Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fokfanaat schreef:Mag ik vragen of jullie eens wat suggesties willen doen voor een Haarlem x Vainqueur x Adios merrie. Doel is een fijn karakter en richting eventing. Graag dekgeld van max 1200.
gomir schreef:Ik vind liamant ook gaaf, maar daar heb ik de merries niet voor.
Gaaf ding Mieke! Staan ze in niedorp of zie ik dat verkeerd?
fokfanaat schreef:Mag ik vragen of jullie eens wat suggesties willen doen voor een Haarlem x Vainqueur x Adios merrie. Doel is een fijn karakter en richting eventing. Graag dekgeld van max 1200.
dosjxx schreef:Wat zijn jullie ervaringen met VDL? Ik ben echt wel fan van Liamant W, maar vind de voorwaarden niet zo top..
MizzMontana schreef:Besita een heel aansprekend paard, overweeg je om hardrock nog eens in te zetten?
Hoe is het met je paarden die zijn terug gekeerd uit Spanje? Zit de quarantaine er inmiddels op ?
Daantj__ schreef:Ik heb ook de hengstenshow van VDL gekeken. Maar het wordt er allemaal niet makkelijker op. Lijstje wordt alleen maar langer ipv korter en ik kan al zo moeilijk keuzes maken![]()
Mieke tijdens de hengstenshow gaf Wiebe Yde wel aan dat Arezzo het beste past op moderne merries met bloed. Geen idee of jouw paard eronder valt?
Eilander wat een leuk veulen.
@dosje wat valt je tegen in de voorwaarden van VDL dan? Ik heb hun hengsten wel vaker gebruikt. Wel insemineren etc door een andere hengstenhouder, dus die regelde alles zeg maar. Maar ik vond het prettig werken. Ik vind het zelf wel een voordeel dat je niet gelijk de rekening krijgt maar pas in september ofzo. Vaak het moment dat je ook wel weet of je merrie drachtig is. En je vaak al 1 of 2 extra echo's hebt gehad om te kijken of het hartje klopt en het vruchtje er nog zit Niet dat je eerst betaald hebt en je merrie blijkt gust te zijn dat je dan weer met een terugbetaling moet gaan werken. Of zoals bij Paul Schokemohle dat je de volle pond betaald en als je merrie gust is dat je dan volgend jaar korting krijgt bij de volgende dekking
dosjxx schreef:Ik wist niet dat de rekening pas in september kwam, dacht dat je die direct kreeg en indien in oktober gust terug dekken met 50% korting. Aangezien ik slechts hobbymatig fok, werk ik liefst met levend veulen garantie of toch 'gratis' terugdekken indien de merrie niet vol geraakt is.
Daantj__ schreef:dosjxx schreef:Ik wist niet dat de rekening pas in september kwam, dacht dat je die direct kreeg en indien in oktober gust terug dekken met 50% korting. Aangezien ik slechts hobbymatig fok, werk ik liefst met levend veulen garantie of toch 'gratis' terugdekken indien de merrie niet vol geraakt is.
Ja hun zijn altijd vrij laat met het sturen van de rekening. Ik weet dat sommige andere stallen vaak vlotter zijn, zoals Stal Brinkman. Volgens mij doen ze het bij VDL bewust later zodat ze maar 1 rekening hoeven te sturen en niet later eventueel nog één keer een met een terugbetaling waarbij je dan altijd de kans loopt dat het langs elkaar heen gaat. Vind ik zelf wel fijn qua service. Al zou ik het ook goed snappen als bedrijven zeggen dat je vooraf moet betalen maar dat wordt in NL haast niet gedaan.
In Duitsland betaal je vaak eerst het volledig bedrag. En mocht het niet geluk zijn. Kun je het jaar erop vaak een 2de of andere dekking afnemen voor de helft van de prijs. Maar dan betaal je dus eigenlijk 1,5 keer en dan heb je nog geen garantie dat het, het tweede jaar wel lukt.
Ik denk dat de meeste hengstenboeren in Nederland wel werken met een gusttarief, vaak tussen de 200 en 350 euro als de merrie niet drachtig is geworden en je op tijd een verklaring indient. Dus ik denk dat VDL hier niet echt van afwijkt.
En je kunt bij VDL ook nog altijd van hengst wisselen mocht je eerste voorkeur niet lukken etc.
O die Arezzo is leuk!
@ Sita gefeliciteerd! Wat jammer van de biest maar geluk gaat het nu beter. Lekker veel wit eraan, leuk.
Ik heb Zinelord gezien. Heel mooi paard, echt een hals erop (verticaal). Maar qua springen tja hij was net 3 weken onder het zadel. Dat overtuigde mij niet. Maar dat is niet gek, je kunt er dan weinig van zeggen.