Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Elisa2 schreef:Ik snap dan weer eerlijk gezegd niet waarom die hengst goedgekeurd is, behalve dan dat ze graag wat Hermes bloed zouden willen.
Mauro was helaas niet tot nauwelijks te zien op de livestream.
Wat vonden jullie van Roderico?
Elisa2 schreef:Ah leuk om te horen! Roderico viel me al op in de eerste bezichtiging waar ik hem irl zag maar heb hem helaas nog niet ohz kunnen zien irl. Zijn mooie front had ik al wel gezien.
Zo had ik het nog niet bekeken wat betreft die karakter test met die optredens. Denk dat McLaren en die jonge merrie voor karakter een 10+ krijgen haha. Vind Reesink ook echt een stel hele goede hengsten hebben.
janderegelaa schreef:Elisa2 schreef:Ah leuk om te horen! Roderico viel me al op in de eerste bezichtiging waar ik hem irl zag maar heb hem helaas nog niet ohz kunnen zien irl. Zijn mooie front had ik al wel gezien.
Zo had ik het nog niet bekeken wat betreft die karakter test met die optredens. Denk dat McLaren en die jonge merrie voor karakter een 10+ krijgen haha. Vind Reesink ook echt een stel hele goede hengsten hebben.
Roderico is wel drager dus je moet de merrie wel testen.
carola schreef:Ja, inderdaad MisterA. Die drie grote hengstenhouders hebben wel echt allemaal een andere strategie.
Reesink heeft wel veel divers, vrij (duits) bloed in de hengsten. Wat diverse types hengsten en inderdaad, soms word er nog wel eentje verkocht.
Van Olst heeft veel meer hetzelfde bloed in zijn hengsten en qua type ook veel 'stoere' hengsten met veel front.
janderegelaa schreef:Elisa2 schreef:Ah leuk om te horen! Roderico viel me al op in de eerste bezichtiging waar ik hem irl zag maar heb hem helaas nog niet ohz kunnen zien irl. Zijn mooie front had ik al wel gezien.
Roderico is wel drager dus je moet de merrie wel testen.
Elisa2 schreef:Staat gewoon bij de rapportages wat de hengsten allemaal mankeren of niet..wffs hoeft geen enkel probleem te zijn alleen moet de merrie getest worden.
misterA schreef:Elisa2 schreef:Staat gewoon bij de rapportages wat de hengsten allemaal mankeren of niet..wffs hoeft geen enkel probleem te zijn alleen moet de merrie getest worden.
Er staat veel meer niet dan wel in de rapportages.
Nu ook geen cijfers maar wat wollige waarnemingen. Lekker veilig, zeg maar.
En iedere erfelijke aandoening is wél een probleem. Kijk maar eens wat een ellende het bij de Friezen veroorzaakt.
misterA schreef:Elisa2 schreef:Staat gewoon bij de rapportages wat de hengsten allemaal mankeren of niet..wffs hoeft geen enkel probleem te zijn alleen moet de merrie getest worden.
En iedere erfelijke aandoening is wél een probleem. Kijk maar eens wat een ellende het bij de Friezen veroorzaakt.
janderegelaa schreef:Dat stoort me ook bij de veulenrapporten. Ipv de klare taal zoals het eerst was krijg je nu alleen een score formulier die door een computer gemaakt is en dus het gemiddelde neemt van het aantal veulens dat gescoord is. Je hoeft maar een paar uitschieters naar boven of beneden te hebben tijdens het scoren en het hele score formulier veranderd.
misterA schreef:Formeel heb je wel gelijk maar...
Punt 1, ik vind en ik denk dat iedereen dat wel met me eens is, erfelijke aandoeningen zijn onwenselijk.
En wat is het makkelijk als nog maar 5% van de populatie drager is om dan bij een fokkerij met regels, zoals bij onze stamboeken, in ieder geval de mannelijke kant uit te sluiten voor verdere verspreiding van de aandoening.
Punt 2, en dat is mede het gevolg van mijn eerste punt, stel dat je niet krachtdadig optreed tegen een recessieve aandoening en er meerdere recessief verervende gebreken opduiken dan wordt het wel heel ingewikkeld.
Als voorbeeld weer bij de Friezen, als je niet tijdig uitsluit dan heeft de gehele populatie wel 1 of meerdere aandoeningen. En dan kan je nog steeds stellen dat je moet testen. Maar je zit wel muurvast in je fokkerij. Alles moet dan getest worden op alle erfelijke aandoeningen.
Dus ik pleit voor uitsluiten, als het nog kan!
misterA schreef:Komt nog bij dat de fokkers er ook wars van zijn.
Elisa2 schreef:Ik denk zolang fokkers niet al hun merries testen dat het gen gewoon doorgegeven wordt? Dus dat het een illusie is dat het ooit volledig uit de fokkerij zal verdwijnen.