Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:45

even zoeken hoor, waar lees jij nou dat alleen de grootschalige fokkers kwaliteitspaarden fokken. Als ik het geschreven heb (en ik lees het er niet in, maar dat kan natuurlijk persoonlijk zijn), dan heb ik dat zeker niet zo bedoeld. Ik kijk minder negatief dan jij aan tegen de grootschaliger fokkers, maar deel je standpunt dat er veel 'kleinere' fokkers zijn die met één of twee uiterst geschikte merrie(s), die ze van haver tot gort kennen, alle sterke en zwakke punten ervan weten en vanaf het moment dat de merrie dit jaar drachtig is al zitten te puzzelen voor een eventuele hengst voor volgend jaar.

Op Bokt hebben we daar toch een aantal sprekende voorbeelden van. Maar dat zijn er nog altijd minder dan de 'fokkers' die een paard hebben dat toevallig een merrie is en die in verband met een langdurige blessure daar maar jaar in jaar uit de kampioen van het verrichtingsonderzoek op zetten.

Maar goed, we dwalen misschien te ver af ;-)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:54

Ilegra schreef:
Waarom zou die gebruiker de kostprijs moeten betalen wanneer de fokker er zelf voor kiest om te gaan fokken?"

Ja, zo lust ik er nog een paar...misschien moeten we als koper ook maar eens accepteren dat een goed amateur basis paard geen 4000 euro KAN kosten als hij 5 jaar oud is, netjes aangereden en en gezond is. Boter, kaas en eieren zijn ook duurder geworden....mar een paard goedkoper???

Misschien moeten we dan als koper ook maar accepteren dat als ik een paard voor een klein prijsje koop...het weleens een miskoop kan zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:56

NatasjavE schreef:
Misschien moeten we dan als koper ook maar accepteren dat als ik een paard voor een klein prijsje koop...het weleens een miskoop kan zijn.

Of omgedraaid dat wij als fokkers niet voor niets investeren in iets dat goed is

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:02

Ik vind het zo bizar dat paarden geen "kostprijs" zouden mogen hebben en iedereen voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Bij bijv. een wasmachine vind niemand het gek dat ze een nieuwe niet voor 100 euro kunnen kopen omdat daar de onderdelen en arbeid niet eens voor betaald zijn, en goedkope merken zijn minder goed van kwaliteit etc etc. Waarom zou het bij paarden zoveel anders moeten zijn?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:31

sarabande schreef:
hyppolyte schreef:
Dus een kat in de zak voorkom je door te keuren, niet door af te gaan op de aanschafprijs.

De meeste paarden van rondom de 4 a 5000 euro worden hoogstens klinisch gekeurd

Dan ben je nog niet goed geinformeerd.
Die onzekere koper wil heden ten dage bijna altijd foto's al zijn er het maar 8.
5000,- is voor velen geen kattepis als je het gespaard hebt, de tijd van financiering via de DS-bank is voorbij.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:59

..en als een ''leuke'' te koop staat voor €2500- 4000 ,kun je de klok erop gelijk zetten dat ze een afvlakking oid hebben.

hyppolyte

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:21

Citaat:
Wat een kul. Dus omdat men weinig wil uitgeven moet de fokker maar overal op beknibbelen, alles zelf doen en dat niet rekenen.

En waar haal je dat vandaan uit mijn verhaal???? 8)7 Je moet eens knap gaan lezen en niet overal zo giftig op zijn. Ik zeg alleen dat dergelijke fokkers wel goedkopere paarden kunnen aanbieden, as simple as that....

@besita, dat lees ik ook niet in het verhaal van floortje hoor, kleine fokkers kunnen net zo goed kwaliteitsvol fokken :j.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 01:47

Het grootste probleem is dat de maaste kopers van tegenwoordig geen gezond verstand hebben mbt paarden.

Ze zien totilas, parzival, tango, vivaldi, grib, ferro. En als je geluk hebt nog wat filpjes op internet van het verrichtingsonderzoek.
En denken dan op marktplaats voor onder de 5000 euro ook zo'n gigantische voorbeenzwaaier te kunnen kopen.
Het ambitieniveau komt niet verder dan zo nu en dan een bosrit en hooguit de klasse B of L dressuur. en springen durft men niet.

Deze mensen komen dus kijken naar een paard van ong 4000 euro en willen hem rondom op de foto en volledig gekeurd hebben, want dat wil de verzekering (liefst vol verzekerd).

Gezond verstand zou zeggen. Mocht een paard van 4000 euro ernstig gebleseerd raken en de kosten van de DA gaan richting de 4000 euro. kun je stellen dat het paard total los is (zo werkt dat met een auto ook). Dan is het afschrijven en in stukjes terugkopen uit het vriesvak van de AH. Dit kan net als bij een auto na een paar KM maar kan ook na 300.000km moet je ook geluk mee hebben.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 01:57

Rianneke schreef:
Ik vind het zo bizar dat paarden geen "kostprijs" zouden mogen hebben en iedereen voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Bij bijv. een wasmachine vind niemand het gek dat ze een nieuwe niet voor 100 euro kunnen kopen omdat daar de onderdelen en arbeid niet eens voor betaald zijn, en goedkope merken zijn minder goed van kwaliteit etc etc. Waarom zou het bij paarden zoveel anders moeten zijn?

Dat komt omdat er gemiddeldweg niet meer wasmachines worden gemaakt dan er verkocht worden. Als er 100.000 wasmachines werden gemaakt en er zouden maar 50.000 kopers zijn, dan ging de prijs echt wel naar beneden. Desnoods zouden ze dan onder de kostprijs worden verkocht, want opslag kost ook geld ;) .
Behalve de Miele natuurlijk, die blijft aan de prijs - want dat is een echte topper.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:00

cjb schreef:
Het grootste probleem is dat de meeste kopers van tegenwoordig geen gezond verstand hebben mbt paarden.

Ze zien totilas, parzival, tango, vivaldi, grib, ferro. En als je geluk hebt nog wat filmpjes op internet van het verrichtingsonderzoek.

Het ambitieniveau komt niet verder dan zo nu en dan een bosrit en hooguit de klasse B of L dressuur. en springen durft men niet.

zo nu en dan een bosrit

Als ze dat niet kunnen,die paarden, moet je ze als koper altijd laten staan..nl. die voldoen niet aan het topic onderwerp en "sporen" vaak niet. :(:)
En ruiters die geen strand/bosrit durven te maken dienen niet aan een paard te beginnen...waarschijnlijk "sporen" die ook niet in het omgaan met paarden, daar ze een paard vaak niet het vertrouwen kunnen schenken of anders om !!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:37

Citaat:
Deze mensen komen dus kijken naar een paard van ong 4000 euro en willen hem rondom op de foto en volledig gekeurd hebben, want dat wil de verzekering (liefst vol verzekerd).

Gezond verstand zou zeggen. Mocht een paard van 4000 euro ernstig gebleseerd raken en de kosten van de DA gaan richting de 4000 euro. kun je stellen dat het paard total los is (zo werkt dat met een auto ook). Dan is het afschrijven en in stukjes terugkopen uit het vriesvak van de AH. Dit kan net als bij een auto na een paar KM maar kan ook na 300.000km moet je ook geluk mee hebben.

Lekker type ben jij, ik zou als fokker toch niet graag mijn paard aan iemand als jij verkopen. Het is wel een levend wezen waar je over praat hoor, geen auto 8)7. Snap ook niet wat deze opmerking toevoegt aan de discussie :+.

Wat betreft die ambities, juist de mensen met B/L en daarnaast bosrit ambitie, die zijn toch prima geholpen met een paard van rond de 5000 euro? waarom zouden zij het dubbele of meer gaan betalen als ze verder niet de ambitie hebben om er iets mee te gaan doen?

Wat betreft die wasmachines, je hebt ook prima wasmachines voor 300 euro, het is dan inderdaad geen spectaculair merk, maar het voldoet wel. Dat is met paarden net zo met het 5000 segment, het heeft geen spectaculair papier of kwaliteit, maar voldoet wel. Voor beiden geldt dat je mag verwachten dat ie niet binnen een paar maanden uit elkaar valt.

Die dure paarden hebben trouwens ook weer tot gevolg dat niemand ermee durft buiten te rijden, of ze buiten zet omdat ze bang zijn voor blessures (wat juist weer sneller gebeurt als je ze weinig buiten zet), dus of dat nou zo'n goede ontwikkeling is dat waag ik ook te betwijfelen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:57

Op bokt is het de bedoeling dat je je tot het onderwerp beperkt. Jouw mening over mensen die anders denken dan jij zou je evt per pb kunnen uiten. Het is nogal een zwakke manier van discussiëren om mensen persoonlijk af te katten.
hyppolyte schreef:
Je moet eens knap gaan lezen en niet overal zo giftig op zijn.

hyppolyte schreef:
Lekker type ben jij

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:07

Ho even, jij reageert totaal overtrokken op mijn posts, neemt niet de moeite om ze goed te lezen en trekt hele vreemde conclusies. Die opmerking is geen mening omdat jij anders denkt dan ik, jij interpreteert berichten net zoals jou uitkomt, en reageert erg giftig, dat is toch iets heel anders.

Wat betreft die andere opmerking, daar sta jij verder buiten en ik was lichtelijk geschokt dat iemand zo'n opmerking maakt, een paard is geen gebruiksvoorwerp wat je zo in de vuilnisbak flikkert. En ik zou dan inderdaad niet graag een paard aan een dergelijk persoon verkopen, dat mag ik toch hopelijk wel zeggen? Ik speel niets op de man, ik vind het gewoon een rare opmerking en ik mag mijn mening best uiten, daar is het ook een forum voor.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:24

hyppolyte schreef:
Nou, dat zijn dan misschien de mensen die jij treft, er zijn toch zat mensen die hun paard van 5000 euro ook op de foto zetten hoor 8)7.

Ik lees hier met verbazing bedragen van 4-5000 euro voor een recreatiepaard. Is het in Nederlands geen crisis dan? Hebben jullie geen overfok? Hier in België kan je naar keuze papier opladen voor 1500-2000 euro, gewoon gezonde jonge BWP-ers. En dan gaat het nu al beter, een jaar geleden kon ik gratis driejarigen gaan opladen, ook met mooie papieren.

Niet dat ik er eentje zou willen, als recreatieruiter zonder enige sportambitie. Ik hou niet van grote en lange warmbloeden met bijhorende gangen, alleen maar onhandig als je je paard hebt om urenlang buiten mee te rijden of eens een amateur endurance of TREC mee te lopen. En kleine vierkante vind je niet zou gauw.. doe mij maar een ander ras. Een hard gezond paard ook liefst, 24/7 buiten in groep.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:51

Je moet hier in de crisis ook de hoofdprijs betalen, je hebt hier geen marktwerking hoor :n :')

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:05

oh Bandida Wat klink jij geloofwaardig :')
waarom heb je al die gratis driejarigen niet opgehaald ?? Alleen rechtstreeks doorrijden naar de slager had je al winst opgeleverd *D
en weet je recreatiepaard is zo'n ruim begrip ..voor de ene ruiter betekend zoiest heel de week op het land , op zondag uit de wei plukken en een buitenrit maken waarbij je ook nog ergens langs een caféétje dichtbij het bos dat paard aan een boom kan knuppen en een pintje pakken ..voor de andere moet dat paard ook nog een leuk L proefje kunnen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:23

besita schreef:
waarom heb je al die gratis driejarigen niet opgehaald ??

Omdat ik wel wat beters te doen heb als me zo'n pak paarden op de hals halen.

Citaat:
Alleen rechtstreeks doorrijden naar de slager had je al winst opgeleverd *D

Ja, je moet maar zin hebben om daar een zaakje van te maken in je vrije tijd. Ik bedank vriendelijk.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:23

Het is misschien wat overdreven, maar er zit natuurlijk wel wat in, het is in deze tijd niet reëel om een hoge prijs te vragen voor een paard, daar is de markt niet naar.

En recreatief is inderdaad een relatief begrip, de vorige eigenaar van mijn paard vond dat ze in de sport liep, terwijl ze alleen hier en daar een onderling wedstrijdje liep en heel soms op wedstrijd ging. Maar voor mij valt een L proefje ook nog wel onder het recreatieve rijden hoor :j.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:30

Als ze dat niet kunnen,die paarden, moet je ze als koper altijd laten staan..nl. die voldoen niet aan het topic onderwerp en "sporen" vaak niet. :(:)
En ruiters die geen strand/bosrit durven te maken dienen niet aan een paard te beginnen...waarschijnlijk "sporen" die ook niet in het omgaan met paarden, daar ze een paard vaak niet het vertrouwen kunnen schenken of anders om !![/quote]

Je kunt ook je vertrouwen kwijt zijn door een ander paard, of een val.
Dan hoeft er in de omgang met andere paarden niks mis te zijn.
En tja op buitenrit met een paard die om het minste geringste er vandoor gaat of helemaal flipt, dat doe ik ook niet.
Heeft niks te maken met je normale omgang met paarden, als je met een paard naar buiten gaat, moet het vertrouwd zijn, en als het beest zelf niet te vertrouwen is, moet je het niet doen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:59

hyppolyte schreef:
Het is misschien wat overdreven, maar er zit natuurlijk wel wat in, het is in deze tijd niet reëel om een hoge prijs te vragen voor een paard, daar is de markt niet naar.

Dat is het niet hoor, overdreven. Bokt lijkt op dat vlak in een soort roze bubbel te leven. Zeg nu eerlijk..wie geeft er tegenwoordig meer als 3000 euro aan een gezond en ingereden rijpaard (die dus fysiek ook L kan lopen mocht dat je droom zijn) zonder fokwaarde (laat ons zeggen een ruin) en waar verder niets speciaals aan is qua ras of kleur.. niemand toch. En als je dat wel doet, koop je de bubbel, want dan had je met zekerheid een net zo goed paard voor minder kunnen kopen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:39

Bandida schreef:
hyppolyte schreef:

Dat is het niet hoor, overdreven. Bokt lijkt op dat vlak in een soort roze bubbel te leven. Zeg nu eerlijk..wie geeft er tegenwoordig meer als 3000 euro aan een gezond en ingereden rijpaard (die dus fysiek ook L kan lopen mocht dat je droom zijn) zonder fokwaarde (laat ons zeggen een ruin) en waar verder niets speciaals aan is qua ras of kleur.. niemand toch. En als je dat wel doet, koop je de bubbel, want dan had je met zekerheid een net zo goed paard voor minder kunnen kopen.

€3000 ? :roll:
Dan heb jij zeker nooit naar een fijn sportpaard (correct exterieur en nette basisgangen met een fijn kakrakter) gezocht dat klinisch en röntgenologisch gezond is. :?
Elk gezond paard kan fysiek L lopen ,zelfs een tinker of draver bv.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 07-06-11 15:42, in het totaal 2 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:41

nee want ze kan ze blijkbaar gratis ophalen :')

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:02

Tja dat heb ik ook nog nooit gehoord. Nouja één keer, in een woedeaanval omdat paard van 2,5 totaal verwilderd (of op een verkeerde manier juist niet) was in de opfok, en ze al twee weken bezig waren om 'm te laden. Paard steigerde naar mensen toe, trapte gericht. Toen heb ik ook weleens te horen gekregen dat als ik nog een jong paard zocht ik 'm zo mocht hebben maar 'm wel zelf op moest halen :+ . Geloof dat het beest uiteindelijk is platgespoten, op stal handmak is gemaakt en, op een te verwijderen ocd chipje, na volledig goedgekeurd, voor een hoger bedrag dan Bandida hier noemt is verkocht. Zat een nrps papier bij en was als ze heel bijzonder kon lopen niet verkocht.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:10

je kan wel gaan zitten fitten op al die recreatieruiters, maar zonder al die recreatieruiters verkochten jullie helemaal geen paarden meer.

Dus zoals ik al eens zei. Die recreatieruiters zijn een heel groot deel van jullie afzetmarkt. En wil je die een beetje groot houden is het wellicht eventueel misschien zomaar een mogelijkheid om je fokkerij dusdanig in te richten dat mocht je totilas of okidoki aan een ernstige vorm van plankenkoorts leiden dan is er misschien wel en pennymutsje die haar zuurverdiende spaarcentjes eraan uit wil geven.

En nee nu wil ik niet alleen maar afgeven op fokkers, her en der schort het aan beide, zowel fokkers als ruiters. Maar om nu te zeggen dat er geen recreatieruiters zijn die hun paarden nog fatsoenlijk kunnen en willen opvoeden vind ik ook niet juist.

Bij toeval was ik gister nog op de merriekeuring. Kwam wat aan de praat. "Vroeger moesten we de paarden opsluiten voor de keuring, anders waren ze niet fris genoeg" en "Nu gooi ik ze 's ochtends juist naar buiten anders vliegen ze echt als gekken rond"

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:18

Johnnydepony schreef:
je kan wel gaan zitten fitten op al die recreatieruiters, maar zonder al die recreatieruiters verkochten jullie helemaal geen paarden meer.

Ach ja al die kletspraatjes he, vroegah hoefde je een Amor ook niet op te sluiten, of een Abgar etc.

En voor onze fokproducten is er gelukkig erg veel belangstelling uit het buitenland, dus zijn we niet afhankelijk van dit soort kopers.