LindaJ schreef:Ik denk dat je wel een maat kunt maken voor de (mate van) aanwezigheid van lendenmechanisme. For what it's worth, ik was op de clinic en ben wetenschapper, in een hele andere discipline weliswaar maar ik weet wel hoe je iets meetbaar kunt maken. In dit geval kun je bijvoorbeeld een steekproef van paarden maken (daar waren hier al ideeen over), vervolgens zorg je dat je daar videomateriaal van hebt, het beste zou zijn als je ze zowel onder de man als vrij lopend had, want de ruiter is natuurlijk een variabele. Met dat videomateriaal ga je dan bekijken hoe vaak elk paard in de draf en de galop z'n achterbeen dan wel z'n voorbeen eerst laat komen. Hoe vaak hij misstapt tijdens de piaff en hoe vaak hij hard op z'n voorbenen landt tijdens een (vrij)sprong en hoe vaak hij z'n evenwicht correct bewaart door z'n hals te gebruiken als tegenwicht. Dan kun je elk paard voor die verschillende handelingen een scoringspercentage geven en ze dus objectief vergelijken. Zo objectief mogelijk, want tja een wetenschapper is ook een waarnemer, maar iedereen kan deze tests herhalen met het videomateriaal. En zo wordt het betrouwbaar.
Kijk dit lijkt me nu heel erg interessant, dan heb je alleen nog het euvel dat je niet weet van welke voorouders ze nu dit (gebrek aan) lendenmechanisme hebben, bij het kwpn is het nl zo dat bijna alle dieren zowel, gronings/gelders/arabisch/engels volbloed in hun pedigree hebben zitten. En wat is nu verantwoordelijk waarvoor, of geeft juist een bepaalde combinatie dit gewilde sportpaard.
Waarschijnlijk zul je dus paarden moeten gaan scoren die in de directe lijn en een bepaalde hoeveelheid van deze rassen bezitten, of niet Linda?