Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 15:37

misterA schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk zolang fokkers niet al hun merries testen dat het gen gewoon doorgegeven wordt? Dus dat het een illusie is dat het ooit volledig uit de fokkerij zal verdwijnen.

Dus lekker mee doorfokken.
Met allerlei onterechte aannames en uitvluchten. Natuurlijk krijg je het nooit helemaal weg maar of je nu fokt met een merrie met een paar nakomelingen waarvan de helft geen drager is of met een hengst zoals bijv. Everdale en I.Rock. Zij zorgen weer voor honderden positieve merries die vervolgens weer onderduiken in de populatie.
Dat was in mijn melkveefokkerij wel anders. Elimineren die ellende.

Inderdaad, hengsten uitsluiten met WFFS. Nu is het nog maar een klein probleem, dat moet niet groter worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:19

misterA schreef:
Opmerkelijk wat je nu zegt, Jan. Dus als stamboek A geen positief geteste hengsten heeft gaat men naar een ander stamboek?
En daarbij komt dat ik wel durf te stellen dat er niet één positief geteste hengst na Apache in NL een positieve bijdrage heeft geleverd aan de dressuurpopulatie.
Komt nog bij dat de fokkers er ook wars van zijn.

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat als er een bepaalde hengst met WFFS hier niet genomen wordt om die reden en wel in een ander stamboek, de fokker die hem wil gebruiken hem toch wel gebruikt in dat andere stamboek. Daarom zeg ik; als je iets wilt uitbannen dan moeten alle stamboeken meewerken.

Qua dressuur weet ik het niet behalve Everdale die ook Keur geworden is maar bij de Geldersen weet ik het wel en dat is Odin. En die heeft beslist een positieve bijdrage. Qua stamboekopname weten we het natuurlijk nog niet maar op de nationale veulenkeuring waren 3 van de 10 veulens van hem en hij had de kampioen.

Ik vind de hype van WFFS zwaar overdreven. Als je zorgt dat er 1 ouder vrij is dan is er helemaal niets aan de hand. En de hengst is wel drager maar geeft het niet altijd door en dan heb je gewoon weer een vrij paard.

Ik maak me meer zorgen over hengsten met OC, luchtzuigen etc. die wel toegelaten worden tot de fokkerij.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:33

Maak ik me ook druk om. En vooral een rot karakter en ook een slechte stap.
Daarbij merk ik op dat de Geldersen heel veel geluk hebben gehad. El Corona heeft WFFS in de NL populatie gebracht, zowel bij de geldersen als de dressuur. De top van de gelderse zoons van hem waren gelukkig negatief.
Dan zie je maar hoeveel invloed 1 hengst kan hebben.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:52

misterA schreef:
Maak ik me ook druk om. En vooral een rot karakter en ook een slechte stap.
Daarbij merk ik op dat de Geldersen heel veel geluk hebben gehad. El Corona heeft WFFS in de NL populatie gebracht, zowel bij de geldersen als de dressuur. De top van de gelderse zoons van hem waren gelukkig negatief.
Dan zie je maar hoeveel invloed 1 hengst kan hebben.

Heb je helemaal gelijk in.

Ik vind dat alle stamboeken in hun online database bijvoorbeeld een pop-up moeten maken die waarschuwd voor een erfelijke aandoening bij de betreffende hengst mocht dit het geval zijn.

Benzz

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:59

Ecvm is een groter probleem in de fokkerij dan WFFS. Al betekent het natuurlijk niet of/of.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:07

Benzz schreef:
Ecvm is een groter probleem in de fokkerij dan WFFS. Al betekent het natuurlijk niet of/of.

Zeker, en daar wordt nu juist weer niet op geselecteerd.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:57

MisterA, Vpower is idd een echte goeie, échte goeie, maar maait wel serieus rechts voor.
Wat vind je daar van?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:11

Ja, wel wat maar lang niet zo erg als bijv. Franklin. Ik heb er 2 jaarlingen van en die lijken heel correct ( nog wel ;) )
Spoms moet je wel eens een risico nemen. Maar V-bloed met Fidertanz/Fidermark erachter <3

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:31

De hengsten worden niet pssm getest of wel?
Heb namelijk het idee dat dat ook steeds meer voorkomt en zorgt voor uitval van sportpaarden.

Wel jammer dat er bij een hoop erfelijke ziektes zo " we stoppen het in de doofpot" wordt omgegaan....

Zelfde als hengsten die blindheid of 1 oog door fokken of kramperigheid/ hanetred.... Allemaal niet bewezen zogenaamd. Maar wel heel toevallig dat het vooral bij bepaalde bloedlijnen voor komt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:04

Sky_As schreef:
Heb namelijk het idee dat dat ook steeds meer voorkomt en zorgt voor uitval van sportpaarden.

Wel jammer dat er bij een hoop erfelijke ziektes zo " we stoppen het in de doofpot" wordt omgegaan....

Zelfde als hengsten die blindheid of 1 oog door fokken of kramperigheid/ hanetred.... Allemaal niet bewezen zogenaamd. Maar wel heel toevallig dat het vooral bij bepaalde bloedlijnen voor komt.

PSSM is niet heel gebruikelijk in onze populatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:41

misterA schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk zolang fokkers niet al hun merries testen dat het gen gewoon doorgegeven wordt? Dus dat het een illusie is dat het ooit volledig uit de fokkerij zal verdwijnen.

Dus lekker mee doorfokken.
Met allerlei onterechte aannames en uitvluchten. Natuurlijk krijg je het nooit helemaal weg maar of je nu fokt met een merrie met een paar nakomelingen waarvan de helft geen drager is of met een hengst zoals bijv. Everdale en I.Rock. Zij zorgen weer voor honderden positieve merries die vervolgens weer onderduiken in de populatie.
Dat was in mijn melkveefokkerij wel anders. Elimineren die ellende.

Ik snap je punt, wat dat betreft ben ik het met Sky As ook eens dat het veel niet benoemd wordt maar waar je als fokker toevallig maar achter moet komen. Het zou misschien best fijn zijn als het stamboek kan samenwerken met de DA, dat als er van bepaalde hengsten steeds bepaalde dezelfde gezondheidsproblemen opduiken dat dit ook ergens geregistreerd wordt.
Zullen de hengstenhouders alleen minder blij mee zijn denk ik..

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:13

Ik ben het met Jan eens. Het wordt hoog tijd dat alle stamboeken, te beginnen met de belangrijkste sportpaardenstb. gaan samenwerken . Vooral op veterinair gebied. De veterinaire verkoop/aankoopkeuringen standaardiseren, evenals de registratie en dus terugdringen van ongewenste erfelijke aandoeningen.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:52

Voordat dit kan plaatsvinden zullen alle stamboeken zich moeten losweken van alle grote hengstenhouders! Want de stamboeken laten hun oren hangen naar de hengstenhouders. Die bepalen in grote mate hun beleid.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:54

janderegelaa schreef:
Sky_As schreef:

PSSM is niet heel gebruikelijk in onze populatie.

Ik denk het misschien wel.... alleen vee artsen zijn er nog niet in thuis en met meldingen bij stamboek wordt niks gedaan.
Veel dieren die met vage klachten uit de sport terug getrokken worden en verder niet onderzocht worden.

In hoeverre weet ik natuurlijk ook niet, maar heb het idee dat het ook niet echt uitgezocht wordt en degene die er wel achter komen en dit doorgeven wordt niks mee gedaan.....

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:00

PSSM lijkt me voor nu nog niet het belangrijkste om ons als dressuurpaarden fokkers / stamboek druk om te maken. De ruggen en halzen zijn qua rontgenfoto´s belangrijker, want een paard is meteen onverkoopbaar met slechte foto´s en dat is gewoon écht een probleem voor de fokkers. Niet alleen voor de gezondheid van de dieren zelf, maar ook commercieel voor de handel.

Ik was gisteren in Vechta en dat was wel puur genieten hoor. Veel (hele) jonge hengsten, maar allemaal net zo braaf en fijn rijdbaar. Ze werden ook heel prettig en correct voorgesteld en het liep allemaal lekker vlot door. De kwaliteit daar is ongekend.
Smaakmakers waren in mijn ogen V Power en ook Daan G gaat een hele goede worden.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:47

Ik heb ondertussen ook al heel wat probleemhalzen gezien. Maar vaak zijn die enkele foto's niet afdoende. Je komt er pas achter op verschillende houdingen foto's te maken, dat ze bv een step hebben. En stiekem komt dit ook al heel veel voor!

Ik vindt het voor de markt ook wel heel lastig dat een paard normaal echt niks op de foto mag hebben. Veel dingen zijn niet eens klinische relevant, maar het zit er.

Toevallig afgelopen vrijdag bij mijn rijvereniging een lezing van een dierenarts. Die adviseert met 8 maanden en 16 maanden foto's te maken. Dat zou het beste zijn om eventueel nog te opereren. Normaal keur ik nooit zo vroeg. Hoe staan jullie hierin?

Ik volg hier altijd, de keuring ook. Heel interessant om allemaal te lezen. Nu fok ik voor de verkoop en zijn de kleurtjes met mijn eigen hengst gewoon beter in de markt als dat ik een kwpn hengst gebruik. Nu zit er wel in mijn hoofd om misschien mijn Palomino 2.5 jarige eventueel een fijne hengst voor te zoeken. Maar wellicht dat ik daar ook eerst een kleur hengst voor zoek. En dat valt niet mee met mijn eisen lijst.
Ik heb nog geen goede foto's van haar ze is van juni, dus nog erg jeugdig. In werk gaat ze wel echt speciaal lopen
Afbeelding
Afbeelding
Ze doet nog wat pony achtig aan, net als haar moeder. Toch heeft ze al meer maat als haar moeder. De de Palomino is van mijn eigen hengst White Dream GF uit mijn Jazz x Juventus x Sultan merrie. Sterk lijntje met heel veel sport

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 16:47

Heb je ook een standfoto AM?

Ik zet ze op de rontgen als ze ongeveer 2,5 jaar oud zijn. Zo jong kun je ook nog geen PROK aanvragen of eventueel verkopen.
Indien er een gewricht niet zo naar mijn zin is of wat vol is dan ga ik wel eerder rontgenfoto's maken, maar niet standaard hoor.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:56

Nee he, ik doe dit precies zo! Maar schijnbaar kan je op deze leeftijden het beste doen kwa skalet ontwikkeling.

Ik heb van de Palomino merrie nog geen goede standfoto. Elke week is ze weer anders lijkt het wel. Echt trainen doen we ook nog niet. 2x singeltje met bijzetje gedaan. Ik zal dit wel rustig meer gaan oppakken. Van de zomer moet ze naar de keuring is wel NRPS.

Ik heb haar moeder (22 jaar)
En een Formidable x Houston x Feinbrand (Reina stam) drachtig van onze cremello hengst.
Afbeelding
Afbeelding
Deze merrie is vorige jaar voorlopig keur geworden

Dit is mijn Jazz merrie met de Palomino als veulen
Afbeelding
Ik heb een keer een Taminiau gefokt met haar. Veulens van Formidable. Helaas ook wat vroeggeboortes en een jaar dat ik 7 cyclussen heb gedekt :') met Indian rock toen de tijd. Het wffs verhaal was er toen nog niet. Ik heb total mc laren ook op mijn lijstje gehad voor haar. Maar door de dekvoorwaarden niet gedurfd en uiteindelijk na meerdere keren pech enkel voor eigen hengst gegaan. Vindt haar nu eigenlijk te oud om toch weer te dekken. Al verloopt deze dracht ook echt weer op rolletjes.
Afbeelding
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... ld-thing-v
Ik heb mijn Jazz vorig jaar toch ook maar voorgesteld bij het nrps. Was ze gelijk sport omdat ze Z heeft gelopen. Is ze ster geworden, enkel voor keur moet ze nog een keer gezien. Is wel zo leuk op papier van haar dochters. Ze is nu natuurlijk erg moeilijk te beoordelen. Lichaam, oude fokmerrie :') maar nog droog op haar benen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:53

En een lekker wakker hoofd :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:06

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:53

Volgens mij is die technologie (nog) niet legaal in de EU. Voor consumptie in ieder geval niet. En het moet maar in je kostenplaatje passen :=

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:57

Suzanne F. schreef:
Ik las dat ze in Argentinië genetisch superieure polopaarden hebben gecreeerd.
https://www.horses.nl/overige-disciplin ... lopaarden/

Dat zou onze fokkerij ineens wel bizar anders maken.

Dit is natuurlijk ook geen fokken, maar vermeerderen. Ook deze producten moeten zich eerst nog maar bewijzen. Het klonen is ook niet dat ge worden wat mensen ervan verwacht hadden.

Gelukkig is de techniek in Europa niet toegelaten, dit kun je ook vanuit morele redenen niet verkopen naar de buitenwereld vind ik.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:09

denisesilver schreef:
Volgens mij is die technologie (nog) niet legaal in de EU. Voor consumptie in ieder geval niet. En het moet maar in je kostenplaatje passen :=

Ik hoop en verwacht ook dat het in de E.U. niet toegelaten wordt.
Maar wat, als het in landen met een ander moreel besef dit wel gaat gebeuren. Argentinië of de Arabische wereld. Want succes kan je kopen, nietwaar. En voor de kosten hoeven ze het niet te laten.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:15

Ik vraag me echt af welke genen ze net genomen hebben en hoe ze dan beslist hebben dat die net een beter paard zullen opleveren.
Er staat in het artikel wel dat het over een gen gaat voor meer explosieve spiervezels, maar goed, die extra spieren heeft bv een dikbil ook en dat wil je toch niet in een paard...
Deze Whippet heeft ook extra spieren, maar sneller is ie er niet van...

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:44

Ik vind het ergens wel interessant maar lijkt me inderdaad ook gevaarlijk. Toch zou je wel gezondere paarden kunnen fokken/creëren als je weet welke genen er dan uit moeten.
Misschien is het voor rassen in nood wel handig, zoals bij de Friezen.