannie1980: je hebt gelijk. Veel fokkers weten niet zo goed om te gaan met toekomstige fokkers. Niet alleen op FA, ook daarbuiten.

Gedeeltelijk komt dat vanwege passies en hoe dichtbij huis sommige opmerkingen komen. Zo was Stephany ook zeker geen hardcore FA bokker, maar door het topic Guldenberg aan te snijden heeft ze inmiddels grote bekendheid bereikt.

Maar ook in dat topic was het moeilijk de emoties laag te houden. En het probleem is duidelijk: Stephany stelt een vraag, waarop veel oude rotten in het vak een sterke mening over hebben. De vraag was er eentje die erop leek of iemand achter de schermen iets aan het bedenken was. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, dus het is feitelijk jammer dat we zo met elkaar omgaan. Maar het oud zeer was er wel, en dat werd ook op Stephany geprojecteerd. heel jammer.

En ja, als we het daarover hebben heb ik ook wel eens in de hoek gezeten waar de klappen vallen. Toen ik een manneke van 16 was, kocht mijn vader een hengst. Een hengst met een unieke en waardevolle afstamming en een hengst met bijzondere kwaliteiten. Hij werd in een mum zo populair, dat er meteen maar een hetze verzonnen moest worden. Niemand was zo dom om ons persoonlijk aan te vallen, maar de verhalen waren wel uit hun duim gezogen. In de orde van: "die hengst heeft altijd bij de merries in de wei gedekt, die dekt niet uit de hand", maar nog een heel stel veel zwaardere commentaren die absoluut NIETS met de hengst te maken hadden. Sommigen daarvan kwamen van fokkers waarvan we dachten dat het vrienden waren. Op het laatst waren alleen de negatieve verhaaltjes die rond speelden, de positieve verhalen kwamen er niet (de resultaten op de keuring wel). Het heeft 10 jaar geduurd voordat enkele fokkers durfden toe te geven dat we het toen goed deden.

Ook hebben we het meegemaakt dat een fokker die het allemaal wet beter wist bij ons te gast kwam en ons onomwonden zei dat we onze nationaal kampioen merries wel naar de slacht konden sturen, omdat ze gewoon niet goed waren. Die man hebben we dus ook letterlijk buiten gezet, hoewel hij overigens bekend fokker was. Schijnbaar was hij een slecht verliezer, maar dat gaat gewoon alle fatsoensnormen te buiten.

Goed, kritiek moet je kunnen hebben, maar Nederlanders zijn foutenkijkers. Waarom moet iedereen blijven hakken over een paar foutjes? Kunnen we niet eens netjes beginnen wat er mooi aan een paard is? Oefening: zeg altijd eerst drie positieve dingen van een paard voordat je voorzichtig begint aan wat de mindere punten zijn.

Al met al hebben we wel besloten dat ponies fokken over ponies gaat, niet over mensen. De pony kan er niks aan doet dat de eigenaar of eigenares een vreselijk mens is. Dat maakt namelijk niet uit. De fokker of eigenaar gaat dood en de ponystam leeft voort. Daarnaast weet ik wel van een aantal fokkers dat het echt monsters op twee benen zijn, maar van al die andere fokkers weet ik helemaal niks en toch kan ik de ponies mooi of waardevol vinden.

Het grootste probleem dat ik bij FA zie, is dat mensen over mensen gaan praten. Zo iets van "die heeft dit of dat uitgevreten". Irrelevant. Vaak komt dat neer op speculatie en nooit komt dat neer op foktechnische feiten.

Wat mensen wel doen, is verkeerde fokkeuzes maken of soms zelfs fraude plegen. Een foktechnisch feit is wel dat stambomen van voor 1980 met een korrel zout genomen dienen te worden. Ik ken genoeg fokkers die zomaar een papier bij hun beest gestopt hebben. Alweer: ik ken een aantal specifieke gevallen, maar de meesten van die zijn al dood. Als de stamboom echt fout is, dan zie je dat wel aan de nafok. De appel valt nooit ver van de boom uiteindelijk.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:24

Dank u heer van Gestel, wellicht dat meer "bekende bokkers" nu eens hun ogen gaan openen. Het zou wat zijn zeg....... Bloos!

Het is en blijft nou eenmaal in de paardenwereld allemaal zo onzeker als wat, ik neem maar voor het gemak een voorbeeld van hier: de merrie van sarabande die tot 2 maal toe een veulen verwerpt. Je zal maar net startende fokker zijn met slechts 1 merrie.... dat is dan een hele strop. Juist ervaringen/kennis met andere mensen delen kan je in mijn ogen alleen maar beter van worden. Als we dat hier nu eens gaan doen en ieder in zijn of haar waarde laten, ongeacht of je het nou met iemand eens bent of niet, dan blijft het voor iedereen leuk. Ik zou graag willen leren over F & A, dus kom maar op.....wie durft het aan?!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:32

gijsenkim schreef:

Het gaat er denk ik niet om hoe iemand in het leven staat of wat dan ook. Het gaat erom dat sommige mensen (en ik spreek nu dus in het algemeen en niet over Sjuimpje) zich niet realiseren hoeveel mazzel ze hebben met sommige dingen en afgunstig of juist neerbuigend kunnen zijn naar anderen.

Voorbeeldje van mezelf: Ik heb op dit moment geen giga salaris, en kan me dus veel dingen niet permiteren. ik zou bijv. wel veel regelmatiger les willen nemen, het paard waar ik op rij willen kopen, paarden aan huis willen hebben, een dikke auto willen hebben die een trailer kan trekken (incl. trailer uiteraard Haha! ) Na ja zo kan ik nog wel een paar pagina's door gaan Haha! Haha!
MAAR ik ben wel slim, heb een hoge opleiding en ben echt lekker op weg om een mooie carriere op te bouwen! Dat kan niet iedereen, en daar prijs ik mij dan ook regelmatig heel erg gelukkig mee!

Zo heeft ieder z'n persoonlijke situatie. Dat ik echter goed kan leren of en hoge opleiding heb wil niet zeggen dat ik neer mag kijken op iemand die dat niet heeft. Zo zouden ook mensen die wel bepaalde matriele zaken hebben niet moeten neerkijken op mensen die dat niet hebben.

Bijv. Als je zelf een dikke auto hebt om een trailer te trekken dan komt het banketstaaf over als je 110 x zegt dat het echt niet kan als je er een oude volvo van meer dan 10 jaar oud voor hangt. Dat wekt afgunst op, en dus irritaties! (nb voorbeeld uit mijn fantasie niet van bokt!)

Aan de andere kant moeten mensen (waaronder ikzelf!!!) ook uitkijken niet te afgunstig te zijn. Niemand krijgt iets voor niets, zelf de nieuwe eigenaren van Poëtin niet!!!!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:43

Sannie, kleine correctie, de merrie van Sarabande heeft niet 2 x een veulen verworpen, alleen dit jaar het veulen van Sjuimpje. Het precieze verhaal laat ik liever aan Sarabande over als ze het wil vertellen.

Ik heb al eerder gezegd dat het "moeilijke" van internet is dat het non-verbaal is. En daardoor gaan denk ik ook een hoop dingen "verkeerd", soms staat het anders dan eigenlijk bedoeld is,...

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:45

Anoukie schreef:
Sannie, kleine correctie, de merrie van Sarabande heeft niet 2 x een veulen verworpen, alleen dit jaar het veulen van Sjuimpje. Het precieze verhaal laat ik liever aan Sarabande over als ze het wil vertellen.

O, sorry dan heb ik het verkeerd gelezen. ik ben bij pagina 15 maar gestopt, werd me een beetje te Wow! Maargoed, was als voorbeeld bedoeld.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:53

Sannie1980"]
[quote="Anoukie schreef:

O, sorry dan heb ik het verkeerd gelezen. ik ben bij pagina 15 maar gestopt, werd me een beetje te Wow! Maargoed, was als voorbeeld bedoeld.
[/quote]

vorig jaar een tweeling laten wegspuiten, dacht ik even uit mijn hoofd

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:55

Hoe het hele verhaal ook is gegaan.

Niemand wenst een ander zoiets toe met zijn paard.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:58

Miss_Petit schreef:

Daar ging het mij helemaal niet om, het gaat mij erom dat de paardenwereld nou eenmaal niet de makkelijkste is en dat een forum wel zo handig is om iets van elkaar op te steken.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:00

Klopt Alane, maar dat wilde ik dus eigenlijk aan Saar zelf overlaten om eventueel te vertellen, is eigenlijk ook erg offtopic.

Een forum is er voor mij om van te leren, om andere dingen te leren indien nodig, om mijn eigen verhalen kwijt te kunnen en vooral om over de grootste liefde van iedere Bokker te praten: paarden!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:00

Er worden zo snel aannames gedaan.
Zo heb ik me ook wel eens moeten verdedigen omdat ik zo'n dure Gribaldi heb die ik helemaal heb laten trainen Verward
Conclusie: Duur paard kan ze nooit betalen dus die heeft ze van papa gehad en dat hij fijn kan lopen is niet haar eigen verdienste -> Sjuimpje.. aka verwend kreng.

Ten eerste heb ik mijn Gribaldi in de prijsklasse Fjord/Haf gekocht, ten tweede heeft vorige week voor het eerst in zijn leven iemand anders (Zep) op zijn rug plaatsgenomen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:03

Sannie1980"]
[quote="Miss_Petit schreef:

Daar ging het mij helemaal niet om, het gaat mij erom dat de paardenwereld nou eenmaal niet de makkelijkste is en dat een forum wel zo handig is om iets van elkaar op te steken.
[/quote]

Ik denk dat ik voortaan maar mijn mond hou... *zucht*

Ik viel je niet aan, alleen dat hoe of wat er gebeurd is.
Zo'n geval wenst niemand een ander toe, zelfs niet als je persoonlijke vetes hebt.