Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:51

wat vinden jullie dan van deze

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:01

Krack ken ik niet, leuk om nog een smoky black te zien. Ik ga eens kijken of er ergens een filmpje is van hem, ik ben wel benieuwd.

@Elly die heb ik wel vaker gezien (dat filmpje dan) geen verkeerde pony (hoewel hij niet echt in een ponytype staat - dus ligt eraan of het bij je merrie past en wat je wil fokken.) Wel een hengst met een fijne stap. In draf zou het achterbeen meer buiging mogen hebben (ook hij loopt iets naar de hakken maar niet zo erg als die op de vorige pagina), en ik zou een fractie meer souplesse in galop willen zien. Volgens mij was ie hier nog redelijk jong, dus dat ie ook iets meer bergop mag wil ik hem nog wel vergeven. Vind het geen verkeerde pony als het bij je merrie past. :)

salatiga1995

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:11

Hele mooie hengst is dat hoor Elly! Heb er nafok van gezien, aansprekende hoofdjes met een mooi front.
Vind hem zelf te horizontaal gebouwd en niet genoeg bergop bewegen voor mijn eigen merrie, als je merrie dit kan hebben dan zou ik hem zeker overwegen!

Foto upload doet het niet dus kan geen foto toevoegen, maar als je de standfoto's zoekt (en recht zet) zie je dat hij heel horizontaal in elkaar zit.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:16

Ah, dat verklaart dan ook waar hij van mij meer bergop mag lopen, als hij inderdaad horizontaal gebouwd is. En leuk om te weten dat hij nog niet zo slecht lijkt te fokken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:34

Hengst is een stuk beter als de eerdere hengst op het filmpje. Inderdaad wat horizontaal gebouwd, maar qua beweging een stuk fijner. Voor mijn merrie iets te horizontaal gebouwd, die kan wel wat meer bergop gebruiken.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:55

Alle in NL goedgekeurde New Foresthengsten die nog ter dekking staan zijn inmiddels ook op PSSM1 getest en er zijn geen NL hengsten positief getest.

De nieuw te keuren hengsten worden sinds kort ook op PSSM1 getest, op Myotonie alleen nog de hengsten die uit een verdachte lijn (KR) komen. Dragers worden niet aangewezen. En dat is ook de enige juiste manier vind ik. Al zouden ze wat mij betreft de hengsten nog wel uitgebreider mogen testen op genetische afwijkingen (oa op waterhoofden).

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:05

Met myotonie en PSSM vind ik dat heel goed, omdat dragers ook symptomen (kunnen) hebben. Vaak milder dan homozygoot, maar niet per definitie niet ziek. Net zoals CA. Wat bij FFS en waterhoofd wel is, drager is niet ziek.

Mijn merrie is een Orchid's Floris, dat was even spannend met myotonie, omdat Floris een drager is (hij heeft zelf wel minimaal symptomen, maar is te managen en springt pony GP hier in Zweden). Echter als zij drager was geweest, had ik er per definitie niet met haar gefokt. Gelukkig is ze vrij, maar dat vond ik oprecht wel heel spannende dagen. _O-

Mijn bruine merrie is een Kraneveld's Kadans x Irakion x Kantjes Ronaldo x Ralph. Zij is gelukkig ook vrij.

Upload doet het weer!
Op stand is deze ook wel neerwaarts.
Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:22

Mijn vorige merrie was gelukkig ook vrij (rechtstreekse afstamming van Kantje's Ronaldo). Toch vind ik het vreemd dat ze niet standaard testen bij het NNFPS. Die myotonie is toch ergens ontstaan, wordt nu teruggegaan op Kantje's Ronaldo, maar waar heeft hij het van?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:30

Hoi! :wave:

Begin maart heb ik een bericht geplaatst in dit topic, omdat ik graag mee wil kletsen, maar toen was ik nog op vakantie.

Afgelopen zaterdag is Fiore bevallen van haar vierde veulen, vierde hengstje ook :+, haar tweede veulen van Cassanova du Bois

Afbeelding

Afbeelding

Omdat het Fi wéér niet gelukt is om een merrie te maken, mag ze dit jaar weer op date :)
Golden Daim staat op dit moment voor mij bovenaan mijn lijstje. Ondanks dat ik Idris (haar eerste Cassanova veulen) én Blue (dit veulen) allebei zeer goed gelukt vind (Blue nóg iets mooier dan Idris), wil ik dit jaar toch voor een andere hengst kiezen, aangezien er zat goede ponyhengsten zijn.

Wel wil ik het liefst op safe spelen en voor een dubbelverdunde hengst gaan. Ik wil zelf heel graag nog een merrie, een enkel- of dubbelverdunde. Fi heeft nu vier veulens gegeven en alle vier hengsten. Ik ben veel te bang dat als ik voor een onverdunde of een enkelverdunde hengst ga, ik dan een onverdunde merrie krijg :+

Nu ga ik op mijn gemakje alles teruglezen en vanaf nu meekletsen :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:37

De cassanova zoon die dit jaar is ggk niet wat voor jou merrie?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:01

Neonlight schreef:
Mijn vorige merrie was gelukkig ook vrij (rechtstreekse afstamming van Kantje's Ronaldo). Toch vind ik het vreemd dat ze niet standaard testen bij het NNFPS. Die myotonie is toch ergens ontstaan, wordt nu teruggegaan op Kantje's Ronaldo, maar waar heeft hij het van?

Ze weten dat het uit de moederlijn van KR komt. Er zijn geen andere lijnen ontdekt waar myotonie in voorkomt. Sinds de ontdekking moesten alle aangewezen hengsten getest worden. Maar omdat er niet meer verdachte lijnen zijn ontdekt, hoeven nu alleen de aangewezen hengsten uit een verdachte lijn getest worden.

Misschien een geluk, de moeder van KR heeft geloof ik maar 1 veulen gekregen en dat was KR.

Ik zou zelf nooit met een drager fokken, door met dragers te fokken wordt de afwijking in stand gehouden. Maar hierover zijn de meningen verdeeld.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:46

Fokker321 schreef:
Hoe groot zijn gemiddeld jullie jaarlingen (op 12 maand) die in de D-maat blijven?

Mijn hengstje van maart 2021 was op 12 maanden 1.33m, had wel net een droesbesmetting achter de rug (moeder 1.46m, vader Cassanova 1.45m)

Ik zou ook heel graag FillyPlus gebruiken na 4 hengsten, maar mijn dierenarts werkt daar niet aan mee en ik wil mijn merrie en veulen niet wegbrengen naar een station, dus ben in principe wel gebonden aan mijn eigen veearts om te insemineren.

salatiga1995 schreef:
Bedoel je Crown Charm of Royal dan Quir? Heel benieuwd naar nafok van hem, vind hem erg aanspreken!

Dit vind ik een erg interessante hengst (ik klets nogal veel met Quir :D) maar we kunnen geen nakomelingen vinden, dus niet te beoordelen hoe hij vererft en dat vind ik wel een risico.

Elly, je weet van mij al dat ik dat een erg mooie hengst vind! Zijn nakomelingen hebben ook vaak een erg luxe hoofdje wat me erg aanspreekt. Ik vond het alleen vorig jaar zo'n gedoe met zelf sperma ophalen in Groningen. Is dat dit jaar nog steeds zo?

Als jullie nog leuke hengsten weten voor Fi, roep dan vooral :D

lailapri schreef:
De cassanova zoon die dit jaar is ggk niet wat voor jou merrie?

Bedoel je Cream?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 05:40

Fokken met een aandoening/drager. Als ik dat al overweegt moet het wel echt een bijzondere combi zijn die echt wat toe kan voegen.

Ik twijfel daarom ook over de appaloosa hengst lineaus. Eerste keer bij nrps niet genomen ivm oa bemerking op het fundament. Nu bij 2 stamboeken lovend ggk. Je kan hoeven bewerken hoe je wil en op stand problemen onzichtbaar maken. Genetisch zit het er gewoon in.

Gelijk iets wat in de appaloosa kleine maat en dan de c/d hengsten veel voorkomt, standafwijkingen. Ik ben er ooit net een correct op de benen staande hengst geweest. Wel wat eenvoudig in draf maar goed stappen en goed galoperen. Eerste bezichtiging lag hij er al uit. Vervolgens zie ik alleen maar kromme hengsten ggk worden de jaren erna. Ik heb zelf wel met de hengst gefokt. 3 merries aangehouden, top karakters, 3x super beenwerk en 3x lengte in het lijf en een goede rug. Alle 3 kunnen ze beter bewegen in draf als de vader. Maar minstens net zo goed stappen en galoperen terwijl dat bij de moeders iets minder was. Helaas brak 1 het bekken. Maar ook met gebroken bekken nog een heel fijn dier. Ik heb er nu dus nog 2 over voor de fokkerij.
1 komt uit een b pony moeder. Gewoon papierloos waar ik de ouders wel van gekend heb.
Merrie is 1,28/1,30 geworden en heeft vorig jaar een heel gaaf veulen gegeven met een heel fijn karakter. Inrijden was ook gewoon opstappen en rijden.
Afbeelding
Afbeelding

De andere 2 volle zussen uit een moeder met goede afstamming:
Afbeelding
Onlangs geinsemineerd met cassanova du bois
Afbeelding
Bekken gebroken gehad (kort geleden verkocht)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:16

Bovendien is die hengst ook met veel verschillende maten gefokt. In jouw topic was het nog een hele discussie en was het geen risico. :))
Wel grappig om hier te lezen dat de meeste daar niet blij van worden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:59

Ik denk ook dat het een enorm verschil is of je fokt voor verkoop (wat wellicht meer mensen in dit topic doen) dan voor eigen gebruik. Commercieel is maatvast gewoon veel handiger ivm waarde grote D pony's.
Ik fok voor mezelf, ben klein en rij toch tussen de paarden dus voor mij maakt het niets uit of het een C, D of E wordt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:15

Vergeet niet dat een c pony in scandinavische landen tot 1,40/1,41 ofzo is. Goede springpony's van 1,40 zijn daar vaak weer gewild terwijl we in nl daar niet op zitten te wachten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:32

Nee, hier is het ook gewoon tot 138 een C pony. Alleen regionaal en nationaal kan je dispensatie vragen voor een "maxad C ponny" (of maxad D ponny, tot 150) en dan mag je met een pony tot 140 in de C klasses mee doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:17

Ik heb op mijn devaney wel aanvraag gehad, weet niet meer precies welk land. Zij is 1,38m maar ooit een keer 1,40 gemeten en terug meten kan niet. Heeft 1,20 jumping gelopen bij de d pony's.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:09

lailapri schreef:
[ [url=m/ijBrOm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bekken gebroken gehad (kort geleden verkocht)

Wij hebben helaas ook een merrie die haar bekken gebroken heeft gehad als jaarling. Ze wordt dit jaar 3. Echt heel zonde, ik had hoge verwachtingen van haar. Maar helaas het is niet anders, hoop dat het alsnog een leuke recreatie sportpony wordt. Fokkerij durf ik niet aan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:56

Mijne wordt nooit een sportpony. Mijn dierenarts raadde me aan om voor het dekken eerst inwending te laten voelen hoe ruim de doorgang is. Wij hebben op de paardenpraktijk meerdere paarden gehad waar bekken van gebroken was die gewoon als fokmerrie werden ingezet. Een andere optie is et spoelen. En embryo dan in een draagmerrie. Et is belastend voor een merrie maar ze hoeven niet zelf te baren. In mijn geval had ik ook nog een volle zus. Hoewel de eerste een appaloosa is en de 2e gewoon vos lijkt heb ik er toch voor gekozen om de 2e te dekken en de 1e te koop te zetten.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:54

Wij gaan kijken hoe ze zich verder gaat ontwikkelen zodra ze in training gaat. Ze moet niet gaan kreupelen, want dan is het einde verhaal vrees ik. Ik ga geen 25 jaar een pony als grasmaaier houden, die ook nog regelmatig kreupel is. Tot nu toe gaat het goed, ze is nu niet kreupel maar mist wel heel veel bespiering aan de kant die gebroken geweest is.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:18

Ik begin langzaam rond te zoeken voor een nieuwe pony. Grote C of kleine D.
Goed bewegen met souplesse en goed achterbeen gebruik. Nuchter karakter is bedoeld voor de mensport.
Iemand een tip?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:21

Pb gestuurd.

Ik ben zo verliefd op mijn 2 jarige palomino. <3 Hij heeft zo’n makkelijk karakter.
Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:04

De mijne was na herstel niet meer kreupel maar wel duidelijk een afwijking in beweging. Met name in galop.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:18

AB, wat een heerlijk koppie <3