Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:36

s0173957 schreef:
Zou je die dan niet beter bijhouden voor een eventueel bont merrieveulen uit de Ultimo?
Heb je 50/50 op een homozygote en dan is je opzet geslaagd.

De bedoeling is dat daar dan weer een hele goede op gaat.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:44

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:
Zou je die dan niet beter bijhouden voor een eventueel bont merrieveulen uit de Ultimo?
Heb je 50/50 op een homozygote en dan is je opzet geslaagd.

Maar dan heb je toch nooit een homozygote?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:50

baudyh schreef:
Ik geloof ook niet dat een hengst zo op meerdere merries past. Dan Ben je denk ik gewoon tevreden met wat je krijgt en wil je niet het allerbeste fokken. Maar wel gewoon bont.

Dat doen ze natuurlijk niet alleen bij bont. Gewoon tevreden is toch ook prima? En het allerbeste is ook heel subjectief.
Interessant voorbeeld wat mij opviel was Texel: hadden vorig jaar 22 veulens waarvan 14 Totilas bloed: 10 Toto jr, 3 Taminiau en 1 Governor.
Dit jaar verwachten ze weer bijna de helft van Toto jr en Governor.
Die zullen dus wel tevreden geweest zijn neem ik aan. Of het de allerbeste combi was per merrie durf ik niet te zeggen, maar als het beste veulens zijn en ze verkopen goed, snap ik dat wel.
Nu zijn dat veel dezelfde combinaties: een heel aantal Jazz merries bijvoorbeeld.
Het lijkt mij alleen saai als fokker maar als je er 20 moet kiezen...word je anders ook horendol van geloof ik :')
Die van JDR zijn ook moeder en dochter, dan vind ik het niet gek om eens dezelfde hengst te gebruiken. Krijg je ook weer een beter idee hoe je merries vererven.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:01

Kriel schreef:
Tja, ik heb een 2 jarige draagmerrie ingezet 2 jaar geleden, en die heeft het super gedaan.
Hopelijk kunnen we haar maandag drachtig scannen van het eerste embryo wat we hebben weten te spoelen uit onze Dragon Hill merrie.

De andere merrie kunnen we zaterdag spoelen. Die heeft dubbel geovuleerd en duimpjes draaien dat het er twee zijn.

Ik ben ook niet vies van een mooie bonte :D

Ik zou dat nooit doen. Sowieso wil ik graag alleen dragers die al eerder hebben geveulend, ook zodat ik weet dat ze hoorde moeders zijn. Mijn 2 jarigen staan lekker in de wei.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:01

Rex_Rolfo schreef:
baudyh schreef:
Ik geloof ook niet dat een hengst zo op meerdere merries past.

Er waren nu al meer dan 130 fokkers die van mening waren dat Kjento en Le Formidable bij hun merrie past. Dat zullen ook hele verschillende merries geweest zijn, bij één fokker is er nog goed kans dat er verwantschap dus gelijkenis bij de merries is. Zoals bij jdr moeder en dochter.

Eigenlijk vind ik het minstens net zo vreemd dat een merrie 10 veulens van 8 verschillende hengsten krijgt. Passen die hengsten dan allemaal even goed bij die ene merrie?

Doet me een beetje denken aan

[ Afbeelding ]

Choosing a stallion is a lot like .. In the end you ignore everything and click "order seamen" :+

Mensen kiezen vaak een hengst die ze mooi vinden, niet die persé past..

_Lorette_

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:02

Maar dat vind ik ook een dilemma. Ik kies toch liever een hengst die mij aanstaat dan een hengst die mij minder doet, maar die in theorie wel heel mooi zou passen...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:04

_Lorette_ schreef:
Maar dat vind ik ook een dilemma. Ik kies toch liever een hengst die mij aanstaat dan een hengst die mij minder doet, maar die in theorie wel heel mooi zou passen...

Dat doe ik ook. Maar het moet wel écht passen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:07

Mijn man en ik hebben ook wel eens die discussie. Dan past een hengst heel goed, maar staat hij mij niet genoeg aan. Dan komt hij er niet bij.

Maar andersom ook; hele mooie hengst maar het past niet. Dan gaat hij er ook niet bij.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:08

Ik probeer daar een combinatie in te zoeken. Ik zou bijvoorbeeld persoonlijk geen bonte of appaloosa hengst uitzoeken, hoe goed hij ook zou passen, omdat ik dat persoonlijk niet wil hebben. Ik heb een voorkeur voor een donkere hengst, of een schimmel. Daar het aanbod donkere hengsten dusdanig groot is, kan ik prima zoeken naar een hengst welke én past én mij aanspreekt. Gekleurde nakomelingen met verdunning vind ik ook aansprekend, maar dan moet alsnog de hengst wel passend zijn bij mijn merrie.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:09

Op Texel hebben ze wel echt goede merries en blijkbaar past dat bloed. Ze verkopen ze prima dus ja.
Ik fok zo niet. Wil juist graag fokken wat bijna niemand anders doet.
Al die kjento’s ik vind dat persoonlijk niet leuk meer.
Maar ja.

Hier vannacht geboren merrie veulen. Vader IL Divo ( Winningmood x Oscar) moeder een ster prok merrie ( 00seven x Nurprimus)
Vorig jaar hadden we er een imposantos veulen bij. Niet verkeerd hoor maar we wilde het chiquer.
Nou dat is gelukt zo te zien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:10

Gefeliciteerd!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:21

baudyh schreef:
Op Texel hebben ze wel echt goede merries en blijkbaar past dat bloed. Ze verkopen ze prima dus ja.
Ik fok zo niet. Wil juist graag fokken wat bijna niemand anders doet.
Al die kjento’s ik vind dat persoonlijk niet leuk meer.
Maar ja.

Hier vannacht geboren merrie veulen. Vader IL Divo ( Winningmood x Oscar) moeder een ster prok merrie ( 00seven x Nurprimus)
Vorig jaar hadden we er een imposantos veulen bij. Niet verkeerd hoor maar we wilde het chiquer.
Nou dat is gelukt zo te zien.
[ [url=m/BETJHj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9g7mBh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/eD5mqv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knapperd, hoor +:)+.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:24

Vulina schreef:
Mijn man en ik hebben ook wel eens die discussie. Dan past een hengst heel goed, maar staat hij mij niet genoeg aan. Dan komt hij er niet bij.

Maar andersom ook; hele mooie hengst maar het past niet. Dan gaat hij er ook niet bij.

Is het niet wat pretentieus om te roepen dat je enkel een écht passende hengst wilt?

Jij kunt vinden dat een combinatie passend is, maar dat is geen keiharde wiskunde. Slechts een mening gebaseerd op jou filosofie. Er zijn genoeg andere hengsten die ook een prima veulen geven, misschien zelfs een beter veulen omdat een ieder weer op andere dingen let.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:31

Baudyh; En dat is dus meteen ook vaak de reden dat men een volgend jaar een andere hengst neemt. Ze zien hun veulen en willen dan die hengst die de minpunten van dat veulen kan verbeteren.

Ik probeer van beide wat; wat onbekende hengsten en wat bekende. Die bekenden, zoals Kjento, zijn vaak wel gewild.
Daar komt voor mij dit jaar bij, dat ik een aantal keer een buitenlandse hengst niet kon krijgen.
Filou had slecht zaad, Confess Color had Pinkster vakantie :+ Fynch Hatton is druk (wel gelukt). Ik probeer nu nog Raven te krijgen dit jaar. De andere hengsten die ik heb gebruikt zijn allemaal bekende hengsten, commercieel aantrekkelijk, passend bij de merrie en zelf ben ik er gecharmeerd van.

JeanneV; speciaal voor jou; Een hengst die IK echt vind passen. Slak.. Zout...

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:39

Knap veulen Baudyh! Interessante afstamming ook.

Je hebt wel geluk met de buitenlandse hengsten dit jaar Vulina.. jeetje

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:48

Wat een knapperd Baudyh, gefeliciteerd! Lijkt erg op mijn Il Divo als veulen, hij lijkt behoorlijk uniform te fokken!

Leuke discussie over dat je soms moet kiezen tussen wat past en een hengst die je echt mooi vindt. Heeft ook alles te maken met hoe dicht jouw merrie al bij je fokdoel in de buurt komt en wat de hengst allemaal moet compenseren. Ik heb nooit veel willen compenseren, en kon dan voor de juiste combi gaan, en dat was dan ook de hengst die mij zelf aansprak. Maar mijn keuze ligt wel wat dichter bij 'de juiste combi' dan bij de perfecte hengst. Vooral ook omdat ik naar bloedlijnen en aansluiting daarin kijk.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:51

Gefeliciteerd Baudy ;
Sjiek , nou dat is wel gelukt !

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:17

Gefeliciteerd baudy mooi diertje houd van een snebje <3

Gefeliciteerd iedereen met de drachten, kan het niet helemaal bij houden wie wat heeft gedekt maar lees wel mee.

Onze Galaxie merrie is gister drachtig gescand van livius.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:22

Als ik zou fokken met mijn merrie, zal ik in eerste instantie kiezen voor een hengst die haar minpunten verbeterd. Daarnaast zoek ik ook een hengst die mij aanspreekt. Ik probeer dus echt een combi te maken van de twee. Ik vind het belangrijk om verbeterend te fokken met het oog op de sport. Dan heb ik niks aan een mooi veulen dat niet beweegt of met een beperkend exterieur. Dus in een selectie die ik maak van de hengsten waarvan ik vind dat die mijn merrie verbeteren, ga ik opzoek naar de hengst die mij het meeste aanspreekt. Zo is me bijvoorbeeld door Van Uytert aangeraden om Hermès te gebruiken voor meer ras en een wat soepelere lendenpartij maar die is qua beweging niet mijn ding (en dat is echt persoonlijk) en die kies ik dan ook niet. Maar andere hengsten die me zijn aangeraden oa United, Vivaldi en Bordeaux, verbeteren mijn merrie én liggen ook in mijn straatje. Dus die hou ik wel als mogelijke optie.

Maar omgekeerd is ook mogelijk. Ik vind Lord Europe heel aantrekkelijk qua gangen (vnl draf en galop) maar die zou mijn merrie dan net niet goed genoeg verbeteren op die punten dat ze het nodig heeft, dus valt die ook onder de categorie 'misschien- niet'.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:23

Gefeliciteerd baudyh! Snap dat je daar blij mee bent :D

En Seven ook gefeliciteerd!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:38

Dank je marieke :D

Fokken blijft gewoon heel persoonlijk wat de een passend vind kan de ander wel niet passend vinden. Ik vind dat juist heel mooi de emotie er achter, de verwachting en dan de hoop die daarop volgt bij het wachten op het veulen. Soms pakt het uit soms niet en vanuit daar ga je weer kijken naar een nieuwe combi of je gaat juist voor dezelfde combi. *\o/*

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:56

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:

Maar dan heb je toch nooit een homozygote?

Dat is niet doel. Het doel is een bonte met een super moederlijn want die zijn er niet.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:09

Ik kies graag ook wat van beide bekende en onbekende hengsten, zelfde met jonge of bewezen hengsten. Vorig jaar Apache en Glamourdale, dit jaar dan Jameson, Kremlin en Kjento.
Hier bij ons kende bijna niemand de jonge gekozen hengsten :D

Ons laatste merrie is voor zondag uitgerekend vn Kjento :):)
Ze is enooorm dik :')

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:12

En het kan ook zo verschillend zijn. Vorig jaar hadden we een hengst veulen uit onze tuigpaard merrie.
Mooi veulen. Nu hebben we uit dezelfde combinatie een merrie veulen en die is te grof. Terwijl je dat eerder van een hengstveulen zou verwachten.
Ze kunnen allebei wel goed lopen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:18

Gefeliciteerd baudy die is goed gelukt.

Hier is mijn merrie geinsemineerd met Kjento omdat ik vindt dat deze heel goed zou passen vindt het inderdaad ook wel jammer dat hij zo veel dekt maar goed het is niet anders. Had zelf een andere hengst in mijn hoofd waar mijn hart een sprongetje van ging maken maar waar ik bang voor was dat die mijn merrie niet genoeg ging verbeteren plus dat het waarschijnlijk haar laatste veulen is. Heb ik toch op safe gekozen en ben voor Kjento gegaan