Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:24

kattebeest schreef:
suggereer je nu dat we nou ook enkel willen zien dat de lengte tussen voor en achterbenen gelijk blijft? (beide opzichten)

ik weet niet op wie je doelt, maar die vraagstelling is interessanter dan die hoefafdruk.

Is het gewenst dat de horizontale hoefafstand gelijk blijft in zowel het grond-moment als het zweef-moment?

Daar heb ik me nooit over uitgelaten. Ik heb me in het voorgaande alleen beperkt tot het grond-moment. De paslengte dus.
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 19-11-03 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:25

Die vraag ben ik anders al enkele paginas meebezig............

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:31

Dan had je de vraag anders moeten stellen.

Als het achterbeen op het tijdstip van 0.2 seconden na het opnemen 20 centimeter naar voren is gebracht, en het voorbeen in diezelfde periode reeds 60 cm naar voren is gebracht zegt dat NIETS over de pas ruimte, maar alleen iets over de SNELHEID van het naar voren zetten.

Als zo'n paard dan OOK nog eens het achterbeen onvoldoende hoog optilt en het been dus als het ware wat naar voren SLEEPT krijg je een van die beruchte foto's die hierboven ergens is geplaatst.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:36

wat ik plaatste reeds op pagina 5:

Afbeelding
abgar: beide opzichten gelijk.

pipo, dat vroeg ik me ook al een tijdje af , daarom plaatste ik deze foto maar niemand reageerde.

dus al die paarden zitten met een traag achterbeen op het moment dat de foto genomen is? CGJ12?

en hoe zit het dan met pipo's vraag over die 3 benen aan de grond???
en

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:45

Pipo schreef:
Die vraag ben ik anders al enkele paginas meebezig............

Ik dus niet. Ik was met afstanden bezig, nog niet met snelheden.
Ik ben een manier aan het verzinnen om dat ook op te meten. Op dezelfde 3 paarden uiteraard.
Over hoogtes (jaja, het luchtgemaai) was ik ook nog niet bezig.

Komt eraan... ben blond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:46

CGJ12 schreef:
Dan had je de vraag anders moeten stellen.

Als het achterbeen op het tijdstip van 0.2 seconden na het opnemen 20 centimeter naar voren is gebracht, en het voorbeen in diezelfde periode reeds 60 cm naar voren is gebracht zegt dat NIETS over de pas ruimte, maar alleen iets over de SNELHEID van het naar voren zetten.

Als zo'n paard dan OOK nog eens het achterbeen onvoldoende hoog optilt en het been dus als het ware wat naar voren SLEEPT krijg je een van die beruchte foto's die hierboven ergens is geplaatst.

Al veel pagina's geleden probeerde ik dat onder woorden te brengen door te stellen dat de beweging van het voorbeen (plak maar plakkertjes erop) bel-vormig is en de beweging van het achterbeen boogvormig. Het achterbeen beweegt veel minder dan het voorbeen, dat kan ook niet anders gezien de eigenschappen. Als het voorbeen steeds groter gaat bewegen, wordt het achterbeen navenant vlakker omdat er simpelweg geen tijd is om te bewegen.

De foto's van Krekkie zijn niet bedoeld als voorbeeld daarvan trouwens, maar kunnen wel wat laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:46

Missouri, we noemen het graaien om verwarring met maaien (nog meer energieverspilling maar dan opzij) te voorkomen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:53

Lovely schreef:
Missouri, we noemen het graaien om verwarring met maaien (nog meer energieverspilling maar dan opzij) te voorkomen.

Ziek
help...

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:56

schiet me nou niet dood:

maar als er eentje loopt te graaien en achter lijkt ie op de foto niet te volgen, gaan we er dan nog commentaar op zitten leveren?

of

gaan we nog zitten Vingers aflikken Pling als er eentje z'n achterbeen serieus onderbrengt ?

of

gaan we nuchter zeggen: uiteindelijk is de paslengte toch gelijk voor en achter???

voor wie het nog niet doorheeft; ik ben echt blond

ps ; k'heb het antwoord nog niet gevonden op de vraag van de
3 benen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:00

kattebeest schreef:

dus al die paarden zitten met een traag achterbeen op het moment dat de foto genomen is? CGJ12?

Of het achterbeen komt relatief te traag door (ten opzichte van het voorbeen)
OF het voorbeen komt relatief te snel door (ten opzichte van het achterbeen)
Over keuze tussen die twee opvatting laat ik me hier niet uit. Dat is een heel andere stelling.

En dan praat ik over puur horizontale beweging. De verticale boogbeschrijving laat ik nog even rusten (doordat het voorbeen inderdaad een veel grote boog beschrijft zal de hoef volgens die booglijn veel sneller bewegen langs die curve dan het achterbeen, omdat de lengte van die curve langer is. Maar dat even terzijde)

En het plaatje dat Pipo plaatste was geloof ik een paard dat het achterbeen liet hangen en dus over de grond sleepte.
Simpel verhaal.

Nou moet ik gaan oppassen.
Ik lijk Karel wel met die online lezingen van hem.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:02

Afbeelding

Dit was 'm toch?

"slenterkont" noemen wij die thuis.

Ofwel "sleepkont"

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:03

Sorry dat ik er even geen zwart balkje over het geplaatst.
Wellicht dat Bart of Joost even een toepassinkje kan schrijven om een balkje te plaatsen.

trouwens: ik noem dit nu echt een beeld op VIJF benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:06

Dat en Hohenstein, beide doen hetzelfde.

Maar slenterkont?

Ben je niet nieuwsgierig WAAROM dat paard niet normaal beweegt? En niet nieuwsgierig hoeveel paarden dat doen?

Maar je geeft het een naampje, en je zou inhoudelijk antwoorden met de redenen waarom?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:06

kattebeest schreef:
schiet me nou niet dood:

maar als er eentje loopt te graaien en achter lijkt ie op de foto niet te volgen, gaan we er dan nog commentaar op zitten leveren?

of

gaan we nog zitten Vingers aflikken Pling als er eentje z'n achterbeen serieus onderbrengt ?

of

gaan we nuchter zeggen: uiteindelijk is de paslengte toch gelijk voor en achter???

Dan heb je het weer over kracht en buiging. Natuurlijk kwijl ik bij een sterke beweger.
Maar die afstand is ECHT gelijk.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:08

Pipo schreef:
Ben je niet nieuwsgierig WAAROM dat paard niet normaal beweegt? En niet nieuwsgierig hoeveel paarden dat doen?

Jawel... maar volgens mij beweegt hij wel normaal. En doen alle paarden dat.
Ik ga een persoonlijk onderzoekje instellen Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:14

Pipo schreef:
Dat en Hohenstein, beide doen hetzelfde.

Maar slenterkont?

Maar je geeft het een naampje, en je zou inhoudelijk antwoorden met de redenen waarom?

De reden(en) waarom ie zo sleept?

Keuze genoeg dunkt me:

A. Hij is gewoon ontzettend lui
B. Te weinig krachtig / bespierd
C. Werkt de ruiter hem tegen
D. Probeert ie de bak te vlakken
E. Heeft ie ijzers van 83 kg per stuk
F. Heeft ie een acute aanval van aankomende maandagziekte
G. Heeft ie het in zijn broek gedaan
H. Moet ie nodig pissen
I. Heeft ie geen lendenmechanisme
J. Werkt zijn Lendentelescoop niet goed
K. Hij is erop gefokt om te slepen (in tegenstelling tot een tuiger)
L. Is ie net achter gestruikeld over een kluitje
M. Wellicht is zijn linkerachterbeen zojuist weggezakt in een konijnehol
N. Heeft ie zich rechtsvoor net aangetikt en wil dat niet nogmaals doen

etc

Keuze genoeg dunkt me, en daar hoefde ik niet eens lang over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:16

Of hij heeft gewoon niet het juiste lijf om normaal te bewegen............een te lang voorbeen, geen skelet met evenwicht.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:16

Missouri"]
[quote="kattebeest schreef:
schiet me nou niet dood:

of

of

Dan heb je het weer over kracht en buiging. Natuurlijk kwijl ik bij een sterke beweger.
Maar die afstand is ECHT gelijk.
[/quote]

Of iedereen dit nog eens wil herhalen, incl Anna!!!! Haha! Haha! (Want dat heb ik echt nog niet gelezen. En als ik er overheen heb gelezen dan mag iemand dan nog eens voor mij quoten, en dan dus niet alleen de eerste helft van een zin waar nog een maar opvolgde Lachen )

Dat over die drie benen, daar ben ik het mee eens, dat is niet goed. (Maar de afdruk blijft gelijk voor en achter Haha!)

Nog een vraag aan Anna42:
Hoe ziet zo'n plaatje van de draf eruit bij paarden met een te kort voorbeen?
Lijkt mij dat dat haast hetzelfde beeld opleverd. Als dat zo is dan is het van wezelijk belang om een onderscheid te maken tussen het op drie benen staan en "doorklappen" bij korte voorbenen of lange voorbenen.

Dat scheelt nogal in je fokbeleid! Willen we het voorbeen langer dan nu gemiddeld voorkomt (hihi KWPN?) of juist korter dan dat nu gemiddeld voorkomt (Karel???)

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:18

Mensen proberen dat luie paard wat moet pissen, de bak te laten vlakken met ijzers van 83 kg per stuk, waardoor hij struikelt over een kluitje en een acute aanval van maandagziekte krijgt!

Nee zonder gekheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:22

Iemand is vergeten de foto te roteren, neem dat maar van mij aan. Want welke gek fotografeert zijn paard nou aan de verkeerde kant van de heuvel ???? (the Dutch Mountains of Ermelo all the way to Den Bosch voor Nlse peerden)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:24

Sprintje schreef:
Of iedereen dit nog eens wil herhalen, incl Anna!!!! Haha! Haha! (Want dat heb ik echt nog niet gelezen. En als ik er overheen heb gelezen dan mag iemand dan nog eens voor mij quoten, en dan dus niet alleen de eerste helft van een zin waar nog een
maar
opvolgde Lachen )

Dat over die drie benen, daar ben ik het mee eens, dat is niet goed. (Maar de afdruk blijft gelijk voor en achter Haha!)

Doet ie NOOIT (eenmalig toegeven is al heel wat, maar HERHALEN dat al helemaal niet)
Hoogstens als je het via de rechter probeert, maar nooit vrijwillilg.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:35

CGJ12"]
[quote="Sprintje schreef:
Of iedereen dit nog eens wil herhalen, incl Anna!!!! Haha! Haha! (Want dat heb ik echt nog niet gelezen. En als ik er overheen heb gelezen dan mag iemand dan nog eens voor mij quoten, en dan dus niet alleen de eerste helft van een zin waar nog een maar opvolgde Lachen )

Doet ie NOOIT (eenmalig toegeven is al heel wat, maar HERHALEN dat al helemaal niet)
Hoogstens als je het via de rechter probeert, maar nooit vrijwillilg.
[/quote]
CGJ12 ik denk dat je Karel onderschat (of mijn overredingkracht Verward ) Maar we zullen zien Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:39

Sprintje schreef:
CGJ12 ik denk dat je Karel onderschat (
of mijn overredingkracht
:? ) Maar we zullen zien Knipoog

We houden het hier wel netjes wil je? Haha!
Het is woensdagmiddag en alle penny's kunnen meelezen.....

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:42

CGJ12"]
[quote="Sprintje schreef:
CGJ12 ik denk dat je Karel onderschat (of mijn overredingkracht :? ) Maar we zullen zien Knipoog

We houden het hier wel netjes wil je? Haha!
Het is woensdagmiddag en alle penny's kunnen meelezen.....
[/quote]

Ik weet niet wat je bedoeld hoor Schijnheilig Maar ik ben een brave getrouwde mevr. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:02

CGJ12 heeft misschien een beetje een vreemde gedachtengang.

Woensdag, Penny, jonge meisjes..............hmm, en dat voor een oude drentse fokker?????????