Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:10

Wanneer ik een veulen zou aanschaffen vind ik afstamming belangrijk voornamelijk voor het karakter. Verder kijk ik naar uitstraling, inclusief kleur/aftekeningen (hoe goed de afstamming ook is, als ik de keuze heb laat ik die met een mega scheve bles toch staan en een ander vindt dat juist heel leuk) en kwaliteit (met name van de beweging). Qua opbrengst zal het naar mijn idee ook een combinatie tussen uitstraling, kwaliteit en afstamming zijn.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:30

janderegelaa schreef:
mavantos schreef:

Die richting wel uit idd. Alleen als ik dan ga uitrekenen wat die me op driejarige leeftijd heeft gekost. Tsja, dan kan ik voor hetzelfde geld ook over drie jaar een hele goede driejarige kopen die al gezond is op de foto. Scheelt een hoop risico :+

Met het verschil dat het veulen van 10.000 op 3 jarige leeftijd waarschijnlijk 30.000 waard is.

Ik ken weinig driejarige die onbeleerd €30.000 opleveren hoor. Dan moeten ze wel heel bijzonder zijn.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:43

mavantos schreef:
janderegelaa schreef:
Met het verschil dat het veulen van 10.000 op 3 jarige leeftijd waarschijnlijk 30.000 waard is.

Ik ken weinig driejarige die onbeleerd €30.000 opleveren hoor. Dan moeten ze wel heel bijzonder zijn.

Toevallig zijn deze vandaag online gekomen. Toch wel een adres in de categorie hogere prijsklasse jonge paarden die de buitenlandse markt ook kennen:
https://www.rdhorsesforsale.com/foals-for-sale/
Allemaal uit merries met iets van predikaten/sport. Op 1 na allemaal 0-10k.

Wat dekgeld betreft:
Jameson kost een paar honderd meer dan anderen.
Voor mij persoonlijk, betaal ik dan niet een paar duizend extra voor het veulen :o Kijkend naar sommige vraagprijzen vs kwaliteit op het filmpje verwachten sommige fokkers dat wel... (Al zitten er zeker heel fijne tussen hoor, daar niet van!)

Het is ontzettend lastig omdat er zoveel emotie bij komt kijken en er over het algemeen lekker vaag gedaan wordt over prijzen in de paardenwereld :+

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:47

Marie72 schreef:
hm, maar even de uitslag morgen afwachten dan... Succes ermee!

Iemand vroeg hier naar hoe het gaat met de veulenverkoop. Ben ik ook wel benieuwd naar. Lijkt alsof er bijvoorbeeld op de facebookpagina van kwpn veulens ook wel wat vraag is, wat denken jullie? Heeft de coronacrisis al invloed? aantal dekkingen wordt iig niet minder, tenminste hier in de buurt niet.

Ben nog bezig met de bijleespost, zal later wat uitgebreider reageren op de rest :=

Marie, ik heb mijn hengstveulen thuis al vlot verkocht, nette prijs voor gevraagd, maar ook wel met het idee dat hij op een goede plek komt en er naar mening straks teveel online veilingen worden georganiseerd, waardoor het risico ontstaat dat de veilingprijzen straks worden gedrukt doordat er teveel aanbod ontstaat.

Heeft er iemand een idee waar je meer informatie kunt vinden over de stokmaten van Duitse merrielijnen? :o

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:25

Marie72 schreef:
paarden niet bij de goede ruiters terecht zijn gekomen, etcetera.

Inderdaad een self fulfilling prophecy. Ruiters die voor talentvolle paarden gaan (minimaal subtop) zoeken paarden uit stam met veel sport waardoor die veulens beduidend grotere kans hebben zelf ook Z2 of hoger te halen.

Paarden uit stam met weinig predicaten komen meer bij de gewone ruiter terecht waardoor de kans op Z2 behoorlijk kleiner en subtop veel kleiner is.

Talent is één ding, opleiding is minstens net zo belangrijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 19:37

Rex_Rolfo schreef:
Marie72 schreef:
paarden niet bij de goede ruiters terecht zijn gekomen, etcetera.

Inderdaad een self fulfilling prophecy. Ruiters die voor talentvolle paarden gaan (minimaal subtop) zoeken paarden uit stam met veel sport waardoor die veulens beduidend grotere kans hebben zelf ook Z2 of hoger te halen.

Paarden uit stam met weinig predicaten komen meer bij de gewone ruiter terecht waardoor de kans op Z2 behoorlijk kleiner en subtop veel kleiner is.

Talent is één ding, opleiding is minstens net zo belangrijk.

Helemaal waar, mijn Kjento is ook verkocht naar een GP amazone.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 19:47

Voor mij is sport en prestatie ook het belangrijkste, de stamboek predikaten komen op de 2de plaats, maar wel zeer zeker gewenst.

Vorig jaar verkocht ik al mijn veulens op suptop tot GP ruiters/amazones. Dat is toch wel erg fijn, zij krijgen alle kansen.

Ik heb dit jaar 1 veulen verkocht ( GP amazone) en nog 3 staan. 2 zijn nog erg jong, 1 heeft al aardig geïnteresseerden. Als ik er niet voor krijg wat ik er voor wil hebben, laat ik ze staan tot ze minimaal zijn. Ik heb nog maar weinig mee gemaakt dat dat niet uit kan eigenlijk..

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:37

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:27

Wel een blikvanger zo EDE. :)

Interessante discussie over aanhouden/verkopen van veulens.

Vulina schreef:
Voor mij is sport en prestatie ook het belangrijkste, de stamboek predikaten komen op de 2de plaats, maar wel zeer zeker gewenst.

Vorig jaar verkocht ik al mijn veulens op suptop tot GP ruiters/amazones. Dat is toch wel erg fijn, zij krijgen alle kansen.

Ik heb dit jaar 1 veulen verkocht ( GP amazone) en nog 3 staan. 2 zijn nog erg jong, 1 heeft al aardig geïnteresseerden. Als ik er niet voor krijg wat ik er voor wil hebben, laat ik ze staan tot ze minimaal zijn. Ik heb nog maar weinig mee gemaakt dat dat niet uit kan eigenlijk..

Ja wel erg leuk ook als je ze kan volgen natuurlijk. Heb jij zelf opfok?

Kleine sidenote, hier leuk weer onze Uphill op de foto gehad. Heb mijn fotografie hobby serieus opgepakt, en hij was slachtoffer.

Afbeelding

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:32

Zo! Knap veulen EDE, chique snuitje. Mooie blackfoto Essie, moet wel beetje wennen aan zo'n ergonomisch s&t hoofdstel

Nessie

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:37

Knap veulen EDE :j

Mooie foto Estelle!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:05

essie_blue schreef:
Wel een blikvanger zo EDE. :)

Interessante discussie over aanhouden/verkopen van veulens.

Vulina schreef:

Ja wel erg leuk ook als je ze kan volgen natuurlijk. Heb jij zelf opfok?

Kleine sidenote, hier leuk weer onze Uphill op de foto gehad. Heb mijn fotografie hobby serieus opgepakt, en hij was slachtoffer.

[ [url=m/4rwcFs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vergat een cijfertje zie ik.. Laat ik ze staan tot ze minimaal 3 zijn..

Ja, zelf opfok bedrijf. De meesten blijven ook bij ons in de opfok, het zijn vaak ook wel terugkomende kopers die kopen. Dus dat is wel erg leuk :j

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:04

Voor ons is het wel bekeken, vrees ik. Flink vuil en spant erom of we het nog op tijd schoongespoeld krijgen. Baal ervan dat we niet aan het begin een monster hebben genomen. Dat had prima gekund zonder er meteen iets in te stoppen als ze wel schoon was.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:17

Is 1 cyclus spoelen niet genoeg dan?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:19

Dierenarts was bang dat het niet meer ging lukken binnen deze hengstigheid. Te weinig moeilijkheden in dit tijdsbestek.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:19

Ja precies. Dus dan de volgende hengstigheid?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:24

Ja... En daarna zijn we zó laat om nog te proberen. Moet je dat willen? Laat veulen is geen probleem maar dan hebben we wel alle kosten als het niet meteen pakt. Als het überhaupt nog kan pakken. -O-

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:30

Maar als ze schoon was geweest, had je dan ook 'maar' 2 pogingen gedaan?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:32

Nee, dan was ik wel doorgegaan tot het eind, maar dan hadden we vandaag geïnsemineerd. Als dit betekent dat we niet volgende cyclus maar die daarna voor het eerst kunnen proberen, is dat dan nog slim. Dat vraag ik me af. Dierenarts wil niet insemineren en spoelen combineren.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:35

Als de volgende cyclus nog niet lukt, snap ik het wel. Maar als je deze cyclus spoelt, moet dat toch kunnen? Moet je 3 dagen spoelen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:43

3 dagen halen we niet. Max 2...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:00

Maar is ze dit jaar dan al geinsimineerd? Ik volg het niet helemaal meer.
Ben je al zo ver in deze cyclus dat je niet 3 x meer kan spoelen. Ik zou het nog proberen misschien is ze de volgende cyclus dan wel schoon. Soms moet je gokken

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:37

Wij zouden vandaag insemineren, maar dat gaat niet door. Ze is hiervoor gescand op hengstigheid en uiteindelijk hengstig gespoten toen ze hengstig moest zijn maar dat niet werd.

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:44

Vervelend Lorette! Maar verder snap ik het ook niet helemaal. Spoelen moet sowieso toch, om haar schoon te krijgen. En je hebt al tijdje gescand en gedaan, is dat geen totaalprijs per seizoen bij jullie? Dan kun je de volgende hengstigheid toch nog even afwachten? Misschirn lijkt het dan goed. Of het moet je om dekgeld gaan. Dan zou je nog afspraken met hengstenhouder kunnen maken richtig volgend jaar als het nu niet lukt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:55

Wat is er onduidelijk? Natuurlijk wachten we het af. Stel dat het allemaal erg meevalt. Maar daar ga ik nu niet vanuit. Alleen pakket scannen is gunstiger dan pakket plus gust dekgeld.