Najaarsonderzoek 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 18:47

Ik vond dat de springhengsten goed werden voorgesteld, er was echter steeds 1 ruiter die de paarden wel erg dicht onder de sprong reed.

Ik begin eerst met mijn eigen commentaar, * is commentaar van het KWPN.

nr.14 Bocelli (Indoctro x Lux) Luxe paard, hoogbenig, lang achterbeen, hoofd wat hoog op de sprong, laat achterbeen op de sprong wat hangen, aanleuning wat onrustig, bijna telgang stap, nette draf
* paard wat wisselend presteert, moeite en protest in de rechtergalop, wisselend voorbeentechniek,
goede afdruk

nr.18 Burinus (Padinus x Namelus R) zware hals, zware keeluitsnijding, achterbeen blijft wat achter de massa in galop, gewone draf,bijna telgangstap, paard kijkt goed naar de sprong, springt wat naar voren, opent achter wel goed, moeite met rechtergalop landen
* paard kwam aan in rijke conditie, is nu mooi opgedroogd, draf moeite met tact, goede reflexen, sprong vandaag wat veel naar voren op het kruisje

nr.5 Berlini (Berlin x Germus R) paard werd gereden met mexicaanse neusriem en kneveltrens, zwaar beenwerk, veel balans in galop, simpele draf, vlug voorbeen op sprong, veel reactie na aanraken van de balk met voorbeen (slaat met achterbeen naar de sprong), duikt wat na de sprong, wisselt niet makkelijk naar de rechtergalop, moeilijk in aanleuning na de sprong
*paard heeft een prettig temperament, basisgangen mist kracht en ruimte, sluit moeilijk in de laatste galopsprong voor de sprong, mag meer lichaamsgebruik laten zien

nr.11 Blackburn Rover (Casco x Jasper) langgelijnd mooi paard, genoeg maat, speels, veel balans in galop, mocht wat losser door het lijf bewegen, maakt zich wat lang voor de sprong, mag in beweging meer uit de schouder komen, springt wat naar voren
* paard wat zich goed laat bewerken, basisgangen goede ruimte, mocht iets meer reflexen tonen, springt goed van de paal af, mocht wat patenter zijn op de sprong, changeert makkelijk

nr.8 Brasil VDL (Cardento x Contender) hoogbenig, korte hals, fractie kort voorbeen, opent vaak mond, rommelt met tong, in het begin veel bokken, goede galop, simpele draf, traag achterbeen, handig op de sprong, weinig techniek
* fris paard, goed te bewerken, basisgangen weinig ruimte, springt met matig lichaamsgebruik, mist tact in draf, als het hoger wordt doet de hengst goed zijn best

nr.12 Bontendro A. (Contendro I x Lux ) mooi paard, mocht iets meer halslengte hebben, hoogbenig, goede draf, veel buiging in de gewrichten in galop, veel afdruk in galop, veel ruimte in beweging, treed goed aan met achterbeen, wel wat lang achterbeen, vlug op de sprong, basculeert goed, goede reflexen
* goede basisgangen, actief in galop, patent springen, goed lichaamsgebruik, had vandaag een goede dag

nr.13 Brainpower (Contendro I x Guidam) mooi paard, in begin gespannen, ruime galopade, veel afdruk in galop, iets beknopte rug, goede draf, treed goed aan met achterbeen, goede afdruk met springen, vlug op de sprong, opent achter zeer goed, houd hoofd iets hoog op de sprong
*paard met veel bloed, heeft snel spanning, fantastische galop, veel lichaamsgebruik op de sprong, fijn hengst, sluit de laatste galopsprong voor de sprong zeer goed

nr.10 Barichello (Carolus II x Voltaire) beknopte hals, trage draf, houd zich wat lang in zijn lijf, geen makkelijke mond, zwaarmoedig, kijkt heel goed naar de sprong, springt met macht
* basisgangen op de voorhand, moete meer aantreden met achterbeen, moet meer tot dragen komen, duikerig na de sprong, springt voorzichtig, moet na de landing makkelijker rijdbaar zijn, springt met goed lichaamsgebruik

nr.21 Beau Kato V.L. (Ukato x Oramé) leuk paard om te zien, nette draf, ruime galop, lichtvoetige galop, groot paard, zware keeluitsnijding, werd met slofteugel losgereden, kijkt goed naar de sprong, mag achterbeen meer vouwen op sprong, houd hoofd wat hoog op de sprong
* groot paard, ruime gangen, traag, springt naar voren, moet meer omhoog springen, sluit laatste galopsprong voor de sprong matig

nr.15 Barcelona VDL (Indorado x Lord) groot paard, lichtvoetige galop, kijkt goed naar de sprong, redelijke techniek, laat zich goed sluiten en rijden
*paard moet meer souplesse tonen, meer reflexen tonen, meer naar boven springen, meer van de paal af springen

nr.64 ? (Montender x Heartbreaker?) wat weinig bespierd, sterke goede draf, trekt hak iets naar de staart, beknopte hals, in galop veel buiging in gewrichten, veel afdruk in galop, kijkt goed op sprong, vlug voorbeen, mag achter wat meer openen
* krachtige basisgangen, snel van de grond, goede instelling en reflexen, toont weinig bloed maar heeft veel bloed!

nr. 25 B (Vigourous Z) (Vigo d'Arsouilles x Quick Star) vangt zich in draf constant in zijn hoefijzer, veel body, kortbenig, galop op de voorhand, wel ruime galop, springt met goede techniek, mag achterbeen meer openen, mag laatste galopsprong meer sluiten
* paard loopt op de voorhand, springt goed terug, snelle reflexen

Zo dat waren de springpaarden, nu de dressuurpaarden nog...

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 18:49

Nog even dit, mij was niet bekend dat er hengsten naar huis zijn gestuurd vandaag, dit is daar ook niet gezegd.
Zag dit tot mijn grote verbazing toen ik net thuis achter de pc kroop :?

Lilliputter

Re: Najaarsonderzoek 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:51

Apart dat het niet gezegd werd...
Ben benieuwd naar de dressuurhengsten Tickels :)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:52

Weet iemand ook hoe de up to date is of is die eruit?

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 18:54

Voor de oplettende mensen, ik mis nog 1 springpaard, A4-tje was vol :D

nr.23 Belmondro (Up to Date x Cavalier) mooi bloedpaard, gezonken bovenlijn, hoog kruis, goede draf, loopt lichtvoetig, fijne mond en aanleuning, hoogbenig, in galop veel afdruk, veel buiging in de gewrichten in galop, holsteinerknietje in galop, mooi techniek, vlug voorbeen, opent achter goed, springt goed terug
* mooie bewegingstechniek, mag iets ruimer bewegen, overbouwd, goede techniek, goede reflexen, maakt sprong goed af,

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:59

Ik vroeg het mij al af waar die was gebleven :D . Is samen met de 2 Contendro's mijn favoriet. De rest spreekt mij niet zo aan. Qua bloed wel de montender dus die ga ik ook even volgen.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 19:27

nr.35 London-Dance (Lauries Crusador xx x Warkant) tong uit de mond, lang steil achterbeen, hoog kruis, strak in lijf en beweging, weinig buiging in spronggewricht
* krijgt uitgebreide kans wegens bloedspreiding/verversing, overbouwd, slap achterbeen, loopt makkelijk over de benen, makkelijk werkbaar, tong uit de mond, nu erger dan bij aanlevering, moet meer bergop bewegen, goede 4 tact in stap, voorbeen moet meer uit de schouder komen, moet heel actief gereden worden in stap, draf en galop moeten meer bergop, rechtergalop moeilijker dan linkergalop

nr.51 Brentano (United x Jazz) met martingaal losgereden, bij betreden baan veel staken, steigeren/wegspringen, loopt met het hoofd erop, loopt wel goed over de benen, is heel erg gespannen, vind alles eng, erg hectisch
* mocht langgelijnder zijn, meer bespierd zijn, erg kijkerig en gespannen, redelijk te bewerken, veel techniek in de benen, moet zich sneller/beter laten bewerken, komt uit een zeer goede stam, afwachten of het paard nog goed beweegt als hij ontspant, moet meer lichaamsgebruik gaan tonen

nr.52 Bordeaux (United X Gribaldi) makkelijk te bewerken, beweegt makkelijk, mag iets sneller zijn in achterbeen, wordt smaller in het lopen met achterbeen (zeer sterk verbeterd vergeleken aanlevering!), soms wat balansverlies
* duidelijk verbeterd dan met aanlevering, goede 4 tact stap, stap nog wat wijdbeens, mag in stap wat meer schoudervrijheid tonen, goede draf en galop, mag wat meer flitsender worden in achterbeen

nr.53 Benedict (Uptown x Gribaldi) iets traag bewegen, breekt wat af in beweging tijdens overgangen, 3 nette basisgangen, mooi front
* mooi front, vaderpaard, ongecompliceerd, in begin wat gespannen, houd kruis wat hoog in galop, mag achterbeen meer buigen

nr.62 First Class (Florencio x Contender) heeft hoornscheur, draagt daardoor nu springschoenen, mag iets meer door het lijf bewegen in draf, in het begin wat gespannen, af en toe wat onbalans in draf, goed werkbaar, hele fijne galop! kan al goed schakelen in galop
* mag wat meer door het lijf bewegen in draf, iets gespannen in begin, daardoor wat tactfouten, bij ontspanning fijn paard, goed werkbaar, ruime goed ondergesprongen galop, goed ondergebracht achterbeen, moet nog wat meer rust vinden in stap,daarna moet hij door ruiter actiever gemaakt worden in achterbeen, nijgt af en toe naar telgang

nr.39 Baron (Johnson x Sultan) heel gespannen, rent er af en toe vandoor, iets kort voorbeen, mag meer kracht in achterbeen hebben, krult zich erg graag op, valse knik in de hals, is rennerig
* erg gespannen paard, moet zich makkelijker laten bewerken, moet meer met schoft omhoog bewegen, moet meer aantreden in achterbeen, had meer schoudervrijheid mogen hebben, wordt kort in de hals doordat hij gespannen en loperig is, weinig kracht in beweging bij ontspanning.

Er werd wel verteld dat de paarden erg kort losgereden werden doordat ze maar 2 dressuuramazones hebben, daardoor kon het zijn dat de paarden meer gespannen waren en reageerden op het vele publiek.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 19:29

caroline78 schreef:
Ik vroeg het mij al af waar die was gebleven :D . Is samen met de 2 Contendro's mijn favoriet. De rest spreekt mij niet zo aan. Qua bloed wel de montender dus die ga ik ook even volgen.

Ik ben het helemaal met jou eens, dezelfde smaak!
De Montender is nog niet zo mooi, ga ik idd ook in de gaten houden. Was mv trouwens Heartbreaker? Ik had hem niet op mijn lijstje staan.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:30

Dan hadden ze maar langer de tijd moeten nemen, kort losrijden vanwege 2 amazones. Geen goed iets :=

Bedankt voor je verslag Tickels! Hoop dat de United x Jazz nog bijtrekt.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:38

Ik weet niet meer wat mv van de montender is. Montender is qua dekgeld erg duur dus hou ik een zoon in de gaten.
De eigenaren van de contendro1 nr 12 en de up to date ken ik persoonlijk en het had mij zeer verbaasd als die 2 paarden het niet tot VO hadden gered. Qua kwaliteit dan want veterinair weet je het nooit zeker.
Moet nu nog gaan kijken of 1 vd 3 bij mijn merrie past want ik moet een groot fokkende hengst hebben. Jonge hengst maakt mij niet uit als die zelf maar de kwaliteit heeft.

Ben blij dat ik niet op zoek ben naar een dressuurhengst want met al die berichten die uit de dressuurkant komen zit er dit jaar qua beweging en karakter niet veel soeps bij. Op Bordeaux na denk ik

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 19:39

liliputter schreef:
Dan hadden ze maar langer de tijd moeten nemen, kort losrijden vanwege 2 amazones. Geen goed iets :=

Bedankt voor je verslag Tickels! Hoop dat de United x Jazz nog bijtrekt.

Of er een ruiter bijzoeken! Of even een springruiter laten losrijden...

KWPN wil de United x Jazz naar mijn idee veel kansen geven ivm het komen uit een zeer goede stam. Maar dan moet er nog wel wat gebeuren mbt karakter!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:41

Mooi verslag! Ik hoop eigenlijk dat Belmondro nog wat de hoogte in gaat, aangezien hij wat overbouwd is.

Heeft iemand ook foto's gemaakt?

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 19:43

caroline78 schreef:
Ben blij dat ik niet op zoek ben naar een dressuurhengst want met al die berichten die uit de dressuurkant komen zit er dit jaar qua beweging en karakter niet veel soeps bij. Op Bordeaux na denk ik

Ik vind de Florencio heel fijn ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:45

Jeutjie dat valt niet mee dan....

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 19:46

_San87_ schreef:
Mooi verslag! Ik hoop eigenlijk dat Belmondro nog wat de hoogte in gaat, aangezien hij wat overbouwd is.

MizzMontana zou ook gaan en proberen foto's te maken. Ik heb niemand gezien behalve Melissen en dochter?

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:55

Bedankt Tickels!
Heel herkenbaar (hoewel ik er vandaag niet bij was), ze zijn dus niet veel veranderd sinds anderhalve week geleden. Fijn dat Bordeaux nog steeds goed was! Dan was het geen 'goede dag' laatst, maar is hij echt op de goede weg. Als hij dit vast houdt dan ziet het er wel goed uit voor hem, denk ik.

De Lingh is helemaal niet in de baan geweest vandaag?
Laatst bijgewerkt door MargreetB op 02-11-09 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 19:56

MargreetB schreef:
Bedankt Tickels!
Heel herkenbaar (hoewel ik er vandaag niet bij was), ze zijn dus niet veel veranderd sinds anderhalve week geleden. Fijn dat Bordeaux nog steeds goed was!

De Lingh is helemaal niet in de baan geweest vandaag?

Nee, geen Lingh gezien vandaag.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:57

Oké, was wel benieuwd, omdat ze zeggen dat hij het nog niet aan kon...

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:00

Als ze zelf al zien dat hij het 'nog niet aankan', dan is het onnodig om het publiek ook nog eens te laten oordelen.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:02

liliputter schreef:
Als ze zelf al zien dat hij het 'nog niet aankan', dan is het onnodig om het publiek ook nog eens te laten oordelen.

Ja dat is waar, maar omdat hij twee weken geleden niet helemaal rad liep vroeg ik me eigenlijk af of dat nog steeds het geval zou zijn. (Dat zou wellicht ook de reden kunnen zijn dat hij is doorverwezen..)

Edit: dan heb je er wel een pittige 'concurrent' bij, straks in het voorjaar.. ;)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:03

Dat kan ook heel goed, daarom staat 'nog niet aankan' ook tussen aanhalingstekens. Alleen heeft speculeren geen zin, dus dat kunnen we denk ik beter laten :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:05

Concurrent...makkie :D
Nee zonder gekheid. Elke hengst loopt dan onderzoek toch voor zichzelf en iedereen weet van zijn eigen hengst hoe en wat. Tuurlijk hoop ik dat Bravour er net iets beter uitkomt dan de rest, maar dat hij al zover is gekomen is al top! Ik gun de andere hengsten die het verdienen het absoluut niet minder! Daarbij moeten ze zich ook nog maar is bewijzen... Doorverwijzen betekent niet automatisch een betere hengst.
Laatst bijgewerkt door Lilliputter op 02-11-09 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:07

liliputter schreef:
Concurrent...makkie :D
Nee zonder gekheid. Elke hengst loopt dan onderzoek toch voor zichzelf en iedereen weet van zijn eigen hengst hoe en wat. Tuurlijk hoop ik dat Bravour er net iets beter uitkomt dan de rest, maar dat hij al zover is gekomen is al top! Ik gun de andere hengsten die het verdienen het absoluut niet minder! Daarbij moeten ze zich ook nog maar is bewijzen... Doorverwijzen betekent niet automatisch een betere hengst.

En zo is het maar net! :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:08

De tijd zal het leren, ben in elk geval wel heel benieuwd!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:46

TICKELS schreef:
_San87_ schreef:

MizzMontana zou ook gaan en proberen foto's te maken. Ik heb niemand gezien behalve Melissen en dochter?

:o sorry.. heb me meer bezig gehouden met het kijken.

Wel veel paarden die lastig waren in de mond zeg, er van uit gaande dat de meeste al een half jaar ohz zijn.

van de paarden die nu over zijn spreekt mij de Contendro I x Guidam het meest aan, begon wat gespannen maar kijkt goed naar de sprong komt terug en is vlugger en chiquer van model dan de andere Contendro I.

Van de overige springpaarden kon mij weinig bekoren, de Vigo leek wel vermogen te hebben en fijn terug te springen maar was klein en sterk en erg op de voorhand. De up to date sprong wel fijn maar hij was idd nog erg overbouwd

De Montender leek ongelijke voorvoeten te hebben, maar mss wat lastig zien in het zand, vond hem overigens ook meer een sportpaard dan een vaderdier.

De dressuur paarden heb ik wel gezien maar nog minder verstand van dan van spring paarden dus daar laat ik me maar niet over uit :P oja, ze waren alleen wel errug fris, op Bordeaux na.