Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:35

Elisa2 schreef:
Ah oke, ik dacht altijd dat Palomino alleen met Vos kon..maar zoals ik al zei heb ik er niet zoveel verstand van. De Ultimo geeft haar type wel door zo te zien. :)

Palomino kan idd alleen met vos. Maar vos is een recessief gen. Dat betekent dat beide ouders drager moeten zijn en het door moeten geven om een vos te krijgen. Johnson is drager. Van mijn merrie weet ik het niet. Dus als ze beide vos doorgeven met de dekking en de merrie geeft ook de verdunning mee dan krijg je een palomino. Geeft 1 van de 2 geen vos door en de merrie wel de verdunning dan krijg je een valk of een smokey black maar die kans is heel klein.

c_alsemgeest

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:49

Ik heb een valk Johnson gekend, was van een kennis van mij, en daarna kwam ik hem na een verhuizing weer tegen omdat iemand op mijn nieuwe stal blijkbaar had gekocht. Erg leuk paard met een hele leuke kleur. Maar ik ben ook wel van de bijzondere kleurtjes.
Ook al kom ik zelf over het algemeen steeds met bruine thuis, de kleur die ik het "saaiste" vind _O-

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:10

c_alsemgeest schreef:
Ik heb een valk Johnson gekend, was van een kennis van mij, en daarna kwam ik hem na een verhuizing weer tegen omdat iemand op mijn nieuwe stal blijkbaar had gekocht. Erg leuk paard met een hele leuke kleur. Maar ik ben ook wel van de bijzondere kleurtjes.
Ook al kom ik zelf over het algemeen steeds met bruine thuis, de kleur die ik het "saaiste" vind _O-

Aan kleur heb ik dan weer geen gebrek gehad de afgelopen jaren :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:32

Mijn witte aftekeningen zijn de laatste jaren dan wel weer naar wens :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:38

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Ah oke, ik dacht altijd dat Palomino alleen met Vos kon..maar zoals ik al zei heb ik er niet zoveel verstand van. De Ultimo geeft haar type wel door zo te zien. :)

Palomino kan idd alleen met vos. Maar vos is een recessief gen. Dat betekent dat beide ouders drager moeten zijn en het door moeten geven om een vos te krijgen. Johnson is drager. Van mijn merrie weet ik het niet. Dus als ze beide vos doorgeven met de dekking en de merrie geeft ook de verdunning mee dan krijg je een palomino. Geeft 1 van de 2 geen vos door en de merrie wel de verdunning dan krijg je een valk of een smokey black maar die kans is heel klein.

Ah interessant, weer wat geleerd..dankje!

Ja Johnson heeft natuurlijk het vos gen van Jazz..ben wel heel benieuwd wat voor een kleur er dan uit gaat komen.

En heerlijk die witte aftekeningen C_alsemgeest, ik hou daar wel van.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:36

Ik had eigenlijk de keuze al gemaakt voor So You Can Dance, maar ga toch voor Johnson. Heb eigenlijk altijd jonge hengsten gebruikt als Fontaine, Extreme US, Sarai etc maar een bevestigde hengst vindt ik wel echt heel waardevol. Ik denk ook dat het zeker mooi zal passen.

Qua kleur en aftekeningen kan ik op voorhand al verkopen want al mijn veulens zijn bruin met een kolletje en 1 wit voetje…. En dat uit een merrie met een grote witte bles en 3 witte benen :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:02

Mooie dieren komen er toch voorbij <3

Ik ben, ondanks de kans op melanomen, nog altijd gek op schimmels. Houd sowieso van veel wit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:16

Als ik mijn merrie nog had gehad dan had ik Johnson ook wel willen gebruiken. Hij heeft zich wel bewezen inmiddels.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:28

Lees dat Negro helaas is overleden. Net voor zijn 30ste.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:09

Phonix schreef:

Ach, de koning van de stal. Dat zal wel even zwaar worden daar op stal Y;(

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:58

Phonix schreef:

Och nee wat sneu, hij zag er nog zo goed uit.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 23:07

Ik heb nog geen idee voor dit jaar. Eerst de veulens maar af wachten.
Ga naar de hengstenshow van brouwer. Dat sowieso.
Denk dat reesink niet gaat lukken. Misschien van uytert wel en Brinkman wil ik ook heen maar kijken of dat past met de dames.

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 00:11

Helaas kan ik Johnson niet gebruiken, inteelt op Flemmingh en Jazz..
Ik wacht even mijn Sarai veulen af, voordat ik een definitieve nieuwe keuze maak.
Wel ben ik al aan het oriënteren, ik hoop bij Van de Sande, Reesink en Brinkman (wel wat laat wellicht voor mij) te kunnen zijn.
Ik heb voor nu Obsession in mijn hoofd, maar dat kan nog alle kanten op.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:09

Moeten meer mensen hun Birth alarm updaten? Mijne heeft helaas 2g en moet dus vervangen worden maar ik schrik echt heel erg van de prijzen hiervoor. Iemand dit al laten doen?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:15

Ik heb ook nog ergens een oud type birth alarm in de kast liggen, maar ik ga hem niet updaten. Lang leve het Sigloo systeem! Echt, wat een verademing is dat ten opzichte van een birth alarm.

Qua hengstenshows ben ik al bij Helgstrand geweest en ik wil sowieso naar Reesink. Ik ben heel benieuwd naar hun nieuwe hengst Vuelta. Verder denk ik dat ik ook wel naar V Uytert ga, naar Vd Sande en misschien Brinkman.

Negro heeft een prachtige leeftijd behaald.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:24

Ik denk dat ik het verkeerd gelezen heb. Ik dacht dat ze mijn oude alarm zouden 'ombouwen' maar volgens mij kan ik voor deze prijs dan een nieuwe kopen en omruilen voor mijn oude. Nog sund van het geld want deze doet het echt nog goed.

V Uytert wil ik misschien ook nog wel kijken.

Ik zag dat Desperado met pensioen gaat kwa sport en van zijn pensioen mag gaan genieten bij de familie Brouwer!

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:45

Lavitabella schreef:
Ik denk dat ik het verkeerd gelezen heb. Ik dacht dat ze mijn oude alarm zouden 'ombouwen' maar volgens mij kan ik voor deze prijs dan een nieuwe kopen en omruilen voor mijn oude. Nog sund van het geld want deze doet het echt nog goed.

Ik zag dat Desperado met pensioen gaat kwa sport en van zijn pensioen mag gaan genieten bij de familie Brouwer!

En als je nou eens een kpn simkaart koopt en erin stopt? Want KPN blijft voorlopig nog op 2G…

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:04

Sannum schreef:
Lavitabella schreef:

En als je nou eens een kpn simkaart koopt en erin stopt? Want KPN blijft voorlopig nog op 2G…

Ja dit is mij ook verteld dat t met een KPN simkaart wel blijft werken.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:17

KPN stopt inderdaad pas per 1 december 2027 met 2G van wat ik kan vinden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:19

Lavitabella schreef:

Niet bij de familie Brouwer. Bij hengstenhouderij Brouwers in Mariaheide. Het paard is allang afgerekend door NOP en zijn dekgelden dus het is leuk dat hij niet de grote plas over hoeft. Vind het dekgeld wel stevig.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:21

Gezin Brouwer dan. :D Ik zie hun als een familie bedrijf aangezien Wilco , Regine en de kinderen het runnen maar sorry voor de verwarring.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:36

carola schreef:
Ik heb ook nog ergens een oud type birth alarm in de kast liggen, maar ik ga hem niet updaten. Lang leve het Sigloo systeem! Echt, wat een verademing is dat ten opzichte van een birth alarm.

Qua hengstenshows ben ik al bij Helgstrand geweest en ik wil sowieso naar Reesink. Ik ben heel benieuwd naar hun nieuwe hengst Vuelta. Verder denk ik dat ik ook wel naar V Uytert ga, naar Vd Sande en misschien Brinkman.

Wat houdt het sigloo systeem in? Nog nooit van gehoord, en ben ook nog zoekende voor mijn merrie.

Al gevonden met de zoekfunctie :o Klinkt wel als een fijn systeem, wel ook duur.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:47

maessie schreef:
carola schreef:

Wat houdt het sigloo systeem in? Nog nooit van gehoord, en ben ook nog zoekende voor mijn merrie.

Dat wordt in de vulva genaaid door de dierenarts.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:18

Dat werkt prima als je d.a. bent of je er dagelijks één aan huis hebt.
Ik vond het een ramp. Hoge d.a. kosten, moet echt niet langer dan een paar dagen bevestigd blijven want het gaat irriteren. Stel dat een merrie in de loop van de dag verandert, wat dan? D.a. bellen en dat ding laten bevestigen? Of toch maar een week voor de uitgerekende datum laten innaaien? Merrie op de kont, lekker schuren, alarm gaat en dan als een haas naar de merrie terwijl je eigenlijk al weet dat het loos alarm is. Na 3 merries prutswerk heb ik het in de kast gegooid en het is er niet meer uit geweest. Was geen goede match.
En nu weer lekker verder met mijn totaal verouderde birth-alarm. Veel paardvriendelijker. En omdat ik m;n merries goed ken mis ik er weinig. En dan heb ik wel eens het gevoel dat ze het beter redden zonder menselijke bemoeienis dan met.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 07:55

Wij hebben voor de koeien een systeem wat je op/ om de staart zet, werkt top en heeft het eigenlijk niet vaak/ nooit mis.

Heb tegen mijn vriend gezegd dat we eigenlijk eens moeten kijken of het ook niet bij paarden werkt :+

Het fijnste in combinatie met een camera in de stal. Dan hoef je er niet bij iedere melyuit, maar kun je gewoon in bed blijven tot ze echt bezig zijn...

Afbeelding

Dit systeem registreert houding en beweging van de staart. Zodra de koe een uur onrustig is, krijgen we een sms met last 1 hour high cow activity.
Dan weten we dat we ze in de gaten moeten houden. Na nog een uur krijg je nog een berichtje.

Bij een jonge koe kunnen we het tweede smsje vaak wel afwachten, en duurt het vaak nog een aantal uur....( En zijn we dan te laat, dan gaat het eigenlijk altijd goed, want dan was het een makkelijke bevalling, wij hebben rode dikbillen, dus willen er altijd bij zijn) we hebben 2 koeien staan, als het alarm de eerste keer af gaat, ligt het kalf er vaak binnen 5 minuten bij.

We hebben ze niet aan huis, dus die koeien hebben meestal zonder onze hulp al gekalfd... :')

Zou toch fijn zijn als het voor de paarden ook zou werken... En vriendelijker dan vastnaaien en minder valse meldingen dan zo'n band om de buik....

Maar idd, je dieren kennen werkt ook goed.
We hebben afgelopen jaren maar 1 Merrie per jaar drachtig gehad ( dit jaar 2)...en die heeft ieder jaar gewoon in de wei geveulend zonder alarm.

We zagen precies wanneer het zo ver zou zijn, en zette dan snachts de wekker om te gaan kijken.
Tot nu toe ieder jaar niet mis gehad en maar 1 nacht wekker hoeven zetten om naar de wei te rijden.

Vaak was ze dan net bezig, of lag het veulen er net nat naast....

Toch zou ik een alarm net wat fijner vinden, dan slaap je die nacht iets geruster omdat je gerichter je bed uit kunt.