Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:34

Selente schreef:
Ja, op korte termijn wel... Maar als uiteindelijk dus de prijzen naar beneden gaan is het op lange termijn natuurlijk helemaal hopeloos. :+

Precies dat.

En ik snap dat men in eerste instantie elders gaat registeren maar er moet eerst 1 schaap over de dam hè.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:53

s0173957 schreef:
Ik vind, en dat is misschien gedeeltelijk gevoelsmatig, het wel pure geldklopperij geworden.
Ik ken een merrie (uit een topbloedblijn) waar elk jaar minimaal 10 embryo's van komen via ICSI (merrie is extreem geschikt voor OPU blijkbaar). Als fokker heb je dan jarenlang geknokt om die bloedlijn te krijgen, dan verkoop je een merrieveulen en dan gaat die eigenaar heel de exclusiviteit van je opgebouwde lijn naar de kloten doen door al die embryo's te verkopen...
Dan is het toch echt geldklopperij geworden en is de passie voor fokkerij ver zoek.

Nu goed, als ik zo'n merrie had waar ik elke embryo voor 10k kan verkopen deed ik het ook hoor, maar toch... geeft een zure nasmaak.

Hier ben ik het ook mee eens.
De merries waarbij het gedaan wordt, die voelen zich ook absoluut niet goed erna ...
Draait puur om geld.

Sky_As, dat is hetgene wat ik eerst zei.
Bij dit soort technieken bij vrouwen, zie je veel ADHD, Down syndroom, beperkingen, ...
Lijkt mij niet goed om zo te gaan spelen met moeder natuur.

Evakir, naar mijn smaak eentje die modern genoeg gebouwd is en een snel voorbeen heeft. Diamant geeft goede paarden, maar niet het beste voorbeen.

Hier nog twee te gaan en voor volgend jaar 4 op de planning.
Maar het is ons nog geen enkel jaar gelukt om 100% van onze planning drachtig te krijgen ...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:33

Ik ben het ook eens met het interview
Alleen kan je ook de kanttekening maken dat " waarom zou een ( misschien wel veel mindere kwaliteits )hengst wel 1000 nakomelingen mogen hebben en een erg goedgefokte of presterende merrie geen 50 nakomelingen
Tenslotte zijn we het er toch allemaal mee eens dat de merrie ( lijn ) vaak doorslaggevend is
Op zich ben ik niet echt tegen icsi wel tegen het hele circus eromheen ( leegzuigen merrie ,verkoop ,veilingen van embryo's etc )

Pantykous

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:38

Ik ben ook niet tegen icsi an sich, maar 3 embryo’s uit een merrie per seizoen of 10 vind ik nog wel een verschil. Dat hele circus er omheen zoals je zegt neemt wel de exclusiviteit weg, en dat is wat een goede merrie lijn samen met kwaliteit ook brengt.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:41

Heeft iemand een idee hoe Mylord Carthago fokt? Ik hoorde dat ie niet al te groot fokt? Maar ik heb geen idee.

Oh en betreft diamant... Veel van gezien... Veelal dwarskoppen :)) meeste waren kort in de rug. Dus gok dat een merrie met lengte en wat bloed het beste past.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:02

Revali schreef:
Heeft iemand een idee hoe Mylord Carthago fokt? Ik hoorde dat ie niet al te groot fokt? Maar ik heb geen idee.

Oh en betreft diamant... Veel van gezien... Veelal dwarskoppen :)) meeste waren kort in de rug. Dus gok dat een merrie met lengte en wat bloed het beste past.

Ik heb een Mylord Carthago (x Cash) merrie. 1m66 ongeveer. Heel groot hart, enorm veel vermogen. Kleine galop wel en wat op de voorhand gebouwd. Hoge schoft erbij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:47

Iemand bekend met de nakomelingen van Kassander van 't Roosakker? Hoe zijn ze?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:31

Revali schreef:

Ons veulen is echt groot... ik weet natuurlijk niet hoe die uitgroeit, maar ik kan me niet indenken dat dit een kleintje wordt.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:31

Ik weet wel dat je Kassander moet gebruiken met een merrie met een sterke rug

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:48

Iorrr schreef:
Revali schreef:

Ons veulen is echt groot... ik weet natuurlijk niet hoe die uitgroeit, maar ik kan me niet indenken dat dit een kleintje wordt.

Oja jij hebt er natuurlijk een!!
Hoe is de merrie qua type?

Onze merrie moet nog 2 weken. Maar ze ligt zo extreem veel...maar ook heel lang.
Zien jullie de merries veel/lang liggen?

Afbeelding

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:51

De merrie is zelf wat kort met iet wat weke rug. Ze is 1.67 groot. Wel functioneel type en makkelijk lopen (is ZZ springen en Z2 dressuur geweest ;) )

Standfoto heb ik niet van veulen, 8 mei heeft ie foto dag dus dan ongetwijfeld beter materiaal ;)
Afbeelding

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:52

Veel liggen ken ik wel ja. Ook wel merries die nooit liggen. Wisselt bij ons heel sterk!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:33

Ik heb Bella gister naar het kraamadres gebracht. Ze is 10 april uitgeteld, maar begon nu toch wel behoorlijk uier te ontwikkelen dus ik durfde het niet meer aan om haar thuis te houden.
Ben zo benieuwd naar het veulen van dit jaar!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:44

Spannend Gomir!!

Merrie hier lag voorgaande keren nooit en dit keer ook vaak.

De moeder van de merrie is prestatie kwamen we achter... al per 01-01-2020. Toen ik het in 2019 allemaal aanleverde hadden ze twijfels of ze genoeg punten had en nu blijkt dat ze meer dan genoeg punten had. Internationaal springen en z2 dressuur geeft al 5 punten. Beetje apart allemaal.

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:11

Afbeelding

Afbeelding
Hoi nieuw in dit topic maar op zoek
Naar een springhengst voor onze 3 jarige
Eldorado vd zeshoek x cento van 170
We zoeken een hengst die haar galop kan verbeteren

Mijn dochter wil graag een schimmel fokken.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 18:23

Pantykous schreef:
Ik ben ook niet tegen icsi an sich, maar 3 embryo’s uit een merrie per seizoen of 10 vind ik nog wel een verschil. Dat hele circus er omheen zoals je zegt neemt wel de exclusiviteit weg, en dat is wat een goede merrie lijn samen met kwaliteit ook brengt.

Maar wat is het bezwaar tegen exclusiviteit verliezen? Is het puur vanwege de waardebepaling tijdens verkoop? Want indien het om een goede merrielijn gaat die meer nakomelingen geeft per jaar dankzij ICSI, dan is daar het algemene (sport)paardenbestand daarbij gebaat. Net zoals je meer ruiters die willen presteren in de sport er blijer mee maakt.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:51

Wat betreft de exclusiviteit, als je als fokker jarenlang (streng) selecteert en dan een merrie verkoopt en iemand trekt daar jaar op jaar 20 embryo’s uit en doet dat vervolgens met de merries die daar uit geboren worden opnieuw, dan zie ik dat niet als positief.

Het voorbeeld wat Koen aanhaalt is dat je op een veiling denkt een unieke aanparing te kopen en vervolgens blijken er nog exact 20 van die embryo’s te zijn. Laten we zeggen dat daarvan 10 hengsten geboren worden, allemaal uit echt een top Grand Prix merrie, welke van die 10 hengsten is er dan interessant voor het stamboek? Exclusief is het in ieder geval niet meer.

Maar wat mij veel meer aan het denken zet is de opmerking die hij maakt over partijen die zich bezig houden met dierenwelzijn. Hoe verantwoord is het naar het toch al kritische publiek toe om de merries op deze manier uit te melken ten behoeve van financieel gewin? Want laten we wel wezen, wie hier op zulke grote schaal in investeert wil daar een rendement uit halen. Ik denk dat Koen gelijk heeft en dat dit geen positieve uitwerking heeft op het beeld dat buitenstaanders hebben over de paardensport en fokkerij.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:26

Ik heb er zelf mijn twijfels al bij, laat staan een buitenstaander. En VValar, de paardenhandel hangt aan elkaar van de luxe en het grote geld. Tuurlijk zijn de meeste ruiters zijn echte sportmensen maar het grote geld erachter wil luxe en exclusiviteit. Daarom worden Chanel tassen ook elk jaar moeilijker te krijgen en duurder, als heel de wereld met zo’n ding loopt gaat men door naar het volgende. Dat is bij paarden niet anders.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:30

Maar er worden wel elk jaar opnieuw hengsten overal goedgekeurd die het niet waard zijn om hun ballen te behouden en die mogen ongelimiteerd dekken
Dan heb ik liever dat een hele goeie (stam of sport) merrie 10 embryo's geeft ..volgens mij gaat zelfs de helft vd embryo's verloren met implanten
Wat wel zou mogen is wat meer diversiteit in de hengsten die gebruikt worden met icsi of het zijn over 10 jaar 1 op 3 Chacco blues in de ring

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:32

besita schreef:
Maar er worden wel elk jaar opnieuw hengsten overal goedgekeurd die het niet waard zijn om hun ballen te behouden en die mogen ongelimiteerd dekken
Dan heb ik liever dat een hele goeie (stam of sport) merrie 10 embryo's geeft ..volgens mij gaat zelfs de helft vd embryo's verloren met implanten
Wat wel zou mogen is wat meer diversiteit in de hengsten die gebruikt worden met icsi of het zijn over 10 jaar 1 op 3 Chacco blues in de ring

Daar is ook wat voor te zeggen maar het keuren van hengsten is weer een ander issue. Ergens moet je wel exclusief blijven. Dat kan natuurlijk ook via de hengst.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:27

Gefeliciteerd met de veulens! *\o/*

Wat betreft ICSI/spoelen. Het aanbod wordt enkel groter. Zeker dit jaar nu veel goede sportmerries geen wedstrijden lopen en ze gebruik maken van spoelen.
Groter aanbod drukt de prijzen. Ik denk wel dat als de winstmarge kleiner wordt er gelijk een heleboel mee gaan stoppen.
Soms is het meer uit geldbelang dan liefde voor de fokkerij is mijn gevoel.
Het is idd vaak we pakken een goede merrie met een klinkende naam (volle zus van/bekende stal) en we gebruiken Chacco Blue of Cornet. Of dat nu past of niet, het klinkt goed! :D
Geef mij maar de kleine fokker met een aantal merries die het hele jaar in de weer is om een zo goed mogelijke keuze te maken en zo zijn/haar stam verder uit te bouwen. *D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:07

Vanavond de online VDL hengstenshow voor de liefhebbers.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:30

MizzMontana schreef:
Vanavond de online VDL hengstenshow voor de liefhebbers.

Ja wel even leuk. Ben benieuwd naar Chatinue! Ben benieuwd of ze die ook laten zien

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:53

Vast wel revali!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:05

Gaat in twee keer of begreep ik dat verkeerd? In ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen van Chopano