Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:03

Ik snap je afweging hoor Lorette.
Hier komt de merrie nog steeds niet in cyclus na het bloedei. De tijd tikt door en het aantal pogingen waarin je kan dekken neemt daarmee ook af. Een bestelling bij de hengstenhouder betekent in ieder geval al zeker 250 euro.

yvonnepuntnl

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:10

Loopt de merrie wel in de sport?
Anders zou ik blijven doorgaan toto ze drachtig is. Geen veulen kost altijd meer!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:26

yvonnepuntnl schreef:
Loopt de merrie wel in de sport?
Anders zou ik blijven doorgaan toto ze drachtig is. Geen veulen kost altijd meer!

Ja, dit jaar begonnen. Nu M2 en ik kan haar nog wel Z starten als er niks geks gebeurt. Mocht het niet lukken dit jaar dan hebben we meer tijd voor sportpredicaat.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:34

_Lorette_ schreef:
Wij zouden vandaag insemineren, maar dat gaat niet door. Ze is hiervoor gescand op hengstigheid en uiteindelijk hengstig gespoten toen ze hengstig moest zijn maar dat niet werd.

Dat snap ik niet helemaal: we zouden vandaag insimineren? Dat besluit je een avond van te voren of dezelfde ochtend nog. Dat is gewoon nu niet aan de orde.
Je kan nu nog gaan spoelen in de hoop dat het toch nog 3 dgn lukt of je wacht tot het ei gesprongen is en spuit dan na een week hengstig en gaat die cyclus spoelen. Je hoeft toch niet 3 weken te wachten op de volgende cyclus. Je wilde zelf al een later veulen dus dat kan dan het gevolg zijn. Snap dat je baalt maar ja zo gaat het soms.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:44

Als we vandaag de uitslag hadden gekregen dat ze schoon was, dan was ze vandaag geinsemineerd. Door de vieze baarmoeder maakt het geen kans, dus gaat het niet door. Moet ik het zo formuleren? Ze is de afgelopen tijd regelmatig gescand en gisteren is er een slijmmonster genomen, omdat er oedeem zichtbaar was.

Ik doe hoefsmid en bokt tegelijk, dus had je bericht maar half gelezen. Hengstig spuiten en dan spoelen was nog niet eens in mij opgekomen. Dat is wel een goed idee. De dierenarts kwam hier nog niet mee.

Een laat veulen is voor ons beter dan de vroege, maar als we het tijdspad dat ons vanochtend werd voorgespiegeld zouden volgen, dan zou de 1e keer insemineren echt aan het einde van het seizoen zijn en ik ben aan het overwegen of dat slim is. Zeker omdat de merrie niet geblesseerd is. Denk wel dat ik in het vervolg meer doe dan alleen standaard check voordat we beginnen. Gewoon altijd slijmmonster erbij.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:16

Als vandaag insemineren zou kunnen, is 3 dagen spoelen ook echt wel mogelijk nog. Je verwacht dan eventueel vannacht ei sprong, de baarmoeder staat nog wel minimaal 2 dagen open na ei sprong. Dus vandaag, morgen en overmorgen spoelen kan makkelijk :j .

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:24

Dan leg ik dat nog even voor aan de dierenarts! Die dacht max 2 dagen en dat zou net te weinig zijn. Maar misschien lukt het dan toch nog 3x.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:45

Als je vandaag begint lukt dat vrijwel zeker :)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:42

Ik denk dat 3 dagen ook nog wel moet lukken als ze nu nog geen eisprong heeft gehad. En anders... 2 dagen spoelen is alvast beter dan niks! Dan over een dikke week evt weer hengstig spuiten en dan is je seizoen echt nog niet verloren hoor.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:24

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:28

KahluaB schreef:
Zoekt er nog iemand een interessante fokmerrie ?

https://www.facebook.com/1787608642/pos ... 285589883/

Dier is 17 en heeft 3 jaar geleden haar laatste veulen gekregen. Die kan je eigenlijk als sportpaard en als fokmerrie niet meer verkopen. Misschien dat je daar nog 1 hooguit 2 veulens uit krijgt. Als je haar al drachtig krijgt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:34

Suzanne F. schreef:
KahluaB schreef:

Dier is 17 en heeft 3 jaar geleden haar laatste veulen gekregen. Die kan je eigenlijk als sportpaard en als fokmerrie niet meer verkopen. Misschien dat je daar nog 1 hooguit 2 veulens uit krijgt. Als je haar al drachtig krijgt.

Merrie is drachtig. Maakt dat nog verschil?

En een merrie van 17 kan, mits in goede gezondheid toch nog wel wat meer veulens dan hooguit 2 krijgen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:37

En via embryo's nog meer (of je dat wilt is een andere discussie)
Er wordt met mindere merries gefokt dus waarom zou ze niet als fokmerrie aangeboden mogen worden..... Er is vast een liefhebber voor te vinden

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:40

Suzanne F. schreef:
KahluaB schreef:

Het is dat ik er al teveel heb en er waarschijnlijk nog best een prijskaartje aan hangt anders kocht ik haar direct.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:43

Ik vind het nogal lef hebben om een 17 jarige merrie nog aan te bieden als fokmerrie. Misschien kan je er nog wat embryo’s uit spoelen inderdaad maar het klinkt toch als; we hebben er zelf al genoeg veulens uitgehaald en nu is ze oud en zijn we er klaar mee dus proberen we haar nog voor goed geld te verkopen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:48

Ze is drachtig dus dat lukt nog gewoon. Soms ben je ook gewoon uitgefokt met een merrie omdat je met een nakomeling verder wil fokken en niet iedereen kan dan alles (onder) houden. Niks mis mee. Voor hetzelfde geld wordt ze nog 7 jaar lang drachtig en kun je meerdere embryo's per jaar spoelen. Je kunt ook een 6 jarige kopen die je niet (meer) drachtig krijgt. Dat je zelf geen 17 jarige niet meer zou (ver)kopen voor de fok wil niet zeggen dat iemand die dat wel doet mensen aan het oplichten is (want zo klinkt het bijna)....

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:48

Ik denk dat je nog stijl achterover slaat als je de Vp voor deze merrie hoort.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:53

baudyh schreef:
Ik denk dat je nog stijl achterover slaat als je de Vp voor deze merrie hoort.

Die nakomeling Goldberg werd als veulentje voor €70.000 verkocht naar Duitsland en Coco Chanel heeft ook heel goed jonge paarden klasses gelopen volgens mij (volgens mij zelf WK?). Dus in die trant kan ik wel voorstellen dat de vraagprijs hoger is

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:57

Dat ze die verkopen als fokmerrie vind ik niet vreemd, ook niet op die leeftijd.
Heeft zich ook bewezen dus prijs zal idd navenant zijn.
Of ik zelf zo'n oude merrie zou kopen is wat anders maar als de prijs ok is is dat ideaal startersmateriaal voor een jonge fokker!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:59

Ja, dat zeker. Ik vind het een machtig interessante merrie! Natuurlijk is ze ouder, dat is een nadeel. Maar als de prijs daarnaar is.... Wel vreemd dat ze 2 jaar geen veulens heeft gegeven, dat maakt inderdaad wel wat achterdochtig.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:31

Suzanne F. schreef:
Ik vind het nogal lef hebben om een 17 jarige merrie nog aan te bieden als fokmerrie. Misschien kan je er nog wat embryo’s uit spoelen inderdaad maar het klinkt toch als; we hebben er zelf al genoeg veulens uitgehaald en nu is ze oud en zijn we er klaar mee dus proberen we haar nog voor goed geld te verkopen.
Ik ken deze mensen toevallig ; 2 broers van 65+ die samen 16 paarden hebben .En ja ze hebben genoeg goede opvolgers en willen minderen. De hoogdrachtige 23 jarige moeder van deze merrie stond 3 weken geleden ook te koop.(een keiharde merrie die er nog mooi overheen walst) Ook een jaarling en een 2 jarige merrie uit deze stam stonden te koop.
Ik vind het een mooie kans voor een( beginnende) fokker om met een goede merrie te beginnen!:j
De merrie uit de link heeft trouwens vorig jaar nog een veulen gehad.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:47

Stille meelezer, hier staat een prijsindicatie bij: https://www.kwpn.org/sales/sales/kwpn-m ... dvert:3616
Advertentie staat er wel al een maandje.

Ik ben voor later dit jaar ook op zoek naar een drachtige fokmerrie, daarom was ik gaan zoeken. Ik hoop alleen voor net onder de 10 ook iets aardigs te kunnen vinden

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:53

Pppffff in geen 100 jaar zou ik zoveel geld betalen voor een 17 jarige merrie.
Je zal nog een paar ( als je geluk hebt) een paar hengsten krijgen. Als je nu wist dat er een merrieveulen in zat. Maar dan nog.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:59

Suzanne F. schreef:
KahluaB schreef:

Volgens de KWPN database heeft ze in 2018 en 2019 een veulen van Escolar gehad.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:00

Is behoorlijk geld maar je weet wel dat de merrie goed fokt. En met 17 kunnen ze nog best een hoop veulens krijgen.