Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:42

Met VDL kun je in mijn ogen alles overleggen. Altijd top service.

Hier met bericht dat van de embryo het hartje klopt en de Numero Uno drachtig gescand van Colman :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:56

Iorrr schreef:

Hier met bericht dat van de embryo het hartje klopt en de Numero Uno drachtig gescand van Colman :D

Top! Lekker als het zo vlot gaat. Wij zijn aan het wachten op het eerste veulen. Al wel iets meer uier maar verder nog heel rustig.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:28

Gefeliciteerd Iorrr!
Wanneer verwachten jullie het Chopano veulen? En zou ik eventueel een keer op kraamvisite mogen komen, want ik ben heel nieuwsgierig naar zijn nafok.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:36

gomir schreef:
Gefeliciteerd Iorrr!
Wanneer verwachten jullie het Chopano veulen? En zou ik eventueel een keer op kraamvisite mogen komen, want ik ben heel nieuwsgierig naar zijn nafok.

23-4 uitgeteld en merrie heeft al mooi uier. Altijd welkom hoor, alleen maar leuk om de paarden te showen :)

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:38

Oehlala schreef:
Iorrr schreef:

Top! Lekker als het zo vlot gaat. Wij zijn aan het wachten op het eerste veulen. Al wel iets meer uier maar verder nog heel rustig.

Hier het zelfde...
Mijn camera hield er vannacht ineens mee op... Dat vind ik dan niet zo grappig }> gebeurde vorig jaar ook wel eens. Maar dan altijd in de avond. Even de stekker eruit en erin en dan was het goed. Maar liever niet in de nacht -O-

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:55

Iorrr schreef:
gomir schreef:
Gefeliciteerd Iorrr!

23-4 uitgeteld en merrie heeft al mooi uier. Altijd welkom hoor, alleen maar leuk om de paarden te showen :)

Leuk! *\o/*

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:11

Goed nieuws Iorrr!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:11

Ik ga nu de hengstenshow van VDL bekijken. Beetje laat maar met zo een kleine baby in huis is het niet altijd evident :D :o

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:27

Iorrr schreef:

Proficiat!
Hier komen de eerste volgende week hengstig normaal gezien.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:30

Hier ook maar mijn hengstenkeuze ligt nog niet vast :D

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:57

Iorrr schreef:

Gefeliciteerd Iorrr.
Ik ben pas net weer aangehaakt in dit topic en ik zag dat jij 5 veulens verwacht. Ik neem aan dat jij niet alles kan houden? Mag ik vragen, puur uit nieuwsgierigheid omdat het bij ons nu ook een beetje begint te spelen, wat en hoe jij selecteert?
Houd je alle veulens of maak je daar al een selectie in? En zo ja, hoe? Kijk je naar het geslacht en/of naar de kwaliteit? Of kijk je naar de markt, wat er makkelijk af te zetten is, gaat dan weg? Heb je voordat de veulens geboren worden al een idee hoeveel je er houd? Of wordt dat pas bepaald als ze er zijn?
En dan? Dan moet je ze opfokken, doe je dat thuis? En blijft dan alles tot 3 jaar. Of verkoop je ook wel eens 1 of 2-jarige? En met die 3-jarige wat doe je daarmee? Alles zadelmak maken (zelf?) of maar een gedeelte? En worden de merries gelijk voor de fokkerij ingezet? En blijven de hengsten, hengst of ruin je ze? En zijn die uiteindelijk dan voor de verkoop? En als je verkoopt, heb je dan elk jaar een doel met het behalen van een x-bedrag of/door x aantal paarden verkopen eventueel x veulens en x 3-jarigen.
Sorry echt heel veel vragen. Als je niet wil beantwoorden is ook goed hoor.

Hier de jaarling voor het eerst hengstig. En ik vermoed dat haar moeder het ook begint te worden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:16

Iorrr gefeliciteerd met de eerste drachtigheid.

Wat een ontzettend leuke vragen Daantj_, hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Nu hebben wij maar 1 merrie maar zelfs met 1 veulen zijn vragen over selectie en afzet interessante vragen.

Ik heb net sperma voor de eerste ronde opgehaald en gelijk even mogen kijken bij de hengst van mijn keuze; Chubakko.
Wat een leuk dier, voldoet volledig aan de verwachting die ik had en ben erg blij met de keuze. Nu aan het wachten op de da om te insemineren.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:23

MizzMontana schreef:
Iorrr gefeliciteerd met de eerste drachtigheid.

Wat een ontzettend leuke vragen Daantj_, hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Nu hebben wij maar 1 merrie maar zelfs met 1 veulen zijn vragen over selectie en afzet interessante vragen.

Ik heb net sperma voor de eerste ronde opgehaald en gelijk even mogen kijken bij de hengst van mijn keuze; Chubakko.
Wat een leuk dier, voldoet volledig aan de verwachting die ik had en ben erg blij met de keuze. Nu aan het wachten op de da om te insemineren.

Oh gaaf. Ik zie wel leuke foto's voorbij komen van veulens op de pagina van Beerbaum

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:14

@ ior gefeliciteerd
@ mizzmontana. Fijn dat het zo is zoals je dacht. Kan altijd tegenvallen als je ze ziet. Ben heel benieuwd

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:22

Ik heb hem even opgezocht, maar wat een gaaf paard! Zou qua bloedvoering ook goed bij Bella passen.
Op wat voor merrie ga je hem gebruiken MM?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:47

Gefeliciteerd Iorrr!

Wat een leuke vragen lees ik hier! Ben er ook wel benieuwd naar.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:49

Gomir het is voor mijn Carambole x Lord de luxe merrie, haar nakomelingen tot nu toe mochten wat bloederiger en moderner. Ze heeft een super voorbeen techniek, zou iets meer vermogen kunnen tonen.

Wat ik kon vinden aan nakomelingen van Chubakko zag er allemaal heel aansprekend uit en hadden ook goede gangen. Hij geeft heel erg zijn eigen type door zo te zien en dit was wat de fokadviseur van Beerbaum ook zei.
In het parcours toont hij veel vermogen als hij rustig wordt gereden maar gaat economisch springen met veel rek en een vlug voorbeen als hij sneller gaat. Dat en zijn type en beweging maken dat ik voor hem heb gekozen.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:12

Ik heb VDL zojuist gemaild over Zinelord, of ze mij meer kunnen vertellen over zijn rug en hoeven.
Ben serieus aan het overwegen om hem te gebruiken voor mijn Uno merrie maar haar weke rug en lage verzenen vind ik belangrijke aandachtspunten.
Arezzo heeft haar rug zeer goed verbeterd bij haar nakomeling maar de lage verzenen zeker niet :+

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:03

Op wat voor merrie zouden jullie Dourkhan Hero Z gebruiken?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:15

Dourkhan heb ik overwogen voor mijn eigen merrie die bloed en vermogen kan gebruiken.

Van Dourkhan kon ik zelf alleen weinig over zijn nakomelingen vinden en ook weinig concours video’s. Daarom toch voor Chubakko gekozen.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:34

Ja dat vind ik ook wel lastig te zeggen van dourkhan

Chubbako ook op mijn lijstje gezet voor de ene merrie. Maar toch voor uricas gekozen

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:38

Chubakko is op mijn lijstje gekomen dankzij jouw tip Revali :D

dosjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:56

Chubakko vind ik ook een gave hengst. Forlee, ook van bij Beerbaum, staat ook al sinds vorig jaar op mijn lijstje. Die is nog heel jong, maar vind hem (en zijn pedigree) zeer aansprekend.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:58

Ik zag de veulens van forlee en vindt ze wel erg kort in de nek.
Chubakko spreekt mij ook erg aan.
Dourkhan is hier eraf gegaan omdat ik te weinig rij filmpjes kon vinden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:52

Chubakko is een mooie hengst. Mooi type en aansprekende nafok. Op wat voor niveau loopt de hengst nu zelf?

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Baloubet en Cavalier bloed icm (be)werkbaarheid en karakter?