Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 19:54

s0173957 schreef:
Hey, ik ben fan.
Heb er 2 gehad en allebei zo'n abnormaal werkwillig karakter, dat vind je niet snel.

Ik vind het wel heel aanlokkelijk want hij past heel goed op mijn merrie’s.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:08

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:
Hey, ik ben fan.
Heb er 2 gehad en allebei zo'n abnormaal werkwillig karakter, dat vind je niet snel.

Wat voor merries vinden jullie erbij passen?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:10

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:
Hey, ik ben fan.

Wat let je? :D

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:18

Kathleen_vW schreef:
Dat zag ik ook inderdaad. Best bijzonder, zijn toch hengsten die veel merries kregen. Verder Spielberg verhuurd aan een stal in Groot Brittannië en Dreamboy gaat naar Duitsland.

Zijn er al mensen hier die al hun hengstenkeuze voor dit seizoen hebben gemaakt?

Ik ga kijken bij de hengestenshow van Brouwers voor Everglow Gold. Ferdeaux wil ik misschien nog wel een keer mee dekken maar dat is meer een 'safe' optie. Ik vind het beetje lastig omdat ik niet meer veel veulens uit deze merrie kan fokken vanwege haar leeftijd en dus niet weet waar ik echt goed aan doe. Nog even uitzoeken dus.

c_alsemgeest

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:21

Johnson is idd komend jaar gewoon vers beschikbaar, kennis van mij zit er ook over na te denken :P

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 21:04

Lavitabella schreef:
Kathleen_vW schreef:
Dat zag ik ook inderdaad. Best bijzonder, zijn toch hengsten die veel merries kregen. Verder Spielberg verhuurd aan een stal in Groot Brittannië en Dreamboy gaat naar Duitsland.

Zijn er al mensen hier die al hun hengstenkeuze voor dit seizoen hebben gemaakt?

Ik ga kijken bij de hengestenshow van Brouwers voor Everglow Gold. Ferdeaux wil ik misschien nog wel een keer mee dekken maar dat is meer een 'safe' optie. Ik vind het beetje lastig omdat ik niet meer veel veulens uit deze merrie kan fokken vanwege haar leeftijd en dus niet weet waar ik echt goed aan doe. Nog even uitzoeken dus.

Ferdeaux is naar Canada.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 21:14

Ik ga de Florencio x Flemmingh dekken met O'toto van de Wimphof.
Voor de Zjengis Khan x Montecristo en de Grand Galaxy Win x Idocus speel ik met de gedachte om Secret te gebruiken, maar dat ligt een beetje aan de kwaliteit van het sperma. De Zjengis Khan merrie wordt al 16, pakte vorig jaar voor het eerst niet in één keer met Mauro, dus wellicht dat ik voor haar voor een andere hengst ga.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 21:55

janderegelaa schreef:
Lavitabella schreef:

Ferdeaux is naar Canada.

Klopt maar er staat op de site wel diepvries.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 22:01

Lavitabella schreef:
janderegelaa schreef:
Ferdeaux is naar Canada.

Klopt maar er staat op de site wel diepvries.

Ferdeaux zou ik overslaan. Die heeft echt niet veel goeds gebracht qua beweging. Kijk zijn genetisch profiel maar eens.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 22:08

Ik zal nog eens goed checken maar met mijn merrie leek het wel een goede match te zijn bij het vorige veulen. Is natuurlijk geen garantie dat het weer zou lukken.

Ik ga sowieso nog even beter onderzoek doen naar wat er momenteel beschikbaar is kwa hengsten. Vers sperma heeft sowieso wel mijn voorkeur.
Laatst bijgewerkt door Lavitabella op 25-02-25 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 22:09

Ach, dacht dat ik er uit was voor de Rhodium maar Johnson is toch ook wel heel interessant…

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:34

denisesilver schreef:
janderegelaa schreef:

Wat let je? :D

Ga je voor zekerheid of voor de uitdaging. Dat is het dilemma.

Afbeelding

Dit is de merrie die ik wil dekken. Baron Exactly x Elite Sport v. Ultimo x Elite Pref Prest Sport v. Rosenkavalier. De Rosenkavalier merrie, weten de meesten, is de volle zus van Rubinstein. De halfzus van de Ultimo is Dadona Diva Elite Sport (v. Johnson) die brons had op het EK jeugd met Esmae Niessen en ze staat nr. 1 op de wereldranglijst van de WBFSH youth. Fatinels heeft 4 Johnsons gegeven. Heel uniform en allemaal heel goed. Maar ik heb nog een paar dagen om na te denken.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 00:36

Als je twijfelt tussen die jonge hengst of Johnson, dan wist ik t wel!

Johnson, helemaal als hij ook al goed aansluit op de merrielijn én je eerste voorkeur is om voor de sport te fokken. Mocht je idd een echte keuringsman zijn, dan kunnen jonge hengsten soms aantrekkelijker zijn.

Plus; ik vind Ultimo leuk, maar is niet erg bekend in de dressuurwereld, Baron ken ik niet goed, dus "op papier" is Johnson m.i. ook een waardevolle toevoeging.

Op t type van je merrie lijkt hij ook te passen.

Maar.... tis niet dat ik perse zo'n enorme Johnson fan ben, zijn bv niet allemaal makkelijk, maar voor deze merrie zou ik die keuze helemaal snappen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 01:29

parnassia schreef:
Als je twijfelt tussen die jonge hengst of Johnson, dan wist ik t wel!

Johnson, helemaal als hij ook al goed aansluit op de merrielijn én je eerste voorkeur is om voor de sport te fokken. Mocht je idd een echte keuringsman zijn, dan kunnen jonge hengsten soms aantrekkelijker zijn.

Plus; ik vind Ultimo leuk, maar is niet erg bekend in de dressuurwereld, Baron ken ik niet goed, dus "op papier" is Johnson m.i. ook een waardevolle toevoeging.

Op t type van je merrie lijkt hij ook te passen.

Maar.... tis niet dat ik perse zo'n enorme Johnson fan ben, zijn bv niet allemaal makkelijk, maar voor deze merrie zou ik die keuze helemaal snappen.

Ultimo is natuurlijk ook een springpaard maar bleek op exterieur en beweging ook heel goed te vererven. De merrie is ook sport dressuur en had 80 punten voor de draf. Ik heb er een voorlopig keur merrie van Trafalgar uit maar ze is ook de moeder van de GGK bonte Ceasar bij het NRPS dit jaar. Baron Exactly was voor de kleur, kan ook wel op deze stam want die is zo foksterk dat ik toch wel in het type blijf dat ik wil. Ik heb er over nagedacht om weer met kleur te gaan fokken (ik wil heel graag een cremello of perlino) maar ik ben bang dat ik wel type verlies dan. Dus als tussenstation weer een hele goede dressuurhengst en gokken op weer een kleurtje en daar dan weer verder mee gaan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 08:52

Hij is er nu nog, én vers beschikbaar, en het is een jonge merrie, toch? Dus dan kan je straks nog alle kanten op met de jonge jaargang. Ik ben benieuwd waar je op uitkomt straks :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:13

denisesilver schreef:
Hij is er nu nog, én vers beschikbaar, en het is een jonge merrie, toch? Dus dan kan je straks nog alle kanten op met de jonge jaargang. Ik ben benieuwd waar je op uitkomt straks :)

Dit is de zus van de Ultimo, de Johnson. Ik denk dat ik het ook wel weet. En dan fingers crossed voor een palomino of een valk.

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:19

Mooie merries janderegelaa(r)

Wij zaten ookal te discusseren over jonge hengst of voor jonhson gaan voor onze elite ibop prok doc merrie v james bond x g ramiro z
Heb zelf heel veel fijne johnsons gekent en voelt gewoon als een kleine gok dan met alle "jongere" hengsten. Onze eerste opzet voor dit veulen is dan ook sport maar als het een hengst is moet verkopen ook wel lukken.
Afbeelding
Afbeelding

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:38

In de meeste gevallen vind ik fokken met een oudere hengst achteruitgang, want de nieuwe generaties zijn alweer verder. Maar Johnson is wel een beetje een uitzondering, die staat natuurlijk al járen op nummer 1.
En zeker in een pedigree met een aantal wat minder bekende / minder populaire hengsten lijkt het mij niet onverstandig om nu terug te grijpen naar een bewezen hengst en niet weer met een onbekendere / jonge hengst te dekken. Dus Janderegelaa, in jou geval zou ik zeker voor Johnson gaan en niet voor die jonge next level zoon. Als die jonge next level toch tegen gaat vallen in de komende jaren heb je wel je hele pedigree een beetje naar de knoppen gefokt (om het maar banketstaaf te zeggen). Next level zelf is natuurlijk ook al uit beeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:44

janderegelaa schreef:
denisesilver schreef:

Dit is de zus van de Ultimo, de Johnson. Ik denk dat ik het ook wel weet. En dan fingers crossed voor een palomino of een valk.

[ Afbeelding ]

Ik ben geen kleur expert maar moet je voor een Palomino of Valk niet met een vos dekken? Of in ieder geval een hengst met een verdunning?

Mooie merries trouwens!

Ik ga met de gedachtegang van Carola mee.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:45

Maar aangezien hij zo veel fokt? Fokt hij dan goed of is het dat hij gewoon heel veel merries dekt en uit sommige van ze komt er iets goed?

Ik dacht dat hij niet heel leuke paarden qua karakter doorfokt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:00

Hij geeft mijn inziens echt paarden voor de topsport met dito karakter en als een ruiter er goed mee om kan gaan geeft hij goede (top)sportpaarden. Hij staat nu nr 1 in de WBFSH ranking als vader dier. Natuurlijk zijn ze niet allemaal even goed en zijn er ook genoeg via de achterdeur verdwenen..hij wil ze ook nog weleens geven met een slag in het achterwiel en neurologisch niet helemaal goed.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:07

Phonix schreef:
Maar aangezien hij zo veel fokt? Fokt hij dan goed of is het dat hij gewoon heel veel merries dekt en uit sommige van ze komt er iets goed?

Kijk maar wat zijn nafok in de sport heeft gedaan, cijfers spreken voor zich. Ook met Johnson in de moederlijn.
Qua karakter vind ik het trouwens ook geen hengst die vaak lastig door geeft, wel heel werkwillig en energiek, daar moet je wel mee om kunnen gaan.

Maar zou hem absoluut niet scharen onder lastigere nafok zoals je bv wel vaker ziet bij Charmeur, Florencio, Don Tango etc
Ook hier heb je goede karakters van (heb er zelf een gehad), maar over het algemeen leveren deze wel pittige paarden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:12

Elisa2 schreef:
janderegelaa schreef:

[ Afbeelding ]

Ik ben geen kleur expert maar moet je voor een Palomino of Valk niet met een vos dekken? Of in ieder geval een hengst met een verdunning?

Mooie merries trouwens!

Ik ga met de gedachtegang van Carola mee.

Mijn merrie is valk dus die heeft de verdunning. De kleur waarmee je dekt maakt niet uit als ze de verdunning meegeeft (50% kans).

Om het plaatje compleet te maken, dit is de Ultimo, de moeder van de valk:

Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:13

Phonix schreef:

Hij is natuurlijk niet voor niets preferent en staat nr. 1 van de wereld in de WBFSH ranking.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:26

Ah oke, ik dacht altijd dat Palomino alleen met Vos kon..maar zoals ik al zei heb ik er niet zoveel verstand van. De Ultimo geeft haar type wel door zo te zien. :)