Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janderegelaa schreef:SophievdV schreef:Ik heb de merrie vorig jaar laten spuiten in de hoop de cyclus op gang te kunnen helpen. Dit heeft helaas niet geholpen.. Ik heb het toen ook ivm andere persoonlijke redenen gelaten voor wat het is.
Nu staat zij op een andere stal met meer contact met soortgenoten. Ik hoop eigenlijk dat dit z'n werk doet. Als driejarige was ze wel duidelijk hengstig namelijk.
Met hengstig spuiten breng je de cyclus niet op gang. Ze moet namelijk een hengstig geweest zijn om hengstig te kunnen spuiten. Als je de cyclus op gang wilt brengen kun je beter een cyclus regumate geven
GJ9 schreef:Er moet wel activiteit zijn, en dat ga je versnellen met een injectie. Daarom heeft hengstig spuiten net na de eisprong ook geen effect, er is dan geen activiteit op de eierstok. Je kan dus wel versnellen, niet opwekken.
_Roxanne schreef:Over hengstig spuiten:
Een merrie wordt hengstig gespoten met prostaglandine F2 alfa of met een synthetische variant. Door de korte hormoonpiek wordt het gele lichaam afgebroken en stopt de productie van progesteron. Het is
daarna aan de merrie om via stimulatie uit de hypofyse (FSH (= FOLLIKEL Stimulerend hormoon (Follikel = EIcel) en LH) weer hengstig te worden. Ik heb ergens nog een duidelijk plaatje van hoe dit schematisch werkt, zal er eens naar zoeken.
Baudy, die Il Divo vind ik erg goed gelukt. Ga hem denk ik alvast op het lijstje zetten voor volgend jaar.
Hier is een merrie drachtig gescand van Livius, de ander is geïnsemineerd met Incognito.
Hebben jullie al een beetje gevoel bij de prijzen dit jaar/hebben jullie al veulens verkocht?
_Lorette_ schreef:Vanochtend zat er een heel groot ei dat volgens de DA ontzettend snel was gegroeid, maar de baarmoeder leek niet helemaal lekker. Veel oedeem. We hebben een slijmmonster afgenomen, omdat ze al wel wat veulens heeft gehad bij de vorige eigenaren en wij niet weten hoe dat is gelopen en/of welke checks er zijn gedaan. Iemand hier ervaring mee? Bij andere merries heb ik wel eens een monster laten afnemen, maar dat was dan voor de zekerheid. Altijd schoon en er was dan ook geen oedeem.
_Lorette_ schreef:Ik hoor morgen wel wat de uitkomst is en wat de eventuele gevolgen zijn (schoonspoelen, dat weet ik). Maar dat vind ik toch weer wat anders dan de ervaringen van een fokker. Misschien was hier een ervaringsdeskundige...