Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selente

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:36

Sexen en ICSI vind ik ook te ver gaan... Heb het een keer bij 1 merrie mee gemaakt, die mocht ik meteen naar de kliniek brengen omdat ze er enorme koliek verschijnselen van kreeg. :n
Wellicht net de verkeerde getroffen, maar niet echt een goede eerste ervaring ermee.

Hoeveel veulens verwacht iedereen dit jaar/volgend jaar?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:43

Wij een keer Icsi gedaan maar dat voelde ook niet goed. Was 5 jaar geleden. En dit jaar voor eerst embryo gespoeld omdat de merrie zelf niet meer kan dragen... Anders zou ik het nog niet zo snel doen.

Wij dit jaar 5 :)

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:52

Wij fokken voor de hobby en ik kijk er een jaar naar uit om te zien wat voor veulen het is en welke kleur hij krijgt . Door alle nieuwe voortplantingstechnieken gaat voor mij de romantiek er een beetje van af...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:03

Sexen heb ik niet zoveel moeite mee.

ICSI wel. Ook vanwege de belasting voor de merrie. Ja bij mensen wordt het ook veel gedaan, maar ik weet uit eigen ervaring hoe ontzettend belastend een fertiliteitstraject is voor je lijf. En ik kon daar welbewust voor kiezen. Een merrie niet. En nu kiest een merrie er ook niet voor om geïnsemineerd te worden en doen we dat ook zonder problemen, maar ik vind dat echt wel van een andere orde.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:05

Ik vind het een moeilijke.
ICSI vind ik op zich best kunnen maar dan zou daar een bepaald limiet op moeten gezet worden.
Vooral dan op het gebruik van de hengst. Een merrie gaat naar bloedspreiding toe toch altijd minder invloed hebben dan een hengst.

Ik vind, en dat is misschien gedeeltelijk gevoelsmatig, het wel pure geldklopperij geworden.
Ik ken een merrie (uit een topbloedblijn) waar elk jaar minimaal 10 embryo's van komen via ICSI (merrie is extreem geschikt voor OPU blijkbaar). Als fokker heb je dan jarenlang geknokt om die bloedlijn te krijgen, dan verkoop je een merrieveulen en dan gaat die eigenaar heel de exclusiviteit van je opgebouwde lijn naar de kloten doen door al die embryo's te verkopen...
Dan is het toch echt geldklopperij geworden en is de passie voor fokkerij ver zoek.

Nu goed, als ik zo'n merrie had waar ik elke embryo voor 10k kan verkopen deed ik het ook hoor, maar toch... geeft een zure nasmaak.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:05

s0173957 schreef:
Ik vind het een moeilijke.
ICSI vind ik op zich best kunnen maar dan zou daar een bepaald limiet op moeten gezet worden.
Vooral dan op het gebruik van de hengst. Een merrie gaat naar bloedspreiding toe toch altijd minder invloed hebben dan een hengst.

Ik vind, en dat is misschien gedeeltelijk gevoelsmatig, het wel pure geldklopperij geworden.
Ik ken een merrie (uit een topbloedblijn) waar elk jaar minimaal 10 embryo's van komen via ICSI (merrie is extreem geschikt voor OPU blijkbaar). Als fokker heb je dan jarenlang geknokt om die bloedlijn te krijgen, dan verkoop je een merrieveulen en dan gaat die eigenaar heel de exclusiviteit van je opgebouwde lijn naar de kloten doen door al die embryo's te verkopen...
Dan is het toch echt geldklopperij geworden en is de passie voor fokkerij ver zoek.

Nu goed, als ik zo'n merrie had waar ik elke embryo voor 10k kan verkopen deed ik het ook hoor, maar toch... geeft een zure nasmaak.

Hier ben ik het wel mee eens. Ik heb niets tegen icsi maar wel tegen het uitmelken van de merries.
Kijk maar naar mares of macha, die kopen oude (sport) merries op, soms zelfs olympische merries om ze tot aan hun dood leeg te trekken.
Hier ben ik tegen, hoe interessant de embryo's soms ook zijn.
Ik begrijp ook niet dat de eigenaars ze aan hen verkopen, een echte schande! (En dan heb ik het voornamelijk over de sport/olympische merries, die hebben hun rust verdient).
En als je gaat lezen hoe het in zijn werk gaat dan is het toch een grotere "operatie" dan je denkt.
Ik ken wel een fokker die merrie veulens uit zijn toplijnen verkoopt onder contract dat er geen icsi mee gedaan mag worden. Op zich geen slecht idee om je stam wat exclusief te houden.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:25

hey iedereen,

ik meld me hier ook even :)

Ik verwacht half mei een veulen van mijn merrie nabab x toulon uit de hengst Caeser Z (chacco blue x ratina gamma z). Zijn er toevallig nog bokkers die van deze hengst een veulen verwachten?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:40

Deze maand beide veulens geboren, laatste dit weekend..

Matthias X Grandorado , schimmel x bruin = vos.. :D
Afbeelding

Finishing Touch Wareslage x Up to Date , Bruin x schimmel = ook vos .. :+ (wordt misschien wel schimmel toch..)
Afbeelding

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:42

Selente schreef:
Sexen en ICSI vind ik ook te ver gaan... Heb het een keer bij 1 merrie mee gemaakt, die mocht ik meteen naar de kliniek brengen omdat ze er enorme koliek verschijnselen van kreeg. :n
Wellicht net de verkeerde getroffen, maar niet echt een goede eerste ervaring ermee.

Hoeveel veulens verwacht iedereen dit jaar/volgend jaar?

Dit jaar 2, maar nu slaan we even een jaar over.. 8 paarden is al te veel, eerst wat verkopen maar..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:43

martichr schreef:

[ [url=m/jNdCPM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Finishing Touch Wareslage x Up to Date , Bruin x schimmel = ook vos .. :+ (wordt misschien wel schimmel toch..)
[ [url=m/4Q9KYl.jpg]Afbeelding[/url] ]

en beide merries.. na tig hengsten.. *\o/*

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:25

Gefeliciteerd Matchir, ik ben benieuwd naar droog foto’s.

Iorrr wat mooi dat de my lord Carthago geselecteerd is.

Eline welkom!

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:31

Gefeliciteerd Matchir!
Grappig bij ons op stal is ook een Mattias geboren uit een bruine moeder.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:09

Matchir gefeliciteerd met je prachtige veulen!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:24

martichr schreef:

[ [url=m/jNdCPM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4Q9KYl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van harte!!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:27

Wat ik me nog altijd bij iCSI af vraag, is dat met het inbrengen van sperma, de "sterkste" wint en dus het eitje bevrucht. Hoe meer je natuurlijk handmatig doet, en dus maar 1 spermacel uitzoekt als mens zijnde, weet je natuurlijk nooit of je de sterkste hebt gekozen. Want wat is de "sterkste", is dat de bewegelijkste, of degene die het langste overleeft, allemaal dingen die door de natuur bepaald worden tijdens natuurlijke selectie.
En ik begrijp heus wel, dat er heel veel wat we doen niet natuurlijk is, maar wanneer gaat het te ver, zeker als je na gaat als het gaat over het behoudt van een "sterk" ras gaat.....

De mens denkt vaak de natuur te kunnen overstijgen, en heel vaak gaat het goed, maar vaak kom je er pas achter dat het niet goed gaat als het te laat is. ICSI is heel duur, en dadelijk heb je net een trage spermacel te pakken die een chromosoompje mist zeg maar....

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:30

Gefeliciteerd Martichr he!!

Welkom Elienee

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:08

Evakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:35

Naar jullie mening, hoe beschrijf je de perfecte merrie om diamant de semilly op te zetten?

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:10

Evakir schreef:
Naar jullie mening, hoe beschrijf je de perfecte merrie om diamant de semilly op te zetten?

Heb je al eens naar de hengstenshow van zangersheide 2021 gekeken?

Daar bespreken ze ook diamant de semilly nakomelingen en op welke merries ze beste gebruikt worden, misschien helpt dit je ook?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:48

Hier vanmorgen merrie gescant. Sinds augustus niet meer hengstig gezien maar kwam als een brullende hengst de trailer af. Hartstikke hengstig en morgen insemineren. Mooi op eigen stal dus goed geregeld

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:49

MizzMontana schreef:
https://open.spotify.com/episode/4tBJnI ... ZAVoWjiaBU

Interessante podcast waar Koen Terryn van Quality Stud geïnterviewd wordt en hij zijn uitgesproken mening over ICSI geeft.

Geluisterd, goed stuk. Wel met hem eens dat de overproductie aan veulens geen goede ontwikkeling is. Niet voor prijzen en niet voor de fokkerij. Nog los van het welzijn van de merries.

Een max aantal icsi per merrie per jaar ben ik wel voor, maar daar zal toch een KWPN oid het voortouw in moeten nemen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:25

Maar dan registreren ze het veulen elders en weet kwpn van niks.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:30

Je kunt je dan afvragen wat dan nog de meerwaarde van ICSI is. Want waar is het dan eigenlijk nog goed voor behalve voor de enorme groei van de veulenpopulatie?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:36

Selente schreef:
Je kunt je dan afvragen wat dan nog de meerwaarde van ICSI is. Want waar is het dan eigenlijk nog goed voor behalve voor de enorme groei van de veulenpopulatie?

:$ :$ :$

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:37

Ja, op korte termijn wel... Maar als uiteindelijk dus de prijzen naar beneden gaan is het op lange termijn natuurlijk helemaal hopeloos. :+