KWPN fokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:35

nee dat denk ik ook absoluut niet besita.. al is het begrip lastig wel heel erg breed.. ik vind wel dat ze een bepaalde scherpte over zich moeten hebben en voor sommige mensen kan dat al lastig zijn

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:49

:j
of zelfs slim is voor veel mensen al " lastig "

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:53

Mijn paard wordt door de meeste mensen al als 'lastig' ervaren. Echter is hij gewoon lomp en ook nog eens slim. Dat noem ik niet lastig.

Mijn vorige merrie, die was wel lastig. Die ontplofte gewoon op de meest rare momenten om geen enkele reden. Een ontspannen drafje werd bij haar de ene keer een rodeo en de andere keer liep ze normaal door. Lastig om zo'n dier te vertrouwen (en ja, ze is lichamelijk nagekeken).

Dat eerste, slim zijn en meedenken, vind ik juist een erg goede eigenschap.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:04

Ik vind het onbegrijpelijk dat als een aantal "wijze "mannen van het stamboek zeggen dat men GP paarden moet fokken de grote meute er achteraan loopt......en deze stelling ook verkondigd.. :(:)
Alsof er niet véél meer bij komt kijken dan een rietje sperma in een merrie stoppen....want hoeveel veulens worden er per jaar gefokt en hoeveel GP ruiters zijn er...?
De rest moet toch echt geschikt zijn voor de landelijke sport en de subtop...

Ik ben het met essiesilly eens, uitstraling, goed karakter!!! goed achterbeen, goede verbindingen en een goede galop zijn erg belangrijk..!!! Die dingen vinden professionele ruiters ook belangrijk, die geven ook de voorkeur aan een fijn paard om te rijden.
Een lastige moet toch al heel veel kwaliteit hebben.... om er iedere dag met plezier mee te werken... ;)

_San87_

Re: KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:29

Ik lees nu steeds goede galop. Maar hoe zit het met de stap? Is die niet veel belangrijker, zijnde de gaan waar het minst aan gesleuteld kan worden?

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:37

Klopt, de stap is ook erg belangrijk maar als een paard zich kan ontspannen, dus met je wil meewerken, is het al goed als de stap regelmatig is..... Goede 4 takt.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:38

besita schreef:
of zelfs slim is voor veel mensen al " lastig "

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:42

Is dat met de galop niet hetzelfde? Ontspanning en meewerken is een goede drietakt. Aan de galop kan nog aardig gesleuteld worden qua sprong en dus kracht.

Het valt mij op wedstrijden (basis) heel erg op dat er maar weinig paarden zijn die goed kunnen stappen, nu zal de ruiter/amazone daar een grote vinger in de pap hebben, maar ik denk zelf ook dat het aanleg is, van een matige stap maak je geen goede stap. Vandaar de vraag.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:42

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:
Parzival is toch echt hoogbenig hoor. Maar...ook ik ben van mening dat een te lang voorbeen wel een heel mooi keuringsplaatje geeft maar op het hoogste niveau in de sport geen plus is. Daarom probeer ik zo te fokken dat het voorbeen voor de keuring geen probleem is maar ook niet zo extreem lang dat het in de sport een probleem kan worden.

Echt in het het hoogbenige model zoals het KWPN graag ziet, staat hij toch niet? Het is mij nooit specifiek opgevallen. Maar dan nog, dat is er één op... Hoeveel?

Citaat:
Staat mijn vraag nog steeds, dankzij of ondanks?

Er zijn er veel meer. Een kortbenige Jazz vindt je bijvoorbeeld bijna niet. En het is het fokbeleid van het KWPN dat er voor gezorgd heeft dat we nummer 1 staan in de wereld. Dus dankzij.

Beter gezegd ondanks het fokbeleid. Alhoewel succes maar van korte duur is.

Citaat:
Numeriek is de Nederlandse fokkerij met vier producten goed vertegenwoordigd in de finale van de zesjarige dressuurpaarden. Maar kwalitatief moet het KWPN het in deze leeftijdscategorie duidelijk afleggen tegen de Duitse stamboeken. De selectieronde werd vandaag in Verden gewonnen door de Hannoveraan Doubleyou W (v. Don Romantic), gevolgd door wereldkampioen Sa Coeur en bewegingskunstenaar Damon’s Delorange.

Op de zesde plaats is Decor Cachet L (v. Jazz) van Mirelle van Kemenade de hoogst geplaatste Nederlandse inzending.

http://horses.nl/sport/dressuur-sport/d ... e-leiding/

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:50

En hier bedoel je mee dat het succes over is? Als dat zo is, is dat lekker kort door de bocht.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:34

Met de 5jarigen scoorde het KWPN nog dikke punten. Het succes is nog niet voorbij ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:53

_San87_ schreef:
Is dat met de galop niet hetzelfde? Ontspanning en meewerken is een goede drietakt. Aan de galop kan nog aardig gesleuteld worden qua sprong en dus kracht.

Het valt mij op wedstrijden (basis) heel erg op dat er maar weinig paarden zijn die goed kunnen stappen, nu zal de ruiter/amazone daar een grote vinger in de pap hebben, maar ik denk zelf ook dat het aanleg is, van een matige stap maak je geen goede stap. Vandaar de vraag.

Er zit hoe hoger het niveau word steeds meer galop in wen proef en de oefeningen zijn natuurlijk veel moeilijker in de galop, denk aan de wissels, appuyementen, pirouettes etc en dat is dus waarom een galop heel belangrijk is. Voor een basis proef hoef je niet een heel goede galop te hebben gezien ze al die oefeningen niet hoeven doen
Uiteraard is stap ook belangrijk ;) maar hij hoeft dat korter uit te voeren en belangrijk ook daar in is dat ze kunnen verzamelen en verruimen

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:10

essiesilly schreef:
_San87_ schreef:

Er zit hoe hoger het niveau word steeds meer galop in wen proef en de oefeningen zijn natuurlijk veel moeilijker in de galop, denk aan de wissels, appuyementen, pirouettes etc en dat is dus waarom een galop heel belangrijk is. Voor een basis proef hoef je niet een heel goede galop te hebben gezien ze al die oefeningen niet hoeven doen
Uiteraard is stap ook belangrijk ;) maar hij hoeft dat korter uit te voeren en belangrijk ook daar in is dat ze kunnen verzamelen en verruimen

Dat snap ik. Maar zoals net gezegd, hoeveel paarden halen de GP? De galop is belangrijk, de draf ook, verzameling en kunnen verruimen ook. Maar ik heb het idee, kan aan mij liggen, dat de stap een beetje een ondergeschoven kindje is. Met name in de basissport en ook wel subtop.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:59

Een draf en galop kun je het meeste aan verbeteren, maar ook een stap kun je veel aan veranderen qua ruggebruik, ruimte, schouder. Het probleem is dat er te weinig aan getraind wordt, met het excuus "de stap valt niet te verbeteren".

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:07

De stap is ook het makkelijkste te verprutsen ;) Je kunt er bij de jonge paarden maar beter wat vanaf blijven en ze vooral ruimte en lengte laten nemen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:13

Mosh schreef:
Een draf en galop kun je het meeste aan verbeteren, maar ook een stap kun je veel aan veranderen qua ruggebruik, ruimte, schouder. Het probleem is dat er te weinig aan getraind wordt, met het excuus "de stap valt niet te verbeteren".

Waarom zou er zoveel verbeterd moeten worden?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:52

arie53 schreef:
Mosh schreef:

Je zou misschien eerst eens enkele eerder aan jouw gestelde vragen kunnen gaan beantwoorden voordat je nieuwe stelt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 17:56

Mosh schreef:

Zit wat in. Toch is de stap wel een gang die, wanneer deze niet goed is, ook nooit goed zal worden. Een slechte stap kan redelijk worden en een goede stap puur verpest. Maar de mogelijkheden die je bij de draf en de galop hebt, heb je bij de stap niet.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:30

arie53 schreef:
Mosh schreef:

Citaat:

Citaat:
Je zou misschien eerst eens enkele eerder aan jouw gestelde vragen kunnen gaan beantwoorden voordat je nieuwe stelt

Voor zover die relevant zijn, zijn ze beantwoord.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:50

Heb jij nog nooit naar een beoordelingsformuier gekeken? Een goede gang compenseert de mindere gang, maar als de stap met een 5 wordt beoordeeld, gaat het al moeilijker. Proberen te verbeteren voor een 6 is al een beter idee.

Ik ben van menig dat de stap ook doormiddel van galop en draf verbeterd kan worden! Lichaamsgebruik/aanleunig/takt/balans ;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:35

Arie je bedoeld wat jij relevant vind, ik vind het gewoon zeer onfatsoenlijk om een vraag niet te beantwoorden. Het is op die manier onmogelijk om een discusie te voeren. (voor voorbeelden verwijs ik je naar je eigen forum ik neem aan dat jij hier bent wegens gebrek aan belangstelling daar)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:02

Mosh schreef:
Heb jij nog nooit naar een beoordelingsformuier gekeken? Een goede gang compenseert de mindere gang, maar als de stap met een 5 wordt beoordeeld, gaat het al moeilijker. Proberen te verbeteren voor een 6 is al een beter idee.

Ik ben van menig dat de stap ook doormiddel van galop en draf verbeterd kan worden! Lichaamsgebruik/aanleunig/takt/balans ;)

Heb je het tegen mij? Ik zeg geen gekke dingen dacht ik zo, dus de toon mag best wat minder.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:13

San, ik vind de draf heel bewerkbaar, mits functioneel. Maar de galop kun je weinig aan verbeteren hoor.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 04:59

_San87_ schreef:
Mosh schreef:

Heb je het tegen mij? Ik zeg geen gekke dingen dacht ik zo, dus de toon mag best wat minder.

Het was meer een antwoord op de vraag van Arie, waarom de stap verbeterd moet worden :) Volgens mij zijn we het voor wat betreft de stap redelijk eens met elkaar ;)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:16

Oh oké... Ik snapte het al niet. Excuses :).