Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dosjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:49

Wat zijn jullie ervaringen met VDL? Ik ben echt wel fan van Liamant W, maar vind de voorwaarden niet zo top..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:57

fokfanaat schreef:
Mag ik vragen of jullie eens wat suggesties willen doen voor een Haarlem x Vainqueur x Adios merrie. Doel is een fijn karakter en richting eventing. Graag dekgeld van max 1200.

Kijk eens naar Chubakko die bij Beerbaum staat. Hengst met veel bloed en goede bewegingen, ik heb met iemand van Beerbaum gesproken die dekadvies geeft en zijn makkelijke karakter kwam naar voren. Hij wordt ook veel gebruikt in de fokkerij door Duitse eventing ruiters.
Past precies binnen je budget en als je merrie 1.30 of hoger heeft gelopen krijg je daar 10% korting op het dekgeld.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:02

Liamant is in het echt heel klein. Net als Harley maar fokt wel groot trouwens

gomir

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:07

Ik vind liamant ook gaaf, maar daar heb ik de merries niet voor.

Gaaf ding Mieke! Staan ze in niedorp of zie ik dat verkeerd?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:09

Besita een heel aansprekend paard, overweeg je om hardrock nog eens in te zetten?
Hoe is het met je paarden die zijn terug gekeerd uit Spanje? Zit de quarantaine er inmiddels op?

Gefeliciteerd Mieke, wat een vrolijk ding!

Van VDL sprak Landino mij ook aan, Fokfanaat, dat kan misschien ook iets zijn voor eventing als je niet op maat hoeft te letten?
Het was wel een hele lange zit zo online, zelfs in twee delen waren het erg veel hengsten achter elkaar.

Fokfanaat, van de jongere hengsten, wat vind je van Manden I Sonderbygaard? Zijn beweging viel mij zeker positief op voor een springpaard.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:13

Dank jullie wel, ik ga ze eens goed bekijken.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:44

gomir schreef:
Ik vind liamant ook gaaf, maar daar heb ik de merries niet voor.

Gaaf ding Mieke! Staan ze in niedorp of zie ik dat verkeerd?

Ja klopt! Leek mij verstandig om haar ergens neer te zetten waar geboortebewaking en ervaring met bevallen en veulens aanwezig was. Ik heb daar zelf nauwelijks ervaring in. Ik heb er nog een fokmerrie staan, een dressuurmerrie. Zij moet eind mei bevallen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:37

fokfanaat schreef:
Mag ik vragen of jullie eens wat suggesties willen doen voor een Haarlem x Vainqueur x Adios merrie. Doel is een fijn karakter en richting eventing. Graag dekgeld van max 1200.

Stakkato’s golden valt mij wel op met zijn goede bewegingen en toch goed springen. Weet niet of hij bloed genoeg heeft voor jou?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:51

dosjxx schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met VDL? Ik ben echt wel fan van Liamant W, maar vind de voorwaarden niet zo top..

Ik had vorig jaar n Liamant uit onze Royale Zirocco merrie. Echt n mooi veulen en heul groot. Maar dat komt bij moeder weg. Pier de Vries heeft haar gekocht en is er nog steeds blij mee.
Zal ff zoeken naar n foto

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:53

Afbeelding
Afbeelding

dosjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:21

eilander schreef:
[ [url=m/ShoXL6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/okUYOg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh die is inderdaad heel mooi! Die zou wel eens op mijn Diego vd. Padenborre x Querlybet Hero kunnen passen aangezien de merrie zelf best wat bloed te kort heeft.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:58

Ik kreeg vandaag de tip om toch eens aan Arezzo te denken voor mijn Up to Date x Ramiro merrie. Zijn er mensen die met hem gedekt hebben en wat voor soort merrie hadden jullie daarbij?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:11

Ik heb ook de hengstenshow van VDL gekeken. Maar het wordt er allemaal niet makkelijker op. Lijstje wordt alleen maar langer ipv korter en ik kan al zo moeilijk keuzes maken :P

Mieke tijdens de hengstenshow gaf Wiebe Yde wel aan dat Arezzo het beste past op moderne merries met bloed. Geen idee of jouw paard eronder valt?

Eilander wat een leuk veulen.

@dosje wat valt je tegen in de voorwaarden van VDL dan? Ik heb hun hengsten wel vaker gebruikt. Wel insemineren etc door een andere hengstenhouder, dus die regelde alles zeg maar. Maar ik vond het prettig werken. Ik vind het zelf wel een voordeel dat je niet gelijk de rekening krijgt maar pas in september ofzo. Vaak het moment dat je ook wel weet of je merrie drachtig is. En je vaak al 1 of 2 extra echo's hebt gehad om te kijken of het hartje klopt en het vruchtje er nog zit Niet dat je eerst betaald hebt en je merrie blijkt gust te zijn dat je dan weer met een terugbetaling moet gaan werken. Of zoals bij Paul Schokemohle dat je de volle pond betaald en als je merrie gust is dat je dan volgend jaar korting krijgt bij de volgende dekking

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:19

Ik heb in 2018 sperma bij VDL vandaan gehaald (Freeman VDL). Zelf 's ochtends bestellen, stuurden het naar m'n kliniek die kwam insemineren en idd pas laat de rekening, wat idd als voordeel heeft dat je dan al weet of je merrie al goed op weg is :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:36

Onze Arezzo uit onze voormalige merrie Bellinda ( isp1.60 )
Merrie was heel langgelijnd ,beetje iets klassiekere merrie met wel heel veel bloed en scherpte

Hengst is echt topvoorzichtig en super in de manieren , echt een gummibal maar heeft iets minder "vermogen " dan de moeder
Maar wel een topinstelling heeft ie :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:37

eilander schreef:
[ [url=m/ShoXL6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/okUYOg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goed veulen idd

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:41

MizzMontana schreef:
Besita een heel aansprekend paard, overweeg je om hardrock nog eens in te zetten?
Hoe is het met je paarden die zijn terug gekeerd uit Spanje? Zit de quarantaine er inmiddels op ?

Ja sinds vandaag uit quarantaine :=
Is me nogal een gedoe geweest
Na aankomst op dag 7 alle 3 negatief
Op dag 21 alle drie positief ..oeps toch benauwend paniekerig gevoel
We hebben dan op dag 26 weer getest en alle 3 negatief
Gelukkig geen dag ziek of koorts gehad

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:55

Oh wat een mooie Arezzo!

Mijn merrie is echt een bloedpaard, maar kan wel maat en wat degelijker fundament gebruiken. Haar veulen van Cantona heeft heel fijn beenwerk.

dosjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:30

Daantj__ schreef:
Ik heb ook de hengstenshow van VDL gekeken. Maar het wordt er allemaal niet makkelijker op. Lijstje wordt alleen maar langer ipv korter en ik kan al zo moeilijk keuzes maken :P

Mieke tijdens de hengstenshow gaf Wiebe Yde wel aan dat Arezzo het beste past op moderne merries met bloed. Geen idee of jouw paard eronder valt?

Eilander wat een leuk veulen.

@dosje wat valt je tegen in de voorwaarden van VDL dan? Ik heb hun hengsten wel vaker gebruikt. Wel insemineren etc door een andere hengstenhouder, dus die regelde alles zeg maar. Maar ik vond het prettig werken. Ik vind het zelf wel een voordeel dat je niet gelijk de rekening krijgt maar pas in september ofzo. Vaak het moment dat je ook wel weet of je merrie drachtig is. En je vaak al 1 of 2 extra echo's hebt gehad om te kijken of het hartje klopt en het vruchtje er nog zit Niet dat je eerst betaald hebt en je merrie blijkt gust te zijn dat je dan weer met een terugbetaling moet gaan werken. Of zoals bij Paul Schokemohle dat je de volle pond betaald en als je merrie gust is dat je dan volgend jaar korting krijgt bij de volgende dekking

Ik wist niet dat de rekening pas in september kwam, dacht dat je die direct kreeg en indien in oktober gust terug dekken met 50% korting. Aangezien ik slechts hobbymatig fok, werk ik liefst met levend veulen garantie of toch 'gratis' terugdekken indien de merrie niet vol geraakt is. :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:44

VDL werkt standaard met een gusttarief van 300 euro (excl btw) als de merrie niet drachtig is op 1 oktober en je een gustverklaring inlevert. Maar weet dat er dan vaak ook wel iets te regelen is voor het jaar erna.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:48

Oeh wat een prachtig paard die Arezzo! Helemaal mijn type (en kleur). <3

Wel heel spannend dat de paarden toch nog positief hebben getest, snap heel goed dat je het dan wel echt benauwd krijgt.. Gelukkig dat ze verder geen symptomen hebben gehad en nu weer negatief zijn, wat een opluchting zeg!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:00

Wat vonden jullie van zinelord?

Vrijdag is bij ons een mooi merrieveulen geboren van for friendship. Helaas nog niet naar buiten geweest, ze had even wat een mindere start doordat de merrie geen biest had. Maar met wat koeienbiest via een neuszonde is ze heel snel opgeknapt. Afbeelding
Afbeelding

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:14

dosjxx schreef:
Ik wist niet dat de rekening pas in september kwam, dacht dat je die direct kreeg en indien in oktober gust terug dekken met 50% korting. Aangezien ik slechts hobbymatig fok, werk ik liefst met levend veulen garantie of toch 'gratis' terugdekken indien de merrie niet vol geraakt is. :)

Ja hun zijn altijd vrij laat met het sturen van de rekening. Ik weet dat sommige andere stallen vaak vlotter zijn, zoals Stal Brinkman. Volgens mij doen ze het bij VDL bewust later zodat ze maar 1 rekening hoeven te sturen en niet later eventueel nog één keer een met een terugbetaling waarbij je dan altijd de kans loopt dat het langs elkaar heen gaat. Vind ik zelf wel fijn qua service. Al zou ik het ook goed snappen als bedrijven zeggen dat je vooraf moet betalen maar dat wordt in NL haast niet gedaan.

In Duitsland betaal je vaak eerst het volledig bedrag. En mocht het niet geluk zijn. Kun je het jaar erop vaak een 2de of andere dekking afnemen voor de helft van de prijs. Maar dan betaal je dus eigenlijk 1,5 keer en dan heb je nog geen garantie dat het, het tweede jaar wel lukt.

Ik denk dat de meeste hengstenboeren in Nederland wel werken met een gusttarief, vaak tussen de 200 en 350 euro als de merrie niet drachtig is geworden en je op tijd een verklaring indient. Dus ik denk dat VDL hier niet echt van afwijkt.

En je kunt bij VDL ook nog altijd van hengst wisselen mocht je eerste voorkeur niet lukken etc.

O die Arezzo is leuk!

@ Sita gefeliciteerd! Wat jammer van de biest maar geluk gaat het nu beter. Lekker veel wit eraan, leuk.
Ik heb Zinelord gezien. Heel mooi paard, echt een hals erop (verticaal). Maar qua springen tja hij was net 3 weken onder het zadel. Dat overtuigde mij niet. Maar dat is niet gek, je kunt er dan weinig van zeggen.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 00:03

Daantj__ schreef:
dosjxx schreef:

Ja hun zijn altijd vrij laat met het sturen van de rekening. Ik weet dat sommige andere stallen vaak vlotter zijn, zoals Stal Brinkman. Volgens mij doen ze het bij VDL bewust later zodat ze maar 1 rekening hoeven te sturen en niet later eventueel nog één keer een met een terugbetaling waarbij je dan altijd de kans loopt dat het langs elkaar heen gaat. Vind ik zelf wel fijn qua service. Al zou ik het ook goed snappen als bedrijven zeggen dat je vooraf moet betalen maar dat wordt in NL haast niet gedaan.

In Duitsland betaal je vaak eerst het volledig bedrag. En mocht het niet geluk zijn. Kun je het jaar erop vaak een 2de of andere dekking afnemen voor de helft van de prijs. Maar dan betaal je dus eigenlijk 1,5 keer en dan heb je nog geen garantie dat het, het tweede jaar wel lukt.

Ik denk dat de meeste hengstenboeren in Nederland wel werken met een gusttarief, vaak tussen de 200 en 350 euro als de merrie niet drachtig is geworden en je op tijd een verklaring indient. Dus ik denk dat VDL hier niet echt van afwijkt.

En je kunt bij VDL ook nog altijd van hengst wisselen mocht je eerste voorkeur niet lukken etc.

O die Arezzo is leuk!

@ Sita gefeliciteerd! Wat jammer van de biest maar geluk gaat het nu beter. Lekker veel wit eraan, leuk.
Ik heb Zinelord gezien. Heel mooi paard, echt een hals erop (verticaal). Maar qua springen tja hij was net 3 weken onder het zadel. Dat overtuigde mij niet. Maar dat is niet gek, je kunt er dan weinig van zeggen.

Wat zinelord betreft; klopt qua springen kon je er nog weinig van zeggen, maar aan de andere kant, 3 weken ohz, en dan op ander terrein in tolbert is ook wel weer super!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 07:15

Kan iemand mij zeggen of dat gusttarief ook zo werlt voor Belgie? Lees idd dat het zo gaat voor Nederlandse fokkers, maar ik lees andere regels voor buitenland. Vorig jaar inderdaad gezeik gehad met Schockemohle omtrent dat 1.5 keer betalen en dat wil ik niet nog een keer.