bloedlijnen, skelet en oorsprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:44

CGJ12"]
[quote="Lami schreef:
....... En als dan ook een groot deel van de mannelijke dressuurruiters kiest voor een relatievorm die normaal gesproken niet tot voortplanting leidt *LOL*

Dat bedoelde ik ook. Zeker gezien de ontwikkelingen van de laatste weken........
[/quote]

En een ander deel is zo dat je er voor je verdriet nog geen kind van zou willen Haha!.

In dit land lijkt het me ondoenlijk om te fokken op idealen zonder daarbij de markt in het oog te houden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:49

Lovely schreef:
In dit land lijkt het me ondoenlijk om te fokken op idealen zonder daarbij de markt in het oog te houden.

Er zijn gelukkig wel fokkers die zich niets aantrekken van de markt maar gewoon hun eigen lijn blijven volgen.
De fokprodukten van dat soort fokkers zullen we in de toekomst hard nodig gaan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:51

ThePast03"]
[quote="Lovely schreef:

Er zijn gelukkig wel fokkers die zich niets aantrekken van de markt maar gewoon hun eigen lijn blijven volgen.
De fokprodukten van dat soort fokkers zullen we in de toekomst hard nodig gaan hebben.
[/quote]

Plucck er zijn er maar heel weinig die dat zich kunnen permiteren, voor heel veel tellen de pecunia's echt mee omdat ze of geen plek hebben, of een bedrijf hebben wat moet blijven draaien. Het is daarom een keuze die je maakt voordat je een hengst kiest voor je merrie of andersom.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:01

Lovely schreef:
Plucck er zijn er maar heel weinig die dat zich kunnen permiteren, voor heel veel tellen de pecunia's echt mee omdat ze of geen plek hebben, of een bedrijf hebben wat moet blijven draaien. Het is daarom een keuze die je maakt voordat je een hengst kiest voor je merrie of andersom.

Ik weet dat er maar heel weinig zijn, maar ze zijn er wel en volgens mij zijn ze heel belangrijk voor een fokkerij.

Persoonlijk denk ik ook niet dat je goed kunt fokken als geld zo'n belangrijke rol spreekt dat de keuze van de hengst afhangt van de verkoopwaarde van zijn afstammelingen ipv het doel bereiken wat je voor ogen hebt met je fokkerij.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:58

Aha, jullie staan nog één post van een slotje af. Wat heeft seksuele geaardheid van dressuurruiters met fokken van paarden te maken? Kom op! Dit is gewoon ronduit beledigend voor een minderheid van de samenleving, iets waar je in andere landen gemakkelijk een proces aan je broek krijgt.

En natuurlijk, er is voor een heel kleine hoeveelheid mensen een commerciele bijgedachte bij, maar die bepalen op zichzelf niet wat wel of niet populair is. Dat doen die andere 90% mensen, die gezellig moeten betalen voor de fokkerij.

En zoals CGJ zegt, als die 90% nut zien in het gebruiken van een Shagya, dan gaan degenen die het voor de centjes doen ook wel over op de Shagya.

Maar nogmaals: als dit zo doorgaat, moet ik hier een slotje op zetten en moet er maar een nieuw topic opgestart worden over dit anders toch wel heel interessante onderwerp

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:06

Met een slotje los je niks op Joost. Da's symptoom-onderdrukking.
(en tenslotte begint iedere jonge politieman toch ook niet in zijn eerste week te schieten met zijn zojuist verkregen Watlher P5 ? Haha! )

Maar even on-topic.

Ik denk dat een GROOT gedeelte fokt met commerciële gedachte.
De mensen die uit idealen een paard proberen te fokken, fokken niet zo lang. Ik ken ze heus.
Een veulen die laag geprimeerd is en dan zeggen: kan me niks schelen. Tot ze het diertje op 4 jarige leeftijd kwijt willen. Dan blijkt het een stuk minder leuk.
Feit is dat die hele fokkerij klauwen met geld kost.
Eenmalig een veulen fokken gaat nog wel, maar het leeuwendeel van de fokkers fokt ELK jaar een veulen. En als die veulens moeilijk verkoopbaar zijn wordt het een zeer dure hobby die de mensen maar een paar jaar volhouden.
Vandaar dat ik heel goed begrijp dat iedereen een mooie zwarte Gribaldi of Special probeert te fokken.
Een shagyaatje voor de lol (eigen gebruik) gaat nog wel. Maar als ik er elke jaar 1 of meer kwijt moet heb ik echt een probleem.......Karel neemt ze echt niet allemaal over voor dekgeld + kosten.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:11

Sprintje schreef:
Hoe is het bewezen dat het wel of niet (of in in enige graad) aanwezig zijn van het lenden mechanisme op deze dieren terug te voeren is? Misschien kan iemand mij uitleggen hoe je dat onomstotelijk kan bewijzen?

Nogmaals deze vraag dan. Heeft iemand voor mij een artikel o.i.d. met de wetenschappelijke bewijzen?
Ik kan me voorstellen dat je de mate van of de aanwezigheid van een lendenmechanisme scoort en deze waardes correleerd aan het aantal x of % Amurath of shagya bloed in de moeder dan wel vaderlijn.

Is dit onderzoek al eens gedaan??? Zoniet zou het mogelijk zijn om deze gegevens te verzamelen, of valt het lendenmechanisme niet uit te drukken in een getal? Als dat wel kan dan wil ik er wel aan rekenen (Leuk!, weer eens wat afwisseling in mijn statistiek *LOL* )

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:22

En anders ik wel.

Moet je natuurlijk wel even in de gaten houden dat je een objectief overzicht krijgt van te beoordelen dieren, aangezien bij dit soort gevallen de kans op datamining levensgroot is.
Dat heeft Karel met zijn clinic wel aangetoond. Die bekijkt even 300 paarden op video, zoekt DIE paarden eruit waar duidelijk iets over te zeggen is in ZIJN voordeel en laat die dan zien op DIE punten waar het paard in zijn ogen te kort komt. De andere 290 worden niet getoond (ipv 300 en 290 mag je wat mij betreft ook andere getallen invullen; da's maar een aanname)

Dan zou je dus net als bij de lineaire KWPN score een extra getal moeten opnemen voor de mogelijkheid tot welven/gebruiken van de lendenwervels volgens de Karel-shagya methode.

Kunnen we meteen zien of er een correlatie is met andere onderdelen en die punten samenvoegen of enkele schrappen (wat het KWPN al eerder heeft gedaan).
Ik weet zeker dat de KWPN fokleiding openstaat voor elke aantoonbare verbetering van het nederlandse sportpaard!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:31

CGJ12 schreef:
En anders ik wel.

Moet je natuurlijk wel even in de gaten houden dat je een objectief overzicht krijgt van te beoordelen dieren, aangezien bij dit soort gevallen de kans op datamining levensgroot is.
Dat heeft Karel met zijn clinic wel aangetoond. Die bekijkt even 300 paarden op video, zoekt DIE paarden eruit waar duidelijk iets over te zeggen is in ZIJN voordeel en laat die dan zien op DIE punten waar het paard in zijn ogen te kort komt. De andere 290 worden niet getoond (ipv 300 en 290 mag je wat mij betreft ook andere getallen invullen; da's maar een aanname)

Dan zou je dus net als bij de lineaire KWPN score een extra getal moeten opnemen voor de mogelijkheid tot welven/gebruiken van de lendenwervels volgens de Karel-shagya methode.

Kunnen we meteen zien of er een correlatie is met andere onderdelen en die punten samenvoegen of enkele schrappen (wat het KWPN al eerder heeft gedaan).
Ik weet zeker dat de KWPN fokleiding openstaat voor elke aantoonbare verbetering van het nederlandse sportpaard!

Ok, je zou dan dus een blinde steekproef uit bijv het KWPN stamboek moeten nemen, en bij voorkeur ook nog uit andere stamboeken. En dan pas de paarden laten scoren door een onafhankelijk persoon.

Dan heb je een redelijk nette onderzoeks opzet. Verder moet je misschien nog even kijken naar de betrouwbaarheid van de pedigree, want als de helft niet bekend is schiet het natuurlijk niet zo op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:51

Volgens mij is dit onderzoek er inderdaad niet geweest, en dat valt dan ook onder de grijze zone. Voor jou Sprintje inderdaad een leuke klus om uit te zoeken...........lijkt mij spannender dan al die alcoholisten Haha!

Karel zegt volgens mij niet dat we Shagya's moeten fokken, volgens mij geeft hij aan met hengsten te moeten fokken die dat bloed voeren.

Verder heeft Karel Krack niet afgezeken, ik heb gezegt dat ik de video in slowmotion heb afgespeeld, en dat ik daar van geschrokken ben.

Mensen probeer wat meer in grote lijnen te denken.............................

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:54

Ik denk dat dat statistische onderzoek niet zo gemakkelijk gaat worden. De aantallen bij de Shagya's zullen zich daarvoor waarschijnlijk niet lenen om een representatieve steekproef te doen.

Verder zal het heus wel zo zijn dat als er genoeg "critical mass" voor Shagya ontstaat, er een kans is op een doorbraak.

Als stamboek kan je zoveel roepen als je wilt, uiteindelijk wordt het sukses toch door de fokkers bepaald, niet door een stamboek.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:55

Dat probeer ik ook, maar het verhaal zou in mijn ogen met wat onderzoek een stuk helderder zijn (misschien ben ik wat bekrompen dat ik altijd alles wetenschappelijk wil benaderen Knipoog...)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:59

joostvangestel schreef:
Ik denk dat dat statistische onderzoek niet zo gemakkelijk gaat worden. De aantallen bij de Shagya's zullen zich daarvoor waarschijnlijk niet lenen om een representatieve steekproef te doen.

Verder zal het heus wel zo zijn dat als er genoeg "critical mass" voor Shagya ontstaat, er een kans is op een doorbraak.

Als stamboek kan je zoveel roepen als je wilt, uiteindelijk wordt het sukses toch door de fokkers bepaald, niet door een stamboek.

Nee, maar ik bedoelde ook de huidige paarden bekijken die bij het KWPN of ander rijpaarden stamboek staan ingeschreven, die moet je bekijken op shagya bloed (of amurath). Het aantal huidige shagya arabieren is volgens mij helemaal niet van belang voor zo'n onderzoek.

Dus paard X heeft zovaak shagya in de vijfde graad, en zovaak in de zesde graad etc. Dit kan je koppelen aan een maat voor lenden mechanisme. De grote vraag voor mij is kun je het lendenmechanisme betrouwbaar scoren???? Misschien kan Anna42 hier een antwoord op geven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:46

Sprintje schreef:
Dus paard X heeft zovaak shagya in de vijfde graad, en zovaak in de zesde graad etc. Dit kan je koppelen aan een maat voor lenden mechanisme. De grote vraag voor mij is kun je het lendenmechanisme betrouwbaar scoren???? Misschien kan Anna42 hier een antwoord op geven.

Probleem wordt dan waaraan koppel je gegevens.
Want paard X blijkt dus ook voor zoveel % op de Clydesdaler Bay terug te voeren,(de noordelijke provincies) en voor zoveel % op volbloed.

Dus wie en welke invloed heeft nu tot het huidige sportpaard geleid en waarom wordt in dit verhaal ten onrechte de Engels volbloed zo verguisd??

Volgens mij is het huidige sportpaard een produkt van selektie op een diversiteit aan eigenschappen en daar blijven we gezien deze discussies mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:36

CGJ12 schreef:
Eenmalig een veulen fokken gaat nog wel, maar het leeuwendeel van de fokkers fokt ELK jaar een veulen. En als die veulens moeilijk verkoopbaar zijn wordt het een zeer dure hobby die de mensen maar een paar jaar volhouden.
Vandaar dat ik heel goed begrijp dat iedereen een mooie zwarte Gribaldi of Special probeert te fokken.
Een shagyaatje voor de lol (eigen gebruik) gaat nog wel. Maar als ik er elke jaar 1 of meer kwijt moet heb ik echt een probleem.......Karel neemt ze echt niet allemaal over voor dekgeld + kosten.

My thoughts exactly.
Maar mede omdat het grootste gedeelte van de aanfok om een bepaalde commerciéle gedachte ontstaat, is het moeilijker opvallen voor een paard dat dat niet is.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:44

Op zich zou het interessant zijn wat DNA van bijvoorbeeld ene Amurath tevoorschijn te toveren (beenmerg, is zijn skelet bewaard net zoals dat van de bekendste Welsh hengst aller tijden ?)

Dat DNA zou vergeleken kunnen worden met het DNA van de huidige warmbloedpaardenpopulatie.

Er zitten wat haken en ogen aan, omdat het DNA ten eerste voor ongeveer 98% gelijk is aan welk paard dan ook, maar goed. Laten we het alleen over de variatie hebben. In theorie zou je moeten kunnen aantonen dat bepaalde dieren meer verwant zijn aan Amurath dan anderen. Een heel erg betrouwbare methode om te zien of een nazaat ook wel wat geerfd heeft van zijn/haar voorouder.

Van diegene zou je dat aan prestaties kunnen correleren.

Een beetje verdergaand, kan je ook waarschijnlijk het lendemechanisme en het aantal ruggewervels correleren aan een aantal genen op de chromosomen. Dat zou ook een heel interessant gegeven zijn.

Wie dat voor elkaar krijgt, kan waarschijnlijk ook meteen promoveren op de universiteit Knipoog

Ik zou persoonlijk al blij zijn met een DNA onderzoek van alle Y chromosomen van hengsten. Eens zien of de afstamming wel is wat die op papier staat, dat zou al heel interessant zijn bij een hoop dieren. Bij de volbloeden zou het namelijk betekenen dat men maar 3 verschillende Y chromosomen zou vinden..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:37

Ach al die theorieen over het verre verleden dat interesseert een fokker toch niet.
Joost je weet best waarom een echte fokker een paard/pony fokt. Absoluut niet uit commerciel oogpunt want er zijn gemakkelijkere manieren snel van je geld af te komen.
Een fokker wordt alleen maar gedreven door de doelstelling datgene dat ie heeft te verbeteren.
Dus als Karel dat met Syaga's wil prima, als ik daar bloedpaarden voor gebruik is dat mijn pakkie an. Als Karel denkt met achteruit kijken meer te bereiken so be it.
Vervolgens is mijn credo altijd, niet kletsen laat het paard dat je fokt jouw theorie maar bewijzen.
Eenvoudiger kan ik het niet stellen.

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:54

Sprintje schreef:

Ik denk dat je wel een maat kunt maken voor de (mate van) aanwezigheid van lendenmechanisme. For what it's worth, ik was op de clinic en ben wetenschapper, in een hele andere discipline weliswaar maar ik weet wel hoe je iets meetbaar kunt maken. In dit geval kun je bijvoorbeeld een steekproef van paarden maken (daar waren hier al ideeen over), vervolgens zorg je dat je daar videomateriaal van hebt, het beste zou zijn als je ze zowel onder de man als vrij lopend had, want de ruiter is natuurlijk een variabele. Met dat videomateriaal ga je dan bekijken hoe vaak elk paard in de draf en de galop z'n achterbeen dan wel z'n voorbeen eerst laat komen. Hoe vaak hij misstapt tijdens de piaff en hoe vaak hij hard op z'n voorbenen landt tijdens een (vrij)sprong en hoe vaak hij z'n evenwicht correct bewaart door z'n hals te gebruiken als tegenwicht. Dan kun je elk paard voor die verschillende handelingen een scoringspercentage geven en ze dus objectief vergelijken. Zo objectief mogelijk, want tja een wetenschapper is ook een waarnemer, maar iedereen kan deze tests herhalen met het videomateriaal. En zo wordt het betrouwbaar.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:59

Ach het is gewoon de juiste combi van.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:17

LindaJ schreef:
Ik denk dat je wel een maat kunt maken voor de (mate van) aanwezigheid van lendenmechanisme. For what it's worth, ik was op de clinic en ben wetenschapper, in een hele andere discipline weliswaar maar ik weet wel hoe je iets meetbaar kunt maken. In dit geval kun je bijvoorbeeld een steekproef van paarden maken (daar waren hier al ideeen over), vervolgens zorg je dat je daar videomateriaal van hebt, het beste zou zijn als je ze zowel onder de man als vrij lopend had, want de ruiter is natuurlijk een variabele. Met dat videomateriaal ga je dan bekijken hoe vaak elk paard in de draf en de galop z'n achterbeen dan wel z'n voorbeen eerst laat komen. Hoe vaak hij misstapt tijdens de piaff en hoe vaak hij hard op z'n voorbenen landt tijdens een (vrij)sprong en hoe vaak hij z'n evenwicht correct bewaart door z'n hals te gebruiken als tegenwicht. Dan kun je elk paard voor die verschillende handelingen een scoringspercentage geven en ze dus objectief vergelijken. Zo objectief mogelijk, want tja een wetenschapper is ook een waarnemer, maar iedereen kan deze tests herhalen met het videomateriaal. En zo wordt het betrouwbaar.

Kijk dit lijkt me nu heel erg interessant, dan heb je alleen nog het euvel dat je niet weet van welke voorouders ze nu dit (gebrek aan) lendenmechanisme hebben, bij het kwpn is het nl zo dat bijna alle dieren zowel, gronings/gelders/arabisch/engels volbloed in hun pedigree hebben zitten. En wat is nu verantwoordelijk waarvoor, of geeft juist een bepaalde combinatie dit gewilde sportpaard.

Waarschijnlijk zul je dus paarden moeten gaan scoren die in de directe lijn en een bepaalde hoeveelheid van deze rassen bezitten, of niet Linda?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 22:27

CGJ12 schreef:
Met een slotje los je niks op Joost. Da's symptoom-onderdrukking.
(en tenslotte begint iedere jonge politieman toch ook niet in zijn eerste week te schieten met zijn zojuist verkregen Watlher P5 ? Haha! )

Maar even on-topic.

Ik denk dat een GROOT gedeelte fokt met commerciële gedachte.
De mensen die uit idealen een paard proberen te fokken, fokken niet zo lang. Ik ken ze heus.
Een veulen die laag geprimeerd is en dan zeggen: kan me niks schelen. Tot ze het diertje op 4 jarige leeftijd kwijt willen. Dan blijkt het een stuk minder leuk.

Ik dacht niet dat Karel Shagyaatjes fokt en ueberhaupt fokt hij geen sportpaarden voor de lol maar met een redelijk fokkerverstand. Kom nou niet met die goedkope onzin aan dat Karel ze echt niet allemaal over neemt voor dekgeld en kosten. Verdiep je nu eens serieus in de materie en probeer eens als fokker met een breed blikveld je te verdiepen in welke bijdrage de Shagya's hebben geleverd m.b.t. het sportpaard op internationaal niveau. Dat vergt wel even tijd en een studie en draagt zeker bij aan het vergroten van de fokkrijkennis. Ik heb als fokker onnoemelijk veel geduld en wacht ('t zal wel even duren) met veel interesse je reactie af.
Jij fokt toch ook geen Volbloedjes voor de lol (eigen gebruik) en je denkt toch niet dat Sarabande ze allemaal overneemt voor dekgeld + kosten.
Laten we bij dit topic blijven en als je dat grondig bestudeerd hebt, zijn we wellicht ook verlost van deze theekransenteut. Het lijkt g........e wel op een discussie van onze plattelandsvrouwenbijeenkomsten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:56

Anna42 schreef:
Jij fokt toch ook geen Volbloedjes voor de lol (eigen gebruik) en je denkt toch niet dat Sarabande ze allemaal overneemt voor dekgeld + kosten.
.

Zit groot verschil tussen ik preek geen alwetendheid.

Ik zeg en herhaal laat het paard jouw theorie bevestigen, het door jezelf volgens deze theorie gefokte paard om duidelijk te zijn.

In een eerder topic is trouwens duidelijk gesteld dat het gezwam over plattelandsvrouwen of topic is.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 23:02

ThePast03"]
[quote="chantal1 schreef:
Maar hij heeft zijn eigen stamboek dus waarom andermans fokprodukten afkraken? Dat blijf ik toch echt een zielige manier vinden van zieltjes winnen. Hij zou ook de eer aan zichzelf kunnen laten en via zijn eigen fokprodukten zijn gelijk kunnen bewijzen.
Of dan op zijn minst fokprodukten vanuit zijn eigen stamboek kunnen gebruiken.

ThePast03. De clinic ging over: bloedlijnen, skelet en oorsprong. Niet over stamboeken. Er werden geen stamboeken afgekraakt en er werd ook niet aan zieltjeswinnerij gedaan. Niemand van de clinic-ers heeft dat hier op Bokt gezegd. Die uitspraken komen dus uit je eigen fantasierijke koker. Vriendelijk verzoek: wil je dit soort beschuldigingen niet meer uiten. Dit soort lasterlijk geleuter draagt m.i. niet bij aan de discussie van dit topic en heeft al helemaal niets met de inhoud van de clinic an sich te maken. Tenzij je met keiharde bewijzen komt.
Getoond werden paarden van verschillendende stamboeken met verschillenden kwaliteiten tegen het licht van hoe een goed sportpaard gebouwd moet zijn. Sportpaarden die zo gebouwd zijn, kunnen ook moeiteloos, optimaal en met gratie (zowel springen als dressuur) presteren. Voor ruiters op een laag, midden en hoog niveau. Dat werd o.a gepresenteerd. De getoonde paarden kwamen van de volgende stamboeken:
EASP
KWPN
OlDENBURG
DEUTSCHE VOLBLUTZUCHT UND RENNEN
ZSAA
VZAP
Dus ThePast03 beperk je tot uitspraken waar je zeker van bent.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 23:22

Pipo"]
[quote="CGJ12 schreef:
Slapen jullie er nog wel van?

Ik krijg het gevoel dat deze kabinetsformatie bij voorbaat mislukt is.

Lendenmechanisten versus rechthoekstypen: we agree to disagree.

Ik heb toch heel best geslapen ja Haha!

Inderdaad worden er nu uitspraken en aannames gedaan die helemaal niet aan de orde zijn. En ook nooit zijn uitgesproken.

Voorbeeld: die over Krack, en Jazz is ook niet afgezeken.

Eigenlijk is geen een paard afgezeken, alleen sommige de hemel in geprezen.

Ook zijn er vele goede paarden in Nederland. De reden dat de arabier erbij word gehaald, is omdat bij veel goede paarden het opvallend is dat het arabische bloed in de genen zit. En dan moet je niet in de 3de graad denken maar veel verder.

Wat sprintje als schrijft, het mechanisme dat is interessant om te discusseren, en niet welke bloedlijnen wel of niet...........daarmee voelen velen zich persoonlijk aangevallen, en dat is helemaal de bedoeling niet.
[/quote]

Ik dacht dat genen van de voorouders in elk paard zitten. Met de wetenschappelijke basis dat de bepaalde genen wanneer ze frequent in dezelfde vorm voorkomen meer permanent aanwezig zijn dan willekeurige genen!

Geef maar even een QUOTE van mij waar Krack C of Jazz is afgezeken.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 23:42

Sprintje schreef:
Ik heb nog eens even zitten zoeken naar shagya en amurath bloed in bekende hengsten, en volgens mij is bijna ieder paard terug te voeren op dat bloed. Ik dacht nog yes ik heb er 1 "Amor", maar ver weg (achste graad achter Nimmerdor) komt er toch weer Amurath bloed te voor schijn. Ook bij Roemer, montecristo, El Corona en Pion zit dit er achter.

Alleen kon ik geen Amurath of shagya vinden bij L'Invasion, maar als je ver genoeg terug gaat kom je er waarschijnlijk toch ook weer op uit. Ik zal nog eens verder kijken misschien vind ik er nog wel meer... Knipoog

Kortom waarschijnlijk voeren bijna alle paarden ergens ooit het Amurath of Shagya bloed. Is het dan een kwestie dat het meer recent in het bloed moet zitten? Of moet hier meer lijnteelt op gedaan worden volgens Anna42?

Dit is nu de bedoeling van dit topic. Iemand gaat denken en fokken combineren en komt dan vanzelf uit op lijnenteelt! Dit topic begint immers met BLOEDLIJNEJN! Zoek nog eens verder en probeer eens de paarden erbij zoeken. Dan zie je tot je verbazing dat ze bepaalde kenmerken gemeen hebben. Waar en hoe zou dat genetisch te herleiden zijn? In hoeverre is fokken dan een systeem? Waar moet een dergelijke systeem dan minimaal aan voldoen. Moet het doel nauwkeurig omschreven zijn? Moet iedereen dezelfde kenmerken goed kennen en ook exact hetzelfde implementeren? Zo niet en waarom niet? Zo ja en waarom wel?