Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:12

Umeo schreef:
Als je wilt kopen zijn ze toch nog duur genoeg :D :o

Nou zeg dat wel. Ik ben gaan kijken naar een merrieveulen uit dezelfde moeder als een heel fijn paard wat ik eerder heb gehad. Had al langere tijd contact met de mensen en ze wisten dat ik geïnteresseerd was, dus misschien ook wel mijn eigen schuld. Alleen de prijs was echt bijna het dubbele van wat ik in mijn hoofd had :')

Umeo

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:15

Zo dat is dan niet mis :D

Ik sta wel open voor een goede fokmerrie maar ben best kieskeurig dus snap ook wel dat er een prijskaartje aan hangt maar sommige merries zetten gouden veulens op de wereld als ik de vraagprijs hoor :+ :=

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:18

Ja, als je wat wilt verkopen is het vaak te weinig en als je wat wilt kopen vaak te veel...

Wat doet een (boven) gemiddeld KWPN veulen qua prijs tegenwoordig? Of wat vinden jullie mooie prijzen om je veulens voor te verkopen (uitgezonderd natuurlijk hele goede, ik bedoel meer een gezond, goed gaand veulen uit gewoon een mooi lijntje met wat sport/predikaten)

Mavantos, moet ik dan richting 10.000 denken of zit ik er helemaal naast?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:24

Marie72 schreef:
Ja, als je wat wilt verkopen is het vaak te weinig en als je wat wilt kopen vaak te veel...

Wat doet een (boven) gemiddeld KWPN veulen qua prijs tegenwoordig? Of wat vinden jullie mooie prijzen om je veulens voor te verkopen (uitgezonderd natuurlijk hele goede, ik bedoel meer een gezond, goed gaand veulen uit gewoon een mooi lijntje met wat sport/predikaten)

Die richting wel uit idd. Alleen als ik dan ga uitrekenen wat die me op driejarige leeftijd heeft gekost. Tsja, dan kan ik voor hetzelfde geld ook over drie jaar een hele goede driejarige kopen die al gezond is op de foto. Scheelt een hoop risico :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:32

mavantos schreef:
Marie72 schreef:

Die richting wel uit idd. Alleen als ik dan ga uitrekenen wat die me op driejarige leeftijd heeft gekost. Tsja, dan kan ik voor hetzelfde geld ook over drie jaar een hele goede driejarige kopen die al gezond is op de foto. Scheelt een hoop risico :+

Met het verschil dat het veulen van 10.000 op 3 jarige leeftijd waarschijnlijk 30.000 waard is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:52

Ja dat hoop je dan, dat ie zo stijgt in waarde :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:54

Als je veel geluk hebt wel, kan even goed nog minder waard zijn dan aankoopprijs...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:02

s0173957 schreef:
Als je veel geluk hebt wel, kan even goed nog minder waard zijn dan aankoopprijs...

Niet als je veel geluk hebt. Een goed veulen wordt ook een goed paard. Tenzij je pech hebt en er gebeurd iets mee tijdens de opfok.

Als ik zo ga redeneren als jij kan ik beter alles als veulen verkopen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:08

Hoeveel van die duur aangekocht veulens op veiling worden later significant duurdere en/of betere paarden?

Zou eens een interessant onderzoek zijn...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:11

Nou Jan, hier is enige nuance wel op z'n plaats. Want je weet gewoon niet zeker hoe zo'n veulen zich ontwikkelt. Het kan als veulen heel goed lijken en dan later alsnog tegenvallen.

Dat betekent niet dat je meteen al je veulens moet verkopen, maar het betekent ook niet dat het 1+1+2 is.

Ik zou me op voorhand in ieder geval niet rijk rekenen. Eerst zien, dan geloven.

Waar ik wel in geloof is dat bij een goed veulen de kans beduidend groter is dat ie op 3 jaar 30k waard is. Maar de garantie krijg je nooit en te nimmer.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:13

s0173957 schreef:
Hoeveel van die duur aangekocht veulens op veiling worden later significant duurdere en/of betere paarden?

Zou eens een interessant onderzoek zijn...

Is al eens bekeken, maar dat is al een tijdje geleden. Ik weet alleen de uitkomst niet precies meer. Was vanuit het KWPN.

Veilingen vind ik trouwens geen betrouwbare bron. Paarden worden ook wel vooraf al verkocht en dan drijven ze de prijs kunstmatig op ten overstaan van het publiek.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:22

Voor mijn eerste paard gingen we shoppen bij een fokker. Ik viel voor een jaarling, maar die was drie keer zo duur als de 3-jarige die we meenamen. De jaarling is later als PSG paard verkocht en dat niveau en/of die waarde heeft mijn paard nooit gehaald, maar dat was natuurlijk ook te danken aan mijn (gebrek aan) talent. :P Ik denk dat het een sloot aan kosten en risico scheelt als je alles als veulen verkoopt. Misschien mis je dan de klapper, maar je hebt geen zekerheid dat je die ooit gaat maken.

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:25

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:31

Wat ik ook een interessante vind... In hoeverre is hoger dekgeld interessant? Leveren die veulens gemiddeld gezien ook meer op?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:31

SophievdV schreef:
Nou Jan, hier is enige nuance wel op z'n plaats. Want je weet gewoon niet zeker hoe zo'n veulen zich ontwikkelt. Het kan als veulen heel goed lijken en dan later alsnog tegenvallen.

Dat betekent niet dat je meteen al je veulens moet verkopen, maar het betekent ook niet dat het 1+1+2 is.

Ik zou me op voorhand in ieder geval niet rijk rekenen. Eerst zien, dan geloven.

Waar ik wel in geloof is dat bij een goed veulen de kans beduidend groter is dat ie op 3 jaar 30k waard is. Maar de garantie krijg je nooit en te nimmer.

Voila.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:33

Marie72 schreef:
Ik heb er een paar jaar terug artikel over geschreven, met aantal handelaren/deskundigen. Zal eens kijke of ik het terug kan vinden.

Ja, deze: https://magazine.horses.nl/magazine/paa ... portpaard/

Zou het nog ongeveer zo gelden?

En de moraal van het verhaal, fok alleen met goede merriestammen. Alleen dan kom je uit de kosten.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:36

janderegelaa schreef:
Marie72 schreef:
Ik heb er een paar jaar terug artikel over geschreven, met aantal handelaren/deskundigen. Zal eens kijke of ik het terug kan vinden.

Ja, deze: https://magazine.horses.nl/magazine/paa ... portpaard/

Zou het nog ongeveer zo gelden?

En de moraal van het verhaal, fok alleen met goede merriestammen. Alleen dan kom je uit de kosten.

Maar een goede merriestam, wat is dat?
Als je dat aan een NL vraagt is dat een predikaatrijke stam, als je dat aan een Belg vraagt zegt die: sportsportsport!

En om die logica ook weer wat te doorbreken: onze vorige fokmerrie kwam uit een zeer kleine familie, weinig mee gefokt en ook niet bepaald veel gepresteerd. Wat Z-paarden hier en daar, dat is alles.
Zij zelf (ondertussen dood) heeft dan wel 2 LT paarden gegeven en enkele waar ik het spoor van bijster ben geraakt nadat ik ze zelf (duur) verkocht heb maar die potentieel beter waren dan de LT paarden die ik wel ken.
En ik heb er zelf ook nog 3 van lopen waar de 7jarige dit jaar nog ZZ-L zal starten...

Dus in die logica had ik daar nooit mee mogen fokken, terwijl dat voor ons net heel positief is uitgedraaid.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:52

Marie72 schreef:

Interessante quote: "Dan speelt de verwachtingswaarde ook een grote rol en worden nog hogere prijzen betaald."

Zeg ik ook altijd, de woorden "talentvol" en "potentieel" zijn héle dure woorden :D
Daarom heb ik een zesjarige gekocht die niet veel meer dan zadelmak was. Net te oud voor mega verwachtingswaarde dus heel betaalbaar. En ik heb er een mega fijn paard aan :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:18

Goed artikel Marie72. Dat strookt aardig met mijn inschattingen.

Uiteindelijk vraagt de markt voor een significant deel ook naar gewoon fijne paarden voor de gewone ruiter die lekker in de basissport wil meedoen. Die hebben minder interesse en baat bij een interessante merriestam.
Wel blijft het belangrijk om met een gezonde merrie te fokken ongeacht het publiek.

Ik volg al een aantal jaren de prijzen van de bekendere veulenveilingen in NL, heb m'n Excel sheetjes (:P) even niet bij de hand en weet dat die prijzen niet helemaal betrouwbaar zijn. Hoe dan ook worden er ontzettend veel afgeslagen voor minder dan 10.000. Ook uit goede merriestammen met knappe koppies en 3 prima gangen. Worden die daadwerkelijk verkocht? Dat weet ik niet, maar bijv een Star Sale blijft niet bestaan als er geen markt voor is.

De prijzen als veulen hangen ook heel erg af van de verkoop-nood bij fokkers. Sommigen houden net zo lief iets aan tot 3 en vragen een beste prijs. Anderen willen er aan het eind van het seizoen toch wel gewoon vanaf.

Voor mezelf heb ik erg algemeen in mijn hoofd:
- veulens van 4-8k zijn gemiddeld de 10-20k 3/4 jarigen
- veulens van 8-15k zijn de 20-40k 3/4 jarigen
- veulens boven 15k vallen of giga tegen of zijn later niet te koop :P

Correct me if I'm wrong :D

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:40

Interessante discussie.

Ik vind het ook moeilijk. Als we dan even naar de springpaardenfokkerij gaan kijken wordt er naar mijn inziens veel meer ingezet op het spoelen van embryo's en ICSI. Ik snap dat je meerdere veulens uit een goede merrie wilt maar naar mijn mening is er bij sommige nog weinig passie of liefhebberij bij. Sommige van deze merries staan constant in Italië en ze worden geprikt tegen de sterren op (wat daarbij ook nog eens ongelofelijk pijnlijk is).
Meestal zijn degene die hier op inzetten mensen met geld omdat het voor een particulier gewoon niet mogelijk is.
Op deze manier is het voor particulieren al helemaal niet meer mogelijk om hier tussen te komen.

En dan nog het ergste. Sommige van deze op papier zeer interessante veulens zou ik voor geen geld van de wereld willen als je ze los van het papier bekijkt :D

Ik denk dat als je graag als veulen wilt verkopen, je gewoon een klinkend papier nodig hebt. Als 3/4 jarige wordt er meer naar het paard gekeken en krijg je een goede (met een minder papier) zeker ook verkocht! :)

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:47

Inderdaad, wat is een goede merriestam? door omstandigheden kan er ook minder met een bepaalde lijn gefokt zijn, paarden niet bij de goede ruiters terecht zijn gekomen, etcetera. Neemt niet weg dat ik ook liever paarden zie uit predikaat- en sportrijke stammen, maar je moet soms ook ergens beginnen. (Zo heb ik een merrie uit een lijn waar niet heel veel uitkomt maar toch geloof ik er in en heb er een fijne nakomeling van)

En een paard dat correct in elkaar zit, fijn loopt en waar fijn mee te werken valt, is al heel wat, toch?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:49

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:

Maar een goede merriestam, wat is dat?
Als je dat aan een NL vraagt is dat een predikaatrijke stam, als je dat aan een Belg vraagt zegt die: sportsportsport!

En om die logica ook weer wat te doorbreken: onze vorige fokmerrie kwam uit een zeer kleine familie, weinig mee gefokt en ook niet bepaald veel gepresteerd. Wat Z-paarden hier en daar, dat is alles.
Zij zelf (ondertussen dood) heeft dan wel 2 LT paarden gegeven en enkele waar ik het spoor van bijster ben geraakt nadat ik ze zelf (duur) verkocht heb maar die potentieel beter waren dan de LT paarden die ik wel ken.
En ik heb er zelf ook nog 3 van lopen waar de 7jarige dit jaar nog ZZ-L zal starten...

Dus in die logica had ik daar nooit mee mogen fokken, terwijl dat voor ons net heel positief is uitgedraaid.

Eé zwaluw maakt nog geen zomer helaas.

Ik vind sport het belangrijkste in een goede merriestam. Daarna pas predikaten.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 09-06-20 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:50

_Lorette_ schreef:
Wat ik ook een interessante vind... In hoeverre is hoger dekgeld interessant? Leveren die veulens gemiddeld gezien ook meer op?

Nou, inderdaad. Sprak laatst iemand die met Jameson had gedekt, 'omdat die veulens zoveel opbrengen'. Nu moet ik zeggen dat ik de veulens die ik (online) heb gezien heel charmant vindt en de hengst zelf is geweldig, maar dat lijkt me nog geen garantie dat je (uit elke merrie) het veulen duur kan verkopen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:53

janderegelaa schreef:
Ik vind sport het belangrijkste in een goede merriestam. Daarna pas predikaten.

Toch 1 ding waar we zonder discussie in overeen komen :P

Marie72 schreef:
Nou, inderdaad. Sprak laatst iemand die met Jameson had gedekt, 'omdat die veulens zoveel opbrengen'. Nu moet ik zeggen dat ik de veulens die ik (online) heb gezien heel charmant vindt en de hengst zelf is geweldig, maar dat lijkt me nog geen garantie dat je (uit elke merrie) het veulen duur kan verkopen.

Wel, ik heb een Jameson veulen lopen, en ook ik heb vorig jaar geredeneerd: geweldige hengst, en 1ste jaargang brengt doorgaans nogal eens meer geld op...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:04

Kan zijn dat wij nog switchen naar Jameson, puur om het front dat hij geeft, terwijl wij dat eigenlijk niet uit wilden geven. Merrie moet een hengst hebben die een verticale halsrichting geeft. Toch verwachten wij niet dat een dergelijke hengst voor een betere opbrengst zorgt. Het veulen hoeft ook niet beter te zijn dan die van een goedkopere hengst. En nu is dit verschil nog relatief klein... Maar bijv. Totilas in zijn eerste dektijd, volgens mij was het destijds 8000 euro. Wanneer is dat nog interessant?