Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:31

_Lorette_ schreef:
Ik heb dit jaar steeds bijgehouden wanneer de merrie hengstig werd. De laatste tijd was dat ineens onregelmatig en nu zijn we helemaal het spoor bijster. Van narigheid hengstig gespoten. Met als gevolg dat de buurvrouw in de naastgelegen stal ineens mega hengstig reageert op de merrie, maar de hengstig gespoten merrie maakt geen aanstalten... >;) Het is net als met de Negro merrie. Die toonde altijd het hele jaar door heel duidelijk hengstig, ook in de winter, toen we wilden dekken hadden we de hengstigheid ineens gemist... Alleen die reageerde juist heel extreem op het hengstig spuiten en was bijna niet te hanteren. De huidige merrie lijkt niet te reageren op de hormonen. Ze is in blakende gezondheid, dus daar ligt het verder niet aan.

Laat haar dan scannen na het hengstig spuiten want dat is ze binnen een paar dagen ipv af te wachten of je haar hengstig ziet.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:27

janderegelaa schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik heb dit jaar steeds bijgehouden wanneer de merrie hengstig werd. De laatste tijd was dat ineens onregelmatig en nu zijn we helemaal het spoor bijster. Van narigheid hengstig gespoten. Met als gevolg dat de buurvrouw in de naastgelegen stal ineens mega hengstig reageert op de merrie, maar de hengstig gespoten merrie maakt geen aanstalten... >;) Het is net als met de Negro merrie. Die toonde altijd het hele jaar door heel duidelijk hengstig, ook in de winter, toen we wilden dekken hadden we de hengstigheid ineens gemist... Alleen die reageerde juist heel extreem op het hengstig spuiten en was bijna niet te hanteren. De huidige merrie lijkt niet te reageren op de hormonen. Ze is in blakende gezondheid, dus daar ligt het verder niet aan.

Laat haar dan scannen na het hengstig spuiten want dat is ze binnen een paar dagen ipv af te wachten of je haar hengstig ziet.

Ja ik zou het zeker ook niet afwachten. Wanneer is ze precies hengstig gespoten dan?

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:59

_Lorette_ schreef:

Heb ik ook een keer gehad.. merrie werd niet hengstig of hele rare cyclus, en was ze voor haar doen hengstig, was het nog niet genoeg. Merrie op regumate gezet. Zelfs dat werkte niet.. baarmoeder en eierstokken waren gewoon goed op de scan en haar conditie en gezondheid ook top.

Toen toch maar geinsimineerd bij kleine eitjes om te proberen omdat wat er zat iedere keer vroeg sprong. Maar pakte helaas niet. Dus toch regelmatig gescand ookal zag ik soms niks aan haar.

Heb haar 1x drachtig gehad van een tweeling . Met kneipen helaas beide eraf maar afgelopen jaar weer niks. Toen toch maar opgegeven na een aantal jaar..

janderegelaa

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:38

Je kunt trouwens alleen maar hengstig spuiten als ze net hengstig geweest dus wat betreft heb je de hengstigheid gewoon gemist denk ik.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:08

We scannen! Juist omdat ik eigen waarneming niet vertrouw. Misschien doet ze niets op de hormonen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:23

_Lorette_ schreef:
We scannen! Juist omdat ik eigen waarneming niet vertrouw. Misschien doet ze niets op de hormonen.

Dat doe ik ook. Afdwingen heb ik wel afgeleerd. Geduld hebben met moeite aangeleerd. Het seizoen is ook zo kort. Twee ideale maanden. Vanaf half april tot eind juni. Daarin moet het allemaal gebeuren. Soms een wat eerder, soms een wat later maar de kalenderbladen worden snel verwisseld, voor mijn gevoel.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:28

Hengstig spuiten doen wij ook alleen als het echt niet anders wil lukken...

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:29

Mijn merrie deed er vorige jaar ook erg lang over om goed hengstig te worden. Wel om de dag blijven scannen en toen na 2 keer insimineren in één keer drachtig van een 2ling :+ De ene toen weg kunnen knijpen en toen bleef Philaina goed zitten.

Mijn zwager zijn merrie is elk jaar bij de veulenhengstigheid met één rietje weer drachtig.

En Ekora, van mijn vriend, die proberen we dit jaar voor het eerst. Die leek de vorige cyclus volgens het boekje te gaan. Maar die was toen niet drachtig. Vanmorgen zat er weer een mooi ei. Hopelijk lukt het deze keer wel. :)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:54

Ik ging ook altijd scannen;mijn oude Jetset merrie laat niet of nauwelijks hengstigheid zien ,heeft een lange cyclus en moest altijd 2x in 1 hengstigheig geinsemineerd worden en voor de 2e keer insemineren ei "rijp" spuiten(weet niet goed hoe het heet).
Ze was met 10 veulens 10x in 1x drachtig.
Haar dochter doet het tot nu toe exact hetzelfde!
Volgens de DA is het verloop vd hengstigheid enz ook erfelijk.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:15

kevinsky schreef:
Mijn merrie deed er vorige jaar ook erg lang over om goed hengstig te worden. Wel om de dag blijven scannen en toen na 2 keer insimineren in één keer drachtig van een 2ling :+ De ene toen weg kunnen knijpen en toen bleef Philaina goed zitten.

Bij mijn merrie precies hetzelfde...ook van fontaine haha

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:51

Ben toch wel benieuwd wat jullie van mijn combinatie vinden:
Ze is drachtig voor Feb 2021
Vinden jullie de hengsten keuze passen? Ik ben benieuwd!

Heeft een ruime stap, super sterke acherhand, treed mooi onder. Galop mag ruimer.
Draf iets slepend voorbeen, maar wel erg sterk vanachter.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:43

Wij spuiten ook zo weinig mogelijk.

Moest hier nog iemand een bovengemiddelde fokmerrie weten staan mag je mij altijd iets laten weten! :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:45

Ik wilde het ook liever niet doen, maar als we geen hengstigheid zien en het bij scannen ook niet zichtbaar is, dan moet je wat... -O-

Overigens reageert ze nu zelf ook hengstig op de Tinker, dus fingers crossed dat er eindelijk een ei gaat komen. Haar veulens zijn eind juni geboren. Misschien is ze altijd laat. :7

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:39

Wij scannen vanavond. Spannend :o

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:45

Zou een mooi verjaardagscadeau zijn Umeo, gefeliciteerd!

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:55

Mooie veulens zijn er al geboren, gefeliciteerd iedereen!

Wij hebben onze merrie wel hengstig laten spuiten. Ik wilde het liever afwachten, maar ze toont ook niet veel en het ging allemaal lang duren omdat er een gek ei zat waarop ze niet hengstig was. Dat was vorige week gelukkig weg en toen begon het erop te lijken. Omdat we diepvriessperma hebben konden ze met spuiten beter plannen en dat ging volgens het boekje. Vrijdag/zaterdag is ze geïnsemineerd dus nu maar hopen op een dracht!

Ik was overigens ook huiverig voor hengstig spuiten omdat ze daar jaren terug heftig op reageerde (waternat van het zweet) maar dit nieuwe spul is echt een verbetering, amper wat gemerkt aan haar nu!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:03

Ik heb de merrie vorig jaar laten spuiten in de hoop de cyclus op gang te kunnen helpen. Dit heeft helaas niet geholpen.. Ik heb het toen ook ivm andere persoonlijke redenen gelaten voor wat het is.

Nu staat zij op een andere stal met meer contact met soortgenoten. Ik hoop eigenlijk dat dit z'n werk doet. Als driejarige was ze wel duidelijk hengstig namelijk.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:09

SophievdV schreef:
Ik heb de merrie vorig jaar laten spuiten in de hoop de cyclus op gang te kunnen helpen. Dit heeft helaas niet geholpen.. Ik heb het toen ook ivm andere persoonlijke redenen gelaten voor wat het is.

Nu staat zij op een andere stal met meer contact met soortgenoten. Ik hoop eigenlijk dat dit z'n werk doet. Als driejarige was ze wel duidelijk hengstig namelijk.

Met hengstig spuiten breng je de cyclus niet op gang. Ze moet namelijk een hengstig geweest zijn om hengstig te kunnen spuiten. Als je de cyclus op gang wilt brengen kun je beter een cyclus regumate geven

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:11

Ze toont nu echt ontzettend hengstig, dus heb alweer naar de kliniek gebeld. Ik hoop dat er niet ineens een turbo-ei is ontwikkeld dat me te vroeg gaat springen. :7

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:14

Afbeelding

Al onze veulens zijn geboren dit jaar.
En de keuzes voor 2021 zijn gemaakt. 3 van de 4 zijn weer drachtig.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:14

Fijn baudyh ! :j
Ook nog wat terug gedekt?
Welke veulens zijn dit ?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:26

Lorette met welke hengst ga jij dekken ?

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:38

_Lorette_ schreef:
Ze toont nu echt ontzettend hengstig, dus heb alweer naar de kliniek gebeld. Ik hoop dat er niet ineens een turbo-ei is ontwikkeld dat me te vroeg gaat springen. :7

Vast niet! Leek bij ons ook zo maar viel mee gelukkig.

Mooie veulens hierboven, van welke hengsten?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:47

KahluaB schreef:
Welke veulens zijn dit ?

Links boven is Een uphill x Cabochon. Ze loopt bij een pleegmoeder ( haar eigen moeder is overleden aan koliek toen ze 10 dgn was). Dit veulen blijft dus. De pleegmoeder is een Oscar merrie. Die is drachtig van Kaygo

Links onder is de jongste. 3 dgn op de foto. Dit is een merrieveulen van IL Divo uit een 00seven x Nurprimus merrie. Nog in twijfel of deze blijft. De merrie dekken we terug met il Divo.

Dan hebben we nog een elite tuigpaard merrie. Een Sander x Gibraltar) deze was gust vorig jaar. Maar nu drachtig van de Duitse dressuur hengst dancier gold.

En rechts is tuigpaard merrie veulen. Icellie x tendens.
De merrie is nu drachtig van Atleet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:50

baudyh schreef:
KahluaB schreef:
Welke veulens zijn dit ?

Links boven is Een uphill x Cabochon. Ze loopt bij een pleegmoeder ( haar eigen moeder is overleden aan koliek toen ze 10 dgn was). Dit veulen blijft dus. De pleegmoeder is een Oscar merrie. Die is drachtig van Kaygo

Links onder is de jongste. 3 dgn op de foto. Dit is een merrieveulen van IL Divo uit een 00seven x Nurprimus merrie. Nog in twijfel of deze blijft. De merrie dekken we terug met il Divo.

Dan hebben we nog een elite tuigpaard merrie. Een Sander x Gibraltar) deze was gust vorig jaar. Maar nu drachtig van de Duitse dressuur hengst dancier gold.

En rechts is tuigpaard merrie veulen. Icellie x tendens.
De merrie is nu drachtig van Atleet.

Links onder drie dagen op de foto? Wat een reus dan! Wel een heel mooi veulen, deze spreekt mij het meest aan :j. Snap dat je de merrie terugdekt.