Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
B_Fokker
Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 01:06

Gefeliciteerd

Even een ander vraagje, bij de aanschaf van een sportpaard weet ik dat je goed moet kijken naar de merrielijn. Dus ik ben me een beetje aan het verdiepen in alle prestaties.

Nu heb ik een jong paard op het oog waarvan de moeder d-oc Elite en sport is en moedersmoeder ibop keur en prestatie.
Is dit nou dan een paard met goede sport toekomst? (Buiten natuurlijk de gangen en gedrag van paard zelf, echt kijkend naar de fokkerij kant om eventueel ooit mee te fokken)

Ben vrij onbekend in de wereld van het fokken maar de mogelijkheid om ooit zelf een veulen te fokken lijkt me wel enorm gaaf

s0173957

Berichten: 5402
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 08:58

Bij een sportpaard doet die moederlijn er eigenlijk geen bal toe... dan moet je gewoon kijken naar dat paard. Tenzij het echt een jonkie is waar je moeilijker doorheen kan kijken.

Voor een merrie waarmee je echt wil fokken is dat natuurlijk anders en dan moet je ook verder durven kijken dan de directe moederlijn.
Predikaten geven mss een kleine indicatie maar echt inschatten wat de sporttoekomst geeft, daar heb je een glazen bol voor nodig. Kijk naar het paard,bekijk de moeder zelf indien mogelijk, bekijk broers en zussen...niet op papier, maar in levende lijve!

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:53

B_Fokker schreef:
Gefeliciteerd

Even een ander vraagje, bij de aanschaf van een sportpaard weet ik dat je goed moet kijken naar de merrielijn. Dus ik ben me een beetje aan het verdiepen in alle prestaties.

Nu heb ik een jong paard op het oog waarvan de moeder d-oc Elite en sport is en moedersmoeder ibop keur en prestatie.
Is dit nou dan een paard met goede sport toekomst? (Buiten natuurlijk de gangen en gedrag van paard zelf, echt kijkend naar de fokkerij kant om eventueel ooit mee te fokken)

Ben vrij onbekend in de wereld van het fokken maar de mogelijkheid om ooit zelf een veulen te fokken lijkt me wel enorm gaaf


Het ligt echt aan je doel, voor sport en eventueel een veulen fokken dan lijkt me dit een prima begin qua predikaten en sport in de moederlijn.

Als je echt een ggk hengst wilt gaan fokken oid dan is het belangrijk om ook verder te kijken naar eventuele eerdere aangewezen of ggk hengsten. Of hengstenmoeders in de lijn.

B_Fokker
Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-20

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:23

Op zich inderdaad gewoon voor eigen sport en wellicht ooit een veulen. Ga in elk geval een 2e keer kijken. Haar moeder heeft verder niet echt goede nakomelingen, pas 3 en allemaal nog heel jong, oudste is 4, deze 3 en jongste 1 dus nog weinig over te zeggen lijkt me nu

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:32

Zelf nog niet naar de keuring geweest? Veel sport in de lijn, geeft wel een indicatie dat het paard ook betere sportgenen heeft. Zeker weten doe je dat pas als ze in de sport presteren. Voor de fokkerij is het een must in mijn ogen..


Blij met dit eigenwijze ding <3
Afbeelding

supertammy

Berichten: 2239
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:56

Mooi Vulina! Ik houd wel van een mooie aftekening op het hoofd.

Orange

Berichten: 1410
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:35

Heel knap Vulina! Mooi chique merrieveulen, hoe beweegt ze?

AM_Horses

Berichten: 2683
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:26


Umeo
Berichten: 2248
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:34

Gefeliciteerd Vulina. Wat een leuk ding! *\o/*

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:42

Ik ben benieuwd naar wat bewegend beeld Vulina.

En even een vraagje: weet iemand een handige website ofzo waar je dressuur niveau's in andere landen kan vergelijken met NL? Een nakomeling van een merrie van mij loopt 'Medium level' in Engeland, wat is dat?

Suzanne F.

Berichten: 49653
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:54

carola schreef:
Ik ben benieuwd naar wat bewegend beeld Vulina.

En even een vraagje: weet iemand een handige website ofzo waar je dressuur niveau's in andere landen kan vergelijken met NL? Een nakomeling van een merrie van mij loopt 'Medium level' in Engeland, wat is dat?


Dat is vergelijkbaar met Z2.

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:41

Dank je, dan is het wel de moeite waard om even door te geven!

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:34

Medium is Z1 met galopappuyementen geloof ik. Advanced medium zijn de juniorenproeven, dus Z2.

Suzanne F.

Berichten: 49653
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:53

x_Milou schreef:
Medium is Z1 met galopappuyementen geloof ik. Advanced medium zijn de juniorenproeven, dus Z2.


Nee, medium zitten ook vliegende wissels in dus Z2 niveau.

Hindo2
Berichten: 993
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:44

Je kan t beste even kijken in welke medium proeven boven de 60 % gereden is. Sommige medium proeven zijn met vliegende wissels (wordt door kwpn als Z2 ingeschaald) en sommige zonder (Z1). Bij t kwpn kan Kathleen Dörr je precies vertellen welke medium proeven wat is. Zij heeft mij ook al heel vaak goed geholpen

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:28

Dat is wel apart want 3rd level hier is ook met vliegende wissels maar wordt gewoon ingeschaald als Z1. Moet echt specifiek 3rd level test 2 zijn om mee te tellen voor sportpredikaat. Misschien is dat met medium level ook zo, dat ze specifiek proefjes hebben aangewezen die wel en niet mee tellen?

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:03

vraagje: voor Casteren onder narcose, moeten ze daar 32uur nuchter voor blijven? lijkt me zo extreem lang?

angelpam

Berichten: 1378
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:43

Nog nooit 1 nuchter gehouden voor castratie onder narcose. Een paard hoeft niet nuchter te zijn.

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:45

ik vind het ook zo vreemd, nou zijn hier de ballen nog zoek, maar dan nog

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:51

Hier gaan ze ook "gewoon" onder narcose, zonder nuchter te houden..

Lavitabella

Berichten: 1756
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:02

Nee nog nooit van gehoord. En ik denk dat 32 uur nuchter voor een paard echt schadelijk is voor de darmen dus geen idee of dit ooit gedaan word.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:01

fokfanaat schreef:
vraagje: voor Casteren onder narcose, moeten ze daar 32uur nuchter voor blijven? lijkt me zo extreem lang?

Paarden kunnen niet overgeven....

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:43

Narcose = Het bewustzijn verliezen

Sedatie= is het verlagen van het bewustzijn. Bij castratie thuis heb je vaak sedatie. Daar hoef je niet nuchter voor te zijn. Hij mag pas weer eten als ie echt goed wakker is. Meestal paar uurtjes later.

Bij narcose in kliniek ligt het aan de behandeling hoelang een dier nuchter moet zijn. Voor een gastroscopie dienen ze heel lang nuchter te blijven bijvoorbeeld.

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:51

janderegelaa schreef:
fokfanaat schreef:
vraagje: voor Casteren onder narcose, moeten ze daar 32uur nuchter voor blijven? lijkt me zo extreem lang?

Paarden kunnen niet overgeven....


ik begrijp uit je reactie dat je wel ervaring hebt met paard 32 uur laten vasten voor operatie?

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:38

Ik denk dat Jan bedoelt dat mensen nuchter moeten blijven om de kans op overgeven te verkleinen (=is risico op aspiratie). Paarden geven niet over dus dan zou die noodzaak er niet zijn